Hjääääälp!!!!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare werah
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 021
W

werah

Vallack och dräktigt sto???

Måste ha ett snabbt svar, snälla hjälp mig!!

Jag har ett sto som ska föla när som helst. Hon går vanligtvis i en storflock (10-15 hästar) men nu har jag tagit henne till en egen hage. Varje gång hon ska föla har jag låtit henne gå med ett annat sto för att hon inte ska bli ensam, men i år vill ingen av de inhyrda flytta sitt sto. (jag förstår dem för de går på helt underbara beten). Men jag har en vallack på 3 år som skulle kunna gå med henne. Jag har dock hört att vallacker kan döda föl?? stämmer det?? snälla ge mig era erfarenheter om detta. Stoet är oroligt och springer runt och jag är rädd att det är farligt för fölet!!

Hjälp!!!!

Sv: Hjääääälp!!!!

Det där beror ju helt på vad valacken är för individ och hur bra stoet är på att skydda fölet. Kan du inte dela av hagen på två? ha valacken i ena och stoet i den andra så har de sällskap av varann ändå utan att de går med varann..

Jag hade en 3årig valack som sällskap till mitt sto när hon fölade. Det givk bra i varje fall. Fast han visste sin plats, han fick inte komma nära, minst 50 meters avstånd...

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig, men jag tycker någon i ditt stall kunde ha ställt upp:(

Det där beror ju helt på vad valacken är för individ och hur bra stoet är på att skydda fölet. Kan du inte dela av hagen på två? ha valacken i ena och stoet i den andra så har de sällskap av varann ändå utan att de går med varann..

Hon ser de andra tråd i tråd men ändå springer hon!! Det är flera unghästar i stora flocken och hon "passar och fostrar" dem tror det är dem hon är orolig för!! Hon är ranghög så hon kan säga till.

Har ni någonsin hört talas om att en vallack har dödat ett föl, eller är det en myt??

Hon går inte med valacken nu? Har hon gått med valacken förut? Mitt sto brukar gå med valacker, även när hon har föl, inga problem. Förra året bestod flocken av 2 ston med föl och två valacker och det fungerade utan problem.

jag tycker du kan släppa in han tills fölet kommer då kan du flytta han igen för då är hon ju med fölet...:D litet tips

fast jag har mer hört något om att pappan till fölet inte ska vara i samma hage i början för han kan döda de...:crazy:

det låter väldigt ologiskt.. i det vilda är det väl snarare så att hingstar som INTE är far till fölet dödar dem så att stona skall komma i brunst tidigare och blir dräktiga med deras föl istället..

Hur valacker reagerar på föl är högst individuellt, vissa av dem är änglasnälla plastpappor, andra är.. inte fullt så snälla.

K:s mamma gick med valack fram till fölningen. Jag var inte så bekymrad för om hon skulle föla i hagen, men jag är i efterhand GLAD att hon inte gjorde det. Stoet formligen älskade valacken - när hon var dräktig. Odräktig, och ffa nyfölad var hon ARG så det förslog på honom. Och om hon lagt sig för att föla i hagen, och valacken varit nyfiken och velat komma fram och kika hade hon nog blivit tämligen stressad.

Nu fölade hon inne, precis som matte 'beordrat' *s*. Hon var dock som sagt en RAGATA på valacken i början, gjorde utfall mot hans box om han så mycket som han försökte kika över mellanväggen mellan boxarna på fölet.

Jag släppte ihop dem (sto + föl samt valack) när fölet var tre veckor, då talade mamman med all önskvärd tydlighet om att hon var less på att gå själv med illbattingsungen *s* I början vaktade hon fölet tämligen rabiat mot valacken, men i princip i samma stund som hon blev dräktig igen var han stora käääärleken igen ;) (Jag sa en vecka efter sista betäckning att 'hon är dräktig, utan tvekan' för då blev hon solig och rar igen mot honom ;)

(Han blev en utmärkt mentor/lekfarbror/plastpappa åt fölet och var hennes mentor i livet tills jag fick ta bort henne i april, fyra år gammal)

Har hon inte gått med valacken innan skulle jag INTE släppa in valacken med henne nu dock. Kan du inte försöka övertala någon av de andra stoägarna igen så hon kan få gå med ett sto hon redan känner?

Mitt sto går tillsammans med sin 3åriga son (vallack).
Han kommer däremot troligen att få åka på "hingstbete" (numera är nog visserligen alla vallacker i den flocken) men det beror mest på vad de blir för kön på fölet.

Hoppas förvisso innerligt att hon kommer föla inne och kommer inte släppa ihop dem igen sen dag 1 utan kommer avvakta men sedan får de gå ihop som vanligt om det blir ett hingstföl :)

Liknande trådar

Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
955
Senast: Ramona
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 073
Senast: Ketrawzc
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
631
Senast: Shaggy
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 096

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka