Hjälp av er med erfarenhet av Jensensadlar - känner mig lurad

Hon hade ju upplyst att omstoppning/justering efter 14 dagarskontrollen kostade 1500 kr.
Nej, det var ju det hon inte gjorde! Hon sa att omstoppningen kostade 1500 men att det ingick efterkontroll i det priset, både 14 dagar senare och ett halvår senare.
Är det verkligen orimligt att jag då inte har någon aning om att besöket ska kosta så mycket då? Och att omstoppningen kostade 1500 första gången förstår jag, men innebär det att jag skulle förstått att detta också räknades som en omstoppning? Skulle ju bara se så att sadeln passade. Första gången hon stoppade om den tog det ca 40 min arbete. Denna gången tog det 10-15 min rent arbete. Var det så konstigt att jag inte förstod att det skulle kosta 1500?? :s
 
Priset för resan ingick inte i priset, utan du betalade separat för körningen? Det kostar ju att ha någon på plats också, timpris från det att de åker från verkstaden/hemmet till de kommer tillbaka. Jag kostar ju t ex strax under en tusenlapp per timme under kontorstid, om jag ska köra ut och göra någon kontroll eller liknande. Sedan tillkommer milersättning om 40 kr plus moms per mil när jag kör.

Nu struntade du i 14 dagarskontrollen, och då avböjde du ju automatiskt det upplägget som presenterades vid sadelköpet. Om jag har förstått saken rätt. Du kan inte välja vilka bitar du vill ha, utan om du inte sköter din del av avtalet utgår ju prisgarantin.

Det är inte gratis att låta göra något. Vare sig det är sadeltillpassning eller annat hantverk, som kakel i köket.
 
Priset för resan ingick inte i priset, utan du betalade separat för körningen? Det kostar ju att ha någon på plats också, timpris från det att de åker från verkstaden/hemmet till de kommer tillbaka. Jag kostar ju t ex strax under en tusenlapp per timme under kontorstid, om jag ska köra ut och göra någon kontroll eller liknande. Sedan tillkommer milersättning om 40 kr plus moms per mil när jag kör.

Det är inte gratis att låta göra något. Vare sig det är sadeltillpassning eller annat hantverk, som kakel i köket.

Jag körde själv ut med hästen till hennes gård där hon även har en klinik. Så hon gick ut från hemmet till kliniken, så ingen inställningsavgift eller milersättning.
 
OK, då slapp du i alla fall den kostnaden, det kan ju vara nog så drygt annars.
Ja klart.
Förresten glömde jag skriva, att det är klart att ingenting är gratis. Men är det acceptabelt att jag som kund blir övertygad att köpa sadeln eftersom hon säger till mig att detta är den enda kostnaden för sadeln fram tills jag byter häst, och sedan behöver betala 1500 ett halvår senare? :crazy:
Att jag skulle komma 14 dagar senare var inte en del av ett avtal, utan något hon erbjöd mig. Även om det inte blev av, så har jag ju enligt hennes utsago redan betalat för den kontrollen och senare kontoll. Då måste jag även få halvårskontrollen om jag vill - den sa hon ju att jag betalt för redan.
 
Det enda som egentligen spelar roll är vad du har nedskrivet i detta fallet. Vad som är sagt är svårt att bevisa, vill du försöka få pengar tillbaka måste du kunna bevisa att det ingick. Muntliga avtal är eg giltiga, men just svåra att bevisa.

Om hon sagt att det ingår men det inte står på ditt kvitto så har hon nog utnyttjat det problemet tyvärr...
 
Jag köpte en ny sadel i höstas av sadelmakare, den ska kollas och ev stoppas om efter 6 månader. Jag fattade det som att det är vanligt med nya sadlar då stoppningen sjunker ihop.. Sen behöver den kollas regelbundet efter det givetvis.
 
Ja klart.
. Men är det acceptabelt att jag som kund blir övertygad att köpa sadeln eftersom hon säger till mig att detta är den enda kostnaden för sadeln fram tills jag byter häst, och sedan behöver betala 1500 ett halvår senare? :crazy:

Jag undrar om det här är en feltolkning eller försäljningstrick. Att ALDRIG behöva stoppa om sadeln efter att man köpt den känns ju som helt omöjligt för någon att tro på, oavsett hur trovärdig säljaren är. Inte ens en permanentstoppad sadel lever ju för evigt. Det är ju snarare så att då får man ofta räkna med att kassera hela sadeln, eftersom den inte går att stoppa om.

Jag räknar med att justera stoppningen efter 6 månader, ser allt bra ut då brukar jag kontrollera igen efter 6 månader. Inga större förändringar då heller, håller jag själv koll så inte stoppningen blir hård och lämnar in den efter ett år. Och därefter årligen. Men byter jag hela eller stora delar av stoppningen är jag tillbaka på 6 månadersintervaller för att kolla så att inte jag eller hästen packar stoppningen ojämnt.

Stoppningen handlar ju om stötdämpning. När den blir fuktig (svett, regn etc) ändrar den sig, likaså om du och/eller hästen är ojämn. Och oaktat vilket kommer den ALLTID att sätta sig och bli hård med tid. Därför behöver den regelbundet justeras, för att fortsätta vara stötdämpande. Vem vill rida sin häst med en stenhård sadel?!
 
Jag köpte en ny sadel i höstas av sadelmakare, den ska kollas och ev stoppas om efter 6 månader. Jag fattade det som att det är vanligt med nya sadlar då stoppningen sjunker ihop.. Sen behöver den kollas regelbundet efter det givetvis.
Denna sadeln var begagnad, men principen är väl lite densamma ändå.
 
Det enda som egentligen spelar roll är vad du har nedskrivet i detta fallet. Vad som är sagt är svårt att bevisa, vill du försöka få pengar tillbaka måste du kunna bevisa att det ingick. Muntliga avtal är eg giltiga, men just svåra att bevisa.

Om hon sagt att det ingår men det inte står på ditt kvitto så har hon nog utnyttjat det problemet tyvärr...
Ja det var just pga att den muntliga överenskommelsen inte går att bevisa, som jag undrade hur det brukar gå till så man kunde stärka sitt påstående mot sedvanan inom sadelförsäljningen. Ja, känns som att hon utnyttjat det för att få mig att köpa sadeln och sedan visste hon att hon inte skulle kunna tvingas leva upp till sina utfästelser :banghead:
 
Jag undrar om det här är en feltolkning eller försäljningstrick. Att ALDRIG behöva stoppa om sadeln efter att man köpt den känns ju som helt omöjligt för någon att tro på, oavsett hur trovärdig säljaren är. Inte ens en permanentstoppad sadel lever ju för evigt. Det är ju snarare så att då får man ofta räkna med att kassera hela sadeln, eftersom den inte går att stoppa om.

Jag räknar med att justera stoppningen efter 6 månader, ser allt bra ut då brukar jag kontrollera igen efter 6 månader. Inga större förändringar då heller, håller jag själv koll så inte stoppningen blir hård och lämnar in den efter ett år. Och därefter årligen. Men byter jag hela eller stora delar av stoppningen är jag tillbaka på 6 månadersintervaller för att kolla så att inte jag eller hästen packar stoppningen ojämnt.

Stoppningen handlar ju om stötdämpning. När den blir fuktig (svett, regn etc) ändrar den sig, likaså om du och/eller hästen är ojämn. Och oaktat vilket kommer den ALLTID att sätta sig och bli hård med tid. Därför behöver den regelbundet justeras, för att fortsätta vara stötdämpande. Vem vill rida sin häst med en stenhård sadel?!

Det känns som att hon ville övertyga mig att köpa sadeln genom att utlova att det inte blev några fler kostnader det första året. Jag var väldigt tydlig med att jag egentligen inte hade råd med en till sadel (utöver den nya hoppsadeln jaf köpte ngr månader tidigare) och att jag fick ta av mina allra sista besparingar för att ha råd. Nej visst, som köpare kan man inte direkt tro på att man aldrig ska behöva stoppa om sadeln, men jag tycker att det är försäljarens skyldighet att berätta att man behöver stoppa om sadeln ca en gång om året och vad det kostar. Det här var min första häst sedan ett uppehåll på 4-5 år, och jag gjorde det väldigt tydligt att jag inte var duktig på sadlar. Förklarade att jag var så inkompetent att jag satt på hästen en sadel jag tyckte låg bra men att den givetvis satt illa. Alltså att jag var helt lost i sadeldjungeln och dess betydelse för hästen. Eftersom hon visste det, måste hon ha insett att jag inte visste att sadeln ska kontrolleras var 6-12 månad.

Okej, bra att jag fått information om hur viktigt det är att kontrollera stoppningen av dig och andra som svarat. Vill givetvis inte rida med en stenhård sadel! Har som sagt redan halvt förstört min hästs rygg genom dåliga sadlar och vill absolut inte upprepa det misstaget. Så det är ju tur att jag fick denna informationen nu så jag vet att stoppningen ska kontrolleras regelbundet, för den informationen fick jag inte av försäljaren, inte ens sist jag var där ;)
 
Har varit hästägare i över trettio år, med tillhörande sadelträsk. Men aldrig blivit så dåligt och dyrt bemött som av Jensens ägare och senare representant. Känns som att de skulle kunna sälja vad som helst och lova vad som helst. Finns väl en anledning att alla deras tidigare profilryttare hoppat av...
Min häst hade ett svårt sadelläge, extrembred och överbyggd. Men när sadlarna måttades ut prisades att detta inte var något problem för deras sadlar. Alls. Och när hon ändrades skulle sadlarna kunna göras om.

När sadlarna månader senare kom från fabriken och jag åkte med häst till butiken för koll gled de för det första fram, så då skulle jag köpa en specialpad för 1800 till för att förhindra det. (Hade bara betalat nästan 50000 för sadlarna). Att sittpunkten blev på framvalvet berodde på min häst, men efter lite istoppande av ull i fram skulle jag hem och rida och se hur det blev när sadeln satte sig.

Ridningen gick av förklarliga skäl sådär. Efter något år av tjat och klagande, och justerande utan resultat, och med en annan sadel att rida i istället flyttade jag och hästen norrut. Tänkte göra ett sista försök med deras representant och hennes lösning var 1500 kronor, lite ull i bak och en kilpad (...va?). Det blev katastrof. Jag hade 45 graders lutning framåt och skänkarna hamnade vid ljumsken. Välrenomerade A- och B-tränare bara skrattade åt mig.

Sadlarna låg dock bra på rakryggade normala hästar, så Jensen hade helt enkelt inte förmågan att tillverka sadlar för specialryggar, trots att de utlovade det. Sedan kom en specialmodell (Gladiateur? kommer inte ihåg namnet) för breda, överbyggda ryggar och för att Anna Svanberg behövde det, men hon rider i annat nu och jag vet inte om den modellen funkade bättre.

Självklart hade jag kontakt med ARN, men de menade att det är hopplöst att bevisa att sadlarna inte passar.

Jag överlevde detta och mer därtill, men efter detta blev jag hälsosamt skeptisk till måttsydda sadlar och Jensen i synnerhet.
 
Har varit hästägare i över trettio år, med tillhörande sadelträsk. Men aldrig blivit så dåligt och dyrt bemött som av Jensens ägare och senare representant. Känns som att de skulle kunna sälja vad som helst och lova vad som helst. Finns väl en anledning att alla deras tidigare profilryttare hoppat av...
Min häst hade ett svårt sadelläge, extrembred och överbyggd. Men när sadlarna måttades ut prisades att detta inte var något problem för deras sadlar. Alls. Och när hon ändrades skulle sadlarna kunna göras om.

När sadlarna månader senare kom från fabriken och jag åkte med häst till butiken för koll gled de för det första fram, så då skulle jag köpa en specialpad för 1800 till för att förhindra det. (Hade bara betalat nästan 50000 för sadlarna). Att sittpunkten blev på framvalvet berodde på min häst, men efter lite istoppande av ull i fram skulle jag hem och rida och se hur det blev när sadeln satte sig.

Ridningen gick av förklarliga skäl sådär. Efter något år av tjat och klagande, och justerande utan resultat, och med en annan sadel att rida i istället flyttade jag och hästen norrut. Tänkte göra ett sista försök med deras representant och hennes lösning var 1500 kronor, lite ull i bak och en kilpad (...va?). Det blev katastrof. Jag hade 45 graders lutning framåt och skänkarna hamnade vid ljumsken.

Sadlarna låg dock bra på rakryggade normala hästar, så Jensen hade helt enkelt inte förmågan att tillverka sadlar för specialryggar, trots att de utlovade det. Sedan kom en specialmodell (Gladiateur? kommer inte ihåg namnet) för breda, överbyggda ryggar och för att Anna Svanberg behövde det, men hon rider i annat nu och jag vet inte om den modellen funkade bättre.

Självklart hade jag kontakt med ARN, men de menade att det är hopplöst att bevisa att sadlarna inte passar.

Jag överlevde detta och mer därtill, men efter detta blev jag hälsosamt skeptisk till måttsydda sadlar och Jensen i synnerhet.

Känns som att man varit liiite mer säljkunnig än sadelkunnig i grunden, och att denna optimism sedan överförts på representanter och säljare, kanske även de med svaga sadelkunskaper i grunden? Lite säljsekt, typ.
 
Har varit hästägare i över trettio år, med tillhörande sadelträsk. Men aldrig blivit så dåligt och dyrt bemött som av Jensens ägare och senare representant. Känns som att de skulle kunna sälja vad som helst och lova vad som helst. Finns väl en anledning att alla deras tidigare profilryttare hoppat av...
Min häst hade ett svårt sadelläge, extrembred och överbyggd. Men när sadlarna måttades ut prisades att detta inte var något problem för deras sadlar. Alls. Och när hon ändrades skulle sadlarna kunna göras om.

När sadlarna månader senare kom från fabriken och jag åkte med häst till butiken för koll gled de för det första fram, så då skulle jag köpa en specialpad för 1800 till för att förhindra det. (Hade bara betalat nästan 50000 för sadlarna). Att sittpunkten blev på framvalvet berodde på min häst, men efter lite istoppande av ull i fram skulle jag hem och rida och se hur det blev när sadeln satte sig.

Ridningen gick av förklarliga skäl sådär. Efter något år av tjat och klagande, och justerande utan resultat, och med en annan sadel att rida i istället flyttade jag och hästen norrut. Tänkte göra ett sista försök med deras representant och hennes lösning var 1500 kronor, lite ull i bak och en kilpad (...va?). Det blev katastrof. Jag hade 45 graders lutning framåt och skänkarna hamnade vid ljumsken. Välrenomerade A- och B-tränare bara skrattade åt mig.

Sadlarna låg dock bra på rakryggade normala hästar, så Jensen hade helt enkelt inte förmågan att tillverka sadlar för specialryggar, trots att de utlovade det. Sedan kom en specialmodell (Gladiateur? kommer inte ihåg namnet) för breda, överbyggda ryggar och för att Anna Svanberg behövde det, men hon rider i annat nu och jag vet inte om den modellen funkade bättre.

Självklart hade jag kontakt med ARN, men de menade att det är hopplöst att bevisa att sadlarna inte passar.

Jag överlevde detta och mer därtill, men efter detta blev jag hälsosamt skeptisk till måttsydda sadlar och Jensen i synnerhet.

Det där är ju helt fruktansvärt. Det är ju inga småsummor heller utan jättestor investering man blir lurad till. Anledningen att jag valde Jensen var för att min häst har en konstig karprygg - men de är inte bättre på problemhästar än någon annan. Ja, ännu sämre än andra om man nu ska tänka på din erfarenhet. Förstår inte varför ARN tyckte det var så svårt att bevisa att sadlarna inte passar, det skulle väl kunna bevisas med expertutlåtande av någon eller några välkända sadelutprovare. Vad ledsen jag är för din skull, även om man lyckas överleva en sådan sak så är det ju ett övergrepp på ekonomin, för att inte tala om den psykiska påfrestningen. Är helt förfärligt att du inte fick din rätt igenom. Här sitter jag och är alldeles förstörd över 1500 kr, vad ska då du vara :crazy:
Man får väl ta erfarenheten med sig och kunna förhindra att det händer igen. Men att bearbeta det som hände dig kan inte vara lätt. Fy fan.
 
Hej!

Jag har aldrig haft problem med herr Jensen själv, hans representant i mitt område däremot. Jisses. Första gången hen skulle måtta glömde hen både sadeln jag skulle få provrida OCH mätinstrumenten. Hen kom tillbaka en annan dag, då fick min medryttare ta hand om henom. Sen fick jag ett erbjudande om att köpa en sadel som kostade klart mer än jag hade råd med, så jag nekade köp. Ringde direkt till Herr Jensen och fick då ett helt annat erbjudande (klart bättre) som han hävdade att han sagt till representanten. Ord stod mot ord. När jag sen behövde stoppa om och värma om bommen var Jensen på semester, men representanten lovade att ringa så snart han kommit hem så jag kunde skicka ner sadeln. Nån månad senare ringde jag själv och då hade Jensen varit hemma i 3 veckor. *suck*.

Jag har haft exakt 0 problem med Jensen själv, men representanten i mitt område kommer jag inte kontakta igen. Hen har ingen ordning på nånting känns det som. Sadeln funkar dock bra på min väldigt svårsadlade prinsessa (kort, bred rygg och överbyggd med sadelgjordläge inte i närheten av där sadeln är).

/Lavinia
 
Min erfarenhet är att en sadel ska hålla i stoppnigen, iaf om man bara använder det på en häst. Sen har jag ingen erfarenhet av anpassningsbara sadlar och att behöva stoppa om varje år, men om jag köper en sadel förväntar jag mig att den ska passa ett antal år framöver. Känns ju ohållbart att stoppningen ska flytta på sig och sjunka ihop - det borde gå att undvika. Är jag verkligen så naiv och oinsatt som tror det? Att man passar ut en sadel sen ska den passa... O_o (förutsatt att hästen är vuxen och musklad vid sista justeringen)

En ullstoppad bossa är stoppad med just ull. Fårull, om det är äkta ull - annars syntetull. Hursomhelst så är grejen med en ullstoppning att den innehåller luft. När sadeln används, framför allt när du sitter i sadeln, trycks stoppningen ihop och "reser sig" igen medan hästen rör sig - dvs den "flexar". Det är detta som är meningen med en stoppning - den agerar stötdämpare kort sagt. Efter en tid komprimeras ullen då mer och mer av den luft som från början fanns i materialet med tiden går ur och "stannat ute". Det som händer är att stoppningen då blir mer fast för att därefter bli stum. En stum stoppning är ganska värdelös som stötdämpare. Det andra som kan hända i takt med att luften går ur materialet är att ullen flyttar sig = det kan bildas klumpar och/eller gropar i stoppningen som i sin tur kan orsaka punkttryck på hästen.
Om man låter stoppningen bli för ojämn och/eller för stum, går det inte längre att korrigera/toppstoppa på ett bra sätt utan då blir man tvungen att stoppa ur hela bossan och göra en helomstoppning. Rekommendationen är därför att se över stoppningen 1-2 gånger per år. Ingen häst håller sig dessutom konstant likadan i ryggen år efter år, ens om den är vuxen. I samband med att man låter se över stoppningen är det därför klokt att låta sadelmakaren titta på sadeln på hästen, så att denne kan avgöra vad som behöver korrigeras i stoppningen för att optimera passformen.

Låter det orimligt att stoppningen påverkas av att du rider i sadeln? Betänk då att flertalet studier visar på att en ryttare väger ungefär dubbelt så mycket som vågen säger i trav - tredubbelt i galopp... ;)

De flesta jag känner till tar runt 1100-1500:- för en toppstoppning. Runt 1800-2000:- för en helomstoppning. Plus tillägg för resa och koll av passformen på hästen.
Det är ju så att det kan ta väldigt olika lång tid att utföra ett stoppningsjobb. Beroende på en drös med saker. På en sadel kan en justering ta längre tid en priset man tar för jobbet, på en annan går det snabbare.
 
En ullstoppad bossa är stoppad med just ull...

EDIT: Jag har alltså inte haft nån kontakt med just Jensen, så där kan jag inte säga så mycket.

Tillägg till stycket om pris: Jag vet flera som har "garanti" på stoppningsjobb när de gör en helomstoppning - inom 1-2 månader ingår då en korrigering (rimlig tid för att stoppningen ska "sätta sig" något så att man kan se om det är nånstans det behöver göras nån liten justering). Därefter får man som regel betala för en ny justering/stoppning, eftersom det kan hinna hända en hel del med såväl stoppning som häst (även om det inte alltid är "stora saker" som är lätta att se).
 

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
23
· Visningar
1 443
Senast: super
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 993
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
5 987
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 830
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp