Hjälp! Häva köp?!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Unouno02

Trådstartare
Hej! Behöver er hjälp nu!
För 2 v sedan köpte jag en häst, redan från dag 1 så har han sparkat i boxväggen, det har varit "lugnt" ändå och har han inte gjort det hela tiden. Tills ikväll - helt galen och har sparkat sönder boxen. Kan inte ha honom i boxen för han sparkar så sjukt mkt, fick stå ute inatt... Då sparkar han så ena senan blev jätte svullen och andr benet fullt med sår.
När jag hämtade honom hos säljaren så såg jag att hela hans Box va sönder och uppsparkad.
Jag är helt förtvivlad alltså, vet inte vad jag ska göra? (Mer än att jag måste åka till veterinären för att kolla....!) jag kan inte ha kvar en häst som håller på att slå sönder sig själv och hela stallet. Jag blev inte informerad om att han sparkade i boxväggen men nu i efterhand så förstår jag att han gjort det även hos säljaren pga de stora hålen... Och det ör ohållbart att mina hästar ska stå ute på natten.. Behöver tip råd och hjälp!!
 
På vilken grund tänker du dig att du ska kunna häva köpet? Du såg att boxen var söndersparkad hos förra ägaren så det var knappast någon överraskning att han sparkar. Du får klura ut varför hästen inte trivs och kan du inte ge honom vad han behöver så får du sälja vidare när hästen är frisk igen.

Ett tips är att hänga upp tjocka gummimattor på boxväggarna. Dels minskar det skaderisken på hästen och dels skadas boxväggen mindre. Gummimattorna kan också minska själva sparkandet. Se till att han har grannar han tycker om och mycket utevistelse. Nu vet jag inte var du bor men här är det iallafall inga problem att ha hästarna ute dygnet runt fortfarande.
 
Många hästar blir oroliga vid flytt. En av mina behöver flera månader på sig att landa på ett nytt ställe och kan både sparka i väggen och springa runt innan hon känner sig hemmastadd.

Kolla med säljaren om denne har något tips om hur du ska hantera situationen. Den söndersparkade boxen som du såg behöver inte ha sparkats sönder av hästen du köpt, någon annan kan ju ha gjort det.
 
På vilken grund tänker du dig att du ska kunna häva köpet? Du såg att boxen var söndersparkad hos förra ägaren så det var knappast någon överraskning att han sparkar. Du får klura ut varför hästen inte trivs och kan du inte ge honom vad han behöver så får du sälja vidare när hästen är frisk igen.

Ett tips är att hänga upp tjocka gummimattor på boxväggarna. Dels minskar det skaderisken på hästen och dels skadas boxväggen mindre. Gummimattorna kan också minska själva sparkandet. Se till att han har grannar han tycker om och mycket utevistelse. Nu vet jag inte var du bor men här är det iallafall inga problem att ha hästarna ute dygnet runt fortfarande.
Hästarna går ute över 12 h. En sådan allvarlig sak ska man som säljare informera om tycker jag, när hästen blir skadad av en som sak tycker jag.
Bor uppe i Norrland och här fungerar det int, spec inte med min ena tävlingshäst.
 
Nej, jag tror inte att du kan häva köpet på de grunderna. I synnerhet inte som du såg hur boxen såg ut och utefter vad du skriver här inte frågade om det. Det är också fullt möjligt att sparkandet ökat i samband med stress av flytten. Hur länge har du haft hästen?
 
Om hästen inte var sårig på benen när du hämtade den så kan den ju inte ha sparkat så hemma. Det är antagligen stress efter flytten. Om möjligt kan du ju testa att ställa den i en lugnare box, tex en i ett hörn eller så.
 
Jag såg hur boxen såg ut -ja! Men hur tusan ska jag kunna veta att det är denna häst som gjort det? Hade det varit såhär allvarligt så hade väl säljaren sagt det om det var denna häst som sparkat sönder? Det är enligt mig en självklarhet om jag ska sälja honom.
Hästen hade lite sår på benen när jag köpte honom samt att bakskorna var sjukt glappa trotts att han va nyskodd.
Tyvörr har vi ingen möjlighet att ha lösdrift här, och heller ingen sällskap. Marken är för liten för det. Så jag får helt enkelt ta och sälja honom i så fall. Högst troligt så kommer ju han sparka öven i nya hemmet ..
 
Jag såg hur boxen såg ut -ja! Men hur tusan ska jag kunna veta att det är denna häst som gjort det? Hade det varit såhär allvarligt så hade väl säljaren sagt det om det var denna häst som sparkat sönder? Det är enligt mig en självklarhet om jag ska sälja honom.
Hästen hade lite sår på benen när jag köpte honom samt att bakskorna var sjukt glappa trotts att han va nyskodd.
Tyvörr har vi ingen möjlighet att ha lösdrift här, och heller ingen sällskap. Marken är för liten för det. Så jag får helt enkelt ta och sälja honom i så fall. Högst troligt så kommer ju han sparka öven i nya hemmet ..

Stackars häst.
Du har ägt den i två veckor och vill redan sälja.
Jag tycker att det verkar vara en bra idé att följa @TinyWiny s förslag med gummimattor.

Om hästen har sparkat stora hål i boxväggarna behöver du skaffa bättre material till boxväggarna, till något som tål mer.
 
Hästarna går ute över 12 h. En sådan allvarlig sak ska man som säljare informera om tycker jag, när hästen blir skadad av en som sak tycker jag.
Bor uppe i Norrland och här fungerar det int, spec inte med min ena tävlingshäst.

Absolut! Självklart borde säljaren informerat om det men du såg ju själv, varför frågade du inte? Att en häst sparkar i boxväggen är ingen orsak till att häva köpet. Speciellt inte när hästen precis har flyttat och det dessutom fanns spår efter liknande beteende sedan innan. Med bara 12 timmar ute hade mina också sparkat och de är riktigt coola hästar men att stå inne så mycket är inte deras melodi. 16 timmar ute är minimum för dem och dygnet runt när temperaturen är 10 grader eller över. Varför fungerar det inte att ha hästen ute mer? Det finns ju hästar som går på lösdrift i Norrland med. Om din ena häst inte kan vara ute mer än 12 timmar så undrar jag vad som är fel? En frisk häst ska inte behöva vara inne så mycket. I värsta fall får du väl ta in dem olika tider.
 
Jag känner igen ditt problem och beklagar. Jag fick hem en som höll på precis lika dant. Hon har stått i rejäla boxar för det mesta, så hon har bara sparkat hål i några väggar.. Jag var bara 16 år så hade ingen möjlighet att ha henne på lösdrift eftersom jag inte hade körkort. Var helt beroende av stallen vi hade i närheten här hemma. Men hennes död blev hennes sparkande. När inte väggarna går sönder så gör hästarna det. Min var konstant gallig i gaserna.
Efter en skada i kotleden behövde hon boxvila men hon slog konstant med det skadade benet att det blev värre och värre. Hon fick gå ut igen men det blev för stor belastning.

Försök hitta en lösdrift till hästen. Rid den ett tag och se så den trivs och sen får du nog försöka sälja den till nån som har möjlighet att ha den på lösdrift.

Du kan prova med mattor men för min var sparkandet en beteendestörning och bara ett sekundärt problem. I grunden var det stress. Hon mådde som bäst när hon gick ute 16h och stog i ett stall med bara en hästkompis som stog mittemot. Mycket grovfoder i boxen. Då var sparka det nästan obefintligt.
Tyvärr var vi tvunga att flytta och kort därefter skadade hon sig.

Du förlorar heller inget på att prata med den förra ägaren.
 
Har du ens kontaktat säljaren? Den kanske har tips på hur du ska göra med hästen eller kanske rent av kan köpa tillbaka den.

Annars gäller det ju att hitta orsaken till beteendet och åtgärda det. Jag hade låtit hästen vara ute dygnet runt ett tag även om det är kallt om den nu är lugnare ute.
 
Fast jag tycker nog att det är relevant information att berätta om sånt som kan vara av väsentlig betydelse. Jag tror faktiskt inte alls att det skulle vara omöjligt att TS får rätt i en tvist.

Är hästen köpt av privatperson eller företagare?
 
Jag såg hur boxen såg ut -ja! Men hur tusan ska jag kunna veta att det är denna häst som gjort det? Hade det varit såhär allvarligt så hade väl säljaren sagt det om det var denna häst som sparkat sönder? Det är enligt mig en självklarhet om jag ska sälja honom.
Hästen hade lite sår på benen när jag köpte honom samt att bakskorna var sjukt glappa trotts att han va nyskodd.
Tyvörr har vi ingen möjlighet att ha lösdrift här, och heller ingen sällskap. Marken är för liten för det. Så jag får helt enkelt ta och sälja honom i så fall. Högst troligt så kommer ju han sparka öven i nya hemmet ..

Först av allt... Hur kan du vara så säker på att det är just denna häst som sparkat i den boxen om du inte frågat? Inget av det du skriver här visar att din häst sparkat i väggarna hos gamla ägaren, mer än att den gör det nu hos dig.
Har du öht varit i kontakt med gamla ägaren ang. detta eller vill du bara häva köpet av ren princip utan att se om det finns någon lösning? Att hästen är lite stissig och stressad i ett nytt hem är ju fullt naturligt, kanske sitter gamla ägaren inne på massor av tips som skulle kunna hjälpa. Annars har du fått en hel del bra tips här också (gummimattor, längre utevistelse/lösdrift). Kanske se till att hästen har något att sysselsätta sig med den halva (!) av dygnet den får stå instängd.

I en tvist tror jag inte alls den här storyn skulle hålla. Du misstänker att hästen kan ha betett sig så som du beskriver och frågar inte ens upp om det. Även du som köpare har ansvar (åtminstone moraliskt) att undersöka hur saker förhåller sig och kan knappast beskylla säljaren för att undanhålla saker för dig i det här fallet.

I mina ögon låter det bara som att du försöker hitta anledningar att bli av med en häst som inte visat sig leva upp till dina mått efter bara två veckor i din ägo.
 
Alltså. Jag kan tycka att man upplyser om olater och stereotypier när man säljer en häst.

Jag skulle bli jäkligt förbannad om jag köpte mig en häst och den visade sig vara krubbitare, vandrare eller annat som inte märkts där.

Min nuvarande är krubbitare och det syns inte i boxen alls men jag hade ändå upplyst köpare om det. Jag hade, även om det inte är något fel på min häst, inte köpt en som jag vet är krubbitare eftersom JAG mår så dåligt av det. Jag hade faktiskt blivit flyförbannad om jag upptäckt det när jag kom hem.

Man frågar ju inte precis allt när man ska köpa häst. Något glömmer man eller kanske inte tänker på det.

Om det däremot går att lämna tillbaka kommer jag inte kommentera då jag är allt för dålig på juridik, lagar och regler.
 
Stackars häst.
Du har ägt den i två veckor och vill redan sälja.
Jag tycker att det verkar vara en bra idé att följa @TinyWiny s förslag med gummimattor.

Om hästen har sparkat stora hål i boxväggarna behöver du skaffa bättre material till boxväggarna, till något som tål mer.
Men skämtar du eller? Självklart vill jag inte sälja den !?!? Men vad har jag för alternativ om hästen sparkar sönder stallet?!! Och dessutom sparkar sönder benen?!!!!!!!!!! Allvarligt. Blir irriterad..
Hästen har inte hos mig sparkat hål, men sparkat loss brädor som ör 1 DM tjocka.
 
Alltså. Jag kan tycka att man upplyser om olater och stereotypier när man säljer en häst.

Jag skulle bli jäkligt förbannad om jag köpte mig en häst och den visade sig vara krubbitare, vandrare eller annat som inte märkts där.

Min nuvarande är krubbitare och det syns inte i boxen alls men jag hade ändå upplyst köpare om det. Jag hade, även om det inte är något fel på min häst, inte köpt en som jag vet är krubbitare eftersom JAG mår så dåligt av det. Jag hade faktiskt blivit flyförbannad om jag upptäckt det när jag kom hem.

Man frågar ju inte precis allt när man ska köpa häst. Något glömmer man eller kanske inte tänker på det.

Om det däremot går att lämna tillbaka kommer jag inte kommentera då jag är allt för dålig på juridik, lagar och regler.
Tack! Äntligen någon som förstår, denna häst köpte jag väldigt dyrt också.. Så jag vill ju verkligen inte att han ska bli skadad och ha ont, dessutom inte ta sönder stallet som är nybyggt :/
 
Först av allt... Hur kan du vara så säker på att det är just denna häst som sparkat i den boxen om du inte frågat? Inget av det du skriver här visar att din häst sparkat i väggarna hos gamla ägaren, mer än att den gör det nu hos dig.
Har du öht varit i kontakt med gamla ägaren ang. detta eller vill du bara häva köpet av ren princip utan att se om det finns någon lösning? Att hästen är lite stissig och stressad i ett nytt hem är ju fullt naturligt, kanske sitter gamla ägaren inne på massor av tips som skulle kunna hjälpa. Annars har du fått en hel del bra tips här också (gummimattor, längre utevistelse/lösdrift). Kanske se till att hästen har något att sysselsätta sig med den halva (!) av dygnet den får stå instängd.

I en tvist tror jag inte alls den här storyn skulle hålla. Du misstänker att hästen kan ha betett sig så som du beskriver och frågar inte ens upp om det. Även du som köpare har ansvar (åtminstone moraliskt) att undersöka hur saker förhåller sig och kan knappast beskylla säljaren för att undanhålla saker för dig i det här fallet.

I mina ögon låter det bara som att du försöker hitta anledningar att bli av med en häst som inte visat sig leva upp till dina mått efter bara två veckor i din ägo.
Absolut inte. Jag är hur nöjd som helst med honom. Att sälja är verkligen ingenting jag vill. Jag vill bara inte ha en skadad häst som sparkar sönder boxväggen, förstår du?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 446
Senast: Stereo
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 743
Senast: Blyger
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 087
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 091

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp