hjälp foder fånghäst

sommarvind

Trådstartare
Det är så här att vårt shetlandssto har haft sammanlagt 3 olika fånganfall under sitt 11-åriga liv. 2 av fallen i samband med bete och nu senast i vintrast av höet.
Vi har vart på hästklinik där vi fick tipset om att blötlägga höet innan servering, efter att vi började med detta så blev hon bra så det var verkligen ett kanontips.

Men problemet är att i vinter ska hon gå hemma hos mig med mina hästar och jag har dom på lösdrift. Vilket gör att alla behöver äta likadant foder.

Jag ger ett hö av god kvalité , men jag blötlägger det inte.

Finns de någon möjlighet att hon kan klara sig på torrt hö om man kanske kan kompensera henne med något annat tilskott som förebygger fången?

I hennes fall så tror vi ju att det är sockret som utlöst det hela. Jag har ingen socker analys på grovfodret men det kan man väll kallt räkna med att de innehåller socker.
 
Sv: hjälp foder fånghäst

Ge henne filmjölk med bra bakterieflora dagligen.
 
Sv: hjälp foder fånghäst

Inte filmjölk!! hästar är vegetarianer.

Probiotika kan vara bra för att stabilisera orolig magen, men inte om det är sockerhalten som måste ner. Sockeranalys måste du ha och antingen blötlägga eller blanda ut med halm och melassfri lusern som är lägre i socker.
 
Sv: hjälp foder fånghäst

Finns de någon möjlighet att hon kan klara sig på torrt hö om man kanske kan kompensera henne med något annat tilskott som förebygger fången?

Det finns inget tillskott som du kan ge för att förebygga insulinrelaterad fång som din häst har haft. Insulin produceras av bukspottskörteln när glukoshalten i blodet är hög. Insulin behövs för att transportera glukos in i cellerna så att det kan användas som energi. För en del hästar fungerar inte denna glukostransport normalt utan det krävs mer insulin för att få in glukos i cellerna. Dessa hästar kallas för insulinresistenta. Blir insulinhalten i blodet för hög kan det leda till laminitis, dvs. ett fånganfall. Det gäller därför att se till så att hästen inte äter foder som innehåller höga halter glukos.

Glukos finns i socker och stärkelse. Du måste därför undvika socker- och stärkelserika foder. För att veta hur mycket socker det finns i ditt hö måste du analysera det. Sockerhalten bör inte vara högre än ca. 80 g/kg Ts. Är den högre bör du blötlägga höet för att få bort en del av sockret.

Har man en “fånghäst” så får man ordna sin hästhållning efter detta. Har du ett hö som innehåller för mycket socker (och/eller stärkelse) så får du antingen blötlägga höet eller skaffa annat grovfoder med lägre sockerhalt.

Övervikt är en annan riskfaktor, stress en tredje och kyla en fjärde. Försök att undvika alla dessa riskfaktorer. Att ha en “fånghäst” på lösdrift under kalla vinternätter är en uppenbar riskfaktor.
 
Sv: hjälp foder fånghäst

Varför skulle det vara en riskfaktor att ha en fånghäst på lösdrift när det är kallt?
 
Sv: hjälp foder fånghäst

Håller med föregående skrivare;
Har man en “fånghäst” så får man ordna sin hästhållning efter detta.

Du måste ha ett hö som ligger rätt i sockerhalt! Eftersom din häst har aft fång ett antal gånger och även fått det av höet så är det sockerhalten som är viktig att ha koll på. De andra hästarna kommer ej påverkas på något sätt om sockerhalten är låg, tvärtom isf.
Har du redan köpt ett hö och de ligger för högt i värde så får du helt enkel blötlägga det. Om inte redan inköpt får du leta efter ett hö med lågt socker.
Viktigt är oxå att inte hästen blir överviktig, min shettis skulle je kunna gå på lösdrift med frtillgång på hö- skulle hon bli som en tunna. Att blanda ut höet med halm är en god idé, då får de fritillgång och kan va fina i hullet.

En shettis klara sig oftast enbart på ett bra hö, min får bra hö + lite krubbskrammel som består av några pellets melassfri lucern.
 
Sv: hjälp foder fånghäst

Varför skulle det vara en riskfaktor att ha en fånghäst på lösdrift när det är kallt?

Det är inte lösdriften i sig som är problemet utan kylan.

Hästar som har haft upprepade fånganfall har ofta skadade blodkärl i sina hovar. Blodkärl kan reparera sig men det tar tid. Dessutom ger laminitis upphov till agglutination (blodklumpar) som kan blockera eller hämma blodcirkulationen. Kyla gör att blodkärlen drar ihop sig och för hästar där blodcirkulationen redan är nedsatt kan detta vara tillräckligt för att strypa näringstillförseln till hovarna och orsaka laminitis/fång. Det finns en studie som visar att när insulinresistenta blodkärl på kemisk väg fås att kontrahera så gör insulinet att sammandragningen av blodkärlen ökar. IR-hästar med tidigare fånganfall är därför i riskzonen för nya fångfall vintertid. Ett fånganfall behöver inte alltid vara direkt foderrelaterat.

Det blir vanligtvis inte så kallt i ett stall som det kan bli utomhus en vinternatt. Man kan ju t.o.m. ha en värmefläkt i stallet vid behov.

När hästen är utomhus kan man sätta på värmande benskydd.
 
Senast ändrad:
Sv: hjälp foder fånghäst

:confused: När jag hade en häst med misstänkt fång (senare bekräftat) kylde jag ner hovarna med iskallt vatten två gånger om dagen. Sen när vintern kom och vi hade mycket snö, ställde jag den i en hage med snö några timmar per dag för att jag trodde det var bra. Både hovis och vet rekommenderade det. Var det ett felaktigt beslut? Tilläggas bör att hästen inte fick några hovbensrotationer (röntgades). Men fånganfallet var inte av värsta sorten heller i o f s om det nu spelar någon roll. Väldigt intressant att läsa vad du skriver (som vanligt)! Denna hästen blev konstaterad IR (och Cushing).
 
Sv: hjälp foder fånghäst

Vi har lyckats få ner henne en hel del i vikt. Självklart får man ordna sin hållning efter individ. Gäller bara att komma på en metod som fungerar för alla inblandade.
 
Sv: hjälp foder fånghäst

Intressant det du skriver. Men då du skriver värmande benskydd. Skulle det räcka att bara värma benen, behöver inte hovarna vara varma? Hur nu det skulle gå till... Så rent teoretiskt är det inte bra för en fd fångis att gå omkring en hel dag i snö och sedan t.ex. bo i kallbox där det också är kallt. Avhjälper man med att använda backontrack i box? lindor? Var finns mer info att läsa om detta? har det blivit diskuterat i ngn fångtråd?
 
Sv: hjälp foder fånghäst

Det diskuteras en del på amerikanska fångforum/listor. Jag har bara sett teorier kring det men det är mycket trorligt att tidigare fånghästar får påverkad cirkulation vid stark kyla. Katy Watts från Safergrass bl a säger att hon sätter transportskydd på benen på en av sina fånghästar för hon har märkt att hästen blir känsligare vid kyla med ömma hovar.
Du kan söka på cold induced laminitis.

Jag som har en fångkänslig häst kommer att prova denna vinter. Hans anfall har två av tre varit under kallt väder.
Jag själv tror lite på en kombination. Ämnesomsättningen är ju också långsammare på vintern på naturraser, vilket också gör dem känsligare för fång, samt noga med lågsockerfoder.
Det är många aspekter att ta hänsyn till när man äger en fångkänslig häst.
 
Sv: hjälp foder fånghäst

Delvis *KL*

Detta är ju bara så intressant!! Min häst hade, och det var det som var anledningen till misstanke om fång, hovar som jag hade kunnat steka ägg på. Det här var på sensommaren. Om det här stämmer, med att hovarna skall vara/hållas jättevarma, så är det närmast att betrakta som en revolutionerande upptäckt. Tycker jag i a f. Men det kanske inte är så att de skall vara varma, utan bara inte iskalla?
 
Sv: hjälp foder fånghäst

Nej
Det är inte värmen som är bra utan snarare så att stark kyla drar ihop de tidigare skadade kärlen så att det blir fång av det. Så är teorin i alla fall. Att stark kyla kan framkalla fång på redan skadade blodkärl hos en fånghäst.

Som sagt jag har inte sett någon fakta på det utan bara teorier, kanske spader äss har en länk senare.
 
Sv: hjälp foder fånghäst

:confused: När jag hade en häst med misstänkt fång (senare bekräftat) kylde jag ner hovarna med iskallt vatten två gånger om dagen. Sen när vintern kom och vi hade mycket snö, ställde jag den i en hage med snö några timmar per dag för att jag trodde det var bra. Både hovis och vet rekommenderade det. Var det ett felaktigt beslut?

Nej, du gjorde helt rätt. Kyla är det bästa sättet att kontrollera inflammation och lindra smärta.

Det låter kanske lite motsägelsefullt att kyla både kan orsaka/bidra till uppkomst av laminitis och lindra den inflammation och smärta som uppkommer på grund av laminitis.

För det första så får man definiera ordet “kyla”. Vintertid kan temperaturen sjunka ner mot flera tiotals minusgrader. När du kyler ben och hovar för att kontrollera inflammation så rör det sig om en temperatur mellan 0 och +5°C.

Sedan måste man titta på hur laminitis utvecklas.

I det inledande stadiet av laminitis sker en kärlsammandragning. Det är här vinterkyla kan komma in som en bidragande orsak. Detta stadie varar i ca. 4 till 8 timmar och då är blodflödet till hoven starkt reducerat på grund av sammandragning av blodkärlen. Hästen känner ingen smärta i detta skede, hovarna är inte varma och pulsen är normal så för hästägaren är det omöjligt att upptäcka att hästen har drabbats av laminitis. Vävnader i hoven skadas dock redan i detta skede.

Nästa stadie börjar när hästen uppvisar ömhet/smärta i hovarna. Inflammation uppkommer som en reaktion på de skador som uppkommer i det inledande stadiet. I detta skede sker en utvidgning av blodkärlen vilket orsakar ett ökat blodflöde till det inflammerade området. Det ökade blodflödet gör att hovarna känns varma. Den höga pulsen som man kan känna i detta stadie beror dels på inflammationen och blodflödet, dels på att blodflödet till delar av hoven kan vara strypt. Det är först i detta stadie som hästägaren har en chans att upptäcka att hästen har drabbats av laminitis och då är det viktigt att kyla benen.
 
Sv: hjälp foder fånghäst

Om det här stämmer, med att hovarna skall vara/hållas jättevarma, så är det närmast att betrakta som en revolutionerande upptäckt. Tycker jag i a f. Men det kanske inte är så att de skall vara varma, utan bara inte iskalla?

Hovarna ska naturligtvis inte hållas “jättevarma” och för friska hästar är kyla inget problem. Vad vi talar om här är hästar med nedsatt blodcirkulation p.g.a. tidigare laminitisanfall som bör skyddas mot sträng kyla.
 
Sv: hjälp foder fånghäst

Som sagt jag har inte sett någon fakta på det utan bara teorier, kanske spader äss har en länk senare.

Det finns flera studier som visar att en sammandragning av blodkärlen i hoven är det första stadiet av laminitis. Här är en studie:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12856766

”Submural histopathologic changes attributable to peracute laminitis in horses.
Morgan SJ, Hood DM, Wagner IP, Postl SP.
Source: Department of Pathology, Abbott Laboratories, Abbott Park, IL 60064, USA.

Abstract
OBJECTIVE: To describe submural histopathologic changes attributable to peracute laminitis in horses.
ANIMALS: 20 adult horses.
PROCEDURE: A concurrent-control design was used to compare laminar lesions in 10 horses subjected to carbohydrate-induced laminitis with laminar characteristics of 10 sex- and aged-matched control horses with normal feet. Horses in the treatment group were administered an overload of carbohydrate. Tissues were obtained by biopsy 4 to 8 hours after onset of lameness or 72 hours after administration of the carbohydrate overload when lameness did not develop. Sections were stained with H&E, Masson's trichrome, and periodic acid-Schiff stains. Histopathologic changes were analyzed to detect differences between groups and to correlate epidermal changes with severity and duration of lameness.
RESULTS: Analysis indicated that dermal and epidermal lesions were evident despite lack of visible separation of the epidermal basement membrane, can be found in horses without detectable lameness, and were nonspecific and progressive following onset of lameness. Furthermore, severity and location of lesions were associated with severity and duration of lameness.
CONCLUSION AND CLINICAL RELEVANCE: These observations are consistent with the concept that separation of the laminar epithelial basement membrane is a delayed step in the pathogenesis of acute laminitis, digital vascular hypoperfusion is an underlying cause for laminitis, and the potential for repeated episodes of subclinical laminitis may underlie the development of structural and mechanical changes consistent with chronic laminitis despite lack of clinical signs of acute laminitis.”


Studien visar således att “digital vascular hypoperfusion is an underlying cause for laminitis” eller på svenska att minskad blodgenomströmning är den bakomliggande orsaken till laminitis.
 
Sv: hjälp foder fånghäst

Nej
Det är inte värmen som är bra utan snarare så att stark kyla drar ihop de tidigare skadade kärlen så att det blir fång av det. Så är teorin i alla fall. Att stark kyla kan framkalla fång på redan skadade blodkärl hos en fånghäst.

Som sagt jag har inte sett någon fakta på det utan bara teorier, kanske spader äss har en länk senare.

Jag har inte sett någon studie där det klart framgår att forskarna har lyckats visa hur ett fånganfall uppkommer och därmed exakt vad som händer med blodkärlen. Studien som är länkad i tråden är från 2003. Det har hänt en hel del sedan dess.
 
Sv: hjälp foder fånghäst

Jag har inte sett någon studie där det klart framgår att forskarna har lyckats visa hur ett fånganfall uppkommer och därmed exakt vad som händer med blodkärlen. Studien som är länkad i tråden är från 2003. Det har hänt en hel del sedan dess.

De flesta som forskar om laminitis verkar vara överens om att den inledande fasen i laminitis är vosoconstriction, dvs. en sammandragning av blodkärlen. Det finns nog bara en enda forskare som har en annan uppfattning och det är Pollitt. Han tror tydligen av någon anledning att vosodilation, dvs. en kärlutvidgning är det som sätter igång processen.

Det finns emellertid inga publiserade forskningsresultat som jag känner till som stöder hans teori. Däremot finns det som sagt flera studier som visar på motsatsen, dvs. att en kärlsammandragning föregår kärlutvidgningen och att denna endast är en reaktion på den skada som kärlsammandragningen orsakar.

Pollitt har ju en del andra udda föreställningar som inte delas av andra forskare. Han är väl dessutom den enda i forskningsvärlden som fortfarande hänger fast vid fruktanteorin.

Om du känner till någon ”ny” studie som stödjer Politts uppfattning så länka till denna i så fall. Det skulle vara väldigt intressant att läsa denna.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp