hjälp! tänka på med föl?

Knuzze

Trådstartare
Nu är det så att jag köpte ett sto för 10 månader sen och nu visar det sig att hon var betäckt när vi köpte henne.
Vi har pratat med ägaren och hon skulle hjälpa oss med alla papper o.s.v. Vi ska behålla fölet, men nu är det så att jag undrar vad man ska tänka på?
Tecken innan fölning?
Förlossning?
Vad ska man tänka på ?
:confused:

blää... ja, jag har 1000 frågor ! :cry:
 
Sv: hjälp! tänka på med föl?

Börja med att köp en bok om fölning och läs på

tex Att bli med föl.
 
Sv: hjälp! tänka på med föl?

Om det är 10 månader sedan ni köpte stoet så närmar sig ju fölning med stormsteg.

Desinficera stoets box och halma upp en rejäl bädd omedelbart. Tvätta rent hennes juver ordentligt och se till så att inga doftande rester av tvål finns kvar. Tvätta även rent slidan och området runt om.

Se till att ha en fölningsväska/låda iordninggjord med allt som du kan tänkas behöva. Så här packar jag minlänk borttagen av moderator

Ha telefonnummer till jourhavande veterinär inlagt i mobilen.

Bor hästen i kallstall kan det nog vara en bra idé att ha tillgång till värmelampa om det skulle behövas eftersom det är mitt i vintern.

Försök att hitta någon fölningskunnig i din närhet som kan ha lite bakjour.

Vaka!

Sätt dig genast in i olika fellägen och hur de rättas, när det gäller är det sällan en veterinär finns så nära att den hinner fram innan det är för sent för iallafall fölet. Man måste kunna försöka rätta till fellägen själv, samtidigt som man väntar på veterinär.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: hjälp! tänka på med föl?

Tecken på att fölning närmar sig är att:
Stoet hetsäter sin mat, för att senare istället lämna mat.
Stoet vandrar i hage/box. Hon kan även bädda och gräva över sina gödselhögar.
Bäckenbanden är släppta.
slidan är svullen.
Blodblandade flytningar.
Juvren är fulla.
Mjölken är vit.
Magen har flyttat på sig så att det blir gropar framför höftknölarna.
Stoet flemar och tittar mot magen.
Vaxproppar.

Stoet kan uppvisa inga eller alla av dessa tecken, det är alltså ingen exakt vetenskap. Det är mycket viktigt att du vakar över stoet. Det innebär att du har koll gygnet runt, minst en gång i halvtimmen. (Minst en gång i kvarten egentligen.) Kameraövervakning och fölvakt underlättar, det kan vara mycket slitsamt att fölvaka annars.

Det är viktigt att fölet får i sig tillräcklig mängd råmjölk, av tillräcklig kvalitet och inom sex timmar efter födseln. Detta kan man kolla med hjälp av en kolostrumrefraktometer, och genom att man ger fölet med flaska, så mycket man kan få i den tills den diar på egen hand. En fördel med att få fölet så här års är att du säkerligen kan hitta någon som kan låna/hyra ut både fölvakt och kolostrumrefraktometer åt dig eftersom det inte är säsong.
Finns du i min närhet så har jag.

Efterbörden ska gå inom några timmar. Det gör den normalt sett, men gör den inte det får man ta ut stoet och motionera henne. Hjälper inte det ringer man ut veterinären som får hjälpa till.

Tarmbecket ska gå så fort som möjligt, och där är faran för förstoppning inte över förränn fölet bajsar ljust mjukt bajs. Mörkt och hårt är tarmbeck.
För att vara på den säkra sidan brukar de flesta uppfödare ge lavemang till fölet ganska omgående. Jag brukar ge efter att jag har fått i den första råmjölken, så att fölet inte störs av krystande när den ska dricka. Lavemang ska vara Klyx 120 ml. Mindre förpackningar än så har inte så mycket effekt.
 
Sv: hjälp! tänka på med föl?

Vill du ha rådgivning över telefon så säg till, så kan jag pm:a mitt nummer. Annars kan du iofs hitta mitt nummer på min hemsida via min profil. Jag förstår att det blir lite överväldigande med allt detta, du kan ju faktiskt få ett föl när som helst och har ingen tid till att lugnt och stilla sätta dig in i vad fölningar och föl innebär.
 
Sv: hjälp! tänka på med föl?

Nu vet vi ju inte rasen på stoet och/eller hingsten. Men t ex shettisar är överrepresenterade när det gäller problem vid fölningar. Så är det ett lite sto måste du vara mer observant än om det är ett stort sto. Samma om stoet har fölat innan eller om det är första gången för henne. Oftast går det bra oavsett men ibland får man jobba lite mer med ett sto fölar för första gången. Som exempel kan man behöva hålla i henne när fölet ska dia i början.

Är stoet av kallblodsras så har man kortare tid på sig att få ut efterbörden än om det är ett ädlare (fullblodsto). Vet inte varför men kallbloden får lättare infektioner och problem om den inte kommer ut.
 
Sv: hjälp! tänka på med föl?

Eftersom länken till fölväska-innehållet togs bort kommer här min lista på saker som jag hade i väskan inför fölningen:

tel.nr till närliggande veterinärer samt hästkunniga som var beredda ifall hjälp behövdes
Nappflaska (ifall fölet inte kommer till juvret nog snabbt. mjölka ur i flaskan och mata några deciliter)
Sprit till desinficering + ett snapsglas (för naveln, doppa naveln i spriten i glaset så behöver du inte smutsa ner den med fingrarna)
Korta och långa engångshandskar
Glidslem/gelé
Handdukar
Klyx eller Microlax (I med en spruta i fölet om det verkar förstoppat. KAN vara bråttom och i vissa fall livsavgörande)
Wet wraps (till mammas svans)
Lactasyd tvål eller annan mild tvål
Snören (att binda upp efterbörden i stoets svans med)
Steriliserad VASS kniv + sax
termometer

När efterbörden har kommit ut, var noga med att lägga ut den på golvet och kolla att den är hel.

Andra tankar från mig:
Låt stoet klara det hela själv i största mån, stör henne bara om det verkar som om hon behöver hjälp.
Lägger hon sig med bakdelen mot väggen så måste hon flyttas så att fölet får plats att komma ut.
Mitt sto visade inga tecken alls på att det var dags... plötsligt såg jag en hov sticka ut. Hon hade inga vaxproppar.
 
Senast ändrad:
Sv: hjälp! tänka på med föl?

Om det är 10 månader sedan ni köpte stoet så närmar sig ju fölning med stormsteg.

Desinficera stoets box och halma upp en rejäl bädd omedelbart. Tvätta rent hennes juver ordentligt och se till så att inga doftande rester av tvål finns kvar. Tvätta även rent slidan och området runt om.

Se till att ha en fölningsväska/låda iordninggjord med allt som du kan tänkas behöva. Så här packar jag minlänk borttagen av moderator

Ha telefonnummer till jourhavande veterinär inlagt i mobilen.

Bor hästen i kallstall kan det nog vara en bra idé att ha tillgång till värmelampa om det skulle behövas eftersom det är mitt i vintern.

Försök att hitta någon fölningskunnig i din närhet som kan ha lite bakjour.

Vaka!

Sätt dig genast in i olika fellägen och hur de rättas, när det gäller är det sällan en veterinär finns så nära att den hinner fram innan det är för sent för iallafall fölet. Man måste kunna försöka rätta till fellägen själv, samtidigt som man väntar på veterinär.


Vi har skurat hela stallet med virkonS och fått en stor fölbox enligit reglerna, det är som sagt ett kallstall, och vi har gjort en bädd med 5-10cm spån och sen en rejäl halmbädd över det för att spånet ska fånga upp urinen och isolera från betong golvet.

Vi har en väldigt duktig tjej som inte bor så jättelångt bort men hon jobbar 7 mil här ifrån så blir lite jobbigt om det skulle vara så att hon var på jobbet.
 
Sv: hjälp! tänka på med föl?

Tecken på att fölning närmar sig är att:
Stoet hetsäter sin mat, för att senare istället lämna mat.
Stoet vandrar i hage/box. Hon kan även bädda och gräva över sina gödselhögar.
Bäckenbanden är släppta.
slidan är svullen.
Blodblandade flytningar.
Juvren är fulla.
Mjölken är vit.
Magen har flyttat på sig så att det blir gropar framför höftknölarna.
Stoet flemar och tittar mot magen.
Vaxproppar.

Stoet kan uppvisa inga eller alla av dessa tecken, det är alltså ingen exakt vetenskap. Det är mycket viktigt att du vakar över stoet. Det innebär att du har koll gygnet runt, minst en gång i halvtimmen. (Minst en gång i kvarten egentligen.) Kameraövervakning och fölvakt underlättar, det kan vara mycket slitsamt att fölvaka annars.

Det är viktigt att fölet får i sig tillräcklig mängd råmjölk, av tillräcklig kvalitet och inom sex timmar efter födseln. Detta kan man kolla med hjälp av en kolostrumrefraktometer, och genom att man ger fölet med flaska, så mycket man kan få i den tills den diar på egen hand. En fördel med att få fölet så här års är att du säkerligen kan hitta någon som kan låna/hyra ut både fölvakt och kolostrumrefraktometer åt dig eftersom det inte är säsong.
Finns du i min närhet så har jag.

Efterbörden ska gå inom några timmar. Det gör den normalt sett, men gör den inte det får man ta ut stoet och motionera henne. Hjälper inte det ringer man ut veterinären som får hjälpa till.

Tarmbecket ska gå så fort som möjligt, och där är faran för förstoppning inte över förränn fölet bajsar ljust mjukt bajs. Mörkt och hårt är tarmbeck.
För att vara på den säkra sidan brukar de flesta uppfödare ge lavemang till fölet ganska omgående. Jag brukar ge efter att jag har fått i den första råmjölken, så att fölet inte störs av krystande när den ska dricka. Lavemang ska vara Klyx 120 ml. Mindre förpackningar än så har inte så mycket effekt.

Tack för alla tecken! det ända vi fått är att vi ska kolla efter vaxproppar men det är ju bara 20-30% av alla ston som visar det som jag har förstått...?

hon har börjat bädda, och vulvan har svullnat och blivit lite råsare och om man petar på den "brunst gläpper" hon med dom? är det något tecken det med ? :confused: känner mig rätt borta! x) tycker att hon har haft som mörk vätska på vulvan när hon stått inne men inte säker ! :(

Vart finns du någonstans? skulle vara jättesnällt om vi fick låna det isåfall! :)
 
Sv: hjälp! tänka på med föl?

+ via: Jag måste bara säga att bukefalos är fantastiskt med allt kunnigt folk som tar sig tid och skriver och erbjuder sig till och med telefonhjälp :bow:


Det roligaste var att när jag läste snappsglas så var första tanken att man behöver sig själv ett järn inför sin första fölning :rofl:

:love:
 
Sv: hjälp! tänka på med föl?

+ via: Jag måste bara säga att bukefalos är fantastiskt med allt kunnigt folk som tar sig tid och skriver och erbjuder sig till och med telefonhjälp :bow:


Det roligaste var att när jag läste snappsglas så var första tanken att man behöver sig själv ett järn inför sin första fölning :rofl:

:love:

Jo, säger att bukefalos är min räddare just nu!
Idag när jag kom hade vulvan svullnat upp MASSOR sen igår (på ca 8timmar) och juvren har blivit ännu större :crazy:
Måste säga att jag är nog lika rädd som jag är förväntansfull och förvirrad ! xD
 
Sv: hjälp! tänka på med föl?

Lycka till med det oväntade fölet, ska bli spännande att se fortsättningen.
Var lugn och påläst. Det viktigaste är att du vet vem du ska ringa som kan komma snabbt om det skulle tillstöta problem. :)
Tur att buke finns och kan svara på frågor :)
 
Sv: hjälp! tänka på med föl?

vad bra! Refraktometern var jättebra att ha tyckte jag, kunde se när det närmade sig och jag visste att råmjölken som fölisen fick i sig var bra.
 

Liknande trådar

Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 826
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 035
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 477
Senast: Freazer
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 659

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp