Hjälp, hur gör man när man skall gå isär?

Q

Qnasig

Jag skriver under ett nytt användarnamn då jag vill vara anonym pga att det finns människor på forumet som annars vet vem jag är.

Hur fungerar det om man vill gå isär?

Jag och "sambon" har ett hus, bilar och ett barn tillsamans.

Jag blev under mammaledigheten uppsagd så jag är arbetslös med en väldigt låg mamma peng.
Denna inkomst räker ej för mig och min son att leva på.

Jag vet varken ut eller in.

Vart skall man börja?
 
Sv: Hjälp, hur gör man när man skall gå isär?

*puttar på*
 
Sv: Hjälp, hur gör man när man skall gå isär?

Jag förstår inte riktigt..,har ni bestämt att gå isär?

För det första måste ni ju dela upp allt mellan er. Om du inte har nog att leva på e´nsam s skjuter ju soc till pengar.
Hur stor är barnet? Kanske vore en idé att försöka hitta jobb & dagisplats?
 
Sv: Hjälp, hur gör man när man skall gå isär?

Ni måste väl bestämma hur ni ska dela upp allt. Det praktiska runt barnet osv.
Äger ni huset tillsammans? Är det betalt osv, var ska barnet bo mest - ska barnet bo kvar och ni växelbo.
Finns massor med frågor som vi inte kan hjälpa dig med utan att vi vet vad som gäller.
 
Sv: Hjälp, hur gör man när man skall gå isär?

Det handlar inte om skillsmässa.

Ja vi står båda två på lånet på huset. Vilket inte är avbetalat. Vi har bara ägt det i två år.

Barnet är snart ett år.

Jag söker alla de jobb som skulle passa mig.

Barnet kommer största del finnas hos mig då pappan jobbar natt.

Jag måste kontakta soc men har inte vågat ännu.
Känns pinsamt på något vis.
Hur fungerar det med Soc?
Ska jag skaffa nytt boende (lägenhet) före eller efter jag kontaktar dom?
Bestämmer dom vad för sorts boeden jag skall ha? Eller hur stort eller dyrt det får vara?

Bostads bidrag från Försäkringskassan såg jag att det fanns. Kan man få det samtidigt som man får pengar från Soc?

Finns det npgra spärrar med tanke på att jag ej är Svensk medborgarer? ( Dock nordisk)

som sagt det är mycket man undrar , man vet inte vart man skall börja
 
Sv: Hjälp, hur gör man när man skall gå isär?

Ni måste väl bestämma hur ni ska dela upp allt. Det praktiska runt barnet osv.
Äger ni huset tillsammans? Är det betalt osv, var ska barnet bo mest - ska barnet bo kvar och ni växelbo.
Finns massor med frågor som vi inte kan hjälpa dig med utan att vi vet vad som gäller.

Skriver man inte bara över lånet på huset på honom om det är han som skall behålla huset?
 
Sv: Hjälp, hur gör man när man skall gå isär?

Om han vill behålla det så ska det väl gå bra att han tar över ditt lån. Så gjorde jag när vi delade på oss. Hoppas att allt löser sig!
 
Sv: Hjälp, hur gör man när man skall gå isär?

Först och främst bör ni göra en värdering av huset. Risken finns att det är värt mera pengar nu än när ni köpte.

Sen måste ni besluta ifall ni vill sälja det eller om han vill lösa ut dig. Löser han ut dig kan ofta banken hjälpa er med det praktiska.

Har du tur får du med dig en slant till nya boendet.

Ni måste dikutera hur ni tänkt att lösa barnets boende. I vilken omfattning det skall bo hos dig/honom. Bor barnet mestadels hos dig är du underhållsberättigad.
Enklast är att få dessa pengar via försäkringskassan så du verkligen får dem ett särskilt datum varje månad. Underhållet är på 1173 kronor. Vidare tillkommer barnbidraget på 950 (men det har du ju redan)

Jag tror det kan vara bra att tala med soc ganska snart eftersom du kommer att behöva hjälp med din försörjning.

Du kan nog inte ha för litet boende. Däremot kan det bli problem om du har för stort. Tex med bostadsbidrag.

Det finns säkert tusen grejjer mer att tänka på men detta kom jag på i all hast.

mvh Eva
 
Sv: Hjälp, hur gör man när man skall gå isär?

Om han vill behålla det så ska det väl gå bra att han tar över ditt lån. Så gjorde jag när vi delade på oss. Hoppas att allt löser sig!

Tack, det hoppas jag med!

Det var en vän som sa att han var tvungen att köpa ut mig från huset. Men våra lån är ju ej avbetalda.!?
Men enligt henne skulle han änndå köpa ut mig och då betala mig hälften av det vi hade betalt av.
Men jag tycker det låter lite konstigt eller? Skall det vara så?
 
Sv: Hjälp, hur gör man när man skall gå isär?

Först och främst bör ni göra en värdering av huset. Risken finns att det är värt mera pengar nu än när ni köpte.

Huset är nyligen omvärderat och värderades då upp till den summa vi lånade för att köpa + renovera huset...
 
Sv: Hjälp, hur gör man när man skall gå isär?

Om du menar att du ska söka bidrag från soc när du skriver kontakta soc så tror jag inte att de hjälper dig om du äger ett halvt hus. Men jag vet inte. De kan iaf vara hårdare än man tror. har du ringt kommunen? De har väldigt bra familjerådgivning och det har iaf hjälp mig o maken på bana igen. Småbarnstiden ÄR tuff, ca hälften går skilda vägar. Alla hormoner, dålig sömn, o nya rutiner o identiteter är svåra att hantera när allt kommer samtidigt.
Kanske låter fel, men försök hänga kvar tills du har ett jobb o arbetat några månader. I bekantskapskretsen har det gjort förvånansvärt mycket gott i relationerna att båda jobbar o barnet börjat på dagis. Alla får en chans att komma i kapp då.
*tröstkram o lycka till*
 
Sv: Hjälp, hur gör man när man skall gå isär?

Kolla först upp hur mycket du får i bostadsbidrag, du får inte riktigt halva hyran betald om du har ett barn och bostaden är mindre än 80kvadratmeter (ca) samt har som mest tre rum och kök, den får inte heller vara för dyr och du får inte ha en årsinkomsten måste vara under en viss summa, vilket det låter som att den är. Senare får du barnbidrag på 1050 kr och underhåll på 1273kr. Kolla upp vad existensminimum ligger på och om du kommer upp i det med föräldrapenning+barnbidrag+underhåll+bostadsbidrag. Gå in på försäkringskassans hemsida och beräkna bostadsbidrag samt kolla vad existensminimum ligger på hos soc.
 
Sv: Hjälp, hur gör man när man skall gå isär?

Underhållet baseras väl lite på hur mycket mannen tjänar per år, max är väl 1273kr
 
Sv: Hjälp, hur gör man när man skall gå isär?

Underhållet till boföräldern är 1273 oavsett vad den andra parten tjänar. I alla fall om det går via försäkringskassan.
Skulle den som betalar underhållet ha en låg lön så anpassas beloppet och försäkringskassan skjuter till resterande upp till 1273.

En bästis till mig har inte via FK utan hon får en överföring direkt till kontot varje månad från exet. Dom kom överens om underhållssumman själva när dom skildes för 10 år sedan. Då betalade han 2500/mån, nu är det mera.
Det har fungerat mycket bra för dom men dom är verkligen överens om att göra det bästa för sonen.

mvh Eva
 
Sv: Hjälp, hur gör man när man skall gå isär?

Kontakta socialtjänsten - familjeenheten. De hjälper dig med alla frågor, vart du kan vända dig osv. Du kan ringa första gången och vara anonym om du vill i telefon och bara be att få prata med någon om vad som gäller när sambor separerar.

Lycka till och hoppas att det löser sig på bästa sätt.
merman
 
Sv: Hjälp, hur gör man när man skall gå isär?

Om du får hjälp med lgh från soc, så kan dom bestämma hur stor lgh får vara.

Jag och min sambo fick hyra till en tvåa. De ville en etta först, men vi förklarade och sa att vi inte skulle få plats eftersom vi skulle ha barn. Df gick dom med på en tvåa.
Vi fick sitta i möte med en massa kommungubbar och besvara frågor om vår situation och dom bestämde sig efter det.
 

Liknande trådar

Relationer Jag och sambon ska gå isär. Vi har två barn gemensamt. Sambon vägrar att diskutera frågan om boendet för barnen. Vi kan inte ha varannan...
2
Svar
30
· Visningar
3 492
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 171
  • Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 079
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 715
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp