HjÄÄÄlp!

F

fooxy

Jag har en c-ponny som vid hoppning ibland stressar upp sig utan andlednig. Det händer väldigt ofta att han stressar här hemma men det händer aldrig på träningen. Det hände nu sist igår på en tävling där han gick jätte bra, lugnt och fint på både framridnigen och framhoppningen. Men direkt när vi kom in på banan så blir han då jätte stressad och bara ångar på, tar inte hjälperna över huvudtaget och bara springer och springer. När han då väl har börjat stressa så slutar han inte förens man har hoppat av och pratat lugnt med honom i en 5-10 min. Det brukar inte hända så ofta på tävlingarna har väl hänt en 4 gånger, men aldrig så mycket som sist då han blev nästin till lite farlig, då framför allt i kombinationerna (som desutom var väldigt kort) där han nästan stutsade. Och vi har kollat så han inte skulle ha ont någonstans eller om det e så att han blir nervös men det stämmer inte riktigt för han är ju så hemma också.

Skulle verkligen behöva hjälp och det vore jätte snällt pm ni hade velat höra av er på mailen och komma med något förslag på av jag kan göra för att få han att lugna sig igen.

Mvh Denise

Sv: HjÄÄÄlp!

Har din ponny alltid uppträtt så? När började han med detta? Har de tidigare ägarna råkat ut för detta?

Vad säger din tränare om saken?

Min första tanke var att du kanske sitter och smyghåller för mkt i handen och/eller har för skarpt bett.
Det är nog nästan den vanligaste orsaken till att hästar stressar sådär.

Har ridit honom på allt från tredelat till att ta bort bett ur munnen helt, men vi har nu kommit fram till att han ska gå dressyren istället.

Han har alltid varit lite stark och het men det är han som häst. Han började för 2 år sedan. Dom tidigare ägarna red honom inte med tanke på att han var 2 ½ :P så har ridit in honom själv och när han var yngre så gjorde han inte så.

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 226
Senast: Acto
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 957
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama