hjäälp Mugg! får man tävla då??

silversvart

Trådstartare
Hejsan!

Som en del av er redan vet så ska jag o Min valle på tävling på lördag. Men idag märkte jag att hästen fått mugg:eek: kan va skav efter bootsen också, inte så mkt men en rand kanske 1-2cm bred på båda fram karlederna:eek: varför just nu:mad:

nu undrar jag får man tävla islandshästen om den har mugg/skavsår?? Har aldrig haft nån häst med det förut varken "vanlig" eller isis och jag har inte sett nåt i fipo? Om man nu får tävla med det, får man ha boots då? han behöver inga för tyngdens skull han har bara lätta skyddsboots, men han slår sig på ballarna utan.

Snälla svara så snabbt ni kan ni som vet.

Tack på förhand Mvh Elinor

Sv: hjäälp Mugg! får man tävla då??

Varför skulle man inte få tävla bara för den har mugg??

Typ var och varannan häst har det ju på hösten och våren när det är lera upp till hakan på hästarna i hagen och bakterierna dansar balett i marken:crazy:

Kan inget om islandshästar men man borde vell få tävla ändå? :confused:

Ett tips mot mugg dock är Hibiscrub (eller hur de stavas). köper man på apoteket. är till för att tvätta sår efter operationer egentligen tror ja.. men super mot mugg.. hade en pålle som hade problem med mugg i flera år. provade allt.. fick tips om detta och tvättade varje dag, muggen försvann i princip helt på knappt en vecka.. :bow::bump:

Jag har alltid behandlat mugg och rasp med vanlig såpa. Smörj in hov - knä/has med vanlig såpa. Låt det sitta i ca ett dygn och skölj sedan bort med ljummet vatten. Var noga när du sköljer så du får bort all såpa. Har fungerat bra på mina hästar.

Domarna skall, vid hovbeslagskontroll, även kontrollera att utrustningen är godkänd, passar hästen och inte skadar hästen. Bland annat kollar de munnen, så att hästen inte har sår efter bettet, de skall kolla att sadeln ligger OK m.m. Har hästen skavsår efter någon del av utrustningen (och boots räknas till utrustningen!) så kan de utdela en varning till ryttaren.

Jag skulle vilja påstå att det är OK att rida tävling på häst med mugg om den inte har ont av det, och utan boots, men det är inte OK att varken under tävling eller träning fortsätta rida med boots på en häst som får skavsår (eller mugg) av dem!

Nu kan jag ingenting om islandshästar men generellt gäller väl att du under inga omständigheter får tävla om hästen har en smittsam sjukdom eller inom X-antal dagar visat tecken på sådan.

Nu är ju mugg inte smittsamt och så länge hästen inte är halt eller så borde det vara helt ok.

Nu kan jag ingenting om islandshästar men generellt gäller väl att du under inga omständigheter får tävla om hästen har en smittsam sjukdom eller inom X-antal dagar visat tecken på sådan.

Det är riktigt. I hästägarförsäkran intygar man dels det du skriver (3 veckor tror jag det är som gäller, att hästen eller häst i samma stall inte fått visa tecken på smittsam sjukdom), och dels att hästen är i övrigt fullt frisk, och tillräckligt tränad för tävlingsdeltagande.

Boots är ingen höjdare om hästen har mugg, om hästen har mugg & måste ha boots skulle jag skippa tävlandet.
Risken är stor att det skaver upp sår istället & det är än värre än mugg.
Men självklart får man tävla häst som har mugg.

Om det är klockor du har så hade jag bytt till ballboots en period inför tävling, se om "skavet" blir bättre. Sen är jag inte så mycket för att rida med boots för jämnan.

Om det är klockor du har så hade jag bytt till ballboots en period inför tävling, se om "skavet" blir bättre. Sen är jag inte så mycket för att rida med boots för jämnan.

Tack för tipset ska köpa ett par sånna, vill inte riskera att han slår sig på ballarna. Tror inte att bootsen skaver på muggen iaf, för de är så mjuka men för säkerhets skull.

Till er andra, han verkar inte ha ont av det bara som skorpor och jag tror inte att det är bootsen för han har haft mjuka gummi klockor bara och dom sitter inte tight o har inte hårda kanter och han har aldrig fått skav tidigare och skulle de va skavsår skulle de nog inte se ut som de gör "randen e så bred skulle va tunnare om de va bootsen.

Han går i en hage som e ganska blöt och lerig och där det är som värst där är det bäst utsikt över ridskolans alla snygga ston:p (han e hingst)

anledningen till att jag undrade om man kanske inte får tävla e för att dom e väldigt stränga med reglerna på isis tävlingar. Dom kanske lyfter högre om dom har mugg eller vad vet jag:D

just det, mamma har nån ihopjoxad salva som visst funkar super så jag testar det, men tack för tipsen :)

Om jag vore domare skulle jag iaf bli grinig om någon red med boots (klockor) på en häst med mugg... Men det finns ju som sagt andra sorters boots.

Även om det inte är skavsår hästen har, kan det vara bootsen som orsakat muggen, då bootsen ju tenderar att kunna "gnida in" små partiklar av lera och sand i huden, och det ofta är i små, små sår som muggen börjar.

Stod det någonstans i mitt inlägg att min häst är e jag menade??*blink*;)

Att inet påstå att många har leriga hagar vår och höst när det öser ner är ju att ljuga..
Även en stor hage är lerig längst vid in och utgången och det är ju där häsatrna står ett när dom vill in.
Och ta ett baktriellt prov där i leran ska du få se på mysigheter vill jag lova!:crazy:

Jag har gjort ett sånt prov och det var inte så mysigt vill jag lova!:crazy:

Tack för tipset ska köpa ett par sånna, vill inte riskera att han slår sig på ballarna. Tror inte att bootsen skaver på muggen iaf, för de är så mjuka men för säkerhets skull.

Förra sommaren satte jag på ett par boots (klockor) på hästen en dag när jag skulle rida. Hon hade haft mugg, men den var i princip borta, så jag trodde inte det var någon fara. Men hon fick skav av dem iaf. Gissa om jag skämdes:crazy:!
Så det kan bli det även fast man inte tror det:idea:.

Jag har aldrig haft en häst med mugg, och jag har flera stycken. Så det känns som en rätt dålig beskrivning om man menar att var och varannan häst har mugg under hösten. I det stall jag har, står 8 hästar och ingen har nu eller haft tidigare några problem med mugg.

Annars håller jag med, mugg kan vara ett tecken på dåliga hagar eller i varje fall rätt mycket bakterier.

Ja man kan bli stoppad från att tävla, men det hänger på hur allvarlig muggen är. Och ja, man kan få en varning vid en hovbeslagskontroll även här beror det på hur det ser ut.

Ha, ha! Jag vet vad du menar!;)
Låter som man inte skulle vilja veta vad ett sånt prov kan innehålla för uschligheter!!!:crazy:

okej tack för att du sa det :)

ska inhandla ett par ballboots istället så han varken får skav eller trampar sig på ballarna.

ingen av våra har heller aldrig haft det förr, men vi har väldigt bra och torra hagar men i hans hage är det vått och lerigt precis på hans stospanarplats efter allt regn.

aj då, de ser inte så illa ut som en stor skorpa, men jobbigt o åka dit o sen bli diskad:crazy:

Har ju blivit diskad en gång från bedömning på grund av knäppskalle till isländsk hovslagare. Han satte plast på en ytte pytte hovspricka som blivit på grund av tappsko o sa att man fick rida med det och jag litade ju dumt nog på han då han kontrollerat hovbeslag på sm, vm och andra stora tävlingar så de e inte kul o komma på bedömning/tävling o sen inte få tävla ens.

Detta problem hade jag inför tävlingen i augusti, då hade han lite mugg.
Jag red då antingen med mina supermjuka neupreneboots som inte skaver (ena klassen) eller så lindade jag en klisterlinda precis runt kotan/karleden och hade sen gummiklockor ovanpå. Innan hade jag smörjt med helosan och efteråt tvättade jag noga rent och baddade med lite prob-olja som fungerar super på mugg.

Detta var tydligen helt ok för domarna, det var iaf ingen som kommenterade ngt om detta.

Draumur påverkades iaf inte negativt av detta och ett par dagar senare så var muggen borta :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Hanhundar och löptikar
  • Nosework-tråden

Hästrelaterat

Tillbaka