Hjälp av er med erfarenhet av Jensensadlar - känner mig lurad

Ja, DET ska du absolut anmärka på. Det går ju inte att "rida till" en stoppning som är så pass dåligt anpassad till hästen.

Edit: det verkar som du inte har något förtroende för ÅF, då kan det kanske vara läge att byta till annan sadelmakare för att på ett enkelt sätt komma tillrätta med problemen.
 
Senast ändrad:
Ja, DET ska du absolut anmärka på. Det går ju inte att "rida till" en stoppning som är så pass dåligt anpassad till hästen.

Edit: det verkar som du inte har något förtroende för ÅF, då kan det kanske vara läge att byta till annan sadelmakare för att på ett enkelt sätt komma tillrätta med problemen.
Tack då vet ja. Ja tänker absolut byta sadelmakare, men synd med de 1500 kr för denna omstoppningen så behöver jag betala en annan sadelmakare för samma sak. Men det viktigaste är att sadeln ligger bra på hästen och då får jag vända mig till nån annan känns det som...
 
Tack då vet ja. Ja tänker absolut byta sadelmakare, men synd med de 1500 kr för denna omstoppningen så behöver jag betala en annan sadelmakare för samma sak. Men det viktigaste är att sadeln ligger bra på hästen och då får jag vända mig till nån annan känns det som...
Å andra sidan har du ju betalt 1500 kr för en kontroll och omstoppning, som inte blev bra, så även om du inte vill se människan, så kanske det ändå är värt att reklamera arbetet så får hon korrigera så det blir rätt.

Och välja annan sadelmakare nästa gång du behöver få sadeln kollad.

För jag håller helt med dig, oförutsedda utgifter av den kalibern är Aldrig kul.
 
Jag tycker att du ska börja med att reklamera till den du anlitade för kontroll och justering senast. Om sadeln passar kan det vara så att den helt enkelt behöver lite mer stoppning i fram, och och iom att det gått så kort tid så bör det göras som reklamation (dvs sadelmakaren åtgärdar det utan kostnad alt möjligen mot resekostnad om denne behöver åka ut till dig/er igen för att kontrollera).
Det är jätteviktigt att få en chans att korrigera om något blivit fel, och om kunden inte hör av sig utan åker direkt till någon annan så är det ju omöjligt att veta att/om något sånt inträffat. Alla kan göra en felbedömning, eller stoppa lite för mjukt eller missa nån liten liten grop eller vad det nu är. Självklart strävar man efter att inte göra det, men förr eller senare händer det nog de flesta. Och om det händer så behöver man få veta att det hänt. "Hälsan tiger still."

Självklart kan du anlita nån annan om du vill. Jag upplever att du inte känner förtroende för den nuvarande och då ska du absolut byta (för bådas eran skull). Men som sagt, jag skulle reklamera den senaste stoppningen till den som utförde den. Dels för kostnaden för din del, dels för att ge hen en chans att rätta till. Och sen välja en annan nästa gång, som du känner dig bekvämare med.
 
Ja, håller med er. Har man betalat för en tjänst vill man inte betala en annan för att göra samma tjänst men göra den bättre. Det är också rätt att sadelmakaren får en chans att rätta till sitt misstag. Undrar dock om hon kommer göra det för hon hade ingen trevlig ton sist precis. Men rent juridiskt är hon ju faktiskt skyldig att avhjälpa felet :) Tack för hjälpen, behövde den där lite extrapushen för att våga/orka reklamera stoppningen, vet egentligen att det är rätt men ändå önskar man att det fanns något bättre alternativ, men det gör det ju inte om inte jag anlitar någon annan och då blir det dubbel kostnad för att göra vid sadeln. Och jag som inte räknat med någon kostnad alls vill ju ännu mindre betala dubbelt, det vill ju ingen.
 
bakvalvet skall alltid vara högre än framvalvet när den ligger på hästen, det kan möjligen vara lika höga på vissa sadlar där bakvalvet är väldigt lågt typ polosadel eller nån mer extrem hoppsadel.

Framvalvet får aldrig någonsin vara högre än bakvalvet, för kallade man det baksutten sadel bla. Det menas att den är på tok för trång för hästen

mittpunkten som skall vara mitten på hästen skall tas fram från vulsterhöjd så man inte tar bort något ifrån en med mycket öppet framvalv med plats för manke, till sadelns mitt på bakvalvet.

däremellen skall man finna mitten och sitter man illa när sadel är där så passar inte människan i den sadeln, eller måste lära sig rida i den. Tum storleken är ju bara ett mått på hur stor sitsen är för div rumpor...

sadelomstoppning/ byte av sadel kan även vara aktuellt om hästen krånglar extra i ett varv mer än annat och har svårt att få rak stäld..inte får med sig bakbenen slarvar mycket med dom... men bör även kolla sitt bett om sådant strular för det kan vara vilket som, om man förutsätter hästen är frisk och rak i höften...

/sigrid
 
bakvalvet skall alltid vara högre än framvalvet när den ligger på hästen, det kan möjligen vara lika höga på vissa sadlar där bakvalvet är väldigt lågt typ polosadel eller nån mer extrem hoppsadel.

Framvalvet får aldrig någonsin vara högre än bakvalvet, för kallade man det baksutten sadel bla. Det menas att den är på tok för trång för hästen

mittpunkten som skall vara mitten på hästen skall tas fram från vulsterhöjd så man inte tar bort något ifrån en med mycket öppet framvalv med plats för manke, till sadelns mitt på bakvalvet.

däremellen skall man finna mitten och sitter man illa när sadel är där så passar inte människan i den sadeln, eller måste lära sig rida i den. Tum storleken är ju bara ett mått på hur stor sitsen är för div rumpor...

sadelomstoppning/ byte av sadel kan även vara aktuellt om hästen krånglar extra i ett varv mer än annat och har svårt att få rak stäld..inte får med sig bakbenen slarvar mycket med dom... men bör även kolla sitt bett om sådant strular för det kan vara vilket som, om man förutsätter hästen är frisk och rak i höften...

/sigrid
Tack för hjälpen :)
 
Hej,

I somras köpte jag en begagnad Jensensadel och förmedlaren sa då att jag även fick betala 1500 för omstoppning av sadeln så att den skulle passa min häst. Jag var tveksam till köpet eftersom det trots allt var så dyrt, men bestämde mig att köpa sadeln. Hon sa att jag bara behövde betala för omstoppningen en gång, men att man kunde behöva justera sadeln efter ett halvår ungefär så att den fortfarande låg bra. Hon ville även titta på sadeln ca 2 veckor efter omstoppningen för att se så att det blev bra. Detta skulle ske vid ett träningstillfälle som jag avbokade pga tidbrist och pengabrist. Hörde sedan av mig nu, ca ett halvår senare, för att jag tyckte det var dags att kolla så att sadeln säkert låg bra fortfarande. Bokade in en tid där vi bestämde att hon skulle titta hur sadeln satt.
Hon konstaterade att sadeln inte satt riktigt bra längre och justerade stoppningen och lade in lite mer stoppning. Detta tog ca 20 min och hon tog 1500 kr betalt för detta. Jag vågade inte säga till på plats utan tog diskussionen senare. Hon sa att det var självklart att man inte kunde komma tillbaka 6 månader senare och få en omstoppning utan att betala, men det var trots allt det hon sa till mig. Känner mig lurad när jag åkte dit och trodde det var gratis och fick hosta upp 1500 kr som man minst sagt inte har liggande till att lägga på en sadel man redan betalat 18.500 kr för.

Ni som har köpt Jensen sadlar, har ni behövt betala för justering av stoppningen efter ett halvår? Är gärna intresserad att veta hur det har funkat för er som köpt andra sadlar av andra företag också! Vill få rett ut vad som gäller och få veta om jag har rätten på min sida. Tycker det var ett oacceptabelt handlande av förmedlaren och är verkligen så ledsen över att behöva betala ytterligare 1500... Så snälla, om det finns någon som har ork att dela med sig av sina erfarenheter vore det guld värt! :)
 
Jag blev totallurad!!!
Köpte en måttbeställd sadel, mått togs både på häst och mig. Sadeln extrautrustades med "skruv" och buffelskinn och den kostade VÄLDIGT MYCKET pengar!!!
Först var den felsydd vid knästöd, vilket han ändrade under stora protester, fick skicka bilder.
Sedan blev jag tillsagd flera gånger av tränare och domare att min sits var förändrad, jag satt på bakvalvet och lutade framåt.
Det visade sig att sadelns sitsstorlek var gjord i 16 " till mig som är en vuxen kvinna med byxstorlek 38 (har haft det i många år och har det fortfarande) och på alla andra sadlar har jag haft 17,5 "
Jensen VÄGRADE erkänna att han mätt fel, gick inte med på någonting.
Jag sålde sadeln mycket billigt med stor förlust till en ryttare som är väldigt liten och nätt och som har storlek 16" i sits men OJ vad ledsen och besviken jag var - jag trodde jag hade köpt mitt livs sadel!!!!
 
Hej,

I somras köpte jag en begagnad Jensensadel och förmedlaren sa då att jag även fick betala 1500 för omstoppning av sadeln så att den skulle passa min häst. Jag var tveksam till köpet eftersom det trots allt var så dyrt, men bestämde mig att köpa sadeln. Hon sa att jag bara behövde betala för omstoppningen en gång, men att man kunde behöva justera sadeln efter ett halvår ungefär så att den fortfarande låg bra. Hon ville även titta på sadeln ca 2 veckor efter omstoppningen för att se så att det blev bra. Detta skulle ske vid ett träningstillfälle som jag avbokade pga tidbrist och pengabrist. Hörde sedan av mig nu, ca ett halvår senare, för att jag tyckte det var dags att kolla så att sadeln säkert låg bra fortfarande. Bokade in en tid där vi bestämde att hon skulle titta hur sadeln satt.
Hon konstaterade att sadeln inte satt riktigt bra längre och justerade stoppningen och lade in lite mer stoppning. Detta tog ca 20 min och hon tog 1500 kr betalt för detta. Jag vågade inte säga till på plats utan tog diskussionen senare. Hon sa att det var självklart att man inte kunde komma tillbaka 6 månader senare och få en omstoppning utan att betala, men det var trots allt det hon sa till mig. Känner mig lurad när jag åkte dit och trodde det var gratis och fick hosta upp 1500 kr som man minst sagt inte har liggande till att lägga på en sadel man redan betalat 18.500 kr för.

Ni som har köpt Jensen sadlar, har ni behövt betala för justering av stoppningen efter ett halvår? Är gärna intresserad att veta hur det har funkat för er som köpt andra sadlar av andra företag också! Vill få rett ut vad som gäller och få veta om jag har rätten på min sida. Tycker det var ett oacceptabelt handlande av förmedlaren och är verkligen så ledsen över att behöva betala ytterligare 1500... Så snälla, om det finns någon som har ork att dela med sig av sina erfarenheter vore det guld värt! :)

Ännu inte läst hela tråden.
Jag köpte för några år sedan en ny Stübbensadel av islandshästmodell. Blev rekommenderad av återförsäljaren, tillika sadelmakare, att låta stoppa om den efter ca ett halvår. Detta gjordes och jag reflekterade aldrig över att jag inte skulle ha betalat.
Har därefter låtit stoppa om ett par gånger, senast för två månader sedan.
Jag tycker att det verkar vara allmänt rekommenderat att låta stoppa om sin sadel ungefär årligen?
 
Okej. Ja kanske är rimligt på sätt och vis men tycker också att om man köper en sadel och anpassar den efter hästen borde den inte behöva justeras en gång om året :crazy: Så brukar det väl ändå inte vara... Jag tycker inte det är rimligt att utöver 30 + lägga ut 1000 kr varje år på en sadel. Jag körde själv ut till representanten så ingick ingen körkostnad där inte, utan 1500 bara för justeringen.

Fast stoppningen ändrar ju form av att du använder sadeln.
Så det är väl inte konstigt att den behöver stoppas om?
 
Min erfarenhet är att en sadel ska hålla i stoppnigen, iaf om man bara använder det på en häst. Sen har jag ingen erfarenhet av anpassningsbara sadlar och att behöva stoppa om varje år, men om jag köper en sadel förväntar jag mig att den ska passa ett antal år framöver. Känns ju ohållbart att stoppningen ska flytta på sig och sjunka ihop - det borde gå att undvika. Är jag verkligen så naiv och oinsatt som tror det? Att man passar ut en sadel sen ska den passa... O_o (förutsatt att hästen är vuxen och musklad vid sista justeringen)

Orimligt.
Hästen ändrar sig i ryggen utifrån ridning/träning, du sitter i sadeln och tynger ihop den (oavsett om du är en riktig lättviktare).
 
Jag blev totallurad!!!
Köpte en måttbeställd sadel, mått togs både på häst och mig. Sadeln extrautrustades med "skruv" och buffelskinn och den kostade VÄLDIGT MYCKET pengar!!!
Först var den felsydd vid knästöd, vilket han ändrade under stora protester, fick skicka bilder.
Sedan blev jag tillsagd flera gånger av tränare och domare att min sits var förändrad, jag satt på bakvalvet och lutade framåt.
Det visade sig att sadelns sitsstorlek var gjord i 16 " till mig som är en vuxen kvinna med byxstorlek 38 (har haft det i många år och har det fortfarande) och på alla andra sadlar har jag haft 17,5 "
Jensen VÄGRADE erkänna att han mätt fel, gick inte med på någonting.
Jag sålde sadeln mycket billigt med stor förlust till en ryttare som är väldigt liten och nätt och som har storlek 16" i sits men OJ vad ledsen och besviken jag var - jag trodde jag hade köpt mitt livs sadel!!!!
Usch så hemskt! Man blir så fruktansvärt arg och ledsen när man tar hjälp av expert och betalar enorma summor för en måttbeställd sadel som sedan inte passar - och de vägrar avhjälpa felet! Där är man så jäkla utsatt. Så hemskt att du förlorade så mycket pengar, hopp, tro, ja allt det man förlorar när sadeln inte funkar och man har lagt ner så mycket tid och pengar.
För egen del har jag kontrollerat sadeln hos en sadelutprovare som jag verkligen litar på. Hon sa att sadeln satt så illa att jag inte kunde rida i den. Min häst har varit halt i ett halvår, som visade sig bero på en svårupptäckt låsning. Man undrar ju hur mycket sadeln spelade in där.
 
Ännu inte läst hela tråden.
Jag köpte för några år sedan en ny Stübbensadel av islandshästmodell. Blev rekommenderad av återförsäljaren, tillika sadelmakare, att låta stoppa om den efter ca ett halvår. Detta gjordes och jag reflekterade aldrig över att jag inte skulle ha betalat.
Har därefter låtit stoppa om ett par gånger, senast för två månader sedan.
Jag tycker att det verkar vara allmänt rekommenderat att låta stoppa om sin sadel ungefär årligen?
Fast i mitt fel sa hon uttryckligen att omstoppning ingick så det var bara därför jag trodde det ingick.
Som jag sagt tidigare, har jag förstått att det är normalt att stoppa om sadeln 1-2 ggr per år.
 
Fast i mitt fel sa hon uttryckligen att omstoppning ingick så det var bara därför jag trodde det ingick.
Som jag sagt tidigare, har jag förstått att det är normalt att stoppa om sadeln 1-2 ggr per år.

Du har skrivit rätt mycket olika i den här tråden.
På ett ställe såg det ut som om du utgick från att ingen sadel någonsin ska behöva stoppas om, på ett annat ställe skrev du om "första året".

Som jag tolkat dina inlägg såg det ut som att en första justering inom ganska kort tid skulle ingå gratis. Det låter rimligt och ganska vanligt.
Det såg också ut om om möjligen en "riktig" omstoppning efter ett halvår skulle ingå.
Det låter också rimligt att när du inte gjorde den första justeringen, så ingår inte längre den fulla omstoppningen efter ett halvår.

Jag tycker att det låter som om du haft förväntningar på affären som inte självklart är rimliga utifrån normalt affärsförfarande.
Jag syftar då på hur du beskrivit överraskning över kostnaden och anser att motparten borde ha upplyst dig om priset. Ja, kanske det, men du borde ju också själv ha frågat.

Jag som köpare av en tjänst anser att det ligger i mitt uppenbara intresse att ta reda på priset för tjänsten - för att kunna jämföra priset hos olika utförare och därefter välja vem som ska få göra jobbet.
Dessutom vill jag ju veta om jag har råd att köpa tjänsten nu eller om jag behöver vänta. Så nog ser jag det som en självklarhet att köparen frågar om priset de gånger som säljaren (av en vara eller tjänst) inte omedelbart upplyser om det.
 
Du har skrivit rätt mycket olika i den här tråden.
På ett ställe såg det ut som om du utgick från att ingen sadel någonsin ska behöva stoppas om, på ett annat ställe skrev du om "första året".

Som jag tolkat dina inlägg såg det ut som att en första justering inom ganska kort tid skulle ingå gratis. Det låter rimligt och ganska vanligt.
Det såg också ut om om möjligen en "riktig" omstoppning efter ett halvår skulle ingå.
Det låter också rimligt att när du inte gjorde den första justeringen, så ingår inte längre den fulla omstoppningen efter ett halvår.

Jag tycker att det låter som om du haft förväntningar på affären som inte självklart är rimliga utifrån normalt affärsförfarande.
Jag syftar då på hur du beskrivit överraskning över kostnaden och anser att motparten borde ha upplyst dig om priset. Ja, kanske det, men du borde ju också själv ha frågat.

Jag som köpare av en tjänst anser att det ligger i mitt uppenbara intresse att ta reda på priset för tjänsten - för att kunna jämföra priset hos olika utförare och därefter välja vem som ska få göra jobbet.
Dessutom vill jag ju veta om jag har råd att köpa tjänsten nu eller om jag behöver vänta. Så nog ser jag det som en självklarhet att köparen frågar om priset de gånger som säljaren (av en vara eller tjänst) inte omedelbart upplyser om det.
Ja, jag har skrivit olika utifrån att jag fått ändra min uppfattning efter att tagit åt mig vad flertalet andra skrivit i tråden, jag förstod att jag hade fel.
Min uppfattning är inte att man blir av med en tjänst som ingick i avtalet bara för att man inte utnyttjade alla tjänster innebär det inte automatiskt att de andra tjänsterna förfaller - tjänsterna har säljaren bundit sig till, men jag har inte bundit mig till att utnyttja tjänsterna och det var inte ett villkor för att den andra tjänsten skulle ingå.
Ja, jag förstår att jag skulle frågat vad det kostade och det ångrar jag att jag inte gjorde. Dock uttryckte jag mig i vår sms kontakt på ett sätt så att säljaren måste insett att jag trodde att det skulle vara gratis och därför borde hon ha upplyst om att det inte var gratis. Med gratis menar jag att det ingick i köpet och redan var betalt för. Sedan är det inte så lätt när man inte har någon erfarenhet från tidigare, givetvis vet jag nu hur jag ska göra i framtiden vid sadelköp och omstoppning. Men man måste kunna komma utan erfarenhet och affärsvett och behandlas på ett rättfärdigt sätt. Det är ju hela meningen med konsumentförhållande! Och jag blev inte rätt behandlad och det är lättast för mig som vet varje detalj att avgöra.
Nu visade det sig t.o.m att sadeln inte passar och kanske även har bidragit till att hästen blev halt. Så att jag betalat någon som inte var tillräckligt duktig att hjälpa mig med en sadel som passar min häst och även blivit lurad och oprofessionellt bemött, det är för mig ett faktum. Vad andra har att säga om det, är för mig oviktigt. Jag får lita på min egen bedömning eftersom det inte är lätt att avgöra för andra som inte varit med hela vägen och vet allt.
Eftersom sadeln inte passar och säljaren inte vill avhjälpa detta, har jag inget intresse av att diskutera vidare.
Tack för all hjälp och synpunkter samt det jag fått lära mig om sadlar och regelbunden omstoppning.
Ha det fint! :)
 
Ja, jag har skrivit olika utifrån att jag fått ändra min uppfattning efter att tagit åt mig vad flertalet andra skrivit i tråden, jag förstod att jag hade fel.
Min uppfattning är inte att man blir av med en tjänst som ingick i avtalet bara för att man inte utnyttjade alla tjänster innebär det inte automatiskt att de andra tjänsterna förfaller - tjänsterna har säljaren bundit sig till, men jag har inte bundit mig till att utnyttja tjänsterna och det var inte ett villkor för att den andra tjänsten skulle ingå.
Ja, jag förstår att jag skulle frågat vad det kostade och det ångrar jag att jag inte gjorde. Dock uttryckte jag mig i vår sms kontakt på ett sätt så att säljaren måste insett att jag trodde att det skulle vara gratis och därför borde hon ha upplyst om att det inte var gratis. Med gratis menar jag att det ingick i köpet och redan var betalt för. Sedan är det inte så lätt när man inte har någon erfarenhet från tidigare, givetvis vet jag nu hur jag ska göra i framtiden vid sadelköp och omstoppning. Men man måste kunna komma utan erfarenhet och affärsvett och behandlas på ett rättfärdigt sätt. Det är ju hela meningen med konsumentförhållande! Och jag blev inte rätt behandlad och det är lättast för mig som vet varje detalj att avgöra.
Nu visade det sig t.o.m att sadeln inte passar och kanske även har bidragit till att hästen blev halt. Så att jag betalat någon som inte var tillräckligt duktig att hjälpa mig med en sadel som passar min häst och även blivit lurad och oprofessionellt bemött, det är för mig ett faktum. Vad andra har att säga om det, är för mig oviktigt. Jag får lita på min egen bedömning eftersom det inte är lätt att avgöra för andra som inte varit med hela vägen och vet allt.
Eftersom sadeln inte passar och säljaren inte vill avhjälpa detta, har jag inget intresse av att diskutera vidare.
Tack för all hjälp och synpunkter samt det jag fått lära mig om sadlar och regelbunden omstoppning.
Ha det fint! :)
Om man anser sig felbehandlad så bör man vända sig till konsumentombudsmannen i sin kommun för att få vägledning.

Vem som har rätt eller fel rent objektivt är för oss omöjligt att avgöra, du har givetvis rätt till din åsikt, men du är involverad så du är knappast objektiv.
 

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
23
· Visningar
1 443
Senast: super
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 993
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
5 987
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 830
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp