Hjääälp!!

S

sterni

Har fått hönslöss (tror jag), men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga...
Det räcker med att jag går in i hönshuset och häller mat i skålen så har jag små löss som klättrar på armarna!! de är små nästan genomskinliga.. har köpt flusa efter rekkomendation av en hönsuppfödare, men hur gör jag med inredningen, då det mest verkar sitta i den, högtryck med såpa? eller kalk? dör de av kalkning?

Sv: Hjääälp!!

Man måste diagnosticera vad det är för ohyra. Så här års är det vanlig med röda hönskvalster. Dom är små, inte mycket till färg, och rörs sig ganska snabbt. Dom biter INTE oss, utan lever på hönsena. Hönskvalstrena suger blod på hönsen på nätterna och på dagarna gömmer sig i springor för att krypa fram när det är mörkt igen. Hönskvalstrena gillar värme och fukt. Om ni har hästar i närheten var mycket noggranna att ni inte är i närheten av höns/hönshus eller har hästar inom 15-20meter för att hästar kan vara skitallergiska mot kvalstrena och får klåda av dom.

Det som går att göra för att diagnosticera är att lägga ut en bit Wellpapp 1-2 dagar i hönshuset, sen dagtid så går ni och hämtar pappbiten och öppnar det, river bort den släta sidan så den räfflade kommer fram, är det röda hönskvalster så kommer troligtvis pappret vara fullt. Röda hönskvalster älskar wellpapp. Det går också att göra kontroller då och då för att se kvalsterstatusen i hönshuset.

Är det kvalster så är det en storstädning av hönshuset som gäller. Gärna högtryckstvätta med såpa eller annat tvättmedel. Försök att ha så lite grejer som möjligt i hönshuset. Det finns ett medel på Granngården bla som heter Dermagall som är för ohyra. Det brukar jag spraya i redena och i springor för säkerhetsskull. Hönsena behandlas med Etotal. Jag har fått tag på nåt marmormjöl från ett hönseri som man kan lägga i redena som behandlar hönsena när dom värper.

ok, ja de kan nog vara de då... springer fort gör dem...
Jag har tvättat med högtryck, såpablandn.. och skrubbat pinnarna + spätt ut flusa med vatten och sprayat i redena... och hittade sen ett medel mot just röda hönskvalster till sanering av stallet... sprayat på det och nu ska jag snart kalka oxå, borde inte dt hjälpa!!??? dock har hönorna fått gå in på kvällarna innan det är helt sanerat, då vi bor i ett villaområde och tuppen börja härja kvart i fem...
Jag har även tagit en droppe flusa i nacke och rumpa på djuren...
va tror du??:idea:

Det borde funka, men för säkerhets skull kan du alltid prova med wellpappen om ett tag och se hur det ser ut.:)

Våra är mest vid foderburken där vi förvarar hönsfodret. har sett nån enstaka i hönshuset.

Låter som ohyra som följer maten. Ta ut fodret och förvara det på annan plats och bär det som ska dit. MEN blanda absolut INTE häst och hönsfoder som varit i kontakt med hönsen.

Jag har ingen ohyra , än, den kan ju komma.
Men jag städar o kalkar noga o ofta, jag tycker det verkar hjälpa.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka