Hjälp av er med erfarenhet av Jensensadlar - känner mig lurad

saannisen

Trådstartare
Hej,

I somras köpte jag en begagnad Jensensadel och förmedlaren sa då att jag även fick betala 1500 för omstoppning av sadeln så att den skulle passa min häst. Jag var tveksam till köpet eftersom det trots allt var så dyrt, men bestämde mig att köpa sadeln. Hon sa att jag bara behövde betala för omstoppningen en gång, men att man kunde behöva justera sadeln efter ett halvår ungefär så att den fortfarande låg bra. Hon ville även titta på sadeln ca 2 veckor efter omstoppningen för att se så att det blev bra. Detta skulle ske vid ett träningstillfälle som jag avbokade pga tidbrist och pengabrist. Hörde sedan av mig nu, ca ett halvår senare, för att jag tyckte det var dags att kolla så att sadeln säkert låg bra fortfarande. Bokade in en tid där vi bestämde att hon skulle titta hur sadeln satt.
Hon konstaterade att sadeln inte satt riktigt bra längre och justerade stoppningen och lade in lite mer stoppning. Detta tog ca 20 min och hon tog 1500 kr betalt för detta. Jag vågade inte säga till på plats utan tog diskussionen senare. Hon sa att det var självklart att man inte kunde komma tillbaka 6 månader senare och få en omstoppning utan att betala, men det var trots allt det hon sa till mig. Känner mig lurad när jag åkte dit och trodde det var gratis och fick hosta upp 1500 kr som man minst sagt inte har liggande till att lägga på en sadel man redan betalat 18.500 kr för.

Ni som har köpt Jensen sadlar, har ni behövt betala för justering av stoppningen efter ett halvår? Är gärna intresserad att veta hur det har funkat för er som köpt andra sadlar av andra företag också! Vill få rett ut vad som gäller och få veta om jag har rätten på min sida. Tycker det var ett oacceptabelt handlande av förmedlaren och är verkligen så ledsen över att behöva betala ytterligare 1500... Så snälla, om det finns någon som har ork att dela med sig av sina erfarenheter vore det guld värt! :)
 
Men om du har köpt sadeln från någon annan kan det ju knappast vara tillverkarens fel att du får betala extra?
 
Förmedlare var kanske fel ordval. Det var en samarbetspartners till Jensen så köpet gick genom henne och det är hon som stoppade om sadeln första gången och sedan justerade stoppningen, som hon räknade som ytterligare en omstoppning. Det är inte Jensen jag är missnöjd med, men undrar just om det är så här det brukar gå till vid köp av Jensen sadel, vare sig Jensen eller en samarbetspartners ordnat med köpet och omstoppningen :) Om det inte brukar gå till på det viset måste det finnas skäl för mig att få en del av pengarna tillbaka, särskilt efter vad hon sa till mig första gången. Men vill veta om det brukar gå till så här, om det brukar gå till så, kan jag inte på lika stadig grund "reklamera" tjänsten.
 
Ja, det brukar tyvärr gå till så. Bodde i Skåne och köpte sadlarna från originalbutiken, flyttade uppåt, hade en samarbetspartner ute. Hon tog gräsligt betalt och sadlarna blev om möjligt ännu sämre, trots måttbeställning från början.
Hon puttade i liiite ull i den ena. 1500 pix. För ett sådant litet jobb, tar kändissadelmakarna 500.
 
Oj, det är ju hemskt att det inte blev bra med sadeln. Det är totalt oacceptabelt att en måttbeställd sadel inte passar och sen att en representant inte är kompetent nog att få rätt på sadeln :o man blir ju rädd... Fick du löst det?
Jaha tack så jättemycket för svaret, då finns det inte något sådant att stödja sig på. Men eftersom andra sadelmakare inte gör på det viset, kan man iaf påpeka det. Blir så arg och besviken när man väljer detta alternativet för att 'det verkligen är värt det' och sen blir det inte alls bra! Jag är iaf nöjd med sadeln än så länge, tack och lov. Är ju mardrömsscenario annars :/
 
Har en måttbeställd sadel för 30+ från Jensens, måttad av den äldre själv. Ingick första omstoppningen, resten har kostat ca 1000kr/ gång, ca 1 år mellan. Tycker själv att det är en rimlig kostnad. Då har jag åkt till honom, ska han åka ut till en tillkommer ju körersättningen....
 
Okej. Ja kanske är rimligt på sätt och vis men tycker också att om man köper en sadel och anpassar den efter hästen borde den inte behöva justeras en gång om året :crazy: Så brukar det väl ändå inte vara... Jag tycker inte det är rimligt att utöver 30 + lägga ut 1000 kr varje år på en sadel. Jag körde själv ut till representanten så ingick ingen körkostnad där inte, utan 1500 bara för justeringen.
 
Min erfarenhet är att en sadel ska hålla i stoppnigen, iaf om man bara använder det på en häst. Sen har jag ingen erfarenhet av anpassningsbara sadlar och att behöva stoppa om varje år, men om jag köper en sadel förväntar jag mig att den ska passa ett antal år framöver. Känns ju ohållbart att stoppningen ska flytta på sig och sjunka ihop - det borde gå att undvika. Är jag verkligen så naiv och oinsatt som tror det? Att man passar ut en sadel sen ska den passa... O_o (förutsatt att hästen är vuxen och musklad vid sista justeringen)
 
Jag har alltid kollat och justerat mina 1-2 gånger per år, dels ändras ju stoppningen och trycks ihop, flyttas etc. vid användning, men även hästen kan ju ändra sig. Jag har en unghäst nu så hennes sadel kollas en gång i halvåret, minst. Hon ser inte likadan ut från en månad till en annan så att sadeln skulle passa utan justering på över ett år är ju knappast möjligt.

1500 för en justering känns ju dock rätt saftigt. Dock inte märkligt att hon tog betalt för det när du kommer ett helt halvår senare, då ÄR det ju en omstoppning. Hade hon stoppat om den och sen kollat av den 2 veckor senare hade det kanske kunnat vara gratis, men det är ändå inte helt märkligt om kan får betala även då. Det är ju även deras tid och resa man betalar för. Nu har jag inte erfarenhet av just det märket dock men generellt.
 
Min sadelmakare tar 1000:- för en omstoppning. Justering av omstoppningen sker gratis inom två månader.
Hon rekommenderade mig att komma upp och kolla sadeln vart annat år men förväntade sig att den inte behövde stoppas om förrän efter minst fem år.
Detta är ju under förutsättning att hästen inte ändrar på sig och att den rids i en gång om dagen.
Jag har en Stübben men det nog egentligen inte relevant vilket märke det är.
 
Okej, för mig är det dock fortfarande svårt att förstå att stoppningen behöver kontrolleras så ofta, om man inte har en unghäst/häst som ändrar sig hela tiden. Men det är flera som skriver det, så min föreställning om att det inte ska behövas är väl fel. Nu sa ju hon att justeringen skulle ingå, att man bara betalade för omstoppningen en gång. Tyckte klart att det lät orimligt att hon skulle stoppa om den igen utan att ta betalt, men hon sa så och då tror man på det. Tänkte också att 1500 var ett rätt högt pris, så det var inte orimligt att det skulle räcka till att hon justerade sadeln igen. Visst är det stor skillnad på 14 dagar och ett halvår, men tycker att hon borde ha sagt att det var en 14 dagars begränsning. Hon uttryckte sig så att både jag och min mamma som var med, förstod det som att sadeln ev behövde justeras efter ett halvår igen, men att detta ingick i sadelköpet och den första betalningen av omstoppningen.

1500 måste vara ett av de dyrare priserna då. Trots att hon hävdade att hon var mycket billigare än alla andra i branschen. Det tycker jag verkar rimligt, att kolla sadeln vartannat år men kanske inte stoppa om förrän 5 år. Det köper jag helt klart. Men 1-2 ggr om året... Låter orimligt dyrt.

Förresten, så undrar jag vad ni tycker om det här. Jag hade sms kontakt med "sadelmakaren" och sa att det nog var tid att titta så att sadeln passade, som hon sa att jag skulle göra efter ett halvår. Bokade då en tid för att hon skulle titta på om sadeln passade. Är jag helt dum, eller borde inte hon skrivit att hon tog 1500 för att kolla att sadeln passade och sedan stoppa om den? Jag kunde inte drömma om att det skulle kosta mig så mycket. Borde inte hon upplyst om det i förväg? Eller brukar man inte göra det? Eftersom jag körde ut till henne så kändes det inte orimligt att det här skulle ingå i sadelköpet. Men med tanke på att hon sa till mig i somras att det skulle ingå, borde hon väl varit väldigt tydlig med att det kostade? Eller är det jag som ser fel på det som hänt?
 
Det är skillnad på att stoppa om sadeln helt - dvs ta ut all ull och fylla på nytt. - och att stoppa i/ta ur lite ull där det behövs i samband med en sadelutprovning. Det förstnämnda brukar behöva göras med 4-5 års intervall medan det sistnämnda görs var 6-12 månader om det behövs.

1500kr låter lite dyrt men alla är fria att prissätta sina tjänster som de vill, och inkluderar det utprovning, korrigering av stoppning, tid och resa så kanske det är rimligt trots allt.
 
Okej, för mig är det dock fortfarande svårt att förstå att stoppningen behöver kontrolleras så ofta, om man inte har en unghäst/häst som ändrar sig hela tiden. Men det är flera som skriver det, så min föreställning om att det inte ska behövas är väl fel. Nu sa ju hon att justeringen skulle ingå, att man bara betalade för omstoppningen en gång. Tyckte klart att det lät orimligt att hon skulle stoppa om den igen utan att ta betalt, men hon sa så och då tror man på det. Tänkte också att 1500 var ett rätt högt pris, så det var inte orimligt att det skulle räcka till att hon justerade sadeln igen. Visst är det stor skillnad på 14 dagar och ett halvår, men tycker att hon borde ha sagt att det var en 14 dagars begränsning. Hon uttryckte sig så att både jag och min mamma som var med, förstod det som att sadeln ev behövde justeras efter ett halvår igen, men att detta ingick i sadelköpet och den första betalningen av omstoppningen.

1500 måste vara ett av de dyrare priserna då. Trots att hon hävdade att hon var mycket billigare än alla andra i branschen. Det tycker jag verkar rimligt, att kolla sadeln vartannat år men kanske inte stoppa om förrän 5 år. Det köper jag helt klart. Men 1-2 ggr om året... Låter orimligt dyrt.

Förresten, så undrar jag vad ni tycker om det här. Jag hade sms kontakt med "sadelmakaren" och sa att det nog var tid att titta så att sadeln passade, som hon sa att jag skulle göra efter ett halvår. Bokade då en tid för att hon skulle titta på om sadeln passade. Är jag helt dum, eller borde inte hon skrivit att hon tog 1500 för att kolla att sadeln passade och sedan stoppa om den? Jag kunde inte drömma om att det skulle kosta mig så mycket. Borde inte hon upplyst om det i förväg? Eller brukar man inte göra det? Eftersom jag körde ut till henne så kändes det inte orimligt att det här skulle ingå i sadelköpet. Men med tanke på att hon sa till mig i somras att det skulle ingå, borde hon väl varit väldigt tydlig med att det kostade? Eller är det jag som ser fel på det som hänt?
Rekommendationen är att kontrollera passformen på sadeln var 6-12 månader. Sen är det du som avgör när det är dags.
 
Hon hade ju upplyst att omstoppning/justering efter 14 dagarskontrollen kostade 1500 kr. Att upplysa om priser man redan upplyst om tidigare, vid varje kontakt, utan att kunden frågar tycker jag låter mycket märkligt tjatande. Jag hade som konsument frågat om jag varit intresserad av prisbilden, oftast ligger den på hemsidan så jag redan vet vad det kostar.

Betalar 2500 kr för en omstoppning, enklare justering går på mellan 1000-1500 kr beroende på hur mycket tid som krävs för att öppna sadeln.
 
Okej då vet jag vad som är det vanliga.

Som tidigare nämnt inkluderades ingen resa i priset. Tog ca 20 min för henne så känns väldigt dyrt.
 

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
23
· Visningar
1 443
Senast: super
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 993
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
5 987
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 830
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp