Hjäälp!!

A

Arsozah

Hej! Har precis fått hem en ny liten princessa. Ett 6 årigt sto, maxad C ponny som går LB-LA klasser i hoppning just nu. Hon har arab i sig långt bak och är ganska ädel. Jag är inte duktig på foderstater och vill gärna ha lite hjälp. Vad tror ni är hennes MJ-behov och vad ska ja räkna med för kvot? Min förra ponny vad alldeles för tunn och det misstaget vill jag inte göra om!!
Jag ger henne nu 2 kg havre, müsli (givan är olika pga hur mycket hon tränar), betfor och ca 6 kg hösilage + mineraler och b-vitaminer. Jag har funderat på att lägga till lusern pellets (vårat hö är inte så jätte bra just nu heller) eller något liknande. Har även funderat på att lägga till lite korn.

Förstår ni mina tankar? Snälla, berätta, vad tycker ni??

Behöver hjälp :crazy:
 
Sv: Hjäälp!!

Skriv ned värdena på grovfodret så är det lättare att hjälpa till.

Står hon på halm som hon äter av?

mvh Jessica
 
Sv: Hjäälp!!

Det enklaste är väl att du frågar de tidigare ägarna hur mycket hon har ätit? (Om det går alltså) Chansen att det blir rättvisande är ju mycket större än att någon här ska gissa hur mycket hon behöver.

Spontant tycker jag dock att det låter som väldigt mycket kraftfoder (ungefär sådär mycket åt min förra medryttarhäst, ca 500-550 kg, gick lb/la, fbl och rätt svårfödd...).
 
Sv: Hjäälp!!

Jag har inga nya analysvärden bara de gamla... Men vi får köra på dem det är bättre än ingenting. Jag är inte så jätte noga. Men man får nog räkna med lite sämre protien halt i årets skörd. Hon står inte på halm, är rädd för att hon ska äta för mycket.

Per kg
TS 69%
Smrp 35 g
Mj 6,9
Ca 2,2 g
Råprotein 60
Magnesium 0,8 g
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 765
Senast: Bee
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 596
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 564
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 730
Senast: Jiovedi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp