Hjälp, vad händer nu?

Grazing

Trådstartare
Står antagligen inför ett tråkigt val imorgon, min häst har antagligen fått någon slags fraktur/fissur på något av benen i ena frambenet, om det är kotben/senben/hovben vet jag inte. Dock så tar jag ut allt i förväg och förväntar mig det värsta och funderar på hur jag ska göra nu.

Jag har alltid resonerat på det sättet att måste min tokiga livsglada häst stå på boxvila i månader som det väl blir om det är en fraktur på något av dom benen(?), då har jag alltid tänkt att då är det kört, att jag inte utsätter honom för nåt sånt. Jag har hört hästar som fått stå nästan 6 månader pga av sådana frakturer och det är inte aktuellt. Han skulle antagligen förstöras psykiskt av det.

Sen undrar jag lite, hur resonerar veterinärer och försäkringsbolag etc om sånt här? Nej, pengar är inte det jag är ute efter men är ändå nyfiken på vad som händer om en häst kan med lång boxvila bli frisk, måste man prova det först eller tar man bort hästen mot deras rekomendation eller vad man ska säga. Är det för dom värt att hästen blir frisk oavsett längden på boxvila tex?

Nu ska han ju in imorgon och ska röntgas och det måste absolut inte vara något sådant allvarligt, men med tanke på hur han rör sig, hur ont han har osv så är det vad jag misstänker.
 
Sv: Hjälp, vad händer nu?

Min fick fraktur och stod på boxvila ett halvår. Han är en väldigt energisk häst dessutom, och var ung. Jag trodde det aldrig skulle funka med boxvila, men faktiskt så gick det över förväntan. Klart att det var lite jobbigt imellanåt, men vi tog oss tid och satt hos honom i boxen och höll han sällskap. La ut leksaker, borsta extra mycket. Gav massage etc. Jag ville inte ta bort honom utan att ens gett honom en chans att bli frisk. Nu har jag en livsglad ridhäst, och all tid vi la ner var vart det, för hans skull.
 
Sv: Hjälp, vad händer nu?

Jag har en häst som fick dubbel hovbensfraktur i Augusti. Hon har levt sitt vanliga liv i hagen med sin kompis, men ingen ridning. Hon fick ringskor. Nu är hon ohalt. Jag har dock inte satt igång henne än
 
Sv: Hjälp, vad händer nu?

Bara det att han inte ens klarar av att bara stå i hagen utan att bli frustrerad, därför känns boxvila som något som inte ens finns att tänka på. Kanske han klarar av boxlivet bättre än "bara" haglivet med kompisar.
 
Sv: Hjälp, vad händer nu?

Hej!

Hästar har en tendens att vänja sig, tyvärr. De flesta lugnar ner sig efter ett par dagar när de inser att de inte får komma ut. Sen blir de förstås halvt galna när de väl får komma ut, men det kan det kanske vara värt om man verkligen gillar hästen.

Min stackare bor nu på box pga leran, hennes hage är nästan helt torr, men vid grinden är leran upp till kotorna och hon får inte sätta sina hovar i lera... Så nu väntar vi på den sedan 1 månad utlovade grusleveransen.

/Lavinia
 
Sv: Hjälp, vad händer nu?

Kan det inte vara värt att ge hästen 6 månader på box om den kan leva 10 år till? Som någon annan sa så vänjer sig de flesta.
 
Sv: Hjälp, vad händer nu?

FB har blivit väldigt tuffa senare år med att acceptera utdömning , så jag skulle säga att det helt och hållet beror på veterinären och dennes "formulering/motivering runt skadan . Ur FB aspekt handlar det primärt om huruvida prognosen är att hästen kommer bli fullt återställd . Är prognosen att den lär bli det så godkänner de inte utdömning för att konvalescensen skulle handla om väldigt många månader .
Men beror även på vilket värde hästen är försäkrad i . Är det ett mkt lågt värde tex , och de bedömer kostnaden för att betala ut livförsäkringen jmf med att betala kostnader för återbesök och behandlingar under lika lång tid osv , så kan de godkänna om vetten formulerar enligt ovan osv .
Det hela kan för oss lekmän förefalla otroligt godtyckligt och beror som sagt på flera variabler .
 
Sv: Hjälp, vad händer nu?

Varför i hela friden grusar du då inte vid grindhålet ? Lägg en matta (billigt behöver inte ens vara ngn supermatta) och sen grus över så är problemet löst .

Edit : såg nu att det var på gång - tråkigt att det tar tid !
 
Sv: Hjälp, vad händer nu?

Kan det inte vara värt att ge hästen 6 månader på box om den kan leva 10 år till? Som någon annan sa så vänjer sig de flesta.
Han stod i den bemärkelsen att han stod i stor hage med kompisar med 1 timmes skritt per dag när han hade en senskada för ett par årsen och han höll på att få rejäla beteendestörningar under den tiden. Som tur var så blev han precis friskförklarad innan det hann gå för illa med hans mående.

Efter det så kom jag fram till att aldrig utsätta honom för något liknande igen, han trivs verkligen inte. Jag är rädd för vad det är för häst jag har efter en sådan tid, han blev så förändrad under sin sista vila. Förra gången så fick han ändå gå i stor hage med andra hästar och inte ens det fungerade. Han är en häst som behöver röra på sig för att må bra psykiskt.

Samtidigt så får jag ju pröva såklart, men när vet man liksom när det räcker, min mardröm är ju att först utsätta honom för detta för att sedan ev komma fram till att han kanske aldrig blir helt frisk igen. Hade varit hemskt att ge honom en sån sista tid.
 
Sv: Hjälp, vad händer nu?

Som sagt min är oxå av energisk natur och jag såg framför mig hur han skulle riva hela stallet för han skulle få boxvila. Kan tillägga att han dessutom var hingst med en massa hormoner. Nu valde jag att panikkastrera honom då han skulle få boxvila för att ge han så goda möjligheter som möjligt, men hormonerna satt ju ändå i ett tag. Han var ju van att gå med andra unghästar i hagen och leka av sig och helt plötsligt skulle han stå hela stilla i boxen, fick inte ens ledas ut på stallplan för att få lite frisk luft. Rådet vi fick va veterinären var att låta han få gå in i grannboxen ibland (när den var i hagen såklart) för att få känna dofter av annan häst av att gå och lukta i spånet. Det kunde ge en lugnande effekt. När han väl fick gå ut var det ju i liten sjukhage. Sjukhagen var faktiskt svårare att hålla honom i än boxvilan. Men där fick han gå bara för att vänja sig med att ledas ut och in från hagen igen och komma i rutiner. Sedan valde jag att chansa och släppa honom på lösdrift. Delvis för att komma igång med rörelsebehovet igen samt naturligt få röra på sig och komma i arbete med musklerna. Strax därefter började vi promenera han för hand i naturen. Han var ingen lätt häst att ha o göra med innan han skadade sig. Var ganska hingstig och var lite överallt så att säga. Men jag tycker han blev mer sansad och kontaktsökande efter boxvilan. Han började varva ner och blev väldigt tillmötesgående.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp, vad händer nu?

FB har blivit väldigt tuffa senare år med att acceptera utdömning , så jag skulle säga att det helt och hållet beror på veterinären och dennes "formulering/motivering runt skadan . Ur FB aspekt handlar det primärt om huruvida prognosen är att hästen kommer bli fullt återställd . Är prognosen att den lär bli det så godkänner de inte utdömning för att konvalescensen skulle handla om väldigt många månader .
Men beror även på vilket värde hästen är försäkrad i . Är det ett mkt lågt värde tex , och de bedömer kostnaden för att betala ut livförsäkringen jmf med att betala kostnader för återbesök och behandlingar under lika lång tid osv , så kan de godkänna om vetten formulerar enligt ovan osv .
Det hela kan för oss lekmän förefalla otroligt godtyckligt och beror som sagt på flera variabler .

Mm, det var det jag missstänkte lite. Nu tar jag ju händelserna i förväg något otroligt mycket, det kanske inte är så illa som jag tror.

Det är ju framförallt hans psyke som jag är rädd om, känns inte kul att gå igenom flera månaders boxvila och sen få en annan häst i slutändan som jag inte känner igen. Förra gången tog det tid bara att få bort det lilla som hände med honom förra gången :(

Samtidigt så får jag ju avvakta lite och se, om det är något och se hur fort vad det nu är läker osv, man får väl bedömma det på ett återbesök hur framtiden ska se ut lite. Vill ju absolut inte göra förhastade beslut, han är trots allt 7 år äldre denna gången och kanske tar vilan bättre än förra gången.

Sen är det ju det också att han går på lösdrift nu pga att han sparkar halvt ihjäl sig i boxen. Prövat alla lösningar på stall för att få honom att trivas i boxar men nej, han sparkade sist så ryggen höll på att gå sönder. Det är också ett stort orosmoment.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp, vad händer nu?

Jag förstår dina känslor!

Jag har alltid tänkt precis likadant, att bryter min häst benet och det innebär flera månader i box så får det vara slut. Samtidigt så vet jag inte riktigt vad ja skulle säga om jag väl stod där. Min häst nu är bara 4 år 6-12 månader konvalecens och han skulle fortfarande vara unghäst. Men jag är mycket tveksam till att utsätta honom för det, jag tycker det är illa nog nu när han skadade sig och hittills har stått 2 veckor i box, kommer behöva stå minst 1 till helt i box och sen 3-4 veckor box/liten hage/promenader för hand, pga en punkterad knäled. Jag själv skulle ju bli dum i huvudet av att vara instängd i mitt sovrum i 6 månader.

Så jag förstår dina tankar och funderingar! Det enda jag kan råda dig till är att följa hjärtat och magkänslan för vad som är bäst för din häst!


Håller tummarna för att det ser värre ut än det är!
 
Sv: Hjälp, vad händer nu?

Jag förstår dina känslor! Jag har alltid tänkt precis likadant, att bryter min häst benet och det innebär flera månader i box så får det vara slut. Samtidigt så vet jag inte riktigt vad ja skulle säga om jag väl stod där. Min häst nu är bara 4 år 6-12 månader konvalecens och han skulle fortfarande vara unghäst. Men jag är mycket tveksam till att utsätta honom för det

När man väl står där är beslutet inte lätt. Men en unghäst växer fortfarande och har bättre läkningsprocess. Veterinären sa till mig att antingen tar vi bort honom nu, eller så ger du honom en chans. Javisst hade jag fått pengar om jag tog bort honom genom försäkringen. Men mitt samvete skulle inte kännas rent utan att först iallafall provat att gett hästen en chans.
 
Sv: Hjälp, vad händer nu?

Nae det var ju just det jag skrev, att samtidigt vet jag inte hur jag skulle tänka när jag väl stod där. Men hur som helst är jag tveksam till att jag skulle utsätta min häst för det.
 
Sv: Hjälp, vad händer nu?

Jag skulle säga att det beror helt på den individuella hästen. Jag har haft en häst som hade klarat det galant och en som hade mått fruktansvärt dåligt.
 
Sv: Hjälp, vad händer nu?

Man utsätter hästen för det några månader av dens liv. Men kan ge den ett långt och bra liv efteråt. Det beror på hur man ser det. Jag menar, vi kan ju också skada oss och ta oss förbi det. Man får lixom räkna med att skador kan ske. Dock så är det kanske ingen idé att låta en äldre häst genomgå det. (fraktur alltså) Dom har ju sämre läkningsförmåga. Där får man nog se lite på vad det är för individ.
 
Sv: Hjälp, vad händer nu?

Ja men bryter vi benet så blir inte vi inlåsta i ett enda rum i flera månader och slipper dessutom hänga i gipsvagga oftast. Jag skulle iallafall inte utan tvekan utsätta min häst för det, självklart skadar dom sig och självklart kan dom få ett bra liv sen. Men en häst lider inte av att få galoppera till dom gröna ängarna, den kan däremot lida av flera månader instängda i box.


Jag vet att vi alla tänker lika och jag begär inte att någon annan ska tänka som mig. Men för mig är de inte självklart att låta hästen genomgå vad som helst.
 
Sv: Hjälp, vad händer nu?

Min bröt benet, men han stod inte i gipsvagga.
Den tiden dom står på box rusar iväg ganska fort faktiskt.

Lika mycket som en del anser att en död häst lider inte, så anser jag att många orkar inte ta sig an den extra tid det tar att få hästen frisk. För man väljer trots allt inte att lägga an en massa extra tid och pyssel för att vara elak mot hästen, utan för att få ge den en chans att läka. Man lär ju märka på vägen om det går åt rätt håll eller inte och avbryta det i tid.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp, vad händer nu?

Min häst har stått på klinik nu i 2 veckor, idag kom han hem och hab är världens olyckligaste. Han har sträng boxvila och härjar just nu runt i boxen som en galning, det hjälper inte om jag står och borsta eller pratar med honom.

Så nej det beror verkligen inte på att jag inte orkar lägga ner extra tid om min häst skulle bryta benet.

Fortsätter han såhär nu kommer han behöva va drogad konstant, eftersom han MÅSTE va still om han ska bli frisk.
Så sätt du din häst på boxvila ett halvår om du tycker att det är det snällaste mot hästen, men klandra inte folk som ser saker på ett annat sätt.
 
Sv: Hjälp, vad händer nu?

Det jag tycker är svårt är att när vi bryter benet så vet vi om att det kommer gå över med det antal veckorna vi behöver vara stilla. Det är en helt annan femma för en häst som måste stå på box i flera månader för de vet ju inte om att de kommer bli hela av den behandlingen. Därför tycker jag att deras lidande känns mycket värre...

Jag vet inte alls hur jag skulle göra med min häst om hon bröt benet, hon är en riktig humörhäst och jag tror faktiskt att hon skulle bli aggressiv om hon stod på box. Men det kan jag ju inte veta om innan...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 397
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 775
Senast: Juli0a
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 734
Senast: Wille
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 782
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp