Sv: hittehund -vilken ras? *foto*
*KL*
Skönt att hunden är återförenad.
Vi har haft en del jakthundar som kommit hit, jag brukar ge dem ett par h utan åtgärd först, även om de lägger sig på gården, så ofta behöver de bara vila och sen pyser de. Men är de kvar efter ett par h, så kollar jag halsbandet. Hitills har alla blivit mycket tacksamma när man ringt, och kommit och hämtat hunden.
Men är alltid ett aber. Än värre är det med hundar efter väg. Även om de tycks irra runt och helt tappat orienteringen, kan de ju få fatt i det snart igen. Samtidigt så är ju risken STOR de ska bli påkörda. Har mer än en gång stannat bilen och suttit kvar med varningsblinkers och 'väntat ut' sådana hundar, oftast har de gett sig av in i skogen igen men ett par ggr har jag fått kolla den och ringa. Den senaste så var husse 4 km bort, och visste av pejlen att hunden var 'ungefär i det området' men hade tappat den. Han var mycket glad att jag hade sett till att få bort den från vägen, och kom och hämtade den. Men där var jag väldigt tveksam vad jag skulle göra, då jag visste de jagade i området, hunden bar pejl, men samtidigt bara stod mitt på vägen, spårade inte etc utan bara stod där. Och när jag gick ur bilen kom den fram (normalt brukar de pysa då).
Sen, den ägaren hade verkligen bemödat sig ang telefonnummer, det satt sjukhustejp med mobilnumret skrivet med tuschpenna på, fullt läsbart. Något att tänka på kanske då många många halsband är nummermärkta, men där numret har bleknat och inte går att tyda tyvärr.