Hjälp/tips om ägarbyte! *KRÅNGEL*

Sv: Hjälp/tips om ägarbyte! *KRÅNGEL*

Känner mig väldans förbryllad ; Varför skulle en skapligt stor & känd stuteriägare säga nånting sånt om det inte stämmer till 5 personer ? Visst, jag känner till honom sen tidigare men han vet väl också att rykten går, speciellt om något sådant. Borde inte ligga i hans intresse att hitta på nånting så allvarligt.

Ni måste ha helt enkelt missuppfattat.
Är du helt säker på att han menar hästar???

Nu är inte jag själv hundra på det men KREATUR som gris, ko, får m.m SKA ha öronmärkning.
Och jag undrar om inte omärkt besättning tas bort.
Straffskalan är i alla fall klart värre.

Ska kolla upp det.

AM
 
Sv: Hjälp/tips om ägarbyte! *KRÅNGEL*

Jag har kollat med alla, de hörde precis som jag har skrivit. Att stuteriet har 3 timmar på sig att ordna fram samtliga hästars pass för att styrka identitet. Ska hämta hem dem om 14 dagar ca, ska höra med h*n igen att jag hörde rätt. Jag kan juh lyssna med halva örat ibland ( eller jämt..) så jag frågade min sambo, och han hade hört samma som jag.

Fick "guldstjärna" för att jag tagit med passen.

Tack att du kollar!!
 
Sv: Hjälp/tips om ägarbyte! *KRÅNGEL*

Här har du en länk från jordbruksverket ang. hantering av omärkta kor...

Märkning

Vet också att för nåt år sedan så skrevs det både i tidningar och visades på tv om en bonde som hade omärkta djur i en hage som avlivades "live".
Blev ett väldans liv över detta.
Allt handlade om nya EU regler och diskussion om BSE.

AM
 
Sv: Hjälp/tips om ägarbyte! *KRÅNGEL*

Vidare hittade jag på Ridsports sida detta:

PASSTVÅNG?

--------------

8. Vad händer om en häst inte har pass?
Ägaren kan beordras att skaffa pass. Om hästen saknar pass kan ägaren även åtalas.
Hästen får inte slaktas på slakteri. Vissa läkemedelsbehandlingar som ska skrivas in i passet kan inte göras.

---------------

AM
 
Sv: Hjälp/tips om ägarbyte! *KRÅNGEL*

"Alla hästhållare, inte bara hästägarna, utan även de som är driver träningsverksamhet eller stuteri, är skyldiga att se till att de hästar som står uppstallade på anläggningen har hästpass. Passet skall också vid behov kunna vara tillgängligt inom tre timmar"

Saxat från Aktuella notiser på Travsport 080407 kl 12.36, titel "Ny hästpassförordning skall likrikta EU"
 
Sv: Hjälp/tips om ägarbyte! *KRÅNGEL*

Men står det även att alla hästar som är passlösa kommer att avlivas :confused:

AM (som sa NEJ till EU)
 
Sv: Hjälp/tips om ägarbyte! *KRÅNGEL*

Absolut inte.... Det står inte ett ord om vad som händer, men avlivning tror jag inte på, snarare dryga böter
 
Sv: Hjälp/tips om ägarbyte! *KRÅNGEL*

Känns som jag ska kolla upp detta med STC &/eller jordbruksverket.
Eftersom h*n ordagrant sa " ...kan vi inte visa upp id-handlingarna på samtliga hästar inom 3 timmar, är det bara för oss att slå igen verksamheten & avliva de som inte har pass".
 
Sv: Hjälp/tips om ägarbyte! *KRÅNGEL*

hur funkar det med avlivning ohc "nya" pass dvs, min häst får inte avlivas pga strålning i hovarna men det kommer ju inte att stå i hans pass om jag nu skaffat ett...
 
Sv: Hjälp/tips om ägarbyte! *KRÅNGEL*

Det har nu löst sig pga en underbar och hjälpsam bukare! :bump::banana::bump::banana:
 
Sv: Hjälp/tips om ägarbyte! *KRÅNGEL*

Jag hörde igår när vi lämnade märrarna på stuteriet att de har 3 timmar på sig att ordna fram samtliga hästars pass om de kommer & kontrollerar, annars är dt bara för stuteriet att slå igen verksamhet & avliva besättningen.

Knappast troligt :cool:
 
Sv: Hjälp/tips om ägarbyte! *KRÅNGEL*

Nej det känns hel fel.. de tycker också att det är helt sjukt system säger de iaf! och jag känner mig som en pucko som sitter här o skriver det. fast talade bara om vad jag hörde. nån som vet exakt vad som händer om passen inte kommer fram inom 3 timmar?
 
Sv: Hjälp/tips om ägarbyte! *KRÅNGEL*

Enligt senaste numret av Häst & Ryttare:
"Jordbruksverker kommer, tillsammans med länsstyrelserna, göra inspektioner och de hästägare eller hästhållare som inte kan visa upp pass på alla hästar får räkna med sanktioner. Det är inte klart hur straffen kommer att se ut, men det kan tal om dagsböter."
 

Liknande trådar

Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
2 153
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
23
· Visningar
1 485
Senast: super
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 109
Senast: Svartkatt
·
Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
2 729

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp