hjälp foder fånghäst

Sv: hjälp foder fånghäst

Intressant! Ska läsa hela artikeln nån dag.

Men tänker jag helt fel när jag funderar över dels att - en lösdrifthäst rör sig ju mer än en uppstallad häst, det borde ju öka blodgenomströmningen o motverka att blodkärlden drar ihop sig? Likaså om vi pratar en oskodd häst jämfört med en skodd häst - en häst som hålls barfota får ju en stimulering av strålen och därmed bättre blodgenomströmning i hovarna.
 
Sv: hjälp foder fånghäst

har nu fått tag i ett grovfoder där de står att sockerhalten per kg foder är 79

behöver jag inte blötlägga då?
 
Sv: hjälp foder fånghäst

Jag skulle inte våga ge torrt hö nej. Du kan låta analycera ditt hö, jag skickade precis i väg till Equi-Analytical och väntar spänt på svaret. Kostar 49 dollar och 90 kr i frakt, inte så farligt.

Om det inte visar sig att ditt hö har lite socker, så får du nog tänka om ang lösdriften, du kan ju inte hålla på med urlakad blött hö till tre hästar i 15 minus.... Alternativt hitta ett bättre hö.
 
Sv: hjälp foder fånghäst

Har läst samma sak, och tycker det är väldigt intressant. Råden är även att om hästen inte har väldigt varma hovar, och redan har haft fång tidigare, så ska man vara försiktig med att kyla även vid akut fång. Så det är en balansgång mellan att hämma inflammation och smärta vs att inte orsaka mer vasokonstriktion.

Jag kommer prova att linda min ponny med tjocka paddar till vintern. Det skadar ju definitivt inte att testa. :) Vill ju inte att han ska bli sjuk igen. Och han hade inte särskilt varma hovar när han hade fång heller, fick dessutom första anfallet mittvinters i 20 minus och mkt snö.

Ang lösdrift och rörelse, så både ja och nej. En häst i hagen vintertid rör sig inte mkt! Den står mest och hänger eller äter. Min ponny rör sig garanterat inte så mkt att det har någon inverkan på cirkulationen, så sant han inte blir skrämd och springer omkring lite. Dessutom fick han isklumpar i hovarna, det fick han inte när han hadde skor+snösulor. Så jag använder boots, det kan inte vara skönt att stå på isbollar.
 
Sv: hjälp foder fånghäst

7,9% alltså? Om det stämmer så ska det vara okej att ge utan att blötlägga.
 
Sv: hjälp foder fånghäst

har nu fått tag i ett grovfoder där de står att sockerhalten per kg foder är 79

behöver jag inte blötlägga då?

Det är individuellt hur mycket socker och stärkelse en IR-häst tål, men 79 g/kg foder blir 94 g/kg Ts om Ts-halten är 84% (jag förmodar att det är ett hö och inte ett hösilage?). Helst bör sockerhalten inte överstiga 80 g/kg Ts.

Är stärkelsehalten i höet låg så kan det funka utan blötläggning men man vet inte förrän man har testat höet på sin häst.

Finns det vitklöver i höet?

Är sockeranalysen en NIR-analys från Eurofins?
 
Sv: hjälp foder fånghäst

analysen kommer ifrån agrilab ab


Höet har en torrsubstans på 86 % per kg foder.

socker (WSC) 79 per kg foder och 92 per kg TS
 
Sv: hjälp foder fånghäst

ja nej det fungerar inte alls. Hästen ska stå tillfälligt hos mig tills jag hittar ett lämpligt hem åt henne. Under tiden hon står hos mig, får jag ha 3 olika hagar, men sådana hagar att dom kan nosa på varann över staketet. På så vis är jag säker på att hon får i sig sitt blötlagda hö och jag kan ge torrt hö som vanligt till dom andra.

Väldigt mycket pussel givetvis och och de är ju trist för shettisen att inte få gå med dom andra på dagarna. Men så får den provisoriska lösningen bli. Sent på kvällen efter kvällsmaten får hon gå tillsammans med de övriga flockmedlemmarna då de ändå inte äts något foder. Men eftersom jag allt som oftast fodrar 5 gånger om dagen så blir de för jobbigt att ränna ut i hagen och pussla om vid varje fodringstillfälle.
 
Sv: hjälp foder fånghäst

Det är naturligtvis i stort sett omöjligt att svara på din fråga. Men samtidigt så måste ju vi som har dessa hästar ändå trots allt kunna "lita" på ngt/ följa ngn rekommendation osv annars svälter hästarna ihjäl.

Om du har fått ett svar att WSC halten är 92g per kg dvs ca 9% så tycker jag att det verkar vara ett hö som är OK. Det är klart att det hade kanske varit intressant att veta stärkelse halten men vad jag vet så lagrar inte våra svenska gräs socker som stärkelse.

Sedan kan jag kanske tycka att det hade varit bra att blötlägga det ändå eftersom hästen har haft tre fånganfall. Hästar med återkommande fånganfall är ofta insulinresistenta och då extra känsliga. Men samtidigt så måste det bli realistiskt att genomföra.

Jag vill nog påstå (med risk att få hela buke på mig) att det beror på - hur man ska göra -hur rädd man är om sin häst. Jag är supernoga med min fångponny. Hon är hästen i mitt liv, ett anfall till och.................
Men trots allt jag har lyckats lära mig, trots allt jobb jag har lagt ner så ibland så går det inte att göra exakt så som man måste. Tid, pengar och praktiska möjligheter gör ibland att det inte går att göra exakt så som man måste göra. Det är urjobbigt att leva med en fånghäst och man får försöka göra det bästa av situationen.
 
Sv: hjälp foder fånghäst

Det är verkligen superjobbigt, och visst jag skulle kunna slumpa bort henne till vrakpris på blocket och på så vis bli av med problemet, men det är verkligen något som jag vägrar att göra!

Jag vill inte ens sälja henne av den anledningen att jag är livrädd att den nya ägaren ska slarva med de nya fodret och att hon får tillbaks fången igen. Däremot har jag beslutat mig för att försöka hitta ett seriöst foderhem till henne för då kan ja fortfarande ha koll och jag kan ställa krav som framgår i ett kontrakt.

Men fram tills de hemmet dyker upp så är ja villig att kämpa med henne här hemma hos mig. Det är min mammas häst från början, men då hennes flockmedlem blivit såld så har hon fått flytta hem till mig så hon slipper bli ensam och får möjlighet med socialt umgänge med andra hästar.

Även om de blir att nöja sig med att titta på sällskapet om dagarna och får släppas ihop ordentligt med dom andra på kvällarna så ser jag ingen annan utväg just nu. Veterinärer har gjort ett IR test på henne och den visade ingenting. Men hon kanske kan vara resitsens ändå?



Ja de hade ju vart himla skönt att slippa blötlägga höet.. men om de är de som krävs så får ja göra det givetvis. Men eftersom det var under 80 / kg foder så tänkte ja kanske att de inte va någon fara?
 
Sv: hjälp foder fånghäst

Vet du vad hon hade för värden på blodprovet då? Hon kanske låg på gränsen?

Kan ju såklart vara så att det hö hon fick då hade skyhögt sockerinnehåll...

Problemet med att servera blött hö utomhus på vintern är ju att det fryser och inte blir särskilt aptitligt. Om hon inte var IR enl prov så kanske du kan testa försiktigt att introducera torrt hö och hålla stenkoll på henne?
 
Sv: hjälp foder fånghäst

det kan jag ta reda på vad provet visade.

Nej det har du rätt i att de är ju inte jättekul att lägga ut blött hö. Enda trösten kanske är att hon får väldigt små portioner så det kanske inte hinner frysa så mycket innan hon ätit upp det?

Jag återkommer när jag fått tag i hennes journal.
 
Sv: hjälp foder fånghäst

Om du kan se hur/eller om din häst reagerar så kan du ju prova att ge höet. Jag hade nog gjort det. Men jag inbillar mig att jag i alla fall till viss del kan se hur hon reagerar,
 
Sv: hjälp foder fånghäst

analysen kommer ifrån agrilab ab


Höet har en torrsubstans på 86 % per kg foder.

socker (WSC) 79 per kg foder och 92 per kg TS

Då bör du kunna ge detta hö till din häst utan att blötlägga det.

Agrilab kallar WSC för socker, men WSC är socker + fruktan. Fruktan behöver du inte oroa dig för. Det är endast socker och stärkelse som ger upphov till en omedelbar insulinrespons och det är höga insulinvärden som kan ge upphov till laminitis/fång.

Det bör åtminstone vara ett par procent fruktan i höet så jag skulle gissa att sockerhalten inte är högre än ca. 7% (runt 70 g/kg Ts).

Finns det vitklöver i höet så kan stärkelsehalten vara hög. Jag har sett hö med vitklöver som har haft en stärkelsehalt på 5-6%. Stärkelse innehåller i princip dubbelt så mycket glukos som socker så 5% stärkelse är lika farligt som 10% socker för en IR-häst.

En annan sak som kan “ställa till det” är analysen. Om det är en NIR-analys så kan värdet på WSC vara 20-30% högre (eller lägre). NIR-analys av WSC är speciellt osäkert.

Jag tror dock att det blir svårt att hitta ett bättre hö till en IR-häst så prova att ge det utan att blötlägga det.
 
Sv: hjälp foder fånghäst

De flesta som forskar om laminitis verkar vara överens om att den inledande fasen i laminitis är vosoconstriction, dvs. en sammandragning av blodkärlen. Det finns nog bara en enda forskare som har en annan uppfattning och det är Pollitt. Han tror tydligen av någon anledning att vosodilation, dvs. en kärlutvidgning är det som sätter igång processen.

Det finns emellertid inga publiserade forskningsresultat som jag känner till som stöder hans teori. Däremot finns det som sagt flera studier som visar på motsatsen, dvs. att en kärlsammandragning föregår kärlutvidgningen och att denna endast är en reaktion på den skada som kärlsammandragningen orsakar.

Pollitt har ju en del andra udda föreställningar som inte delas av andra forskare. Han är väl dessutom den enda i forskningsvärlden som fortfarande hänger fast vid fruktanteorin.

Om du känner till någon ”ny” studie som stödjer Politts uppfattning så länka till denna i så fall. Det skulle vara väldigt intressant att läsa denna.
Hmm. Kan du förklara om man menar att nedbrytningen av membranet sker pga "blodstopp" eller som den enda jag har hört- foderelaterat som bildar toxiner som via ökat flöde förstör desamma.

att en häst som redan har haft fång o har mer sårbara lammeller är känsliga för stark kyla - köper jag;)

Vintern för 3 år sedan var snöfattig o kall. Många hästar fick fång eller behövdes skos för att det var hårt o även knöligt. Upplevdes som sulömma fast de inte reds. Kanske svag bel. fång eller rent utav påverkade i sin cirkulation.
Undrar om de som fick fång var återfallshästar:confused:

den här tråden är viktig o borde flyttas till Hästvård.
 
Sv: hjälp foder fånghäst

*KL*

Denna tråden utvecklade sig väldigt intressant! :) Jag har en fråga som någon kanske kan svara på. Om man ser väldigt mycket sockeravfällningar i ett hösilage, kan man anta att det hösilaget innehåller extra mycket socker då eller inte? Vad beror det annars på att vissa hösilage får så mycket sockeravfällningar i balarna?
 
Sv: hjälp foder fånghäst

Hmm. Kan du förklara om man menar att nedbrytningen av membranet sker pga "blodstopp" eller som den enda jag har hört- foderelaterat som bildar toxiner som via ökat flöde förstör desamma.

Det är inte basalmembranet som i första hand förstörs vid insulinrelaterad laminitis utan antalet förankringspunkter mellan SEL och basalmembranet som reduceras och därmed leder till att lamellernas hållfasthet försämras .

Det är således delvis en annan mekanism än den som äger rum vid laminitis orsakad av t.ex. en överkonsumtion av spannmål eller fruktan där basalmembranet förstörs och neutrofiler (ett slags vita blodkroppar) läcker in och orsakar att hornlamellerna “släpper”. En viss lokal förstörelse av basalmembranet förekommer dock även vid insulinrelaterad laminitis.

Detta kan förklara varför en del hästar med laminitis inte har speciellt varma hovar eller hög puls och inte reagerar nämnvärt positivt när de ges “butta” (fenylbutazon).

Du kan läsa mer om vad som händer vid insulinrelaterad laminitis här:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19927586

Equine laminitis: ultrastructural lesions detected in ponies following hyperinsulinaemia.
Nourian AR, Asplin KE, McGowan CM, Sillence MN, Pollitt CC.
Source
School of Veterinary Science, The University of Queensland, Brisbane, Queensland, Australia.

Abstract
REASONS FOR PERFORMING STUDY:
Anatomical changes in the hoof lamellar tissue induced by prolonged hyperinsulinaemia have not been described previously. Analysis of the induced lesions may promote understanding of hyperinsulinaemic laminitis pathogenesis and produce clinical benefit.

OBJECTIVES:
To use light and transmission electron microscopy (TEM) to document hoof lamellar lesions in ponies clinically lame after prolonged hyperinsulinaemia.

METHODS:
Nine clinically normal, mature ponies were allocated randomly to either a treatment group (n = 5) or control group (n = 4). The treatment group received insulin via a modified, prolonged euglycaemic hyperinsulinaemic clamp technique (EHCT) and were subjected to euthanasia when clinical signs of Obel grade II laminitis occurred. The control group was sham treated with an equivalent volume of 0.9% saline and killed at 72 h. Lamellar tissues of the right front feet were harvested and processed for TEM.

RESULTS:
Lamellae from insulin treated ponies were attenuated and elongated with many epidermal basal cells (EBC) in mitosis. Unlike carbohydrate induced laminitis in horses there was no global separation at the lamellar dermal/epidermal interface among ponies. Sporadic EBC basement membrane (BM) separation was associated with the proximity of infiltrating leucocytes. In 2 ponies, the lamellar BM was thickened. The number of hemidesmosomes/microm of BM was decreased in all insulin treated ponies.

CONCLUSIONS:
Prolonged hyperinsulinaemia causes unique lamellar lesions normally characteristic of acute and chronic laminitis. Lamellar proliferation may be an insulin effect through its mitogenic pathway. Aberrant lamellar mitosis may lengthen and weaken the lamellar, distal phalanx attachment apparatus and contribute to the clinical signs that developed.

POTENTIAL RELEVANCE:
The study shows that insulin alone, in higher than normal circulating concentrations, induces profound, changes in lamellar anatomy. Medical control of insulin resistance and hyperinsulinaemia may ameliorate lesions and produce clinical benefit.
 
Sv: hjälp foder fånghäst

nu har ja fått tag i provresultatet. Hon har 5,2 i glukos och 24,6 i insulin. Hur okej är dom siffrorna?
 
Sv: hjälp foder fånghäst

Jag vet faktiskt inte om det är mycket vitklöver i. Men säg att jag testar försiktigt med att ge torrt hö, vad är de ja ska hålla koll på? Och minsta lilla fångtendes finns de nåt man kan ge henne då förutom butta eller finadyne?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp