Hjälp, vad händer nu?

Sv: Hjälp, vad händer nu?

Går din häst på lugnande nu?
Min fick INTE gå på lugnande/smärtstillande en enda gång under sin skada. För det är då dom kan härja.
Om din häst kom hem idag och härjar, det är väl inte konstigt?
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp, vad händer nu?

Sedan gäller det såklart vilken typ av häst som blir drabbad. En äldre häst skulle nog troligen inte kunna läka på samma sätt och då är avlivning det som eventuellt är det bästa. Men just yngre hästar har större tendens till att läka.
 
Sv: Hjälp, vad händer nu?

Nej har jag sagt att det är konstigt?
Det är fullt normalt, men tyvärr helt oacceptabelt. Hans spanska ridskolan uppvisning han hade idag kan innebära att att hans framtid som ridhäst är över och kanske inte ens skulle funka som promenadhäst.
så ja han måste få lite lugnande ett par dagar tills han vant sig, för iallafall min häst blir trött av lugnande.

Och att en ung läker är väl inget tvivel om, men det handlar inte om det. Och det handlar inte om att jag inte vill lägga ner tid/energi/pengar, det handlar om vad jag anser är mest rättvist mot hästen.
 
Sv: Hjälp, vad händer nu?

Jag känner som du. Ponnin vi har som är sjuk nu, han klarar inte boxvistelse nå vidare. Han får liksom adrenalin sprutande ur öronen ganska omgående, och han kommer inte ner i första taget.
Om något hände skulle jag självklart försöka, men med den här hästen är jag beredd på att det inte kommer funka. Och då är det faktiskt mest rättvist att de får vandra vidare.
 
Sv: Hjälp, vad händer nu?

Dressyrteamet har väl öht inte klandrat ngn i sina inlägg öht ? Hon har väl bara redovisat ett annat perspektiv på frågan som jag ser det , dessutom i högsta grad pedagogiskt ?
 
Sv: Hjälp, vad händer nu?

Jag skriver i välmening...men om hästen får lugnande/smärtstillande så känner den inte utav sin skada och har inget begrepp på att ta det lugnt. Därför är det att rekomendera att inte ge det. Hästen vill inte vara hur vild som helst om det gör ont. Speciellt den första tiden är kritisk. Man måste få hästen sysselsatt mentalt på annat sätt. Jag ställde in en.stor stubbe som hästen fick gnaga på. Gömde små morotsbitar i spånet och hade en aktivitetsboll. Jag fick ju min hysteriska häst lugn så ngt rätt måste jag gjort.
 
Sv: Hjälp, vad händer nu?

Min häst har inte ont och därför inte heller vett att hålla sig lugn just nu. Han kommer lugna ner sig och nöja sig med livet om ett par dagar, är jag ganska övertygad om.

Men idag spelade det ingen roll vad vi gjorde, han körde spanska ridskolans register ändå, därför kommer han få lugnande ett par dagar för sin egen säkerhetsskull.
 
Sv: Hjälp, vad händer nu?

Vad är det i leden, utifrån diagnos och behandling han fått osv, som gör att han måste hålla sig totalt stilla i flera veckor?
 
Sv: Hjälp, vad händer nu?

Han ska hålla sig still i 10 dagar till helt och hållet i box. Sedan 3 veckor i box eller liten hage(under förutsättning att han håller sig lugn), plus att han får skrittas för hand i 10 min/dag som sedan ska trappas upp till 30 min/dag 3e veckan och sedan är det återbesök.

Exakt varför vet inte jag. Jag vet att knäleden punkterades och att leden behöver vila för att bli återställd. Som jag förstått det så är risken för pålagringar stor om han inte håller sig lugn tills leden är helt 100% återställd. Och än så länge är ju inte såret 100% läkt, vilket gör att det finns fortfarande risk för infektion.


Som jag sagt jag är absolut ingen expert, men anstränga en led som blivit så illa skadad känns ju rätt dumt. Jag vet inte hur fort ledvätskan återbildas tex?
 
Sv: Hjälp, vad händer nu?

*kl*

Det här med boxvila är så otroligt beroende av stallrutiner. Det är många gånger helt omöjligt att hålla häst stillsamt på box om alla andra hästar går ut som vanligt. Det allra bästa är om hästen kan hållas isolerad med en konstant boxgranne som sällskap. När min stod på två månaders boxvila offrade jag faktiskt min andras hästs hagvistelse bara för att boxvilan skulle vara enkel.

Har man problem att ordna med en vettig stallmiljö för sin häst på boxvila är rehabstall helt klart en bra idé.
 
Sv: Hjälp, vad händer nu?

Hej!

Hästar har en tendens att vänja sig, tyvärr. De flesta lugnar ner sig efter ett par dagar när de inser att de inte får komma ut. Sen blir de förstås halvt galna när de väl får komma ut, men det kan det kanske vara värt om man verkligen gillar hästen.

Min stackare bor nu på box pga leran, hennes hage är nästan helt torr, men vid grinden är leran upp till kotorna och hon får inte sätta sina hovar i lera... Så nu väntar vi på den sedan 1 månad utlovade grusleveransen.

/Lavinia

OT men ring och kolla så att inte grusleveransen har blivit bortglömd, det är lätt hänt!
 
Sv: Hjälp, vad händer nu?

*kl*

Det här med boxvila är så otroligt beroende av stallrutiner. Det är många gånger helt omöjligt att hålla häst stillsamt på box om alla andra hästar går ut som vanligt. Det allra bästa är om hästen kan hållas isolerad med en konstant boxgranne som sällskap. När min stod på två månaders boxvila offrade jag faktiskt min andras hästs hagvistelse bara för att boxvilan skulle vara enkel.

Har man problem att ordna med en vettig stallmiljö för sin häst på boxvila är rehabstall helt klart en bra idé.


Dom möjligheterna finns tyvärr inte i stallet han står. Men han har ju trots allt stått på klinik nu i 2 veckor i ena stora stallet, där det byts/flyttas hästar fram och tillbaks i tid och otid och han har vart cool-lugn. Det har även funkat tidigare när han haft boxvila att bli själv själv när alla andra går ut. Så jag tror helt enkelt att det slog lite slint i huvudet på honom idag, vilket inte alls är märkligt. :)
 
Sv: Hjälp, vad händer nu?

Själv hade jag aldrig ens chansat med att ha kvar kusen ensam i stallet. I synnerhet inte när det verkligen är viktigt att det ska vara stilla.
 
Sv: Hjälp, vad händer nu?

Han har haft sällskap idag och kommer ha det iallafall till imorgon eftermiddag. Och blir det inte bättre, att han vänjer sig och dom inte kan lösa det så tar jag hem hästen. För nej jag tänker heller inte riskera att han blir förstörd för all framtid.
 
Sv: Hjälp, vad händer nu?

håller med om att stallmiljön kan påverka. När min skadade sig tänkte jag snabbt och ringde runt på annonser som en galning samma dag han stod på kliniken. Vi flyttade honom till ett helt nytt stall direkt efter kliniken då jag visste att han inte skulle få en bra miljö i gamla stallet på boxvila (litet mörkt stall med tre boxar och dom andra två var ute från 06-21 och placerade en bit från stallet) så han fick flytta till ett lite större stall med bättre ljus, fönster i boxen och fick sin box placerad precis vid stalldörren som ofta stod öppen så han delvis fick lite bättre luft och delvis kunde få mer yta att titta på. Han hade inte alltid sällskap i stallet, men hagen var placerad precis utanför hans fönster så han såg dom andra hela tiden. Jag ringde även till rehabstall som en annan utväg om det inte skulle funka, men vi behövde aldrig flytta honom dit.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp, vad händer nu?

TS, hur har det gått med din häst?
Ja, hur gick det..jag är lite osäker. Det bra är, det är inga frakturer, allt så fint ut, tror dom. Lite skuggor osv som ev kan vara lite svåra att tolka runt leden men troligtvis är det ingenting.

Det mindre bra då, leden är punkterad och det har kommit in bakterier, dom sprutade in koksalt i leden för att se om det kom ut genom såret och det gjorde det :( Feberfri och nu hältfri i skritt iallafall. Dom sövde och spolade honom när vi kom dit.

Det som är positivt är att han på något märkligt sätt lyckats att undvika feber osv trots bakterier inne i leden. Veterinären var förvånad att han var så pigg och "fräsch" med tanke på hans problem.

Jag kan inte påstå att jag är lättad, detta var ett väldigt allvarligt problem enligt vettis och risken är otroligt stor att han ändå inte klarar sig. Hade jag väntat någon dag till hade det antagligen varit kört.

Nu är det bara att hoppas han håller sig feberfri och att svullnad och hälta försvinner helt, det var otroligt jobbigt att lämna honom där, jobbigare än vad jag trodde :(

Så nu är det bara att vänta och se, runt två veckor ska han stå där om det inte uppstår komplikationer. Han var lite tokig imorse så dom var tvugna att lägga om bandaget, men dom trodde han skulle lugna sig fort, det brukade dom göra.
 
Sv: Hjälp, vad händer nu?

Ja, hur gick det..jag är lite osäker. Det bra är, det är inga frakturer, allt så fint ut, tror dom. Lite skuggor osv som ev kan vara lite svåra att tolka runt leden men troligtvis är det ingenting.

Det mindre bra då, leden är punkterad och det har kommit in bakterier, dom sprutade in koksalt i leden för att se om det kom ut genom såret och det gjorde det :( Feberfri och nu hältfri i skritt iallafall. Dom sövde och spolade honom när vi kom dit.

Det som är positivt är att han på något märkligt sätt lyckats att undvika feber osv trots bakterier inne i leden. Veterinären var förvånad att han var så pigg och "fräsch" med tanke på hans problem.

Jag kan inte påstå att jag är lättad, detta var ett väldigt allvarligt problem enligt vettis och risken är otroligt stor att han ändå inte klarar sig. Hade jag väntat någon dag till hade det antagligen varit kört.

Nu är det bara att hoppas han håller sig feberfri och att svullnad och hälta försvinner helt, det var otroligt jobbigt att lämna honom där, jobbigare än vad jag trodde :(

Så nu är det bara att vänta och se, runt två veckor ska han stå där om det inte uppstår komplikationer. Han var lite tokig imorse så dom var tvugna att lägga om bandaget, men dom trodde han skulle lugna sig fort, det brukade dom göra.


Åh :( Du har inte läst min tråd om ledvätska som sprutar ur såret?

Min häst fick lämna kliniken igår efter att ha stått där i 13 dagar pga punkterad knäled :(
Så jag vet precis känslan! Och trots att min häst nu fått lämna kliniken så är ju faran inte över, han har fortsatt sträng boxvila i 10 dagar till och edan ytterligare 3 veckor med boxvila/sjukhage och lite skritt för hand.
 
Sv: Hjälp, vad händer nu?

Nej jag har inte läst om din häst, är den leden skadad någonting på din eller är det "bara" en öppning från ett sår? Vet du hur din häst skadade sig?

Min häst har som en liten liten gång till leden om jag förstod det rätt. Alltså ett sår på ena sidan om benet som veterinären kände och tryckte in sånna smala nålaktiga grejer i för att känna om såret var djupt men det trodde hon inte. Det var först när dom provade att spruta i leden som det rann ut genom såret på andra sidan. Det är väl antagligen också därför han klarat sig så bra, i 1½ dag utan behandling, att det är såpass liten gång in till leden. Det har alltså inte runnit ut någon ledvätska som jag har sett.

Vet. nämnde att (om allt sker komplikationsfritt) han ska ta det lugnt i ca 6-8 veckor när han får komma hem. Jag var i lite upprört tillstånd när vi kom dit så jag fattade inte riktigt om det var boxvila eller hagvila som han skulle ha. Fast just nu så vågar jag inte hoppas på någonting, det kan tydligen ändra sig från timma till timma. I nuläget är han feberfri och väldigt pigg iallafall, lite upprörd över bristen på uppmärksamhet och boxvilan.

Varför är faran inte över i ditt fall? Är bakterierna inte helt borta eller är såret inte läkt helt?

Jag tänker lite att om såret är läkt och benet slutat vara svullet och hältan är borta, bör inte faran vara över då? :confused:

Så otroligt konstigt det blev, först blev jag lättad att det inte var några skelettskador och sen från ena stunden till den andra precis innan vi skulle hem så var han helt plötsligt döende och vi fick köra i illfart till nästa klinik för akut operation, han hann inte ens vakna till riktigt från sitt lugnande han fått, var bara att packa in honom och köra iväg. Jag var inte alls beredd på att dom skulle söva och greja heller, blev chock på chock på chock.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp, vad händer nu?

Nej jag har inte läst om din häst, är den leden skadad någonting på din eller är det "bara" en öppning från ett sår? Vet du hur din häst skadade sig?

Min häst har som en liten liten gång till leden om jag förstod det rätt. Alltså ett sår på ena sidan om benet som veterinären kände och tryckte in sånna smala nålaktiga grejer i för att känna om såret var djupt men det trodde hon inte. Det var först när dom provade att spruta i leden som det rann ut genom såret på andra sidan. Det är väl antagligen också därför han klarat sig så bra, i 1½ dag utan behandling, att det är såpass liten gång in till leden. Det har alltså inte runnit ut någon ledvätska som jag har sett.

Vet. nämnde att (om allt sker komplikationsfritt) han ska ta det lugnt i ca 6-8 veckor när han får komma hem. Jag var i lite upprört tillstånd när vi kom dit så jag fattade inte riktigt om det var boxvila eller hagvila som han skulle ha. Fast just nu så vågar jag inte hoppas på någonting, det kan tydligen ändra sig från timma till timma. I nuläget är han feberfri och väldigt pigg iallafall, lite upprörd över bristen på uppmärksamhet och boxvilan.

Varför är faran inte över i ditt fall? Är bakterierna inte helt borta eller är såret inte läkt helt?

Jag tänker lite att om såret är läkt och benet slutat vara svullet och hältan är borta, bör inte faran vara över då? :confused:

Så otroligt konstigt det blev, först blev jag lättad att det inte var några skelettskador och sen från ena stunden till den andra precis innan vi skulle hem så var han helt plötsligt döende och vi fick köra i illfart till nästa klinik för akut operation.


Han har gjort något i hagen. När fodervärden tog in honom runt lunchtid för att rida så hade han ett sår på framknät

1393585_10151922161695479_1567474694_n.jpg


Veterinär rådfrågades på telefon som tyckte fv skulle avvakta då hästen inte var halt eller specielt svullen. När fv kom tillbaks på kvällen så hoppade hästen nästintill på 3 ben och när knät rördes så kom det ledvätska ur såret. Antagligen har han gått omkull och landat på en pinne som spettat såret.

Det som orsakat såret har punkterat knäleden och det verkar inte vara några skador på något annat än att leden är punkterad.

Är det som med min häst så kommer det vara boxvila/sjukhage när han kommer hem och sedan få skrittas igång låååångsamt för hand. Min får börja med 10 minuter om dagen om 9 dagar som långsamt ska trappas upp under 3 veckor tills han är uppe i 30 minuter om dagen, sen är det återbesök.


I det akuta läget så är det infektion som skall undvikas och dom sätts på starkt antibitotika 10-14 dagar oavsett om dom är friska. Under den här tiden kan man bara hålla tummarna att dom fortsätter vara feberbria och ohalta. Min häst har haft tur och blivit bättre varje dag under sina 13 dagar på kliniken.

Infektionen kan fortfarande komma tillbaks så länge såret inte är 110% läkt och jag har även läst om skräckexempel där infektionen kommit tillbaks flera veckor efter att såret läkt.
Men även om såret läker och allt ser bra ut med infektionen. Så är risken stor under tiden för konvalescensen att det ändå blir bestående men. Om hästen inte håller sig lugn under den här tiden, utan anstränger leden så är risken för pålagringar stor och blir det pålagringar så finns ju risken att hästen inte ens duger som promenadhäst :(
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 397
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 775
Senast: Juli0a
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 734
Senast: Wille
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 782
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp