HJÄLP! Med funderingar

Jag är på väg att köpa ett sto föl som är född i år, uppfödaren vill att vi ska skriva i att om fölets mamma inte får något mer stoföl eller om det händer henne något så att hon inte kan få mer föl att uppfödaren får ta föl på mitt sto ngn i framtiden. Hur ska jag tänka? Göra? Inte köpa? Säga nej?Jag förstår mycket väl hennes oro då alvelslinjen är bra och att hon vill ha ett föl som är en avkomma efter hennes fina sto :) Tacksam för snabba svar

Tusen tack för alla svar jag sa åt henne att jag inte ville genomföra köpet på dom premisserna och då strök hon den klausulen. Så jag betalade handpenning igår så hon blir bara min
 
Jag skulle nog inte köpa ett föl med de premisserna, däremot har jag nån gång sålt föl där jag har skrivit in att jag har rätt att ta ett föl när den är tre år gammal om jag vill. Jag inser såklart att om den säljs vidare etc så gäller inte detta (och antagligen inte annars heller...). Men för mig kan det vara värt att få låna/leasa egenuppfödda ston just som treåringar för att kunna betäcka ett år. Ofta tycker ju köparna också att detta är bra.
 
Tusen tack för alla svar jag sa åt henne att jag inte ville genomföra köpet på dom premisserna och då strök hon den klausulen. Så jag betalade handpenning igår så hon blir bara min

Toppen :up: Sedan kan det ju vara så att om hon visar sig duga till avel att ni gemensamt bestämmer att uppfödaren får ta föl på henne (med ordentligt kontrakt skrivet).

Grattis :)
 
Jag är på väg att köpa ett sto föl som är född i år, uppfödaren vill att vi ska skriva i att om fölets mamma inte får något mer stoföl eller om det händer henne något så att hon inte kan få mer föl att uppfödaren får ta föl på mitt sto ngn i framtiden. Hur ska jag tänka? Göra? Inte köpa? Säga nej?Jag förstår mycket väl hennes oro då alvelslinjen är bra och att hon vill ha ett föl som är en avkomma efter hennes fina sto :) Tacksam för snabba svar

Nej.

Sålt är sålt. Du gör vad du vill. Ta ett föl själv och sälj till uppfödaren för samma peng du köpt ditt föl :angel:
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 034
Senast: Freazer
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
947
Senast: Ketrawzc
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 655
Avel Hejsan! Jag har googlat runt och runt som en tok men blir verkligen inte klok för står olika precis överallt. Så tänkte jag provar...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp