E

Eiche

Hej! Jag skulle vilja höra era åsikter om använding av hjälm!
Varför rider man utan hjälm?

Sv: hjälm

1. För att det är bekvämt
2. För att inte förstöra frisyren ;)
3. För att reta hjälm-maffian :angel:

Allvarligt.. alla har säkert sina skäl. Finns väl inte så mycket att diskutera?
Vissa rider med hjälm, andra utan. Det är väl upp till var och en?

Nirak

ok, jag ska söka om det. har precis upptäckt alla bukes funktioner...

Ja såklart är det upp till var och en! Jag är varken med eller mot, endast nyfiken så folks resonemang !=)

de som rider utan hjälm tycker nog att det är snyggt, bekvämt (varmare med t.ex. mössa) och att det ser proffsigare ut (ibland faktiskt!)... ;P :D

För att man är korkad:angel: Man tror att man inte ska ramla av o att man är odödlig.
Det är inte kul om man har ridit en häst o sen ska rida fler.
Hur många hjälmar måstae man ha?
När man är vuxen är man medveten om risken.
Jag har alltid hjälm när jag rider min yngre, STORA häst.
Men inte alltid på min äldre som jag tycker mig känna efter 14 år.

Eftersom jag tävlar utan hjälm (hatt i Msv) i en stökig och främmande tävlingsmiljö så anser jag mig ganska säker på min häst när jag tränar hemma i paddocken. Därför använder inte jag hjälm.
Dock alltid på unghästar, andras hästar, hoppning eller uteritt.

Jag skulle kunna rida utan hjälm på min foderhäst (världens snällaste :love: ), men även den snällaste kan hitta på något! ;)
Jag rider jämt med hjälm, jag vill inte bli skadad (och kanske bli skadad så att jag inte kan gå eller prata :eek: )

Rid med hjälm, så är det mindra risk att du gör dig illa :idea:

Jag rider alltid med hjälm nu för tiden...när jag var 15-16 hade jag ingen för jag tyckte nog att det var häftigt utan:crazy: (Ridinstruktörerna på ridskolan hade aldrig hjälm och dem såg man ju upp till:angel: )
Ska väl dock erkänna att jag nångång ibland hoppar upp (Då har jag ju ingen hjälm med mig) på min 25 åring i tex sommarhagen för att få "skjuts" till stallet.... ;)

*Knapplån, inte riktat till någon specifik person*

Eftersom de ämnen som helst diskuteras på "mina modereringsforum" är:

* Användandet av hjälm
* Användandet av graman
* Rollkür

Men att INGEN som är intresserad av dessa ämnen orkar använda sökfunktionen här på forumet, utan i stället startar 456 nya trådar om året i ämnet, så fäster jag den här tråden om användandet av hjälm överst i forumet, fram till söndag.

Med vänliga hälsningar

IngelaH
moderator

Eiche skrev:
Hej! Jag skulle vilja höra era åsikter om använding av hjälm!
Varför rider man utan hjälm?

* För mig är det självklart att man ska ha hjälm, för att skydda det lilla sunda förnuft man har :rofl:. Dessutom är det ju så, att om man rider på auktoriserade anläggningar, brukar det ju vara ett KRAV på att man ska hjälm.

* Jag känner mig naken utan hjälm, när jag ska upp på hästryggen. Jag kan inte ens kliva upp med OKNÄPPT hjälm. Utan då kliver jag ner på pallen igen, rättar till klädseln, samt knäpper hjälmen innan uppsittning.

* När jag jobbade på ridskola förra vintern, som fritidsledare, hade jag hjälm både när jag red, longerade, löshoppade och promenerade med Tima vid hand. Allt för att vara föregå med gott exempel.

MEN!!!

Jag dömer inte de som rider utan hjälm.

* De har säkert en bra ursäkt, så länge den inte går ut på... "Jag blir så ful i håret", "det matchar inte min klädsel" eller "Det ser mkt häftigare ut, utan hjälm"

och som någon sa...

* I högre dressyrklasser, använder man HATT i stället för hjälm.

:bow:

IngelaH skrev:
*Knapplån, inte riktat till någon specifik person*

Eftersom de ämnen som helst diskuteras på "mina modereringsforum" är:

* Användandet av hjälm
* Användandet av graman
* Rollkür

Men att INGEN som är intresserad av dessa ämnen orkar använda sökfunktionen här på forumet, utan i stället startar 456 nya trådar om året i ämnet, så fäster jag den här tråden om användandet av hjälm överst i forumet, fram till söndag.

Med vänliga hälsningar

IngelaH
moderator

Kan man passa på att fråga då, vad rollkür är?? :angel:

Louise skrev:
Kan man passa på att fråga då, vad rollkür är?? :angel:

Då kan jag passa på att be dig gå in och söka på de hundratal trådar som finns i ämnet, på ett av mina andra modereringsforum nämligen forumet dressyr. :idea: :rofl:

Och jag har fått lära mig idag, att det egentligen heter rollkur, utan tyskt ü. (Men jag har hört och sett, bägge delar)

NiraK skrev:
1. För att det är bekvämt
2. För att inte förstöra frisyren ;)
3. För att reta hjälm-maffian :angel:

Allvarligt.. alla har säkert sina skäl. Finns väl inte så mycket att diskutera?
Vissa rider med hjälm, andra utan. Det är väl upp till var och en?

Nirak

Jo men å andra sidan så behööver man ju inte ha snyggaste frisyren när man rider eller hur? O den som nu trillar av utanhjälm o landra olyckligt på något kanske känner av det dagen efter, om d nu blir nåt "dagen efter" vill säja .

Det spelar ingen roll hur snygg frisyren är utan hjälm. Ramlar du av så är de inte säkert att du nånsin kan se dig i spegeln mer ändå.

Jag är en utan hjälp ridare :angel:

* duckar för flygande stenar*

Varför? ::
Mest för att det är bekvämt.:crazy:
Jag får en sådan kraftig svettning på huvudet när jag har hjälm.
Och att se den ena efter den andra hjälmen mögla är ganska otrevligt.

Rider ju även western och där tävlar man med hatt och inte hjälm.

Dock rider jag med hjälm på bralliga hästar som jag inte litar på och unghästar.

Jag får en sådan kraftig svettning på huvudet när jag har hjälm.
Och att se den ena efter den andra hjälmen mögla är ganska otrevligt.

Köp ventilationshjälm, min sådan har inte möglat :angel:

För övrigt använder jag alltid hjälm och säkerhetsväst när jag rider, skyddar det som kan skyddas!!
Man skall vara rädd om sig själv! :bow:

Liknande trådar

Utrustning Ska prova skicka efter hjälm och har storlek 58 på min nuvarande. Hjälmarna finns i M 54–58 och L 59-61, back on track hjälm. Vilken...
Svar
16
· Visningar
1 107
Senast: aglaonema
·
Utrustning Jag behöver köpa en ny ridhjälm. Min nuvarande köpte jag 2013 när jag började rida (!!!) och den är verkligen long overdue. Jag är en...
Svar
7
· Visningar
730
Senast: Blyger
·
Utrustning Varför finns det inga hjälmar längre som inte har ett ställbart spänne längst bak måste vara något som lätt går sönder tänker jag?! Vill...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
14 101
Tävling Hej! Brun Dressyrsadel, brunt träns, svart kavaj och svart hjälm. Ska jag ta mina svarta eller bruna stövlar? Schabraket blir nog lila...
Svar
8
· Visningar
499
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama