HjÄÄÄlp! E Bebis Sjuk?!!

Sv: HjÄÄÄlp! E Bebis Sjuk?!!

För att kunna tempa en fölungen är det enklast att vara två och en trycker fast fölungen mot väggen och den andra tempar. För det är ganska så viktigt att ha koll på tempen om man tror att den kan vara förkyld. Och även bra så att man får reda på vilken normal temperatur hästen/fölet har... För det kan skilja en hel del från olika individer...

Fiorano skrev:
Ett tips är att smörja in rumpan och där bajset fastnar med vaselin. Då fastnar det inte lika lätt och blir lättare att tvätta bort!

Det är bättre med Idomin, som dessutom läker det såriga fortare....Tycker jag....
mvh
Carina på Cesam Arabians

bitch1 skrev:
OBS: Kan ja låta dem vara ute litegrann, även om det är lite mulet eller blåsigt ute? Vill INTE att lillan ska riskera att bli sämre!!! :confused:

Fler faror lurar inne än ute för den nyfödde. Att springa, hoppa och busa som man bara kan göra ordentligt ute är nyttigt för att alla organ i kroppen, lungorna vädras, cirkulationen snurrar på och forslar bakteriedödande “soldater” till kroppens alla hörn, lederna rätar sig i sitt rätta läge mm mm. Inomhus finns bakterier och sämre luft.

Så ut med de bara så mkt som möjligt. Det enda som kan vara olämpligt för en spädis är kombinationen blöta och kyla.HH

*lånar knapp*

men snälla halma lite i hagen så fölis slipper ligga i leran!!!!!!!!!!!!
låter kallt å bli förr UTE kl 22....

hoppas det löser sig... söt liten bebis iaf :D

Messy skrev:
*lånar knapp*

men snälla halma lite i hagen så fölis slipper ligga i leran!!!!!!!!!!!!
låter kallt å bli förr UTE kl 22....

hoppas det löser sig... söt liten bebis iaf :D

Nu är det ju så att alla föl inte helt automatiskt lägger sig där man halmat....
Mina gör det inte......så jag tar hellre ut och in dem 2-3 ggr/dag, så får de vara ute 2-3 timmar i stöten.....Och de mår toppen!

mvh
Carina på Cesam Arabians

Diarren ar normal, men se till sa att folet inte blir uttorkat. Nyp folet i skinnet, for att se hur det star till med vatskan. Ta en ganska stor bit och gar skinner tillbaka snabbt ar folet ok, men tar det ett tag innan skinnet kommit tillbaka till sin ratta form ar folet uttorkat, och da bor du fa vatska in i bebis.

Se till att folet har nagonstans torrt att ligga. Ar den hagen du anvander, den enda hagen du kan anvanda? Finns det ingen lite torrare plats du kan slappa ut dem pa, ridbana tex.

Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Har kikat runt lite men vill ändå kolla om ni har några idéer eller liknande I torsdags så spöregnade det på morgonen och frös sedan...
Svar
6
· Visningar
3 859
Senast: Draumsyn
·
W
Hästvård Igår kväll, hittade jag mitt minishetlandsto död inne i lösdriften. Hon var dräktig, o beräknades föla i mitten av juni. Vi hade varit...
2
Svar
27
· Visningar
4 260
Senast: Mickis2003
·
Hästvård Nu har det tyvärr hänt. Den nya hästen fick tarmvred igår och idag runt 4-tiden fick hon somna in. Självklart börjar man fundera på hur...
Svar
4
· Visningar
2 984
Senast: norrland65
·
Hästvård För 3,5 månader sedan bytte jag stall. Anledningen var att i det nya stallet finns stora gräshagar samt paddock. Hästarna är ute mycket...
Svar
2
· Visningar
1 023
Senast: sture
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp!
  • Hullbedömning - hur tjock/smal "ska" hunden vara?

Hästrelaterat

Tillbaka