hittehund -vilken ras? *foto*

Anna Lilja

Trådstartare
Vi har hittat en hund, se foto! Vad säger ni vad är det för ras? En drever?
hittehund.jpg

jämför gärna med denna http://vovve.net/Raser/gallery.asp?id=179&p=1&pid=28747

Sv: hittehund -vilken ras? *foto*

Ja det ser ut som en drever...
Det den har runt halsen är en pejl...
Det är en jakthund du hittat och mycket troligt är ägaren ute och letar.
Finns det inget telefonnr någonstans på halsbandet till pejlen?

Senast ändrad:

Nu ser jag. Bilden är ganska dålig, men jag tycker det ser ut som en drever. Eller dreverkorsning. Hur stor är den då?

Ja det stämmer (hur sjutton du nu kan se det), det som är vid hundens hals är ett par boots som hänger bakom på ett skåp :D. Jag som vet att den har en sändare kan inte ens se att den har det på bilden. Bra jobbat!

Den har drivit runt i flera timmar, så sändaren är nog trasig. Tyvärr inget nummer till ngn ägare på halsbandet och ingen som ringt polisen.

Å, jo då (till syrran) jag är medveten om att det är en jaktis!

ja den är som en drever i storlek. jag har passat en drever förr men av lite mindre modell (dock var det en tik) och färg brun -vit!

Sändaren behöver inte vara trasig.. Hunden kan ha kommit ur räckvidd för mottagaren.
Räckvidden brukar var högst ett par kilometer....

Ja det stämmer (hur sjutton du nu kan se det), det som är vid hundens hals är ett par boots som hänger bakom på ett skåp :D. Jag som vet att den har en sändare kan inte ens se att den har det på bilden. Bra jobbat!

Den har drivit runt i flera timmar, så sändaren är nog trasig. Tyvärr inget nummer till ngn ägare på halsbandet och ingen som ringt polisen.

Å, jo då (till syrran) jag är medveten om att det är en jaktis!

Jag har också gjort "misstaget" att plocka upp en jakthund som jag trodde var vilsen. Han la sig helt sonika på vägen framför min bil och låtsades vara helt utpumpad. Jägarna var INTE så himlans glada på mig sedan tyvärr.......

Jaha! Stackarn, den hittar i alla fall inte hem. Det kan ju vara så att den åkt bil till området iofs. Men vi kontaktade jaktlaget i området och den personen kände inte till någon med en sådan hund. Bor på landet och vi som rider i området har heller inte sett den förr.

men vad tyckte jägaren att du skulle gjort?
vi diskuterade det oxå, men eftersom den gått omkring på gårdsplanen till stallet och till grannstallet av och till i flera timmar (enligt uppgift) och det knappast är någon som jagar nu så får vi ta risken :crazy:

Det kan mycket väl vara så att den inte hittar tillbaka... Och den behöver som sagt inte vara i sitt "hemområde". Det kan vara en gästjägare som äger den. Dessutom vet jag av erfarenhet att den kan vara åtskilliga kilometer, ibland upp till mil från platsen den släpptes på.

Ingen öronmärkning?

Nä tyvärr ingen öronmärkning. Så jäkla irriterande, den har ett fint läderhalsband och sändaren är ordentligt fastsatt så man förstår ju att någon verkligen vill kunna hitta sin hund. Å så hittar vi den men kan inte hitta ägaren. Ahhhhagg en namnlapp med telnr hade varit guld! Ja, vi får ta risken med en arg jägare. Nu bor den i en sadelkammare som är varm och har vatten och mat men är rätt så ledsen och längtar. Stackars.

men vad tyckte jägaren att du skulle gjort?
vi diskuterade det oxå, men eftersom den gått omkring på gårdsplanen till stallet och till grannstallet av och till i flera timmar (enligt uppgift) och det knappast är någon som jagar nu så får vi ta risken :crazy:

Jägarna hade tydligen pejling på den ända tills jag plockade in den i bilen och drog in till byn för att sätta igång djungeltelegrafen.

Men jag kan ärligt säga att jag inte ångrar mig ett dugg att jag plockade upp den. Upplyste jägaren ifråga att om han hade haft ett mobiltelefon nummer i halsbandet så hade jag givetvis ringt dem direkt och då fått veta att de var i närheten. Inget telefon nummer= jag lämnar inte hunden liggandes till synes utmattad mitt i vägen.

Så snart man har chipnumret kan man söka på det på SKK Hunddata. Tyvärr visar inte vissa sitt namn och adress, men chansen finns ju där. Finns det inte där så kolla på Jordbruksverket.

Det ser ut som en drever, men kan vara blandras. Dreverklubben har lokalavdelningar i de flesta län, du skulle kunna höra med den närmaste. Är pejlen numrerad eller märkt på annat sätt? Det kan vara så att de har ett register på "jobbande" hundar. Jägarförbundet är ett annat ställe att kolla med.

Hundar kan springa långt, inte säkert att försvinnandet är anmält till närmaste polisdistrikt. I vilket landskap blev den upphittad?

hmm... Du kan också plocka av pejlen och efterlysa hunden tillsammans med pejlmärket. Låter kanske konstigt, men många hundägare har full koll på vilken sorts pejl de har, men inte hur gammal hunden är;)

Så efterlys ägaren till en 3-färgad drever(hane?) med en Knut Eden-pejl på sig (om det nu är det) och försök läsa av chippet asap.

Tack alla som engagerat sig!
Vi kan andas ut! Ägaren har återförenats med sin vovve! Det var en farbror som letat hela dagen efter sin hund om var jättetacksam över hjälpen!
Happy ending - I like :love:

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom... 2
Svar
33
· Visningar
5 347
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Jag är supernyfiken på vilket intryck människor får av olika hundar Hur brukar din hund oftast beskrivas av folk den möter? 1. Vad är... 2 3
Svar
45
· Visningar
3 545
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 484
Senast: Trassel12
·
Hundavel & Ras Hej börjar med att säga att det INTE är jag som letar hund. 2 får räcka. Har en väninna som söker efter en specifik ras och har svårt...
Svar
5
· Visningar
1 282
Senast: Tajger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka