Hjälm eller ej?

alazzi

Trådstartare
Ja. jag vet att jag har tagit upp frågan tidigare men jag måste lyfta frågan igen.
Fick nämligen en kommentar på tuben om att "allt såg bra ut, men skit i hjälmen till nästa gång" (ungefär). Varför är det det så laddat att vilja skydda sitt huvud?

Nu vann ryttaren sin klass så hjälmen spelade ingen roll förhoppningsvis. Och om det skulle påverka bedömingen så är det (i mitt tycke) totalfel. Ridskickligheten sitter väl inte i vad man väljer att sätta på sitt huvud?

Sv: Hjälm eller ej?

Jag tycker inte att det är laddat alls och jag tror inte det har någon betydelse vid bedömning heller.

Dom som väljer att inte använda hjälm själva brukar sällan vara negativa till att någon annan vill göra det, det brukar mer vara tvärtom :grin:
Du har nog haft otur då om du har möts av negtiva åsikter om hjälm.

Jag håller med Wrangler; det är nog oftare vi som (oftast) rider utan hjälm som får höra det, än tvärtom. Men det kan säkert finnas vissa som känner sig "tvungna" till att byta ut hjälmen mot hatt bara för att de rider western. Idag finns det ju läckra hjälmar i westernstuk; kolla bara på den jag beställt i Shoppingtråden! :banana:

Varför man väljer att använda/inte använda hjälm finns det 1000 åsikter om.

Mitt inlägg handlar om att tävla med hjälm. Vad folk gör hemma är en annan fråga. Ja, jag får ständigt höra kommentarer om mitt hjälmanvändande, men jag bor i Tyskland och här finns det inget säkerhetstänkande alls.

Mitt svar var allmänt, oavsett det gäller hemma eller på tävling.
Har inte märkt att det är någon skillnad på folks åsikter hemma respektive på tävling. Har aldrig upplevt att någon reagerat eller tittat snätt på en tävlingsryttare med hjälm.

Kommer ihåg för några år sedan då vi hade en mkt framgångsrik manlig ryttare (AQHA) som alltid red med hjälm, upp på EM nivå.

....Det ar ingen annans huvudvark vad du har pa huvudet - huvudsaken ar att du ar bekvam med det.

Hjalm skall inte paverka bedomningen alls, jag har motts av bada "extremerna" eftersom jag skuttar mellan att anvanda hjalm o inte. Inte tavling dock, utan vardagsridning. I bada fallen brukar jag tycka pa att JAG gnaller inte pa dom - sa da kan de halla sina asikter for sig sjalva. Det brukar faktiskt respekteras.

Tavla med hjalm har jag gjort, tavlat med hatt med, i sverige, och har aldrig motts av nagon dalig attityd dar. Tyskland vet jag inte, har skulle jag nog bli milt idiotforklarad om jag gar och tavlar pa en inriden utbildad hast barandes hjalm - men det ar mitt val....

Hjälm eller hatt får ju absolut inte påverka bedömningen, varken i Sverige eller Tyskland.
Ella Bråve rider alltid med hjälm, och hon sa i ett intervju till Lucky Rider att dommarna säger att de inte bryr sig om hjälm eller hatt.
Och hennes prestationer säger väl det mesta om det, hon har ju haft med sig en hel drös av medaljer från varje EM hon varit på. EM som ridits i Tyskland, dessutom :)

Tack! Jag har haft samma domare som i Kreuths stortävlingar åtminstone en gång och han hade inga synpunkter på hjälmen när jag hade den på i en klass. Min man kommer att tävla en del i år om allt går enligt planerna och han kommer att tävla i hjälm. Tyvärr har jag en misstanke om att män kan bedömas annorlunda än kvinnor i en del fall.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen ett underbart jobb, trivs jättebra! Och det är så fantastiskt SKÖNT att ha ett jobb där man trivs! Jag har provat...
Svar
0
· Visningar
1 140
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Funderar vidare kring min ridning på ridskolan, efter den katastrofala lektionen på Bukett. Varför gick det så dåligt, vad kan jag lära...
Svar
0
· Visningar
365
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 367
·
Hoppning Jag har ett 13-årigt fullblodssto som jag började hopptävla på för 2 år sedan och innan dess hade hon knappt hoppat alls. Köpte henne...
Svar
18
· Visningar
3 831
Senast: Messy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod