19 år är ingen jätte hög älder på en häst om hon är frisk.
Jag har vana av att beräkna foderstater på hästar. Allt beror ju på vad höt innehåller; MJ, smb rp, Cl, P och så vidare. Men det låter som om hon får för mkt mat speciellt kraftfoder om du vill få ner henne i vikt. Nu vet jag inte hur stor hon är eller vad hon bör väga. Men en fjording brukar ju ligga på ca 400 kg i normalhull. Så jag skulle drta ner hö givan minst till 6-7 kg och minimalt med kraftfoder. Efter som du rider henne så lite, jag skulle säga att du bör motionera henne minst 4 dagar i veckan. Man behöver ju inte rida så tuffa pass varje gång. Börja med att bygg upp hennes konditon och muskelstyrka. Det kan du göra mkt i skritt. Skritta ut och arbeta med henne i 30-45 min 2-3 gånger i veckan och 2 pass ut med även lätt trav och galopp arbete ca 30 min.
Jag har själv en valack som är 21 år som lätt blir fet(just nu är han det också
) och honom rider jag 2-4 dagar på raken sen får han vila 1 dag och sen motion 2-4 dagar igen och så vidare. Han äter 6 kg torrt hösilage, 2 dl betfor, 1 dl alger, 3 dl havre, torskleverolja och extra B-vitamin.
Det kan du också testa att ge henne extra B-vitamin då tycker jag att dom oftast mår bättre.
Hoppas att det går bra, Mvh Angelica