Hjääälp tjock häst

Sv: Hjääälp tjock häst

Okej jag ska försöka få fram världena. Vad gör man mot det bukiga?? Vilka proteiner behövs?? :love:
Tack ååå blir jätte glad. Jag söker medryttare till henne:confused:

Okej jag ska försöka få fram världena. Vad gör man mot det bukiga?? Vilka proteiner behövs?? :love:
Tack ååå blir jätte glad. Jag söker medryttare till henne:confused:

Vad hon behöver kan jag säga när jag sett analysen. Bukigheten försvinner dels genom att hon får tillräckligt av allt men också genom träning. Är hon inkörd? isåfall är det ett jättebra sätt att få bort magen. Men annars är det ut i skogen och lyfta på benen som gäller.

Senast ändrad:

Vad hon behöver kan jag säga när jag sett analysen. Bukigheten försvinner dels genom att hon får tillräckligt av allt men också genom träning. Är hon inkörd? isåfall är det ett jättebra sätt att få bort magen. Men annars är det ut i skogen och lyfta på benen som gäller.

Hon är inkörd men senaste gångerna dom förra körde henne stack hon:crazy: så kan tömköra henne och se hur det går:D

jag tkr inte hon är så gammal, om hon är frisk tkr jag du kan rida oftare :) själv har jag tänkt tävla med min ponny när hon är 19 år om hon är frisk då ännu :)

19 år är ju ingen ålder. Och även om hon nu skulle vara lite sliten så behöver hon komma ut och röra på sig regelbundet, speciellt eftersom hon är lite fet.
Såg att du söker medryttare, vilket jag tror kan vara bra, hon mår nog bara bra av att komma ut 5-6 dagar i veckan. Varje dag behöver ju inte vara så ansträngande, utan vissa dagar kan det ju räcka med en skrittur på en timma eller så. Det är inget anstängande för en häst, de är ju gjorda för att röra på sig mycket.
Och som någon annan sa, du behöver ju inte rida varje dag heller.

Ett bra tips om du vill rida kan vara att gå sista biten, kanske 15 minuter eller så. Då kan du ju kombinera ett lite hårdare träningspass med en skön avkoppling som avlastar ryggen. Jag tycker att avskrittningen känns mer effektiv för hand än uppsuttet.

Lycka till!

har inte sett bilden (funkade inte) men eftersom du inte har någon analys skulle jag ge lusern och se om det blir någon skillnad, skulle prova att ge 1kg om dagen till att börja med.

Fast om man ska ge lusern får man väl dra ner lite på höet? Lusern är väl annars mer energirikt än hö och då kan de ju gå upp i vikt istället.

Jag ser bilden och hästen är ju inte smällfet, men lite tjock. Svårt att avgöra på bild tycker jag, men förutom magen som är lite rund så verkar hon ha lite extra på bog och hals. Rumpan har jag svårt att se ur vinkeln, men det kan du nog avgöra själv. Fjordingar är ju grova i sig, men denna ser ut att ha lite extra fett på lager, men det går säkert bra att få bort. (Även om en fjording jag känner är jättesvår att få ner i vikt)

Lycka till!

Senast ändrad:

Har en korsning. Har går på spån. Får 6-7 kg hö/dag, 750 gr havrekross och ca 2 l uppblöt betfor. Han rids 5-7 dgr/veckan och minst en timme åt gången. Han är även helrakad.

Tycker ej åldern på hästen är mycket! Rid du på. Är hästen tjock skulle jag ta bort kli och pellets. Annars tycker jag foderstaten ser bra ut.

Ang energi och betfor så är det ju snabb energi=) Dvs den har ingen effekt efter några timmar. Du kan ju testa med LITE havre ist! Och se om du märker någon skillnad. Jag märker stor skillnad på min. Havre ger långsam energi.

19 år är ju ingen ålder. Och även om hon nu skulle vara lite sliten så behöver hon komma ut och röra på sig regelbundet, speciellt eftersom hon är lite fet.
Såg att du söker medryttare, vilket jag tror kan vara bra, hon mår nog bara bra av att komma ut 5-6 dagar i veckan. Varje dag behöver ju inte vara så ansträngande, utan vissa dagar kan det ju räcka med en skrittur på en timma eller så. Det är inget anstängande för en häst, de är ju gjorda för att röra på sig mycket.
Och som någon annan sa, du behöver ju inte rida varje dag heller.

Ett bra tips om du vill rida kan vara att gå sista biten, kanske 15 minuter eller så. Då kan du ju kombinera ett lite hårdare träningspass med en skön avkoppling som avlastar ryggen. Jag tycker att avskrittningen känns mer effektiv för hand än uppsuttet.

Lycka till!

tack det ska jag tänka på:D

Har en korsning. Har går på spån. Får 6-7 kg hö/dag, 750 gr havrekross och ca 2 l uppblöt betfor. Han rids 5-7 dgr/veckan och minst en timme åt gången. Han är även helrakad.

Tycker ej åldern på hästen är mycket! Rid du på. Är hästen tjock skulle jag ta bort kli och pellets. Annars tycker jag foderstaten ser bra ut.

Ang energi och betfor så är det ju snabb energi=) Dvs den har ingen effekt efter några timmar. Du kan ju testa med LITE havre ist! Och se om du märker någon skillnad. Jag märker stor skillnad på min. Havre ger långsam energi.

Ja det kan jag nog havre åt hon i sommras, men ska nog byta pellets till havre kanske?! Kli behöver hon då hon blir lite lös i magen av gräs:(

Kli vet jag dock ej så mycket om! Men håller det magen i trim så ska du ej byta ut det. Utan byt ut pelletsen=) Men börja med en liten mängd först. Vissa hästar reagerar starkt på havre!

Kli vet jag dock ej så mycket om! Men håller det magen i trim så ska du ej byta ut det. Utan byt ut pelletsen=) Men börja med en liten mängd först. Vissa hästar reagerar starkt på havre!

joo men jag har ju basic pellet så det inerhåller ju mineraler + vitaminer och sådant som inte havren inehåller vad borde jag lägga till isånna fall??

I den lilla mängd tror jag knappast du behöver ersätta något speciellt=) 4 dl om dagen kan knappast fylla miner och vita.hehe

Men min får bara 1-2 dl miner blå om dagen och b och e vit vid behov. Oftast höst och vår då de gör av med mer energi.

Så tror din häst klarar sig super på om du bara ersätter pelletsen med 1 dl miner. Om ditt grovfoder har bra värden i grunden! Skulle glansen i pälsen försvinna kan du ju testa med multivitamin. Men ist för att mixtra för mycket med extra foder. Kolla upp väderna på ensilaget.

Min får som sagt bara 1 dl miner extra om dagen. Förutom betfor, havrekross och hö. Och mineralsten i boxen.

har inte sett bilden (funkade inte) men eftersom du inte har någon analys skulle jag ge lusern och se om det blir någon skillnad, skulle prova att ge 1kg om dagen till att börja med.

Jag får inte fram värderna och vet inte om jag kan fixa det själv just nu:grin:
Men då menar du lucern som stråfoder??

HeJ!

Jag tycker inte din tjej ser ut att ha brist på någonting. Det är mycket svårt att skilja protein- från energibrist- det gamla sättet med dåligt musklad överlinje har tydligen övergivits, då hästen omvandlar proteinet till enegri om den har brist på det ( enligt foderkursen på slu i våras iaf).

Jag tror en långsam bantningskur är vad som behövs på din tjej. Långa härliga skogspromenader över stock och sten, tömkörning om det går, gärna över bommar och öka gradvis. Det tar tid att få en tjockis att gå ner i vikt och dom går snabbt upp igen om man inte passar sej (jag hade en själv), motion och mindre mat är ett bra recept. Som din ser ut tror jag hon skulle klara sig på bara hö/silage, finns ingen anledning att tuta i henne en massa extra energi när hon ser ut som hon gör.

Se om du kan få tag i en analys på grovfodret, det underlättar massor, även när det kommer till att ta reda på vad hästen ska ha för mineraler.

/ Lavinia

Jag vet inte vart eller hur man får fram värderna på ensilaget :confused:jag vet bara att det är bra värden i det.( en varmblod som ridhäst i andra stallet fick fong och dom vet inte men det kan bero på att det är för höga värden i ensilaget, fick avlivas förra veckan:cry:)

Jag vet inte vart eller hur man får fram värderna på ensilaget :confused:jag vet bara att det är bra värden i det.( en varmblod som ridhäst i andra stallet fick fong och dom vet inte men det kan bero på att det är för höga värden i ensilaget, fick avlivas förra veckan:cry:)

Jag förstår inte hur du menar. tror du att det är höga värden i det bara för att ett varmblod har fått fång?
Det behöver ju inte alls vara av ensilaget och jag undrar om ett varmblod kan få det av för höga värden?

Jag förstår inte hur du menar. tror du att det är höga värden i det bara för att ett varmblod har fått fång?
Det behöver ju inte alls vara av ensilaget och jag undrar om ett varmblod kan få det av för höga värden?

Jag vill bara veta hur man gör egentligen?? Och vad det kostar?? Vet bara att det är bra men inte hur bra??:confused:

Liknande trådar

E
Foder & Strö Hon ska tränas till distanshäst och jag har börjat träna upp muskler och senor, och ibland kör vi tempo. Rider henne ca 5 dar/V Foder...
Svar
13
· Visningar
1 434
Senast: Emblagirl
·
L
Foder & Strö Min Angloarab har börjat lägga på sig en hel del nu . Jag köpte honom i oktober & då var han relativt smal. Men nu har han börjat få...
Svar
6
· Visningar
998
Senast: L80
·
G
Foder & Strö Hej.. Har en häst på 5år 162cm som är en piggelin ;) Undrar om någon har tips på foder till överpigga hästar ? För tillfället får...
2
Svar
30
· Visningar
2 174
M
Foder & Strö *Vilket föredrar du och varför?? *Vad ger du din häst, hur mkt?? Har en känsla av att det inte är första gången frågan är uppe på...
Svar
10
· Visningar
1 277

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka