Hjäääälp passtakt???

Gullan86

Trådstartare
behöver lite hjälp nu känner jag finns säkert fler trådar om detta men jag behöver lite speciell hjälp

upptäckte idag att min 6åriga 4gångare grisepassar när jag försöker tölta med honom o imorn är det tävling:crazy: bra tajming va haha..

har hittils inte märkt ett enda passsteg från hans sida...fasen.

har ni nåt bra tips på hur man försöker få bort passtakten har nämligen ingen större erfarenhet av det va så länge sen jag red en passtaktig häst....

nåt jag kan tänka på imorn på tävllingen kanske?

undrar oxå hur lätt 4gång går till om man rider 2 på banan???

några andra tips som jag kan tänka på under lätt 4gången som är bra att veta? som man kanske tjänar poäng på.

tack för er hjälp

Sv: Hjäääälp passtakt???

skall du ha på boots?
Lösgör ordentligt på uppvärmningen, ha på ca 200-250 gr boots fram. Tänk först och främst ren takt före aktion och samling.

Lycka till!

/Malin

Lätt fyrgång med två ekipage på banan. rid in och ställ dig i hörnet på ovalen före den kortsida som du skall börja på. När speakern säger "varsågod och rid" börjar du i tölt och på mitten av kortsidan hälsar du (i farten med en nickning mot domaren) och så rider du ditt program: ett varv arbets- till mellantempo tölt
ett varv arbets-till mellantempo trav
ett halvt varv mellanskritt
ett varv arbets-till mellantempo galopp.

När du ridit ditt varv i galopp ta ner hästen till skritt innan nästföljande långsidas mitt. Rid ditt program utan att bry dej om var det andra ekipaget är i sitt program.

/Malin

tack så jättejätte mycket för hjälpen
men jag ska inte ha boots har nämligen inga så tunga=/.

frågan är bara hur ska jag göra då?
är det bra att ha boots för passtakt eller? vad tycker du jag kan testa för att åtminståne försöka så mkt som möjligt att få han så rent det bara går.

han växlar mellan trav 0ch passtakt + tölt i var o varannat steg:crazy:

Om han växlar hit och dit mellan olika taktproblem är inte boots så mycket hjälp.
Tyngre boots fram hjälper mot passtakt på så vis att hästen lyfter framhoven högre och bakhoven hinner komma i marken innan framhoven (man fördröjer steget).
Eftersom du behöver nått som fungerar fort så tänk på lösgjordhet och att inte störa hästen i tölten. Se om du kan få honom att "rulla på" i tölten. Risken om du samlar för mycket är att du får mera taktproblem och vikslingar, som du inte har tid att lösa där.

/Malin

tack okej det ska jag tänka på.
men ska jag försöka att bibehålla ett tempo på han eller bara låta han tuffa på utan att störa för mkt i munnen med halvhalter m.m risken är att han faller över i trav o blir framtung.
men som du säger han verkar bli spänd när jag försöker samla för mkt och bråkar lite med han när han bara springer fram och tappar allt och går mot trav.

svårt...tror han måste tölta väldigt sakta men då är det risk att det nästan blir skritt vilket är bäst att de råkar bli skritt lr trav?

Jag skulle försöka bibehålla ett tempo. Stör så lite som möjligt, men ta en halvhalt och driv om han håler på att tappa gångarten. Oftast ser det lite bättre ut i lite högre tempo än i skritt tempo.
Lösgör genom volter, sidförande (om han kan det än), böja igenom och känna att han tar halvhalen i skritt i alla fall. Du kan inte göra annat än ditt bästa i det här läget.

/Malin

Förlåt om jag går off-topic, men vart är tävlingen imorgon?

Har letat och letat men hittar inget.. Borde ta mig ut och titta på lite sådant om jag själv skall våga mig ut och tävla i år.

det är utanför linköping så du har väl en bit att åka i så fall?

tack va snäll du är känns mkt bättre nu ska göra mitt/vårt bästa imorn vet att han iaf alltid gör sitt bästa.

han kan sidförande om du menar typ skänkelvikning? för han kan bara sluta åt höger hihi.

vilket är svårast sluta eller öppna?

okej försöker att se om det går bäst i skritt eller travtempo men tror han har mkt svårare i högre tempo...hm..

alltså detta låter dumt men hur känner jag om han tar halvhalten i skritten tror jag blivit hemmablind för vad jag kan känna så tar han alltid halvhalten i skritt men ja tror att han inte gör det i tölt. hm.

Går också lite off-topic, tänkte bara meddela att på Sävebanan i Gbg är det tävlingar nästa helg, SM-kval o grejer. Ska själv vara med med Muninn.
Kul att titta på kanske? =)

Till Gullan86: Kan inte göra mkt annat än instämma i det Freyr säger.
Är han van vid att du flyttar honom sidvärts i tölten? Kan hjälpa, åtminstone mot passtakten. Dessutom lösgör det bogarna suveränt.

Och till frågan om det fanns några tips om hur du kan göra på tävlingsbanan: En tränare lärde mig att man ska flytta hästen lite sidvärts i hörnen, den får då flottare gest med frambenen.
Glöm heller aldrig att man inte kan lära hästen något på tävlingsdagen, rid på det du har och gör det bästa av hur han är för dagen!
Om du slänger dig in i tävlingen med ett lite jävlar anamma och ett gott humör så funkar det mesta =)

Så, ös på, håll honom mjuk och smidig och tänk RÄTT TAKT först, sedan RÄTT TEMPO... LYCKA TILL! :bump:

/Maria o Muninn

Hur gick det?

Sluta är en samlande rörelse och den skulle jag inte rekommendera till en så pass ung häst. Öppna är den enda rörelse som rätt utförd är både lösgörande (framparti) och samlande (bakparti), men kan ridas som enbart lösgörande. De flesta sidvärtsrörelser är lösgörande (ej sluta då).

Här är en liten text om lösgörnade arbeten:
http://www.mokkur.com/losgorande.htm

/Malin

På en häst som är såpass gammal att den får tävlas, tycker jag att man gott kan börja rida sluta i skritt. Det finns ju olika utbildningsnivåer för alla rörelser, och man måste ju inte lägga sig på worldcup-nivå direkt :)

Stora bkdelsvändningar och nån sluta här o där är bara nyttigt för att bygga upp hästen, tycker jag.

Och sen är ju lösgörande sidvärtsrörelser i skritt o tölt aldrig fel...

Tycker jag iaf, men jag är ju dressyrfreak också ;)

wiiiiieeeeeeeeeeee
han gick helt rent i tölten hela varvet!!!
helt otroligt kan inte fatta det men jag bara lät han springa på i sitt tempo PLUS satte mig lite längre bak och luta mig en aning bakåt det gjorde stor skillnad.

men ingen av domarne(3st) skrev ett endaste ord om passtakt/travtakt eller nåt annat fel inte ens nåt om formen eller nåt bara att det kunde gått lite fortare typ.

det knäppa var att idag töltade han som en galning och ville knappt trava tvärtom från igår alltså helt sjukt. men gör unghästar så eller?

så när jag skulle trava så blev det ju såklart inslag av tölt ibland fast jag visade tydligt trav.
men det gick bra endå är nöjd med poängen endå haha kom inte sist iaf.
hihi fick 4.0 på tölten en förbättring från förra året då jag fick 3 haha lite bättre var det allt.

alla små förbättringar är stora förbättringar för individen.;)

okej hur gammal måste en islandshäst vara för att tävla då? hihi min fyller 6år i år så han är då inte för ung.

jag gör det mesta som jag och hästen kan.
flyttar för skänkeln sluta och vi försöker träna på öppna...men jag har haft lite knep när jag lärt honom ex flytta för skänkeln har utnyttjat hans vilja och varit lite smart ibalnd.

när han inte velat gå iväg från nåt så vill han ju försöka vända sig om han vill det tex så han vänder på huvudet till höger så trycker jag med vänster skänkel och tar i vänster tygel då måste han flytta sig några steg för att bli rak=början till flytta för tygeln.

ja lite svårt o föklara men eftersom jug gjort såhär så har jag inte hunnit lära honom allt.

nåt bra tips på hur man lär dom öppna?

Gullans häst är bara 6 år. På en 6 åring skulle jag rida inte rida sluta. Visst är det olika från häst till häst, men så tänker jag.
Har precis börjat med sidvärtsrörelser på min 6-åring.

/Malin

hm okej men vad är det som inte är bra med att göra det på en ung häst?

Hej!
Kul att höra att det gick bra! Såg tyvärr inte länken förrän nu... Det är ganska vanligt att unga fyrgångare som alltid velat gå mot travtakt plötsligt hittar det laterala mönstret o går mot passtakt en period. Ofta släpper tölten riktigt fint efter den perioden o blir mycket bättre än innan. (Det är ju bara så typiskt om den här perioden kommer precis inför tävling el visning)
Förhoppningsvis kommer du att upptäcka ganska snart att det blir lättare att få fram lite mer tempo i tölten också :banana:

LYCKA TILL!!!

passaktighet är ofta pga att hästen är spänd, som du säjer själv. Ofta beror det på för hårda händer i kombination med för lite energi. Försök driva på och göra halvhalter med sätet, och undvik att slita för mkt i munnen. Att han faller i trav är ett tecken på saknad energi och han hamnar på framdelen. Kanske har du tränat för mkt ensidigt inför tävlingen som gör att han tappar lusten.

Vad menar du med att samla? om du inte vet hur du lösgör din häst har jag svårt att förstå hur du lyckas samla honom.

Ofta måste man jobba extra mycket med överlinjen på passaktiga hästar, vilket innebär att rida hästen på böjda spår och få den att ge efter i nacken som en följd av att hästen sträcker ut utsidan och drar i hop insidan, och börjar trampa mer med inre bakben under mitt punkten, när den klarar detta i skritt kan man gå vidare i travm tölt mm. När hästen är mjuk och smidig och lyssnar på halavhalter med vikt och den går i jämt tempo och kan bära sej själv i balans börjar det likna samling.

Om det du kallar samling är genom att använda tyglarna så blir din häst garanterat spänd och passaktig, tro mej jag har varit där själv (och är ff där ibland när jag glöemmer drivning och använder tyglarna för mkt och på fel sätt)

så detta blir ju svårt att rätta till inför tävling, men försök få fart på hästen och ge längre tygel, och använd kroppen så,mkt det går för att göra halvhalter så han inte faller ner i trav.

lycka till!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
26
· Visningar
2 326
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 322
Senast: JohannaB
·
Relationer Hej! Behöver verkligen hjälp med detta då jag inte vet hur jag ska tänka. Jag har varit bästa kompis med en tjej i runt 15 år, vi har...
2
Svar
22
· Visningar
4 787
Senast: Raderad medlem 68338
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 643

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka