hjälp mig!!!

Sv: hjälp mig!!!

Hur många timmar har du skrivit på för?

Klart man kan rida varmblod= antar att du menar varmblodig travare. Men köp inte varmblodet enbart för att den är billig utan ska du ha en häst välj en som passar dig och dina mål med ridningen.

Jag skulle säga vänta och köp en häst när du har råd. Har föräldrarna sagt att de inte har råd så respektera det. De kanske inte vill säga nej till dig... Blir hästen sjuk/skadad kan kostnaderna dra iväg och i och med att din mamma pluggar kanske ni inte har så stor buffert.
 
Sv: hjälp mig!!!

*till ts*

Du kan inte tvinga eller övertala dina föräldrar att skaffa en häst. Du känns som du är under 18år där av är fortfarande hästen dina föräldrars ekomiska ansvar.
Visst det kanske går runt, men vad händer ifall hästen blir allvarligt skadad och behöver vård? Hur ska detta finansieras? Trots försäkring kan det bli dyrt!

Jag jobbar ungefär 80%-120% i en hyfsad bra betald bransch och jag har ändå inte råd. Din pappa jobbar dessutom i samma bransch som jag, en bransch där alla sitter VÄLDIGT osäkert nu. Han kanske har jobb nu, men kanske inte om ett halvår. Googla cabotage + bil och åkerier + konkurs så får du bekräftat min påstående.
Just nu om din mor pluggar så får ni kanske ut 28 " i månaden. (Brys vad din far kör för något.) Förlorar din pappa jobbet, så kanske ni hamnar runt 18" i månaden. 18" på en hel familj är inte det lättaste..
 
Sv: hjälp mig!!!

Forfarande så tvingar jag dom inte. Mina föräldrar vet att jag vill ha häst och pappa vill ha häst. Pappa älskar varmblod. Jag tjatar inget. Jag ville iallafall få veta om ni vet något jobb som ni haft när ni var yngre osv
osv. Bara för att jag la ut en sådan tråd så tar många för givet att jag tjatar ihjäl mina föräldrar? Seriöst. Och bara för att jag är ung så ska jag inte få någon häst. Att jag ska vänta tills jag är 18? Skojjar ni? Men jag har fixat allt själv. Bara för att jag är ung så kan jag inte ta hand om en häst har jag märkt av många trådar jag lagt ut. Jag och min familj tycker att dom jag ridit hos och dom jag lånat hästar av är dumma i huvudet. Seriöst. Alla är så oförskämda. Pinsamt.
 
Sv: hjälp mig!!!

Tack för tipsen. Du verkar ju förstående iallafall :S sen är det så att jag gör inget om dagarna. Det är inte så att jag gör som många andra, ute och super och röker. Jag sitter hemma och kollar häst bara hahaha
 
Sv: hjälp mig!!!

Köper inte för den är billig. Betalar inte alls. Pappa hämtar den hos sin kompis travstall. Istället för att den slaktas tar jag den istället. Alla hästar är värda. Dom Travhästarna jag ridit på har jag gillat bättre än vanliga hästar.
 
Sv: hjälp mig!!!

Mitt tips förblir studera och skaffa ett bra betalt jobb :)
Kolla och sök efter jobb ist!

Somsagt, det är skillnad på att kunna ha häst och kämpa för att ha häst.
Detta säger jag genom "vuxna" erfarenheter"

Tänk dig utifrån din situation, att du tror dig ha råd varje månad..och så händer nåt - vad gör du då?
Det kan fort sluta olyckligt..ett hästägande är aldrig kalkylmässigt detsamma, aldrig.
Min kostar fr 1600-4000:- månad och ännu mer om något inträffar

Jag var precis så i mina tonår.jag kunde offar allt för hästens skull som jag tjatade till mig av mina föräldrar. Men såhär i efterhand..det är inte värt det och jag är så tacksam över att mina föräldrar kunde med nöd och näppe stödja mitt intresse..men att kunna ekonomiskt ha sin häst själv är en helt annan sak..och förns nu inser man har man inte råd så har man inte. Det finns massor av möjligheter att kunna bli medryttare eller ingå i ett seriöst fodervärdsförhållande.

Jag hade valt det alla gånger före egen häst, ärligt talat.
 
Senast ändrad:
Sv: hjälp mig!!!

Lägger du ut en sådan här tråd får du räkna med att folk delar med sig av sina erfarenheter. Och erfarenheterna säger att det är dyrt att ha häst.

Men om du har hittat jobb och att familjen vill ha en häst så är det bara att gratulera. Jag hoppas dock att ni har hittat en häst som ni tror på, och inte bara för att ni får ta över den gratis.
Inköpspriset för en häst är ju annars en väldigt liten del av alla utgifter man har.
 
Sv: hjälp mig!!!

Det gäller ju inte bara att ta hand om hästen i vardagen. Det gäller ju att man kan få iväg hästen snabbt till veterinär om det behövs (bil, körkort och transport). Att kunna teckna försäkring och avtal (myndig), problemet med en travhäst är ju att den inte får en heltäckande försäkring. Och absolut inte utan en fullständig veterinärbesiktning. Den hästen kan alltså bli dyr om den skadar sig i hagen eller liknande.
 
Sv: hjälp mig!!!

Ja, naturligtvis, som vid alla nytecknade försäkringar. :)

Vill bara tala om att det går att försäkra om hästen, har träffat flera stycken som har sina ridtravare "racingförsäkrade" för att de tror att det ligger i rasen och inte i användningen.
 
Sv: hjälp mig!!!

Sjuksköterskor tjänar ganska skapligt, tror att snittlönen är runt 29 000 kronor. Men om hon ska plugga i 3 år så har hon ju knappt några pengar alls, ca 9 000 kronor. Som dessutom ska täcka kurslitteratur. Häst var inte att tänka på under min studietid i alla fall. Kanske inte vad du vill höra, men det är nog bättre att du är medryttare ett tag, så får du prioritera häst när du har pluggat klart.

Snittlön på 29000kr? Var i sverige då? I Västra götaland hamnar man på runt 25000kr.
 
Sv: hjälp mig!!!

Varvid man ska tänka på att man kan riskera att få reservationer för hälta...

Precis, detta är nåt att tänka på.

Det är mycket få travhästar som man lyckas försäkra in som inte får en massa reservationer.
Dessutom är försäkringsbolagen noga med vilket användningsområde hästen har..är det en travare som används som ridhäst eller en travhäst som är över tävlingsålder för trav lär du få en försäkring med reservationer på mycket, främst hälta och då är all form av hälta reserverat även minsta utredning oavsett orsaken till hältan.

Spelar ingen roll även om hästen i övrigt är kärnfrisk. F-bolag har kategoriserat hästtyper enligt riskkalkyl och travhästen är en högriskare oavsett användning, i alla fall just vad gäller hältor.

I mina ögon också rätt snedvridet egentligen då jag hade sett mer individuella bedömningar eftersom att det finns mängder av lågriskhästar som skadar sig jämt och där man belastar f-bolag mer än högriskare i många fall som kanske aldrig har skadad häst och aldrig nyttjar sin försäkring..men det är ju så det ser ut.

Många travare kan man dessutom bara sätta låg vetvårdsförsäkring på, som bara ersätter skador som är orsakat av trauma, tex kolik, benbrott eller sårskador. Men aldrig hälta oavsett omfattning eller orsak i regel.

Faktiskt en av anledningarna tyvärr att jag i framtiden funderar på att inte skaffa fler travare då jag i framtiden vill kunna så gott som helförsäkra min häst då jag vet hur dyrt det kan bli utan försäkring som täcker (att lägga ut 18.000 bara för hältutredning mot att sätta diagnos är inte roligt)
 
Senast ändrad:
Sv: hjälp mig!!!

Precis, detta är nåt att tänka på.

Det är mycket få travhästar som man lyckas försäkra in som inte får en massa reservationer.
Dessutom är försäkringsbolagen noga med vilket användningsområde hästen har..är det en travare som används som ridhäst eller en travhäst som är över tävlingsålder för trav lär du få en försäkring med reservationer på mycket, främst hälta och då är all form av hälta reserverat även minsta utredning oavsett orsaken till hältan.

Även om hästen är UA?

Spelar ingen roll även om hästen i övrigt är kärnfrisk. F-bolag har kategoriserat hästtyper enligt riskkalkyl och travhästen är en högriskare oavsett användning.

I mina ögon också rätt snedvridet egentligen då jag hade sett mer individuella bedömningar eftersom att det finns mängder av lågriskhästar som skadar sig jämt och där man belastar f-bolag mer än högriskare i många fall som kanske aldrig har skadad häst och aldrig nyttjar sin försäkring..men det är ju så det ser ut.
Hur menar du här? Att hästar som tillhör raser som bedöms vara högrisk egentligen är mindre skadebenägna än de som är klassade som lågrisk?
Och hur ska det gå till med individuell bedömning, bonus på skadefria år är en sak men det kan man först bedöma efter en tid, och ska bara de som utnyttjar försäkringen betala efter utnyttjandegraden så blir det ordentligt dyrt och man kan lika gäran ha hästen oförsäkrad
 
Sv: hjälp mig!!!

Nja...
Jag har tre kallblodstravare (och har haft en fjärde) som alla har gjort böj- och longerprov och är försäkrade som ridhästar utan reservationer.
 
Sv: hjälp mig!!!

Ja det förekommer om travhästen varit ua att den inte har gått att införsäkra eller byta försäkring mot någon mer omfattande försäkring.
De flesta ombuden har angivit just den förklaringen "travare över en viss ålder går inte att försäkra mot xxx/byta försäkringsform/uttöka för att de ingår i vår högriskkalkyl och därmed får reservation mot xxx, och hälta"
Har inte spelat någon roll om hästen "är frisk idag".

Har man då skaffat sig en travare som tex tidigare inte haft en omfattande försäkring så är det inte säkert att du kan byta eller försäkra upp då de kan motivera som så.
Travare kan bli svårare att försäkra än andra hästar.

Och av det senaste menade jag altså att det kan i mina ögon bli lite fel eftersom att det finns hästar som inte anses vara högriskare som är de som skadar sig mer, altså på en individuell nivå INTE att det är så för alla men i det fallet tycker jag att det är knäppt att man inte alltid gör en individuell bedömning och bortser från ev hög/lågrisker utan att man gör en bedömning på aktuell häst snarare än vad den tillhör för kategori.

Försäkringar är inte alltid lätta att förstå sig på helt enkelt.

En individuell bedömning är att man ska kunna försäkra en häst i så omfattande försäkring som möjligt och att hela bedömningen ska göras på hästen i sig, inte vilken ras den tillhör, utan är det en frisk häst så är det oavsett och då ska inga hinder finnas heller.
 
Sv: hjälp mig!!!

Men hur ska de veta att just en viss häst inte kommer att skadas, hur sk en i dividuellt riskbedömning se ut? Friröntgen av alla ben+ rygg?

Jag har aldrig hör om att de vägarar försäkring till travare, men min erfarenhet är begränsad. Jag antar det finns fog för det, om stor andel blir halta så blir det oållbart hög premie. De som har friska hästar lär i såfall vinna på att inte få försäkra.
 
Sv: hjälp mig!!!

Jag hade lätt kunnat göra det för att få en så bra försäkring som möjligt.

I min mening så bör hovar också vara med i en bedömning över hållbarhet/risken att skada sig tex.
Otroligt många hältor beror på hovar.

Jag antar att man utgått fr statistik när det kommer till riskbedömning. Är inget fel med det men samtidigt kan det bli ganska tokigt tex som här att införsäkra travare som är friska men ändå får reservationer. Så jag hade nog hellre sett en mer individuell bedömning men det är ju inte så det ser ut.
 
Sv: hjälp mig!!!

Bara för att jag är ung så kan jag inte ta hand om en häst har jag märkt av många trådar jag lagt ut. Jag och min familj tycker att dom jag ridit hos och dom jag lånat hästar av är dumma i huvudet. Seriöst. Alla är så oförskämda. Pinsamt.

Vad är ditt nick då? Hur du kan ha lagt ut många trådar med 7 inlägg (de du skrivit i denna tråden antar jag) är för mig obegripligt.

Om du tycker att så många olika är dumma i huvudet och oförskämda så kansek problemet inte ligger his dem utan någon annan stans
 
Sv: hjälp mig!!!

Jag har precis försäkrat min ridtravare. Hon fick reservation på hälta och måste visa upp ett UA blöjprov för att den reservationen ska försvinna. Då har hon varit travförsäkrad innan i samma bolag är sex år, fullt frisk och endast startad åtta gånger.

Jag förstår bolaget. Hältor är vanligt hos travare.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 086
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 649
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 574
Senast: Modest
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 468
Senast: Queen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp