hjälp med att komma vidare...

_Skifting_

Trådstartare
Hej..
Jag rider 2 nordsvenskar (enbart en för tillfället, då den ena är skadad) som jag behöver lite hjälp att komma vidare med..

Den jag rider nu, Frost, är 5 år och jag har ridit honom i ca 3 månader och han gör jätte fina framsteg..
Han kunde ridas rakt fram i skogen i skritt och rtav och "jagas" in i galopp..
Kanske ska tillågga att detta är körhästar igentligen..
Men han har hittat en relativt stadig form nu..
jobbar mycket på att flytta in inner bak under sig på böjt spår.. Går jä'tte bra och han lyssnar fin fint på mina hjälper nu..
sen kan han jätte fina slutor (är det det när framdelen är kvar på spåret och bakdelen ett steg in mot mitten?? Alltså huvudet mot staketet..) i skritt och några enstaka steg i trav, han vill gärna "fuska" och bara böja sig och inte kors liksom.
Kan även lite öppna i skritt, men det är svårare då han inte kan stötta på staketet..
Kan öka och minska volter, halt från trav, ingångsättningar till trav från halt, några steg framdelsvänning, tempoväxlingar och mindre längningar..
Galoppfattningen jobbar vi på för fullt, men det tar tid, då han gärna blir flack och lägger sig på bogarna...
Har dessutom ingen ridbana iheller utan en gårdsplan som är ca 20*35m..
Han får liksom inte riktigt plats ibland... :angel:
Såå.. nu behöver jag tips och ideer på vad jag kan fortsätta att jobba på med honom då han tycker det är stört kul att jobba och träna och vara till lags...
Såå.. alla tipps är välkommna..
Longerar, tömkör och promerar med honom oxå.. För variationen.. Sen så körs han ju av ägaren ibland..

några bilder när jag rider, för att visa var han är i formen ibland..
Just på dessa bilöderna så är han lite på bogarna och lam (syrran hade ridit i ca 45 min tidigare och övat rundade spår...)
http://www.pixbox.se/pic_show_id12784582.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id12784586.html
 
Sv: hjälp med att komma vidare...

NÅGON måste väl ha något att säga?? Vad är nästa steg i utbildningen??
 
Sv: hjälp med att komma vidare...

hej jag tycker du ska skaffa dej en bra tränare att rida för som kan hjälpa dej och hästen med övningar och sådant.
Lättare att ge råd och tips när man har sett er i aktion.
lycka till
 
Sv: hjälp med att komma vidare...

ett tips (som jämt min tränare tjatar om:smirk:) är att fatta galopp från skritt, utan nått travsteg imellan;) det både stärker bättre, åsså är det lättare att känna när de blir bra:) är jobbigt i början (kändes omöjligt ibörjan när ja tränade me en travare...:p) men gav as bra resultat!:D lycka till me träningen!
 
Sv: hjälp med att komma vidare...

håller på att annonsera om tränare just nu-.. Om jag inte hittar någon som kan komma till mig så ska jag börja rida på klubben en bit från stallet, men har så flexibla tider så det kan bli jobbigt.. bättre med en som man kan ha lite varierande tider med...
Men nu tänkte jag mer vad jag kan göra tills vidare...
 
Sv: hjälp med att komma vidare...

ett tips (som jämt min tränare tjatar om:smirk:) är att fatta galopp från skritt, utan nått travsteg imellan;) det både stärker bättre, åsså är det lättare att känna när de blir bra:) är jobbigt i början (kändes omöjligt ibörjan när ja tränade me en travare...:p) men gav as bra resultat!:D lycka till me träningen!

Men.. funkar det när hästen inte KAN galoppskänkel??
Är en tung häst som har lite svårt med skänkeln ibland..
Blir liksom tung om man bara klämmet, men när man "klackar" till honom lite så hoppar han typ 3 m rakt upp luften... :angel:
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 290
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 804
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 548
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 488
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp