Hjälp! Ang. linfrö-som ska kokas..

Iaraphel

Trådstartare
Ska testa linfrö på en av mina hästar, sådan linfrö som ska kokas (som går köpa i affärer) och behöver hjälp om hur det ska utfodras...

Hur länge ska det kokas?
blir det inte väldigt slaimigt?
hur länge ska det stå efter att det kokats?
Går det att köpa i större säckar speciellt till hästfoder?
Vad är skillnanden mellan vanlig linfrö och t.ex linfrökaka? och pelleterad linfrö? och är det någon skillnad på pelleterad och linfrökaka???


Tacksam för svar!!!
 
Sv: Hjälp! Ang. linfrö-som ska kokas..

använd krossat linfrö istället så slipper du stå o koka...räcker med en halv dl om dagen har använt det en vecka nu på min pålle o ser redan resultat i pälsen o magen har oxå blivit bättre efter 6 månaders skit..( varit kass i magen ganska länge, rinnig) iof va hon dräktig me men hon e bättre nu o fölisen mår super 1 vecka gammal...
 
Sv: Hjälp! Ang. linfrö-som ska kokas..

Ok... men om man kokar det så blir det vad man säger gäggigt också väl???
Vill ju inte att pållen ska behöva äta bara torrt foder *flin*.

fick tipset av en tränare så min häst är väldigt stel av sig att byta ut betfirn och ersätta med just kokt lin...
 
Sv: Hjälp! Ang. linfrö-som ska kokas..

Jag kokar upp vatten i en vattenkokare, häller sedan det kokande vattnet över linfröna, låter det stå och dra en stund (ibland kortare och ibland längre beroende på när man får tid att fixa till linfröna) bäst är nog ca 1 timme då är allt slimigt. Sedan blandar jag bara ner det i maten - klart.....
 
Sv: Hjälp! Ang. linfrö-som ska kokas..

Iaraphel skrev:
Ok... men om man kokar det så blir det vad man säger gäggigt också väl???
Vill ju inte att pållen ska behöva äta bara torrt foder *flin*.

fick tipset av en tränare så min häst är väldigt stel av sig att byta ut betfirn och ersätta med just kokt lin...



själv ger jag min pålle krafft, musli, och kli på kvällen så hon får något blött+att kli e bra för magen d me säger dem..men om du kokar linfrö så blir d geggigt ja...som klister typ köper man krossat så slipper man koka funkar exakt lika bra som kokat då ju
 
Sv: Hjälp! Ang. linfrö-som ska kokas..

Jag vet egentligen välldigt lite om linfrö.. men det jag vet är att det är giftigt att äta ( både för hästar och människor ) om man inte kokat de innan eller krossat kärnan..

på ett travstall som jag jobbade på kokade man linfröt på svag värme i ca 4 h.. det var jätte diskussion om hur länge det skulle koka men jag gjorde bara som jag blev tillsagd :D så de fick koka i 4 h.. sen svalna så pass att hästarna kunde äta det.. värsta slajmet :d
 
Sv: Hjälp! Ang. linfrö-som ska kokas..

Eftersom linfrö är giftigt tar i alla fall jag det säkra före det osäkra och kokar det. Eller - om jag har bråttom - häller kokande vatten på och låter det stå en timme.
Visst blir det "geggigt" men de flesta hästarna älskar när man blandat fodret till en äcklig gröt som man sen kan torka av på matte :D
 
Sv: Hjälp! Ang. linfrö-som ska kokas..

Om man måste ge linfrö ibland så kan man ge "loppfrö" istället.
Psyalliumfrö (stavning ?). Det har samma verkan som linfrö,
men du behöver inte koka utan häller det direkt i betforen, loppfröet bildar också en geggig massa men då utan kokning. Det är ju det slemmiga man vill åt, det är ju det som rensar tarmen och smörjer den.
Jag ger det till hästen vår och höst när de äter nära marken och får i sig sand och jord. Loppfrö hjälper till att rensa ute det. Men man får inte ge det mer än en vecka i taget för du kan också rensa ute en del näring, sen gör jag ett uppehåll. 3msk i betforen brukar jag ge varje dag i en vecka sen gör jag ett uppehåll på en vecka.
Jag ger det som sagt bara vår och höst en period.
Linfrö måste kokas vare sig det är helt eller krossat, annars bildas ett gift som heter blåsyra tror jag det var. Skulle aldrig chansa att ge okokt linfrö.Loppfrö är mycket smidigt att använda.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp! Ang. linfrö-som ska kokas..

Man ska INTE hälla på kokande vatten. Det kokande vattnet dödar det som utlöser det giftiga i linfröt, men giftet kan aktiveras av hästens magsyror. Om man istället häller på hett vatten (80-90 grader) så är det själv giftet som blir inaktivt.

Det är svårt att förklara och jag kommer inte ihåg alla svåra ord men min lärare i utfodring som är foderrådgivare har berättat detta. :)
 
Sv: Hjälp! Ang. linfrö-som ska kokas..

MEn man kokar ju linfröet för att mjuka upp skalet och kärnan. Det är när man tuggar linfröet torrt och skalet kommer i kontakt med kärnarn som den giftiga syran bildas. Kokar man fröna så förstörs mekanismen.

Iaraphel; Går att köpa i kartong på Granngården så blir det biligare. Ett billigt sätt att ge sin häst B-vit dessutom
 
Sv: Hjälp! Ang. linfrö-som ska kokas..

Det finns STORA säckar också.. men jag undrar hur lång tid det tar att göra slut på en sån om man inte har typ 40 hästar.. =oD
 
Sv: Hjälp! Ang. linfrö-som ska kokas..

Hur länge ska det kokas? Man kan hälla på hett vatten och låta det stå.
blir det inte väldigt slaimigt? Jo, det är meningen.
hur länge ska det stå efter att det kokats? Tills det svalnat.
Går det att köpa i större säckar speciellt till hästfoder? På Granngården kan du köpa storpack, är osäker på storleken, men ett par kg är det iaf.
Vad är skillnanden mellan vanlig linfrö och t.ex linfrökaka? och pelleterad linfrö? och är det någon skillnad på pelleterad och linfrökaka??? Linfrökaka och pellets är, som jag förstått det, "färdigbehandlat" och behöver inte kokas eller blötas.
 
Sv: Hjälp! Ang. linfrö-som ska kokas..

I obehandlat linfrö finns vätecyanid, ett giftigt ämne. Giftet aktiveras av enzymet linas. Det finns två sätt att "avgifta" linfrö: Antingen avlägsnar man vätecyaniden eller så ser man till att det inte aktiveras genom att förstöra enzymet.

Enzymet kan aktiveras om fröet hamnar i vätska (t.ex. vid blötläggning). När man blötlägger linfrö frigörs alltså vätecyanid. Dock är detta ett flyktigt ämne, så om man låter det blötlagda fröet stå tillräckligt länge kommer giftet dunsta.

En annan metod är att inaktivera enzymet, vilket man kan göra genom upphettning. Det är således bättre att hälla hett/kokande vatten över fröet än att lägga fröet i vatten och sedan koka upp det, eftersom det finns en liten risk att man hinner frisätta toxin innan blandningen kokar. Risken är dock försvinnande liten eftersom ev. frigjort vätecyanid hinner dunsta.

Det finns även behandlade produkter om man vill slippa behandla fröet.
 
Sv: Hjälp! Ang. linfrö-som ska kokas..

När jag har gett linfrö har jag enligt gamla instruktioner kokat upp linfröna i vatten. Sen har jag rört kraftigt för att det ska bli så slimigt som möjligt då det är det slimiga som är bra för tarmen. Till dess tarmen verkar lugnat ner sig har jag gett linfrö varje dag sen varannan. Linfrögröten har jag lagt ner i havren och hästen har ätit utan protester.
 
Sv: Hjälp! Ang. linfrö-som ska kokas..

Jag ger min linfröpellets, Hippo(svenska foder) har tiokilossäckar som kostar en dryg hundralapp. Det är smidigt för man behöver inte koka det. Går också att ge torrt om hästen inte gillar blöt mat. Jag blandar i betforen till min, han gillar det fast det tog ett par dar innan det dög...
 
Sv: Hjälp! Ang. linfrö-som ska kokas..

Måste linfrö alltid kokas?
Köpte en påse på Konsum som jag har gett av, till en av hästarna.
På den står ingenting om kokning. Linfröt kan hällas direkt på maten, tex fil/yoghurt, till människor.
Är detta linfrö behandlat på något vis då, så att giftet är borta? :confused:
 
Sv: Hjälp! Ang. linfrö-som ska kokas..

Hur länge ska det kokas?20 min
blir det inte väldigt slaimigt?det är som sagt det som är meningen (fast gör inte som jag gjirde nu i veckan... lät det kokta stå över natten på höskullen, då frös geggen... :crazy: fast pållan åt det ändå!)
hur länge ska det stå efter att det kokats? över natten
Går det att köpa i större säckar speciellt till hästfoder? Granngården har 25 kg säckar men de kan väga upp mindre. kostar 4 kr/kg jämfört med hippos linkuber som kostar 10,90 kr/ kg !!!! :eek:
Vad är skillnanden mellan vanlig linfrö och t.ex linfrökaka? och pelleterad linfrö? och är det någon skillnad på pelleterad och linfrökaka??? det kan inte jag svara på men vad jag vet är att med det så slipper du koka å hålla på.

Detta är vad min tränare sa till mig.
hennes recept var att ta typ 1 dl/dag (har en fjording på ca 350 kg) och koka så mkt som går åt på 3 dagar.
koka 20 min och låt stå över natten. (men som sagt... låt det stå där det är över 5 grader för slemmet fryser.... :smirk: )
 
Sv: Hjälp! Ang. linfrö-som ska kokas..

Du behöver faktiskt inte koka linfrö. Man kan lägga det iblöt istället men det behöver stå länge så det är lämpligt att blötlägga på kväller och fodra med på morgonen (eller tvärtom)
 
Sv: Hjälp! Ang. linfrö-som ska kokas..

Apollo skrev:
Om man måste ge linfrö ibland så kan man ge "loppfrö" istället.
Psyalliumfrö (stavning ?). Det har samma verkan som linfrö,
men du behöver inte koka utan häller det direkt i betforen, loppfröet bildar också en geggig massa men då utan kokning. Det är ju det slemmiga man vill åt, det är ju det som rensar tarmen och smörjer den.

:) Var kan man köpa dessa "loppfrön"? :confused:
 
Sv: Hjälp! Ang. linfrö-som ska kokas..

Hej hej lägger mig i detta o svarar på hur jag gör.

Det är så att vi har fodrat med linfrön i tja 2 år nu. Fram till för 1 månad sedan så har jag bara kokat upp vatten o hällt i linfröna!

Men saken är att en av våra vallacker har varit sjuk under snart 2 år. Inga mediciner har fått bukt på det. Hudproblem. Efter vi åkte till uppsala så fick vi svar på några biopsier som dom gjorde att det är något som vi har fodrat med!

Efter mycket om o men o räknande ko vi fram till att det enda det kunde va var just Linfrön!

Hästen i fråga har gått på kortison i 2 månader! efter det började han bli bra men det kom tillbaka. Inte så som förr men lite.

En god vänn hittade problemet. I en bok står det att man ska blölägga linfrön i 1 dygn innan man kokar det. Sen ska man koka vätskan+fröna i 1-2 timmar! Sen låta det svalna o ge till hästarn!

Så har vi nu gjort nu i 1 månad o problemen för vallacken har försvunnit! Sen har alla i stallet fått en FANTASTISK päls! :banana:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 523
Senast: Habina
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 930
Senast: Takire
·
Övr. Barn Hej! Då detta inte rör mitt barn har jag skapat ett hemligt nick. Jag vill inte att någon ska förstå vilken familj det rör sig om, så om...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 859
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Hej, nu är det så att jag äntligen efter 10 års längtan ska få skaffa en egen häst. Jag är såklart jätteglad och extremt tacksam för att...
Svar
10
· Visningar
2 307
Senast: Beeboppe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp