Hjälp med hingstval !!

C

CassaMy

Jag behöver hjälp med att välja hingst!
Mitt sto:
Svenskt halvblod (renrasig)
fux på 7år
haft 2 föl tidigare (dom blev fina men nu vill jag ha ett föl till mig själv)
168cm hög
normal i typen, vackert stort huvud
bra grundgångarter (mkt bra skritt och fina bakbensrörelser)
lite hård i huvudet, men väldigt trevlig och snäll.
(fick TYVÄRR inte in någon bild på henne)
Har fullblod/fälttävlans stam
hennes pappa är Dardel


Jag själv är dressyr ryttare som vill ha en häst med MKT gångarter som verkligen rör sig och kommer fixa dressyren men även lite hoppning på ca 1m-1.20m (behöver inte vara någon kanon hoppare men skall kunna komma över iaf)

Jag har kollat på Damino SD (hingst) och tror den verkar passa, men någon som vet nåt om honom?
Kom gärna med annat förslag vore väldigt väldigt snällt! :idea:

TACK!;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hjälp med hingstval !!

Det blir betydligt lättare att lämna förslag på hingstar om vi vet stammen. Även hur avkommorna hon redan fått har blivit och efter vilka hingstar de är.
 
Sv: Hjälp med hingstval !!

Pappas stam (hingstar)Dardel-Lane Court xx-Tamerlane xx-Persian Gulf xx

mammas stam (hingstar)Carat-Jovial-Bohème xx

hennes föl är efter Silvano- Rubinsten
och Figaro r-freindship
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp med hingstval !!

jag "känner" din häst. De förra ägarna driver en ridskola som jag tidigare innan jag flyttade upp till sthml, red på. Ser Sillen o Florian varje gång jag är där! Sillen var nära diplom på 3 årstestet. Men föll i en kurva vid löshoppning och såg "död" ut. Efter det var hon spänd i galoppen, ett poäng till så hade diplomet varit hennes! Har inte sett henne riden men de tycker om henne iaf. Florian skall börjas lite granna med att ridas in nu. Han är hängd på vet jag. Jag föreslår Florian framför sillen. Han har växt som satan men ändå sett hyfsad ut hela tiden. Han har mer utstrålning än vad sillen tycker jag. Har dock inte sett nån av dem röra sig!
 
Sv: Hjälp med hingstval !!

Jag har ett föl från i år e Damino SD-Quite Easy. Jag är supernöjd med honom! På fölmönstringen fick han 877888=46p,( rätt snålt bedömt på hhb, men detta var det hårdaste bedömningen i hela landet enl statisktiken). Min kille har ett mycket trevligt psyke och han rör sig som attan! Jättefina bakben med mycket tryck:).

38097_1429181061438_1590181870_956186_4180237_n.jpg


38280_1429181781456_1590181870_956188_7397398_n.jpg


63534_1491287654064_1590181870_1103846_825596_n.jpg


Jag har ridit ett sto e Dardel lite och henne hade Damino verkligen passat! Tror att han hade lyft hela framdelen på henn:p. Jag såg Damino på bruks när han löshoppade och hans låga poäng är mest för att han helt enkelt tycker att det är lite fööör kul:D. Han laddade som attan och hoppade på studs och det hela gick lite för fort. Men egentligen hoppar han inte illa och han har ett par syskon som hoppat till sig rätt bra poäng:).
 
Sv: Hjälp med hingstval !!

Jim och Niklas bor jag rätt så nära, sålde henne till dom men sedan köpte vi tillbaka henne :)
Florian är grymt vacker!
Synd det med sillen, hon är lik sin mamma! Kul att du kände igen henne :)
 
Sv: Hjälp med hingstval !!

Det var ett riktigt snyggt föl! Vad kul att du hörde av dig! Gillar hans trav! Och jag tror mkt på denna hingst som kan lyfta fram mins ännu mera! :)
Skönt att du är nöjd då känner jag mig ännu säkrare på saken, det ända är att en vän till mig säger att han är hård i munnen och kan "lämna" det men känns kanske inte som om det kommer gå i arv?

Dardel är en rätt bra allround! :) vad roligt att du ridigt hans avkomma med, känns bara bättre ocg bättre och tack för bilderna ! :D
 
Sv: Hjälp med hingstval !!

Ja jag är jättenöjd med min lillkille:).

Tror inte att Damino skulle vara hård i munnen? Det han fick kritik för av testryttarna på bruks var att han skulle vara en "manshäst". Men han fick ändå höga poäng av testryttarna. Vi får se vad framtiden utvisar med ridbarheten hos min. Hans mamma är dock en mycket trevlig och känslig individ, så jag har iaf avlat på ett sto med bra ridbarhet:).
 
Sv: Hjälp med hingstval !!

Jag har också en Damino-avkomma u. hannoveranersto f -09.
Är mycket nöjd med henne - har ett trevligt temperament och jag gillar hennes gångarter och typ.
Lägger in några bilder så får du avgöra själv vad du tycker. :)

1 år
28351_439812426264_572791264_600360.jpg

40907_468898971264_572791264_6827746_3038693_n.jpg


1 år och 5 månader
P9040027.jpg
 
Sv: Hjälp med hingstval !!

Jag skulle nog också kika lite extra på Damino SD till henne.
Jag har med honom i mina beräkningar till mitt sto också. ;)
 
Sv: Hjälp med hingstval !!

Det låter ju kanon! Min är ett bra halvblod och ett bra val av sto också, så kan nog gå :) Aha okej, men ens mans häst får vi hoppas att vi klarar av! Du får väl höra av dig igen med dina hästar, ser mkt fina ut redan nu :)
 
Sv: Hjälp med hingstval !!

Peak: Det var en väldigt fin unghäst! .. Ser mycket trevlig och snäll ut, lugna ögon! Verkar komma bra avkommor efter Damino! :)Tack så himla mycket för bilderna!!

Klippan: haha då ska jag ta och göra detta! Han är en grymt snygg hingst! :)
 

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto som jag haft i 11 år, hon är 19 år, haft 2 avkommor tidigare. Hon har knappt tävlat pga mina dåliga nerver men hon har...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 580
Senast: pastejja
·
Hästvård Min fina appaloosa-kille fick konstaterad strålbenshälta i augusti förra året. Han är 8 år gammal. Jag känner mig inte helt bekväm inför...
2
Svar
36
· Visningar
8 272
Senast: mackan
·
Avel Skulle verkligen behöva tips och råd då jag är sugen på att ta föl på mitt sto iår men verkligen inte är speciellt insatt i avel och...
Svar
4
· Visningar
1 365
Senast: Marty
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 918
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp