hjälp foder fånghäst

Sv: hjälp foder fånghäst

Jag vet faktiskt inte om det är mycket vitklöver i. Men säg att jag testar försiktigt med att ge torrt hö, vad är de ja ska hålla koll på? Och minsta lilla fångtendes finns de nåt man kan ge henne då förutom butta eller finadyne?


Jag vet de som har gett Djävulsklo i flytande form för snabb effekt, Laminator i kallpelleterat eller pulverform. Har funkat bra för dem. Djävulsklo vill ju gärna läkemedelsverket klassa som läkemedel nu för människa o de skulle de inte göra om de inte visste att de har effekt o funkar. ;)
 
Sv: hjälp foder fånghäst

Tack för svar- har inte läst ännu.

Jag visste att det inte är själva membranet som blir förstört, utan tar den enkla förklaringen som klistret/ kardborret som håller ihop dem;) Sambandet.

Hur var det med kylan- på en just då frisk häst. Alltså en med fånghistorik?
 
Senast ändrad:
Sv: hjälp foder fånghäst

"Vid minsta lilla fångtenden"
Det beror på vad du menar med det?
Märker du ökad värme och puls, så är det att öka motionen istället och åtgärda ev matproblem.
 
Sv: hjälp foder fånghäst

Förr vet jag att hovisar ansåg att beteshästar i varm väderlek kunde ha rätt bra puls utan att ha fång.

Jag håller inte på o känner, men vet att benen ser bättre ut efter ridpass eller på kvällen då det är svalare.

Har numera en 20-åring som tränar relativt hårt mellan varven som har fina torra ben året om. Som yngre hade den inte det o då var den tjockare o troligen mer överutfodrad.
 
Sv: hjälp foder fånghäst

genom att känna puls alltså? Den är väldigt svår att hitta tycker jag:crazy: Kan hon få feber också?
 
Sv: hjälp foder fånghäst

Då bör du kunna ge detta hö till din häst utan att blötlägga det.

Agrilab kallar WSC för socker, men WSC är socker + fruktan. Fruktan behöver du inte oroa dig för. Det är endast socker och stärkelse som ger upphov till en omedelbar insulinrespons och det är höga insulinvärden som kan ge upphov till laminitis/fång.

Det bör åtminstone vara ett par procent fruktan i höet så jag skulle gissa att sockerhalten inte är högre än ca. 7% (runt 70 g/kg Ts).

Finns det vitklöver i höet så kan stärkelsehalten vara hög. Jag har sett hö med vitklöver som har haft en stärkelsehalt på 5-6%. Stärkelse innehåller i princip dubbelt så mycket glukos som socker så 5% stärkelse är lika farligt som 10% socker för en IR-häst.

En annan sak som kan “ställa till det” är analysen. Om det är en NIR-analys så kan värdet på WSC vara 20-30% högre (eller lägre). NIR-analys av WSC är speciellt osäkert.

Jag tror dock att det blir svårt att hitta ett bättre hö till en IR-häst så prova att ge det utan att blötlägga det.
Jag har aldrig sett ett hö med vitklöver:confused:
Vitklövret tar ju överhand först när inget annat växer- som vid torka i Juli.

Rödklöver o Alsike får ju höjd o kan skördas med i höt.
Min fånghäst fick smygande fång av överkonsumtion i samband med vila o stark kyla- la ut mer hö i hagen o vem åt klövret... Ja inte den som behövde det. har sedan undvikit klöver, men har fått hösilage som har bestått av delvis eller enbart klöver ibland o det ska man behöva beklaga sig för en höbonde med egna fånghästar.:mad:
 
Senast ändrad:
Sv: hjälp foder fånghäst

Det är inte basalmembranet som i första hand förstörs vid insulinrelaterad laminitis utan antalet förankringspunkter mellan SEL och basalmembranet som reduceras och därmed leder till att lamellernas hållfasthet försämras .

Det är således delvis en annan mekanism än den som äger rum vid laminitis orsakad av t.ex. en överkonsumtion av spannmål eller fruktan där basalmembranet förstörs och neutrofiler (ett slags vita blodkroppar) läcker in och orsakar att hornlamellerna “släpper”. En viss lokal förstörelse av basalmembranet förekommer dock även vid insulinrelaterad laminitis.

Detta kan förklara varför en del hästar med laminitis inte har speciellt varma hovar eller hög puls och inte reagerar nämnvärt positivt när de ges “butta” (fenylbutazon).

Du kan läsa mer om vad som händer vid insulinrelaterad laminitis här:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19927586

Equine laminitis: ultrastructural lesions detected in ponies following hyperinsulinaemia.
Nourian AR, Asplin KE, McGowan CM, Sillence MN, Pollitt CC.
Source
School of Veterinary Science, The University of Queensland, Brisbane, Queensland, Australia.

Ovan artikel är något år gammal och samma forskare har nu tydligen kommit fram till att insulin-receptorer helt saknas i hoven. Dessutom drog man slutsatsen att insulin felaktigt binder till insulinliknande receptorer i hoven, vilka ger signal till epitelceller till ökat tillväxt och hovens hållfasthet försämras och försvagas. I vilket skede immunsvaret triggas igång --> fång, får jag ingen information om i länken nedan.

Vet ej om artikeln är färdigskriven. Kan vara en poster.
http://www.ahf-laminitis.org/2011/06/major-breakthrough-in-understanding.html
 
Sv: hjälp foder fånghäst

nu har ja fått tag i provresultatet. Hon har 5,2 i glukos och 24,6 i insulin. Hur okej är dom siffrorna?

Glukosvärdet är normalt (vilket det nästan alltid är) och insulinvärdet är lite högt (men det ligger förmodligen inom labbets ”normalvärden” som brukar stå på analysen).

En veterinär skulle förmodligen inte diagnostisera henne som IR om insulinvärdet ligger inom labbets ”normalvärden”.

G:I värdet för normala hästar ligger dock över 10. Värdet för din häst är 3,8.

Det s.k. RISQI-värdet för din häst är 0,20. Hästar med RISQI under 0,32 misstänks vara IR och hästar med RISQI under 0,22 anses vara klart IR.

Hur ser hon ut? Är hon överviktig och har fettdepåer?

Med hänsyn endast till insulinvärdet skulle jag säga att hon är lätt IR. I så fall bör du kunna ge höet utan att blötlägga det.

Det är dock viktigt att du ger henne en balanserad foderstat och ser till så att hon får motion. En IR-häst är mer känslig för obalanser i foderstaten än en häst som inte är IR.

Insulin stimulerar kroppen att avge proinflammatoriska ämnen. Det är därför viktigt att foderstaten innehåller ämnen som kan neutralisera dessa. Exempel på viktiga ämnen i foderstaten är antioxidanter och omega-3 fettsyror samt mineraler med antiinflammatoriska egenskaper.
 
Sv: hjälp foder fånghäst

Ovan artikel är något år gammal och samma forskare har nu tydligen kommit fram till att insulin-receptorer helt saknas i hoven. Dessutom drog man slutsatsen att insulin felaktigt binder till insulinliknande receptorer i hoven, vilka ger signal till epitelceller till ökat tillväxt och hovens hållfasthet försämras och försvagas. I vilket skede immunsvaret triggas igång --> fång, får jag ingen information om i länken nedan.

Vet ej om artikeln är färdigskriven. Kan vara en poster.
http://www.ahf-laminitis.org/2011/06/major-breakthrough-in-understanding.html

Du har nog missuppfattat det hela.

Det dom säger i artikeln du hänvisar till är att det sker en celldelning även mitt i lamellranden vid insulinrelaterad laminitis och inte endast vid den normala tillväxtzonen uppe vid kronranden.

Detta är precis vad den studie som jag hänvisade till visar.

Artikeln du hänvisar till är visserligen daterad 21 juni 2011 men det dom säger är inget nytt. Jag vet inte varför dom skriver om detta nu. Det bygger ju på och är ett resultat av den undersökning som jag hänvisade till. Den omnämns i denna publikation som är ifrån början av 2010:

http://download.journals.elsevierhealth.com/pdfs/journals/0737-0806/PIIS0737080610000080.pdf

Läs slutsatsen av undersökningen:

“High concentrations of insulin may have a direct effect on equine lamellar epithelial cells, mediated by the IGF-1 receptor.”
 
Sv: hjälp foder fånghäst

Av den slutsatsen är ju de råd som finns idag ganska rätt ute.

både för den akut sjuka fånghästen o den som är lättIR eller latent.. skulle jag vilja säga att en slank fd tjock häst med depåer är, sålänge den hålls rätt med rätt mat o motion.

För den akut sjuka på box- omgående bantning med sockerreducerat hö o små mål ofta.

Se till att banta dem extra innan bete o inte släppa för tidigt eller ha total vila.
Kanske uppstallade eller i gräsfri hage halva eller stora delar av dygnet- för de som inte lyckats banta sina EMS-hästar.
 
Sv: hjälp foder fånghäst

Vad är det du tycker jag missuppfattat? Jag länkade till en sida, inte en artikel. Verkar mer som en nyhetsrapportering, eller intervju, som att hela arbetet inte är färdigt för publisering. Din länk, det arbetet, har säkerligen föranlett till den slutsats som det skrivs om i min länk.

I slutsatsen du har skrivit: du måste skilja på insulin-receptorer och IGF-1-receptorer. Jag skrev i tidigare inlägg insulinliknande-receptorer som jag menade IGF-1-receptorer.

"The equine foot is very dependent on glucose for metabolism, but it is not dependent on insulin to deliver that glucose. Horses have a large number of IGF-1 receptors in their feet, but no insulin receptors. Pollitt’s team now theorizes that these IGF-1 receptors are being stimulated by insulin that mimics insulin-like growth factor 1 and is binding to these receptors."

Effekten av att insulin "felaktigt" binder in till IGF-1, gör att epitelceller prolifererar. Svårt att veta vad de baserar det på eftersom jag inte kan hitta det fullständiga arbetet.
 
Sv: hjälp foder fånghäst

Insulin stimulerar kroppen att avge proinflammatoriska ämnen. Det är därför viktigt att foderstaten innehåller ämnen som kan neutralisera dessa. Exempel på viktiga ämnen i foderstaten är antioxidanter och omega-3 fettsyror samt mineraler med antiinflammatoriska egenskaper.

Eftersom jag har lite djupare kunskaper om just inflammation (pga. mitt ex-jobb) blev jag nyfiken på vad det är du definierar som proinflammatoriska ämnen? Antioxidanter och omega-3's biologiska effekter är jag ganska insatt i men inte vilka mineraler som är antiinflammatoriska?
 
Sv: hjälp foder fånghäst

Eftersom jag har lite djupare kunskaper om just inflammation (pga. mitt ex-jobb) blev jag nyfiken på vad det är du definierar som proinflammatoriska ämnen? Antioxidanter och omega-3's biologiska effekter är jag ganska insatt i men inte vilka mineraler som är antiinflammatoriska?

Finns det mineraler som är antiinflammatoriska? Det gör det kanske...

Jag har nog uppfattat det som att Pollitts grupp inte är riktigt färdiga med sina resultat om hur insulin påverkar lamellerna i hoven. De har vad jag minns kommit med minst en studie till om att insulin påverkar lamellerna på ett lite annorlunda sätt än vad som händer vid ett fånganfall inducerat av en tarmstörning. Jag kan se om jag hittar den, har alla mina fångartiklar i en enda röra -många av dem uppenbarligen bara i pappersformat och inte i datorn.

Men när det gäller inflammationer och även en del annat så vet jag att jag tyckte nedanstående artikel var mkt bra. Den går tyvärr bara att ladda ner om man har tillgång till tidskriften via ett bibliotek. Den är intressant eftersom den ger en överblick över hur komplext det är med alla de möjliga faktorer som kan starta ett fånganfall, ofta på flera olika sätt.

I den står det bla att IR orsakar inflammationer genom pro-inflammatoriska cytokiner.

"This is
the mechanism by which diabetic neuropathy occurs and
causes circulatory disorder and ulceration of the feet in humans.
Incidentally, MMP-2 and MMP-9 are activated in
response to oxidative stress, peripheral hypoperfusion,
and increased local and systemic levels of pro-inflammatory
cytokines, which may be another means by which hyperinsulinemia
precipitates laminitis.6,13"

Clinical Techniques
Laminitis in Horses: Through the Lens of Systems Theory

James Orsini DVM, DipACVSCorresponding Author Contact Information, a, Hannah Galantino-Homer VMD, PhDa and Christopher C. Pollitt BVSc, PhDa

Journal of Equine Veterinary Science
Volume 29, Issue 2, February 2009, Pages 105-114
 
Sv: hjälp foder fånghäst

Ah, cytokiner. Då är jag med. Om det nu är det spaderÄss också menade.

Nu är jag inte speciellt insatt i vilka cytokiner som förekommer i samband med höjda insulinvärden. Det hade varit intressant. Men det är väl kanske lite OT.
 
Sv: hjälp foder fånghäst

Jag har mest konstaterat att detta med inflammationer är oerhört komplicerat (som det mesta annat som ske i en organism). När det gäller IR så är ju många av dessa hästar feta och fettvävnad i sig kan ju tydligen starta inflammationer. Så det är väl antagligen många olika faktorer som samverkar, mkt fascinerande men svårt att få ngt grepp om.

OT eller inte. Jag är ganska övertygad om att i alla fall när det gäller fång och insuilinresistens så är kunskapsnivån hög bland bukeanvändare jfr med svenska hästägare i allmänhet.
 
Sv: hjälp foder fånghäst

Eftersom jag har lite djupare kunskaper om just inflammation (pga. mitt ex-jobb) blev jag nyfiken på vad det är du definierar som proinflammatoriska ämnen? Antioxidanter och omega-3's biologiska effekter är jag ganska insatt i men inte vilka mineraler som är antiinflammatoriska?

Järn t.ex. är ett mineral som ansamlas i kroppen som ferritin. Ferritin fungerar som en proinflammatorisk cytokin.

Mangan är ett annat mineral som stimulerar produktion av proinflammatoriska cytokiner.

Mineraler som motverkar upptagningen av järn och mangan (som det oftast finns ett överskott av i ett grovfoder) kan därmed anses ha en antiinflammatorisk effekt,
 
Sv: hjälp foder fånghäst

Mineraler som motverkar upptagningen av järn och mangan (som det oftast finns ett överskott av i ett grovfoder) kan därmed anses ha en antiinflammatorisk effekt,

OK, vilka mineraler motverkar upptaget då? Har du någon referens?
Vad har järn och mangan för koppling till "insulin-inflammation"?
 
Sv: hjälp foder fånghäst

Nu är ni väldigt avancerade.:p

räcker det inte med att man bör få ner insulinnivån med alla medel som finns tillgängliga:cool:
 
Sv: hjälp foder fånghäst

Erkänner att mina frågor är lite OT, men jag blev nyfiken och vill gärna veta vad spaderÄss baserar sina uttalanden på. spaderÄss gav TS råd om hur hon skulle utfrodra sin fånghäst med bla. "antiinflammatoriska mineraler".

Jag kan tycka att det räcker med att följa gällande rekommendationer för foderstat och vitamin- och mineraltillskott. F.ö. är alla mineraler potentiellt toxiska och för den saken skull inte "pro-inflammatoriska". Sedan låter jag det vara osagt om järn och mangan finns i överskott i grovfoder, för det har jag ingen aning om.

En inflammation uppkommer av en orsak, att ge hästar konstant tillförsel av "antiinflammatoriskt" är väl kanske liten rätt väg, anser jag.

Sedan är du och jag på samma linje, att hålla insulinnivåerna nere verkar helt klart vara centralt för en fånghäst/IR-häst. Genom reglering i mat och i motion.
 
Sv: hjälp foder fånghäst

Jag ville bara retas lite med er.. belästa;)

Jag anser dock oxå att en IR-häst är känsligare i sin muskulatur o min som dessutom är lite äldre behöver längre upp o nedvarvning o som kosthjälp- extra E.vit.

Den har helt klart varit uppblåst o hård i sin muskulatur. Nej jag menar inte fett

Idag gick den som en miljon.. nja men hade den varit yngre så:angel:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp