Hjääälp tjock häst

sophia93

Trådstartare
Jag har en fjording på 19 år. Hon är seg och rida och jag vill inte rida så mycket för hon är såpas gammal. Rider mest 4dagar per vecka och minst 2. Oftas 4. Men hon är så otroligt tjock. Hon går nu med en shettis och får 9kg hö per dag och 2dl betfor, 4dl kli, 4dl basic pellets, ca 1 dl mineraler och glucomin. Betforen för hon är sååå seg snälla tipps:confused:

Sv: Hjääälp tjock häst

19 år är väl inte så gammalt?

Du behöver inte rida för att motionera henne, du kan longera, tömköra, gå ut och gå med henne.

Hur lägger man upp bilder??

Titta i forumet Dator.

Att ha uppnått en speciell ålder betyder ju INTE att hästen automatiskt blir gammal, seg, trött eller sliten. Betfor gör nog inte så din häst blir pigg. Den är snarare seg för den har ju övervikt att tampas med. Hur hejjsan hoppsan tror du man är med x-antal kilo extra att släpa på ?

Vad baserar du din foderstat på, dvs hur har du ställt den efter vad ? Har du hittat på den eller har du grovfoder analys ?

Jag fick henne från ridskolan i augusti då var hon redan tjock men har haft hjälp av henne och lite fakta och familjen. Tycker ni jag ska ta bort betforen?? Men vad blir hon piggare med då?? Hur mycket kan jag träna henne?? tacksam för alla möjliga svar:D

Hej!

Jag tycker att det låter ganska mycket med 9 kg hö till en fjording om hon är lättfödd (om det är vanligt hö och inte hösilage). Om du har möjlighet kan du ju byta ut en del mot halm så att hon får något att tugga på.

Jag har en nordis som lätt lägger på sig. När han blir tjock blir han lite tung och trött, nu när han har tappat så är han pigg och alert. Om inte hästen är sjuk på något sätt eller har ont av något annat så tycker jag att du ska prova och se om hon inte blir piggare av att gå ned lite, om du nu tycker att hon är tjock.

Nu vet jag inte vilken typ av fjording din häst är, men stora kraftiga hästar blir ju liksom helt plötsligt väldigt stora när de blir tjocka och då är det mycket massa att förflytta.

Lycka till!

23455_1231621668.jpg

http://images2.bilddagboken.se/39/_u4/_u2/_u0/_u9/_u3/u420930/30579_1231621707.jpg

Samma med motionen...

Under förutsättning att hon är fullt frisk så blir hon nog piggare av att röra sig mer! Bara du tar hänsyn till vikten och tar det försiktigt och ökar motionen gradvis så tror jag att hon blir piggare av att komma igång än av att ta det lugn.

Jag hade halm i boxen förut då åt hon av det sen bytte jag till spån och la in halm bland ensilaget och då äter hon nästan inget halm??!

Tack..
Jag fick ju henne för att hon skulle pansioneras från ridskolan så då sa dom att jag skulle ta det lugnt och andra i stallen säger att hon är gamal men tacksam för att ni inte tycker det:P

Vilken underbart fin häst du har:love:
Min fjording fick 6 kg hö och stod på halm, hon fick 1 dl torr betfor (riven) för att få ner mineralerna.
Min var ca 145 cm hög och höll sig i hull på den foderstaten, hon reds eller kördes då 5 dagar i veckan.

Vad har du för värden på ditt hö?
Det är ju viktigt att hon får i sig tillräckligt men inte mer, därför är det extra viktigt att ta analys till lättfödda hästar.

Tack..
Jag fick ju henne för att hon skulle pansioneras från ridskolan så då sa dom att jag skulle ta det lugnt och andra i stallen säger att hon är gamal men tacksam för att ni inte tycker det:P

Att vara ute i skogen och lufsa kan nog räknas som lugnt i förhållande till att vara ridskolehäst :)

Som sagt, så länge det inte är så att de på ridskolan vet om att det är något speciellt som är fel på henne som gör att hon inte klarar av att gå mer än idag.

Jag skulle göra en beräkning på hur mycket min häst skulle äta och då skulle man knappa in motionen. Det vi ägnar oss åt kallades inte ens för lätt arbete... Så jag tror att vi ofta överskattar hur ansträngande det är för hästarna. Många ridskolehästar går ju flera timmar per dag, varav större delen av tiden i trav med ryttare som kanske inte klarar av att rida dem rätt.

Jag tror att det är stor skillnad mot att vara ute och skritta.

Och som sagt, om man inte vill rida går det ju att slå två flugor i en smäll och gå bredvid och få motion själv.

Om det inte är någon brist på någonting i foderstaten så kan du ju också fundera över hur hon har det i övrigt. Trivs hon med tillvaron? Kan det ha med ledfarskapet att göra? Tycker hon att det är tråkigt att gå ut? Kan man förändra något?

19 år är ingen jätte hög älder på en häst om hon är frisk.
Jag har vana av att beräkna foderstater på hästar. Allt beror ju på vad höt innehåller; MJ, smb rp, Cl, P och så vidare. Men det låter som om hon får för mkt mat speciellt kraftfoder om du vill få ner henne i vikt. Nu vet jag inte hur stor hon är eller vad hon bör väga. Men en fjording brukar ju ligga på ca 400 kg i normalhull. Så jag skulle drta ner hö givan minst till 6-7 kg och minimalt med kraftfoder. Efter som du rider henne så lite, jag skulle säga att du bör motionera henne minst 4 dagar i veckan. Man behöver ju inte rida så tuffa pass varje gång. Börja med att bygg upp hennes konditon och muskelstyrka. Det kan du göra mkt i skritt. Skritta ut och arbeta med henne i 30-45 min 2-3 gånger i veckan och 2 pass ut med även lätt trav och galopp arbete ca 30 min.
Jag har själv en valack som är 21 år som lätt blir fet(just nu är han det också;)) och honom rider jag 2-4 dagar på raken sen får han vila 1 dag och sen motion 2-4 dagar igen och så vidare. Han äter 6 kg torrt hösilage, 2 dl betfor, 1 dl alger, 3 dl havre, torskleverolja och extra B-vitamin.
Det kan du också testa att ge henne extra B-vitamin då tycker jag att dom oftast mår bättre.
Hoppas att det går bra, Mvh Angelica

Vilken underbart fin häst du har:love:
Min fjording fick 6 kg hö och stod på halm, hon fick 1 dl torr betfor (riven) för att få ner mineralerna.
Min var ca 145 cm hög och höll sig i hull på den foderstaten, hon reds eller kördes då 5 dagar i veckan.

Vad har du för värden på ditt hö?
Det är ju viktigt att hon får i sig tillräckligt men inte mer, därför är det extra viktigt att ta analys till lättfödda hästar.

tack:bow: Jag har bara hört hur tjock hon är:cry:.
Hon får ensilage. skrev fel där uppe men vet ej hur jag ändrar. Vi har inte tagit analys för bonden gör det. Vet inte så mycket om sådant:confused: Men jag vet i allafall att det är med bra värden.

19 år är ingen jätte hög älder på en häst om hon är frisk.
Jag har vana av att beräkna foderstater på hästar. Allt beror ju på vad höt innehåller; MJ, smb rp, Cl, P och så vidare. Men det låter som om hon får för mkt mat speciellt kraftfoder om du vill få ner henne i vikt. Nu vet jag inte hur stor hon är eller vad hon bör väga. Men en fjording brukar ju ligga på ca 400 kg i normalhull. Så jag skulle drta ner hö givan minst till 6-7 kg och minimalt med kraftfoder. Efter som du rider henne så lite, jag skulle säga att du bör motionera henne minst 4 dagar i veckan. Man behöver ju inte rida så tuffa pass varje gång. Börja med att bygg upp hennes konditon och muskelstyrka. Det kan du göra mkt i skritt. Skritta ut och arbeta med henne i 30-45 min 2-3 gånger i veckan och 2 pass ut med även lätt trav och galopp arbete ca 30 min.
Jag har själv en valack som är 21 år som lätt blir fet(just nu är han det också;)) och honom rider jag 2-4 dagar på raken sen får han vila 1 dag och sen motion 2-4 dagar igen och så vidare. Han äter 6 kg torrt hösilage, 2 dl betfor, 1 dl alger, 3 dl havre, torskleverolja och extra B-vitamin.
Det kan du också testa att ge henne extra B-vitamin då tycker jag att dom oftast mår bättre.
Hoppas att det går bra, Mvh Angelica

Ja just nu har hon ganska tjock päls igen så det är också en anledning för att hon är segare. Tack uppskattar ditt svar jätte mycket. Jag ska tänka på det och börja dra ner lite på fodret:)

Nu ser jag inte bilden men om hästen är tjock kan du ju ta bort kraften hon får (bara ge betfor o mineraler) och kanske dra ner ett kg eller två av höet. (Helst byta ut till halm)
Förutsatt att det är HÖ då och inte ensilage (Du skrev det i ett inlägg? :confused: )
9 kg ensilage bör ju inte sänkas.

19 år är ju inte jättegammalt heller, speciellt inte för en fjording. Vi har en 24åring här hemma :)
För att hålla hästen i form så den orkar, och i hull så den orkar så tycker jag nog du bör rida 5-6 ggr i veckan istället. Minst 5 dagar/vecka iaf. När hästarna blir äldre är det bättre att göra något varje dag istället för att ge vilodagar.
Ta en promenad med hästen eller tömkör en sväng om du känner att du inte vill kräva så mkt varje dag - det håller igång kroppen så den inte stelnar till..
Alla hästar är ju inte av den pigga sorten men att variera ridningen brukar göra de flesta piggare. Min fjordis tyckte det var superkul att ge sig in i skogen (Mitt i skogen!) och bara tränga sig igenom buskar och ha sig. :D

Nu ser jag inte bilden men om hästen är tjock kan du ju ta bort kraften hon får (bara ge betfor o mineraler) och kanske dra ner ett kg eller två av höet. (Helst byta ut till halm)
Förutsatt att det är HÖ då och inte ensilage (Du skrev det i ett inlägg? :confused: )
9 kg ensilage bör ju inte sänkas.

19 år är ju inte jättegammalt heller, speciellt inte för en fjording. Vi har en 24åring här hemma :)
För att hålla hästen i form så den orkar, och i hull så den orkar så tycker jag nog du bör rida 5-6 ggr i veckan istället. Minst 5 dagar/vecka iaf. När hästarna blir äldre är det bättre att göra något varje dag istället för att ge vilodagar.
Ta en promenad med hästen eller tömkör en sväng om du känner att du inte vill kräva så mkt varje dag - det håller igång kroppen så den inte stelnar till..
Alla hästar är ju inte av den pigga sorten men att variera ridningen brukar göra de flesta piggare. Min fjordis tyckte det var superkul att ge sig in i skogen (Mitt i skogen!) och bara tränga sig igenom buskar och ha sig. :D

Jag skrev fel där uppe och vet inte hur man ändrar:confused:

Om du kan få fram analysen så lägg in den här så kan jag räkna lite snabbt åt dej om du vill.
Om det är hösilage så spelar ts halten stor roll så glöm inte den.

Hon är verkligen jättefin din häst:love: jag tycker inte hon ser särskilt fet ut på kortet men däremot är hon bukig. De kan bli bukiga av för lite protein och många tar det för fetma istället.

Att någon säger att ett hö/hösilage har bra värden är lurigt, det kan vara bra för en häst men inte för en annan. Din häst behöver låga värden men en hög kvot så att hon kan äta tillräckligt utan att bli tjock.

mängden är det ju inget fel på men är ju svårt att säga om det är för mkt när man inte vet vad det innehåller...

Liknande trådar

E
Foder & Strö Hon ska tränas till distanshäst och jag har börjat träna upp muskler och senor, och ibland kör vi tempo. Rider henne ca 5 dar/V Foder...
Svar
13
· Visningar
1 434
Senast: Emblagirl
·
L
Foder & Strö Min Angloarab har börjat lägga på sig en hel del nu . Jag köpte honom i oktober & då var han relativt smal. Men nu har han börjat få...
Svar
6
· Visningar
998
Senast: L80
·
G
Foder & Strö Hej.. Har en häst på 5år 162cm som är en piggelin ;) Undrar om någon har tips på foder till överpigga hästar ? För tillfället får...
2
Svar
30
· Visningar
2 174
M
Foder & Strö *Vilket föredrar du och varför?? *Vad ger du din häst, hur mkt?? Har en känsla av att det inte är första gången frågan är uppe på...
Svar
10
· Visningar
1 277

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka