HJÄÄLP , bölder vid bog och juvern :(???

i love svala

Trådstartare
gick för ett tag sedan ut för att ta in hästarna, såg då att lizzy hade fått stora bölder vid bogen och juvern:cry:
hon har gått vid fjällen innan och där finns inte mkt fästingar, men så har vi märkt att det är välldigt mkt fästingar i år i vår hage:(
kan det vara någon sorts reaktion????:confused:
sedan så har hon en massa små "typ knoppar" på mulen och det ser nästan ut som hon har fått mugg vid hovskägget , men hagen är full med gräs så det kan egentligen inte vara mugg men vet ej :cry:
vad ska man göra en lördags kväll kan man ringa veterinären??
vet någon vad det är ?? är JÄTTE orolig:cry::cry:

Sv: HJÄÄLP , bölder vid bog och juvern :(???

Hur stora bölder menar du. Klart man kan ringa veterinär, men tror inte det är nödvändigt om hästen inte har feber, om den äter som den ska och verkar pigg i övrigt. Då tycker jag gott du kan avvakta. Kan ju vara en reaktion på knott eller gräs...

Ta tempen på hästen, kontrollera så att hästen i övrigt mår bra.
Verkar hästen ömma över bölderna. Ser hon pigg ut i övrigt eller verkar hon hängig? Se över hästen så noga du kan såatt du kan ge veterinären så mycket fakta som möjligt vid ett samtal.
Ring till jourhavande distriktsveterinär och beskriv hästens tillstånd. Då kan veterinären avgöra om det är ngt akut som behöver åtgärdas eller om ni kan vänta. Om man är osäker ska man alltid ringa och i alla fall prata med veterinären...
Lycka till..

jag har redan tagit temp hade ingen feber.annars har hon varit pigg och ej verkat slö elr så.
hon ömmade inte mkt över bölderna , inte så att hon tyckte det gjorde ont.
tack för tipsen ska kolla med veterinär och så nu.

Senast ändrad:

Jag tycker att de kan låta som en knottreaktion, de biter gärna vid bog och juver. De små jäklarna syns ju knappt men är jättejobbiga för hästarna.
Mina har redan nu blivit bitna just runt juver med fullt med små sår.
Jag har Switchat mina idag och det skulle jag rekommendera dig också , det hjälper mot fästing och knott ( mest mot fästing) och sen skulle jag även smörja in henne med något bra myggmedel.

Liknande trådar

Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 343
  • Låst
Hästvård Mitt 18 åriga sto med föl vid sidan står nu på klinik då hon fått fång i en hov. Hon har haft en senskada sedan 10 veckor tillbaka på...
21 22 23
Svar
445
· Visningar
64 450
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka