hjälp!!!!

N

nettan77

hej. min shettis äter för mycket ute i hagen,han är ett år nu och är jätterund om magen!! han har snart gått ute dygnet runt i 3 månader med vissa undantag för dåligt väder.
jag e ju rädd att han skall få fång eller växa för snabbt, det e mycket vitklöver i hagen.jag har bara haft stora hästar innan och är därför ny på detta området.
funderar på detta alternativet:

utevistelse mellan 07.00 och 19.00
och vid 19.00 ge honom 1kg hö för natten.
har löshö, så det blir massor, ja, jag väger det.
och han äter inte upp allt.
var e alla som har shettisar???? hjälp mig med hur ni gör, ni kanske har bra lösningar.och ja, jag skall göra höanalys så snart som möjligt.
 
Själv har jag jag en smal åring och en lagom tjock åring.
Har du ingen annan hage med mindre bete du kan släppa den i? Annars så får du ta in honom över nätterna eller använda en green guard, men jag tycker att det är lite synd.
 
Själv har jag jag en smal åring och en lagom tjock åring.
Har du ingen annan hage med mindre bete du kan släppa den i? Annars så får du ta in honom över nätterna eller använda en green guard, men jag tycker att det är lite synd.

jag vill helst inte använda greengard, så jag tänker nog ha honom ute mellan 07.00 och 19.00 för att ha lite koll.
plus att det är ju inte s¨å skönt att lägga sig och sova i det här vädret precis.( ja, han lägger sig ner och sover, trots att han går själv) han e hingst kanske jag skall tillägga.
 
Roligt med en till som har en lite Shettisåring! Jag har ett litet sto, hur trevlig som helst! Jag kan tyvärr inte hjälpa dig så mycket, men ditt förslag lät väl hur bra som helst. Min lilla har visserligen sommarmage, men är inte alldeles för rund, utan ganska lagom tycker jag. Lycka till med din lilla hingst!
 
Hej!
Du känner ju din ponny bäst själv, ditt eget förslag verkar sunt.

Mina ettårshingstar (shettisar) går på lösdrift dygnet runt, året runt med kraftit bete sommartid och fri tillgång på proteinrikt analyserat hö vintertid.

De håller varandra i lagom trim genom spring och bus i hagen. De är helt självmotionerande!

Mitt råd till dig är att skaffa en beteskompis till din kille! Eller att kombinera mycket mat med mycket motion, led honom i skogen dagligen tex.

Jag har lärt mina hingstar att springa efter mig, vi har gjort det till en roig lek! Jag springer iväg och när de springer efter får de en knäckebrödsbit som jag lägger på marken. Vi springer ibland över en liten stock och ibland runt i åttor. :)
 
Roligt med en till som har en lite Shettisåring! Jag har ett litet sto, hur trevlig som helst! Jag kan tyvärr inte hjälpa dig så mycket, men ditt förslag lät väl hur bra som helst. Min lilla har visserligen sommarmage, men är inte alldeles för rund, utan ganska lagom tycker jag. Lycka till med din lilla hingst!



tackar!!!
 
Nettan77-> Du kan ju alltid ha honom i en "svälthage" några timmar/dag, alltså en hage med nästan bara jord i. Det är ju inte så kul om han skulle få fång.. :smirk:

Kram! :banana:
 
kan du inte hösta av gräset? ´minska ner hagen med stängsel?
och du... får man se en bild på den lille pojken? :love:
 
Nettan77-> Du kan ju alltid ha honom i en "svälthage" några timmar/dag, alltså en hage med nästan bara jord i. Det är ju inte så kul om han skulle få fång.. :smirk:

Kram! :banana:


nej det e uteslutet! han käkar jord om han inte har nåt att tugga på.
 
kan du inte hösta av gräset? ´minska ner hagen med stängsel?
och du... får man se en bild på den lille pojken? :love:

inte i dagsläget(kort) vi håller på att flytta och har ingen lust att rota runt, för att visa en bild på honom. :)
 
Nettan77-> Du kan ju alltid ha honom i en "svälthage" några timmar/dag, alltså en hage med nästan bara jord i. Det är ju inte så kul om han skulle få fång.. :smirk:
Kram! :banana:

Ditt råd kan tvärt emot öka riskerna för fång. Fång beror troligtvis på obalans i tarmfloran orsakat av kraftiga foderrubbningar. Foder får inte tillsättas eller tas ifrån tvärt.

En jämn fodertillsättning, jämt fördelat över dygnet gäller för att förebygga fång.
 
det bästa vore kanske om du kunde flytta honom till ett magrare bete ex. skogshage. där han bara kan "ströbeta" en shettis klarar sig på magrare bete än vad man tror. kolla på shetlandsöarna -där är det rätt magert bete o de går ute året runt o de klarar sig utmärkt! (äter upp sig på sommaren, som tunnor på hösten till vinterns strapatser och tunnare på våren). ett annat alternativ som nån skrev var att skaffa en kompis till honom, hingstar är kanon på att leka tillsammans :)
 
Visst klarar sig shettisar på magert bete men en 1-åring är ju växande och behöver, precis som stora hästar, rätt fodertillförsel.
 
Jag tror inte att du ska oroa dig, din hingst växer ju fortfarande och kommer säkert att smalna av till hösten vid installning.

Du kan ju löslongera honom i en paddock ett par, tre gånger i veckan så han springer av sig och då även bygger upp sin kondition.

Vi har en 3-årig shettisvalack och visst har han blivit knubbig nu under sommaren. Han går med övriga hästar (araber) på bete och mår som en prins. Varannan dag sätter vi fart på alla 10 hästarna (som går på 12 tunnland) så de springer i 10-15 minuter. På så sätt håller de igång mage och muskler. Dessutom är det bra om man har en kuperad hage så de får motion och muskelträning när de förflyttar sig i hagen.
 
jo det är sant, men på shetland finns inga "extra fodertillförsel" och ja de "mognar" saktare än vad de hade gjort om de fick mera foder men de är en naturras och skall egentligen inte behöva extra foder om de "bara ska gå o skrota"
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Här kommer min allra första trådstart på Hund! Hoppas att ni orkar läsa... :nailbiting: Jag (och lite grann min sambo, men mest...
2
Svar
38
· Visningar
3 153
Senast: Aionee
·
Hästhantering (Ligger tråden fel får moderator gärna hjälpa mig med flytt!) Någon tycker att mina hästar är ute mycket o har därmed anmält till...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 175
Senast: Buck
·
Hästmänniskan Hej, vet inte riktigt om tråden ligger rätt men chansar på att den ska vara här. Annars får moderator flytta tråden. Det är så att...
Svar
3
· Visningar
1 010
Hästvård Ja, rubriken säger det mesta ;) Jag är djupt oroad över min ena pålle som inte känns hundra fräsch :( Bakgrund: Hästen är ett...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 064
Senast: Jate Volim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ge delar från tupp till katt?
  • Avels fråga
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Lösa benbitar
  • WE-tråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp