Hjälm hjälp!

K

krixt

Jag behöver seriös hjälm hjälp! :)
Jag vill börja tävla dressyr med min häst. Ska dessutom köpa ny hjälm då jag inte tycker min nuvarande sitter så bra.

Vad har dressyr tjejer för hjälmar? Är inte så hemma på tävlings banorna eftersom jag nyss köpt egen häst.

Funderar på en "Lamicell Air System Master" Den är nätt och lätt :) Eftersom jag har ganska smal ansiktsform tycker jag den passar mig bra.
Känner mig annars ofta som en svamp i många hjälmar.
Eller känns det helt fel att komma på tävling med en sån hjälm?

Sv: Hjälm hjälp!

Jag tror inte det spelar så stor roll vilken hjälm man har, ut dressyrtävlingsperspektiv.
Själv har jag en Eurolite som jag gillar kanonmycket!

Jag använder en lättviktshjälm som jag i ett ögonblick av total minnesförlust absolut för mitt liv inte kan komma ihåg vad den heter. Den har några år på nacken nu, men jag älskar den! Den är den något billigare versionen av GPA, den ligger väl 500-1000 kr billigare. Jag har för mig att den här hjälmen t.o.m kom något före GPA.
Vad för hjälm man har spelar ingen större roll, bara man själv tycker att den är snygg och man trivs i den :)

ur dressyr pspektiv tror jag att de flesta väljer sammets hjälm, som Charles Owen eller euro lite.
de lite mer "sportiga" modellerna är äl lite mer Hopp inriktning.

om man åker ut på hopp tävlingar ser man också där väldigt många med sammets hjälmar med beiga hakband! så det är väl något man ska satsa på och man vill hålla på med både och :)

själv rider jag i en svart lamicell master, men om jag ska tävla i dressyr tar jag fram min gamla hjälm! :)

Jag har "alltid" tävlat dressyr i den hjälmen jag har, och då har jag i princip enbart tävlat dressyr och det på tävlingar högre än LC/LB... Att hjälmen är sportig spelar ingen roll, domaren bryr sig inte nämnvärt vad för hjälm du har.
Jag hade problem i början när jag började tävla dressyr när jag hade min gamla sammetshjälm, jag fick alltid fruktansvärt ont i nacken under en tävlingsdag men det avhjälptes med en lättviktshjälm.
Jag har flera tävlingsvänner som tävlat upp till SM-nivå på ponny med Charles Owen-hjälmar och liknande också, så jag är inte ensam om att ha en "sportigare" hjälm.

Återigen, det viktigaste är att man har någon man trivs i och själv gillar :)

Jag tävlar dressyr i en GPA Titium och tycker att man på senare år har börjat se mkt mer variation på hjälmarna, så välj du den hjälm som du vill ha och som passar dig även om det inte är en "klassisk dressyrhjälm".

Tack för hjälpen! :) Nu blir det ut på jakt efter den perfekta hjälmen. Lutar åt en lamicell, jag vågar nog ;)

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 322
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 077
Senast: Bison
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 531
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 498
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka