Hjälp..skulle du köpa tillbaka din gamla ponny?

Roxina

Trådstartare
Ursäkta konstigt inlägg men jag behöver lite hjälp :laugh:

Historia: Under ponnytiden hade jag en mycket speciell d-ponny på foder under 3 år. Ingen drömponny snarare tvärtom! Han var odräglig från början, sparkade bet och jagade ut folk från hagen. Ful var han också den ända muskeln han hade var en gigantisk svanhals. Han var trögare än en halt snigel att rida.:D
Men jag fick till han väldigt bra på dessa år, han blev ganska snygg, fin framåtbjudning och han blev snällast i hela stallet! :) När jag gick upp på storhäst så såldes han av ägaren och har sedan dess varit hos en del olika ägare,fodervärdar. Nu ägs han av en ridskola och ska säljas.

Min nuvarande situation: Har eget stall 10boxar+ nybyggd lösdrift med plats för 4 hästar. Jag äger 6 stycken hästar. Varav 2 är i ridbar ålder.
Jag har egentligen inget behov av en ponny, men jag tycker att denna ponny flyttat runt så mycket. Och att låta han få ett sista hem skulle kännas bra. Ponnyn i fråga är 15 år och håller inte som ridponny. Om jag skulle köpa han tänkte jag att han får gå med 1-2åringarna på lösdrift som sällskap.

Är det någon mening att köpa tillbaka han? Skulle ni köpa tillbaka eran gamla ponny/häst om ni fick chansen?:angel:
 
Sv: Hjälp..skulle du köpa tillbaka din gamla ponny?

Det låter som om det hunnit gå ett antal år sedan du hade hand om hästen och att du fortfarande känner så för hästen gör att jag tycker det verkar vettigt... Du verkar ju även ha en plan och plats, så varför inte? Med så många hästar vet du ju vilka extra kostnader du tar över - och ungefär vad du får i hästväg.
 
Sv: Hjälp..skulle du köpa tillbaka din gamla ponny?

Ja det har gått 8 år sen jag såg han sist, ska åka iväg och hälsa på han på onsdag. Får väl se om han kommer ihåg mig =) Gör han det är det nog svårt att inte ta med han hem ;)
 
Sv: Hjälp..skulle du köpa tillbaka din gamla ponny?

Det är ju bara du som kan avgöra hur du ska göra, men hade det varit jag som satt i din sits nu så hade jag nog köpt ponnyn och gett honom ett sista hem. Lycka till!
 
Sv: Hjälp..skulle du köpa tillbaka din gamla ponny?

Har aldrig haft någon häst före den jag har nu så det är svårt att svara på vad jag skulle göra i samma situation. Däremot, bara av att läsa ditt inlägg så verkar det som att du tycker mycket om honom, och han kanske har gjort sig förtjänt av att bo sina sista år hos någon som verkligen bryr sig om honom. Dessutom får han ju kompisar så att det räcker till. :)
 
Sv: Hjälp..skulle du köpa tillbaka din gamla ponny?

jag hade inte tvekat att ta tillbaka ponnyn ^_^ även om ponnyn är som förbytt och inte bryr sig ett dugg om dig så ger du i alla fall honom ett tryggt sista hem och unghästarna får en lekfarbror :D.
 
Sv: Hjälp..skulle du köpa tillbaka din gamla ponny?

Finns tiden och pengarna så skulle jag ha gjort det :)
 
Sv: Hjälp..skulle du köpa tillbaka din gamla ponny?

Ja det har gått 8 år sen jag såg han sist, ska åka iväg och hälsa på han på onsdag. Får väl se om han kommer ihåg mig =) Gör han det är det nog svårt att inte ta med han hem ;)

..och att du fortfarande tänker på honom tycker jag är ett bevis på att du faktiskt vill ha hem honom...:angel:
 
Sv: Hjälp..skulle du köpa tillbaka din gamla ponny?

ja..om jag hade pengar och plats. en liten b-ponny är inte så dyr i drift..

Jag skulle sägha till min man att ponnyn är så liten så den syns inte..
 
Sv: Hjälp..skulle du köpa tillbaka din gamla ponny?

Det gjorde jag när min barndomsponny skulle säljas från ridskolan som hade köpt honom. Han höll inte heller för lektionsverksamhet, men var frisk och fin och höll bra för vanlig motionsridning. Vi var ifrån varandra i ungefär tio år (köpte honom som femåring, sålde honom när han var drygt 11 och köpte tillbaka honom som 20-åring) Vi fick 12 extra mysår tillsammans och jag ångrar inte en sekund av det :) Så... Självklart ska du ge honom ett sista hem :)
 
Sv: Hjälp..skulle du köpa tillbaka din gamla ponny?

Nu har jag varit och hälsat på gammelponnyn.
Han var ganska fet och väldigt öm i hovarna ( Det var väldigt mycket verkat! ) Det tog ett tag innan han kände igen mig men sen stod han och pussade på mig i säkert 1 h innan det var dax att åka hem =) Jag har väldigt stor lust att ta hem han direkt, men nu ska det funderas igenom ordentligt om hur jag ska göra =)
 
Sv: Hjälp..skulle du köpa tillbaka din gamla ponny?

Är du säker på att han var mycket verkad och inte hade fångvarning? Vet, jag är skittråkig som säger så men...
Ju tjockare pålle, desto större risk för fång!
 
Sv: Hjälp..skulle du köpa tillbaka din gamla ponny?

Jag är ganska säker på att han inte har det, läste om deras hovslagare att han även förespråkar och utför barfotaverknig. Och den här ponnyn har haft dåliga,tunna hovar hela tiden. Tappade han en sko ( under tiden jag hade han ) så blev han halt. Och dom som har han som hovslagare verkade tycka det är helt okej att verka så att dom inte kan gå på ett par dagar..Själv har jag aldrig verkat än häst så den blivit öm i fötterna- :( Jag har ju tom skor på shettisen för att han inte ska ömma om det kommer än sten.
 
Sv: Hjälp..skulle du köpa tillbaka din gamla ponny?

Det låter kanske hårt men ändå... Känner du fortfarande samma för ponnyn så hade jag tagit hem den om jag var du. Förhoppningsvis kan du hjälpa honom med hovarna, och är det så att han har fång eller annat som inte kan behandlas så är det bättre han får somna in hos dig än att han säljs vidare till någon som kanske vill rida, inte ser att hovarna är dåliga, möjlighet att behandla osv...
 
Sv: Hjälp..skulle du köpa tillbaka din gamla ponny?

Jag har tagit beslutet att köpa honom, la ett skambud på 1500kr och dom gick med på det! Imorgon åker jag och hämtar han och då får hovis komma ut och kolla fötterna på han. Och slå på skor med sulor så han slipper ömma :) Kan bjuda på en gammal bild.
 
Sv: Hjälp..skulle du köpa tillbaka din gamla ponny?

Härligt, grattis!! Glöm inte att uppdatera då och då hur det går! :)
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 764
Senast: skuggi
·
T
Hästmänniskan Nu ska jag köpa häst och har varit runt och kollat litre men inte hittat något intressant än. Min stora fråga är om jag ska köpa ponny...
Svar
19
· Visningar
1 752
Senast: ZOFUS
·
Hästmänniskan Jag sålde en ponny i torsdags och efter fem timmar så gav nya ägarna upp och var ungefär hysteriska, då ponnyn var rädd för deras sto...
Svar
17
· Visningar
2 212
Senast: nocki
·
Hästmänniskan Denna gång valde jag att inte vara anonym, känns bäst så. Visa vem jag är. 2007 är ett år jag helt vill ska falla i glömska. Ett år...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
9 315

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp