HJÄLP! Med funderingar

Steringsbonden

Trådstartare
Jag är på väg att köpa ett sto föl som är född i år, uppfödaren vill att vi ska skriva i att om fölets mamma inte får något mer stoföl eller om det händer henne något så att hon inte kan få mer föl att uppfödaren får ta föl på mitt sto ngn i framtiden. Hur ska jag tänka? Göra? Inte köpa? Säga nej?Jag förstår mycket väl hennes oro då alvelslinjen är bra och att hon vill ha ett föl som är en avkomma efter hennes fina sto :) Tacksam för snabba svar
 
Jag är på väg att köpa ett sto föl som är född i år, uppfödaren vill att vi ska skriva i att om fölets mamma inte får något mer stoföl eller om det händer henne något så att hon inte kan få mer föl att uppfödaren får ta föl på mitt sto ngn i framtiden. Hur ska jag tänka? Göra? Inte köpa? Säga nej?Jag förstår mycket väl hennes oro då alvelslinjen är bra och att hon vill ha ett föl som är en avkomma efter hennes fina sto :) Tacksam för snabba svar

Jag hade inte gjort det. Säg att du har hästen i full tävlingskondition och då kommer uppfödaren och vill ta föl? Eller att hen tar föl och stoet dör eller blir jättedålig, vem tar kostnaderna?

Om du nu skulle gå med på det (vilket jag starkt avråder ifrån) skulle jag förhandla ner priset REJÄLT. Varför betala fullt pris för något du inte har full förfoganderätt över?

Är hen så orolig över att bevara linjen kan hen ha kvar hästen själv.
 
Jag skulle vara noggrann med att skriva in ordentliga villkor i kontraktet. Som hur länge avelsrätten gäller (tills stoet är tio år, 20 år eller obegränsad ålder), hur långt innan säljaren måste höra av sig angående betäckning (ett år, en månad eller något annat), vilka extra kostnader i samband med dräktighet som säljaren tar på sig som veterinärvård, skoning, foder, körning till och från betäckning etc. Hos vem stoet ska bo under dräktigheten? För att sådana villkor ska gälla måste det också skrivas in ett vite vad som händer om köparen inte uppfyller säljarens krav.

För att jag skulle gå med på säljarens krav skulle jag behöva vara rejält förtjust i hästen och dessutom få en rejäl reducering på priset eftersom hästen inte blir min med 100% rätt att disponera som jag vill förrän säljaren har fått sitt föl.
 
Jag skulle vara noggrann med att skriva in ordentliga villkor i kontraktet. Som hur länge avelsrätten gäller (tills stoet är tio år, 20 år eller obegränsad ålder), hur långt innan säljaren måste höra av sig angående betäckning (ett år, en månad eller något annat), vilka extra kostnader i samband med dräktighet som säljaren tar på sig som veterinärvård, skoning, foder, körning till och från betäckning etc. Hos vem stoet ska bo under dräktigheten? För att sådana villkor ska gälla måste det också skrivas in ett vite vad som händer om köparen inte uppfyller säljarens krav.

För att jag skulle gå med på säljarens krav skulle jag behöva vara rejält förtjust i hästen och dessutom få en rejäl reducering på priset eftersom hästen inte blir min med 100% rätt att disponera som jag vill förrän säljaren har fått sitt föl.

Helt enig med ovanstående plus tillägget att det ska skrivas vad som händer om fölet inte är ett sto. Dvs exakt hur många föl det gäller.

@Steringsbonden
 
Ibland önskar jag att det fanns samma möjlighet i ridsporten som i travsporten, där man kan sälja tävlingsrätten. Men där finns ju också en övre åldersgräns för hur länge stona får tävla (vilket är vid lägre ålder än för hingstar), vilket underlättar betydligt eftersom det finns en bortre gräns för när stoet återgår till uppfödaren.

Jag hade inte köpt ett sto på nämnda premisser, eftersom det finns alldeles för många frågetecken att räta ut. Det är väl rätt vanligt att man säljer hundar på det viset, men där är ju skillnaden att det inte alls påverkar en tävlingssatsning på samma sätt. Samt att hästar kan byta ägare flera gånger under en livstid, något som verkar vara fullständigt tabu inom hundvärlden.

Vill man som stoägare ha kvar rätten att avla på sitt sto, så får nog se till att äga henne själv. Det är den krassa verkligheten, i min värld.
Sen, om det blir så att man inte får kvar några döttrar ur stolinjen i slutänden, tja, då kan man alltid ställa frågan till ägare av sålda döttrar. Men att kräva det via avtal, det tycker jag inte är okej.
 
Jag är på väg att köpa ett sto föl som är född i år, uppfödaren vill att vi ska skriva i att om fölets mamma inte får något mer stoföl eller om det händer henne något så att hon inte kan få mer föl att uppfödaren får ta föl på mitt sto ngn i framtiden. Hur ska jag tänka? Göra? Inte köpa? Säga nej?Jag förstår mycket väl hennes oro då alvelslinjen är bra och att hon vill ha ett föl som är en avkomma efter hennes fina sto :) Tacksam för snabba svar

Nej det hade jag inte köpt. Det är stor risk att något händer när stoet är för betäckning/semin och när hon är dräktig o vid Fölning. Då får ägaren ha kvar stoet själv. Då är inte syoet ditt även om du äger henne på pappar. Veta att när som kan tidigare ägare/uppgödare begära att nu önskar vi ta föl...
 
Som flera andra redan har skrivit, köp en annan häst. Det finns gott om föl till försäljning och det brukar bli fler och till bra pris i takt med att de ska vänjas av och folk har ont om stallplats.
Om du ändå absolut vill ha just denna hästen ska till en rejäl prissänkning och ett köpekontrakt som noga specificerar allt som kan hända. Saker som om hästen dör innan, tidsram för när det får ske, var stoet ska vara under dräktighet och den tiden fölet diar, vem som betalar vad, vad som händer om stoet skadas vid betäckning eller fölning, om stoet dör vid fölningen, om fölet dör, om du måste sälja innan dom fått ta sitt föl o s v.

Till uppfödaren skulle jag vilja säga så: Behåll fölet, betäck, ta fölet och sälj sedan det vuxna stoet.
Som det är nu vill faktiskt uppfödaren sälja, låta dig betala och göra jobbet under de ganska tråkiga och dyra unghäståren för att sedan lite fint glida in och ta ett föl. Det är därför priset på fölet du köper ska reduceras.
 
Jag är på väg att köpa ett sto föl som är född i år, uppfödaren vill att vi ska skriva i att om fölets mamma inte får något mer stoföl eller om det händer henne något så att hon inte kan få mer föl att uppfödaren får ta föl på mitt sto ngn i framtiden. Hur ska jag tänka? Göra? Inte köpa? Säga nej?Jag förstår mycket väl hennes oro då alvelslinjen är bra och att hon vill ha ett föl som är en avkomma efter hennes fina sto :) Tacksam för snabba svar

Vilken fin variant för säljaren. In med pengar för försäljningen, blir av med kostnaden att hålla hästen men har fortfarande kvar rättigheterna i det man inte gärna vill sälja av.

Nej, säljaren bör nog behålla eller lämna ut på foder istället för att sälja. Jag hade aldrig i livet gjort den dealen som köpare/spekulant.
 
Jag skulle eventuellt kunna gå med på ett sådant avtal om det rörde sig om ett helt speciellt föl som jag absolut ville köpa. Men då skulle jag försöka komma överens med säljaren om att betäckningsrätten endast gällde det/de år stoet fyllde 3 och/eller 4 år. För min del ser jag det som ett plus att unga ston får ett föl innan sin tävlingskarriär, och då skulle du inte behöva tänka på att uppfödaren kan komma senare och vilja betäcka medan du vill tävla.

Men givetvis ska priset reducerast rejält med ett sådant avtal.
 
Kanske ska tänka lite utanför ramen här....;).Skriver man in vem som ersätter vad ska det inte vara så problematiskt eller?Jag hade kunnat tänka mig köpa ett sådant föl om äg tog föl på mitt sto efter avslutad tävlingskarriär , hon står för kostnader ifall stoet skulle dö osv.Sen vet jag inte om du är avelsintresserad men att låta stoet få en avkomma först som förhoppningsvis får meriter kan gynna din avel med stoet senare;).Själv har jag sålt ett sto där jag bad den nya äg att höra av sig om hon tänker sälja stoet vidare eller om det i framtiden finns tankar på avel.Sen hade jag en gång ett muntligt avtal att en vän till familjen fick ett av mina ston och avla på mot att jag fick ta ett föl på henne i framtiden.Det gör jag aldrig om!Den nya äg sålde vidare stoet utan att säga något och det var nära hon hamnade till slakt då den hon sålde till blev sjuk och orkade inte ta hand om henne!En annan historia men det visar ännu en gång att man måste skriva tydliga avtal!
 
Sen hade jag en gång ett muntligt avtal att en vän till familjen fick ett av mina ston och avla på mot att jag fick ta ett föl på henne i framtiden.Det gör jag aldrig om!Den nya äg sålde vidare stoet utan att säga något och det var nära hon hamnade till slakt då den hon sålde till blev sjuk och orkade inte ta hand om henne!En annan historia men det visar ännu en gång att man måste skriva tydliga avtal!

Din historia är ett praktexempel på hur komplicerat sådana avtal kan bli. Du som säljare kan ju bara avtala med den du säljer till. Om denne sedan säljer hästen gäller ju inte längre avtalet med dig eftersom personen du avtalat med inte längre äger hästen. Om man som köpare vill kunna hålla avtalet man ingått betyder det att man aldrig kan sälja hästen.
 
Din historia är ett praktexempel på hur komplicerat sådana avtal kan bli. Du som säljare kan ju bara avtala med den du säljer till. Om denne sedan säljer hästen gäller ju inte längre avtalet med dig eftersom personen du avtalat med inte längre äger hästen. Om man som köpare vill kunna hålla avtalet man ingått betyder det att man aldrig kan sälja hästen.
Jag skrev ju inget avtal, men jag skulle kunna tänka mig prova om man skrev avtal.Det man tex kan skriva är att om man vill sälja ska man ta kontakt med förra äg, sen är det upp till denne om den vill ta chansen att köpa eller inte...
 
Jag skrev ju inget avtal, men jag skulle kunna tänka mig prova om man skrev avtal.Det man tex kan skriva är att om man vill sälja ska man ta kontakt med förra äg, sen är det upp till denne om den vill ta chansen att köpa eller inte...

Då måste man också skriva in hur man tänker kring pris och ev värdeförändring. Har hört om de där säljaren vill skriva in att denne ska få köpa tillbaka till försäljningspriset.
 
Då måste man också skriva in hur man tänker kring pris och ev värdeförändring. Har hört om de där säljaren vill skriva in att denne ska få köpa tillbaka till försäljningspriset.
Ja klart.Jag tycker äg bestämmer ett pris sen är det upp till uppfödaren om det är värt o köpa tillbaka eller ej.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 034
Senast: Freazer
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
947
Senast: Ketrawzc
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 655
Avel Hejsan! Jag har googlat runt och runt som en tok men blir verkligen inte klok för står olika precis överallt. Så tänkte jag provar...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp