Hjälp/tips om ägarbyte! *KRÅNGEL*

Fibusen

Trådstartare
Håller ej själv på med trav men har ett kallblod som är reggad i STC.

Köpte henne Januari -98,var endast 11 år och min första häst,skrevs ett kvitto mellan mig och ägaren,och han skulle skicka in ägarbytespapprerna,samt ta bort henne från travet,hästen i fråga var 8 år gammal då.

När jag skulle fixa pass till henne fick jag en smärre chock när jag fick tillbaka att det inte kunde genomföras eftersom jag ej stog som ägare,kontaktade stc,och fick till svar samma sak,plus att hon inte heller var struken från travet,utan fick starta i ett år till,då började djävulsresan! :devil:

Jag började söka efter "ägaren" utan resultat,han finns inte någon stanns! Och letade efter kvittot,hittade på det,men stc sa att dom skulle försöka få tag på ägaren först,lade kvittot på något smart ställe där jag skulle veta vart det fanns..

Hörde inget mer,och kontaktade även stc för ca 2 år sen igen ang att hästen måste få ett pass,men det kan inte skrivas i mitt namn.

Efter olika omständigheter beslutade jag för att låna ut min häst pga tidsbrist då jag har unghäst,och tyckte att hästen skulle få komma till någon och leva pensionärsliv. Hittade en helt underbar tjej ca 20 mil ifrån mig,som ska ta ett föl efter henne,och hennes dotter ska få ha en häst att lunka på i skogen. Hästen trivs megabra där,och jag skulle inte för mitt liv någonsin kunna ta henne därifrån! Stooooora hagar att strosa omkring i ,jättegod omvårdnad,m.m,hon har nu ett perfekt hästliv!

Och sen till problemet nu då.. Dom vill köpa henne,eller rättare sagt,dom SKA köpa henne,MEN jag kan inte sälja en häst som inte är min!

Har åter kontaktat stc,som åter igen skickat brev till förra ägaren,där han ska skriva under att han faktist har sålt hästen till mig! Jag har inte fått tag på honnom,och dom skickade brevet till adressen som dom har reggad på stc,alltså en adress som är iallafall minst 10-15 år gammal,så det är inte ens säkert att han bor kvar där,om han ens lever i dag.

Och,NATURLIGTVIS så hittar jag inte på kvittot heller,vilket jag sagt till stc,men får bara svar om att jag ska skicka in det när jag hittar det,men om jag INTE hittar det då? Skickade sist med en försäkring som jag betalade i mars-98 på hästen,där jag står som försäkringstagare,men det är ju inget bevis på att jag har ägt hästen iallafall...

Hur sjutton går man till väga om stc inte får tag på honnom,och om jag inte hittar kvittot? Att styrka med första stallet att man hyrt in sig där från januari -98 är ju inte heller ett bevis på att jag faktist köpt hästen,och att göra ett kontoutdrag för över 10 år tillbaka känns omöjligt,och även OM det skulle gå så vad styrker att jag betalat hästen för dom pengarna?

Sen så nu sist så sa dom att det är onödigt att förra ägaren och jag ska göra ett ägarbyte,för att sedan ska jag göra ett ägarbyte på en gång med nya ägaren,kostar iallafall 525:- per byte.. Utan då lät det som om det vart klart och tydligt att jag hade köpt hästen så kunde nya ägaren skriva sig som köpare på en gång,och då bara betala 525:- en gång,men nu när jag fick brevet stog det att jag skulle stå som köpare först med förra ägaren,sen skulle ett nytt ägarbevis göras mellan mig och nya,men om dom nu mot alla odds får tag på han,kan inte han och hon göra ett ägarbyte på en gång?

Hur sjutton kommer det att lösa sig om dom inte får tag på honom?
Hästen lär ju få ha en ägare!
 
Sv: Hjälp/tips om ägarbyte! *KRÅNGEL*

måste ni har rätt ägare reggad hos STC då? är många som kör på ändå.. iaf om man bara ska lunka i skogen med hästen.. det enda som är lite dumt är ju de med passet..
 
Sv: Hjälp/tips om ägarbyte! *KRÅNGEL*

Du behöver inte stå som reggad ägare hos STC för att vara rätta ägaren till hästen. Det är bara nödvändigt om hästen ska starta.

Man behöver inte heller "ta bort" en häst från travet dvs stryka, utan slutar man starta så gör man, man behöver inte ha några papper på att hästen inte kommer starta mer.

Så du kan visst sälja hästen med gott samvete för har du köpt hästen så har du, det behöver du inget kvitto på. Det är många många hästar som står på gamla ägare i STC och dessutom sålts vidare många gånger sedan den ägaren som står reggad. Jag har själv sålt någon häst som jag inte "stått som ägare på".

Det enda är som sagt passet, men det är ju en helt annan femma. OM inte annat då för att ni MÅSTE ha pass så är det väl bara att utfärda passet på den som står reggad som ägare, det är ju mest en formalitet. Detta om ni nu prompt måste ha pass.
(Ja jag vet att man enligt lag ska ha det men.....)
 
Sv: Hjälp/tips om ägarbyte! *KRÅNGEL*

Hästen är en skogsmulle som nu är 18 år,det ska testas att ta ett föl på henne(om det ens tar sig,men hon hade föl 2006),sen efter det så är det bara pensionärsliv som gäller!

Hon har även en lättare skada i ena knäet som gör att hon inte kan gå fullt ut,så det finns absolut inget värde i henne,så det är inte därför jag säljer,utan jag säljer för att då kan jag känna mig trygg och försäkrad om att hon får stanna där,och dom känner sig trygga ed att aldrig behöva vara oroliga att jag ska komma och hämta henne.

Problemet med passet är att stoet behöver ha det,dels om hon nu blir dräktig och får föl,och dels den dagen hon ska somna in.

Men för att jag ska kunna sälja en häst så ska ju ägarbytet in,och det går ju inte igenom när han står kvar där!

Passet kan inte utfärdas på han som äger hästen eftersom varken jag eller stc får tag på honnom! Trots att jag sitter med klara papper from 2005 från ID-kontrolant och allt så kan jag inte skicka in dom...Känner mig bara matt och trött,och det känns inte som om den här historien ska lösa upp sig förens efter 100 år!
 
Sv: Hjälp/tips om ägarbyte! *KRÅNGEL*

Har de ändrat? Vad jag vet har mina varken behövt visa pass vid avel eller avlivning så länge det inte rör sig om slakt (använda köttet).

Men du har ju rätt i att uppfödarbiten kan spöka om man ska göra travföl och inte rätt ägare är reggad.
 
Sv: Hjälp/tips om ägarbyte! *KRÅNGEL*

Jag ifrågasätter inte varför du ska sälja hästen.

Du behöver inte pass när du ska ta bort din häst såvida du inte ska skicka den inte ska skickas på slakt. Och det kan man ju klara sig utan. Jag tog själv bort en häst i december - utan pass.

Du behöver ju heller inte registrera ett ägarbyte när du säljer hästen eftersom den är pensionerad. Som jag sa tidigare så gäller det bara om hästen ska starta. Det ska heller inte spela någon roll om man vill avla då den som tar fölet kommer att regga sig själv som ägare för det. Uppfödarbiten kan vara en sak, men ska fölet bli starthäst då? Jag har också för mig att du kan bestämma själv vem som ska stå som uppfödare på fölet, det bevhöer alltså inte vara samma person som ÄGER stoet.
 
Sv: Hjälp/tips om ägarbyte! *KRÅNGEL*

Har de ändrat? Vad jag vet har mina varken behövt visa pass vid avel eller avlivning så länge det inte rör sig om slakt (använda köttet).

Men du har ju rätt i att uppfödarbiten kan spöka om man ska göra travföl och inte rätt ägare är reggad.

Jag hörde igår när vi lämnade märrarna på stuteriet att de har 3 timmar på sig att ordna fram samtliga hästars pass om de kommer & kontrollerar, annars är dt bara för stuteriet att slå igen verksamhet & avliva besättningen.
 
Sv: Hjälp/tips om ägarbyte! *KRÅNGEL*

kan du inte omregga stoet som ridhäst då? med okänd härstammning? eller funkar inte det?
 
Sv: Hjälp/tips om ägarbyte! *KRÅNGEL*

Nopp,fölet kommer i såfall bli kallblod/pre,och med andra ord bli en ren ridhäst. Hon som vill köpa vill naturligtvis stå som uppfödare till fölet,kan hon göra det även fasst hon inte äger hästen?
 
Sv: Hjälp/tips om ägarbyte! *KRÅNGEL*

Nopp,fölet kommer i såfall bli kallblod/pre,och med andra ord bli en ren ridhäst. Hon som vill köpa vill naturligtvis stå som uppfödare till fölet,kan hon göra det även fasst hon inte äger hästen?

Ja det tror jag man kan. Jag har några kompisar som har ett avelssto som jag vet att de "lånat" ut till någon som ville ta föl. Dessa stod då som uppfödare trots att de inte ägde stoet så att säga. Så det borde gå alldeles utmärkt. Så det där med vem som står reggad som ägare hos STC verkar inte spela roll då.
Det kan du ju även höra med dem om, eller avelsföreingen. OCh eftersom det ska bli en ridhäst så talar det ännu mer för att du inte behöver han den korrekt reggad.

Lycka till!
 
Sv: Hjälp/tips om ägarbyte! *KRÅNGEL*

Jag hörde igår när vi lämnade märrarna på stuteriet att de har 3 timmar på sig att ordna fram samtliga hästars pass om de kommer & kontrollerar, annars är dt bara för stuteriet att slå igen verksamhet & avliva besättningen.

Det där tror jag inte på.

Förvisso kan dom göra stickkontroller på stuterier för att se om hästarna har pass.
På sin höjd kanske man kan få böter..

Men avlivning?? NÄ.

AM
 
Sv: Hjälp/tips om ägarbyte! *KRÅNGEL*

Jag hörde igår när vi lämnade märrarna på stuteriet att de har 3 timmar på sig att ordna fram samtliga hästars pass om de kommer & kontrollerar, annars är dt bara för stuteriet att slå igen verksamhet & avliva besättningen.


:rofl::rofl: Det var det dumaste jag har hört på länge. Jag vet att om kor inte är märkta i öronen så kan de bli tal om avlivning men inte för hästar.

Och varför skulle de få avliva alla hästarna för att de inte har pass på en häst exempelvis? Dessutom så är det även idag 2 års väntetid för att få pass inom många rasförbund.
 
Sv: Hjälp/tips om ägarbyte! *KRÅNGEL*

Ja det är inte mina ord utan stuteriägaren/hingsthållaren (Naffa vet vem jag talar om) där vi lämnade av märrarna i lördags som talade om detta. Jag hade tagit med passen & då kom detta samtal upp.
 
Sv: Hjälp/tips om ägarbyte! *KRÅNGEL*

Ja det är inte mina ord utan stuteriägaren/hingsthållaren (Naffa vet vem jag talar om) där vi lämnade av märrarna i lördags som talade om detta. Jag hade tagit med passen & då kom detta samtal upp.

Om jag har förstått det rätt så är du där för att få dina sto betäckta. Varför lämnar du med passen?
 
Sv: Hjälp/tips om ägarbyte! *KRÅNGEL*

Om jag har förstått det rätt så är du där för att få dina sto betäckta. Varför lämnar du med passen?

Varför inte? De ska juh följa hästen. Har alltid med passen till hästarna, även på tävlingar. Varför ifrågasätter du det, är väl mitt val ?
 
Sv: Hjälp/tips om ägarbyte! *KRÅNGEL*

Varför inte? De ska juh följa hästen. Har alltid med passen till hästarna, även på tävlingar. Varför ifrågasätter du det, är väl mitt val ?

Visst har jag passet med på tävling men lämnar aldrig passet när jag lämnar stoet för betäckning.

Jag ifrågasätter inte jag bara undrade.
 
Sv: Hjälp/tips om ägarbyte! *KRÅNGEL*

så här står det i passen:

".. Passet gäller som ID-handling för den i passet beskrivna hästen och skall därför alltid följa hästen för att vid anmodan kunna visas upp."
 
Sv: Hjälp/tips om ägarbyte! *KRÅNGEL*

så här står det i passen:

".. Passet gäller som ID-handling för den i passet beskrivna hästen och skall därför alltid följa hästen för att vid anmodan kunna visas upp."

Om vi säger så här...
Vi har alla passen på våra inackorderingar.
Förvarar dom i ett brandsäkert kassaskåp så jag är helt säker på att dom är i tryggt förvar.

Dom märrarna som ska iväg till annan station för seminering tar jag inte med passen åt.
Av anledningen att jag är rädd att dom kommer bort till en kostnad för ägarna. Och annat krångel också.

(fast jag har även slutat ta med pass till klinik då det finns ingen som är intresserad av att titta/skriva i dom)

AM
 
Sv: Hjälp/tips om ägarbyte! *KRÅNGEL*

Känner mig väldans förbryllad ; Varför skulle en skapligt stor & känd stuteriägare säga nånting sånt om det inte stämmer till 5 personer ? Visst, jag känner till honom sen tidigare men han vet väl också att rykten går, speciellt om något sådant. Borde inte ligga i hans intresse att hitta på nånting så allvarligt.
 
Sv: Hjälp/tips om ägarbyte! *KRÅNGEL*

Om vi säger så här...
Vi har alla passen på våra inackorderingar.
Förvarar dom i ett brandsäkert kassaskåp så jag är helt säker på att dom är i tryggt förvar.

Dom märrarna som ska iväg till annan station för seminering tar jag inte med passen åt.
Av anledningen att jag är rädd att dom kommer bort till en kostnad för ägarna. Och annat krångel också.

(fast jag har även slutat ta med pass till klinik då det finns ingen som är intresserad av att titta/skriva i dom)

AM

På uppgifts pappret om stona, fylldes även en ruta i " Pass : Ja " så jag hoppas att det är lika skyddat som ni har det.

Jag har passet med i bilen, hämtar det om veterinär skulle fråga efter det men inte heller mig har detta inträffat.
 

Liknande trådar

Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
2 153
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
23
· Visningar
1 485
Senast: super
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 109
Senast: Svartkatt
·
Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
2 729

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp