Hjälp med att få upp hull på häst

opus

Trådstartare
Det kanske finns en sådan här trådan redan, men jag försökte hitta nån.
Om det gör det så länka gärna i så fall. :)


Min häst har gått ner i vikt. :(
Försöker tänka ut hur jag kan hjälpa honom med bra foder.

Hästen:
Väldigt aktiv, tränar och tävlar kontinuerligt. Ska dock få en lugnare period om ca 1,5 vecka.
Arbetsmyra, energiknippe och matvrak.
Går det mesta, dock mest hoppning senaste månaderna. Annars är det bla dressyr, WE, hoppning mm.

Foder:
Han har idag fri tillgång på silage i hagen (ute mellan 8-20 ungefär), värden på det finns dock inte.
Sen får han ca 1,5 kg lucern hack och 0,8 kg Hippo Alfa Grow (Morgon)
ca 1,5 kg lucern hack och 1 kg Hippo Alfa Grow (Kväll)


Så det jag undrar är vad man kan göra?
Byta ut något kraftfoder? Tillsätta Kornkross?
Ge olja?
???

Känner mig lite nollad.

Tack på förhand
 
Sv: Hjälp med att få upp hull på häst

Ta analys på grovfodret, då vet du vad som fattas.
Han kanske kan ha fri tillgång inne i boxen också?
Olja är bra om man enbart behöver energi, potatisprotein om det endast behövs protein.
 
Sv: Hjälp med att få upp hull på häst

Analyserat hösilaget?
Dum fråga eftersom du tävlar och så.. men är tänderna kollade och hästen avmaskad? Fryser?

olja, lusern och kornkross gav jag min som tappade ur varje höst/vinter. Men han fick ca 10-12 liter kraftfoder sammnlagt per dag när lusernen var uppblöt(pellets).

Får hästen extra b-vitaminer nu i fällningsperiod?
 
Sv: Hjälp med att få upp hull på häst

Han får i stort sett fritt inne.
Tror att stallägaren skall byta silage. Men ska dubbelkolla det och i så fall göra en analys på en gång.

Vet dock ett proteinet inte är så högt därav lucern givan.

Fibergi, funderar jag på att byta till. Vet inte om det hjälper. Men har bra erfarenhet av det sen innan.

Är det proteinet enbart man ska gå på om man fill få hull?


Har alltid räknat foderstater mm, men nu har han tävlat mer aktivt än han brukar ända från maj. Så nu känner jag att jag inte hänger med.
 
Sv: Hjälp med att få upp hull på häst

Är det proteinet enbart man ska gå på om man fill få hull?


Har alltid räknat foderstater mm, men nu har han tävlat mer aktivt än han brukar ända från maj. Så nu känner jag att jag inte hänger med.

Nej det är lika viktigt med energin. Om hästen får för lite energi kan den tex inte bygga muskler av proteinet.

Frågan är egentligen omöjlig att svara på. Utan att veta hur stor hästen är och analysen på ditt grovfoder så säger inte mängderna foder mig någonting alls. Skillnaderna blir ju enorma om det är en shettis jämfört med ett fullblod och framförallt prteinet kan skilja sig jättemkt i ett grovfoder. Vad är inte så högt protein?
 
Sv: Hjälp med att få upp hull på häst

Förlåt, glömde skriva det.
Hästen är en kallblodstravare på 13 år, ca 160 hög. Smäcker modell, har allrid varit.

Ska definitivt göra analys på silaget i hagen. Silaget har lågt proteinvärde.

Han går rätt mycket och har aldrig tävlat så här mycket som i år. Främst i hoppning.
 
Sv: Hjälp med att få upp hull på häst

1. Analys på fodret och uträknad foderstat, justeras efter behov.
2. Kolla tänderna
3. Om hästen fortfarande inte går upp efter justering av foderstaten så utred magsår.
 
Sv: Hjälp med att få upp hull på häst

Tänder kollade - ua
Träckprov - ua
Maskfri - ua

Ska lämna in en analys på silaget de har i hagen på måndag.
 
Sv: Hjälp med att få upp hull på häst

Hej!

Jag gissar att du är säker på att han äter i hagen och inte bara står och drömmer vid maten??

Jag har träffat flera hästar som helt enkelt lagt ner ätandet när det funnits mat hela tiden.

Annars låter det bra med analys så du vet vad/om nånting fattas.

/Lavinia
 
Sv: Hjälp med att få upp hull på häst

Vet inte hur mycket han äter. Men så fort man ser dem i hagen så står de och äter, framförallt han. :)

Har dock ställt honom själv i en hage just nu så han kommer in på em och får vila och äta i lugn och ro. Vet inte om det är rätt eller fel, men provar mig fram.

Då ser man dock att han inte äter så mycket, han är van med fri tillgång så jag lägger ut väldigt mycket till frukosten så han ska ha i hagen. Men det verkar inte gå åt nu när han är ensam.
Funderar på att släppa tillbaka honom igen till den stora hagen med fri tillgång.

Så får vi se hur det blir när analysen är klar.

Är som sagt villrådig, annars kanske det bara är veterinär kvar.
 
Sv: Hjälp med att få upp hull på häst

Det är ju långt ifrån mycket mat hästen får. Vi har fodrat med fri tillgång på lusern strå alt. pelletterat samt Hippo Alfa till svårfödda. Olja på det.

Om det är ett sämre stråfoder är det ju verkligen slöseri att ta upp plats i magen med sådant foder, då är det bättre att få upp näringsvärden på det som går in i hästen, om den dessutom är liten i maten.

Vår värst svårfödda fick frukost i hagen (stod ensam), det tog 2 timmar att äta upp kraftfodret. Separat krubba för lusern ute och inne, samt fri tillgång på stråfoder. Det var ett mindre helsike att hålla honom i hull, men visst fick vi lön för mödan. Billigt var det inte heller...
 
Sv: Hjälp med att få upp hull på häst

Nu går han med de andra igen på fri tillgång. :-)
Han är överlycklig.

Har börjat märka lite skillnad på honom så det är bara positivt.

Han får kraft morgon och kväll (lucern strå och Hippo alfa Grow)
Han är ett riktigt matvrak har alltid varit.

:-)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 548
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 368
Foder & Strö Hej! Jag sitter i valet och kvalet om vilka foder slag jag ska använda och hur mycket till min lite magra häst. Höet vi har att tillgå...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 452
Senast: Efwa
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 248
Senast: Bobloblaw
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp