Hittat tölten

Grettir

Trådstartare
Jag har en 28 årig valack här hemma som jag har haft i fyra år :d
Var på ett ridläger precis när jag hade köpt honom för mamma tänkte att jag skulle lära mig det där med tölt... Men där fick jag ingen hjälp då de sa att han hade tappat tölten :( Travade gjorde han inte heller så i de fyra åren jag har haft honom har hans lägen vart Skritt grissepass och galopp.. Nu för någon vecka sedan var jag på ett träningsläger med en utav våra andra hästar (som kan tölt) och efter det är han som omvänd :D Nu kan han slappna av och trava :D Och TÖLTA :eek: ..
Det trodde jag aldrig då de på lägret sa att den var borta putsväck . Men sedär hade de fel tack och lov :cool:

Nu funderar jag på hur man bäst tränar upp töltmusklerna då han troligtvis inte har töltat särskilt mycket under de åren jag inte har haft honom i min ägo..

Sv: Hittat tölten

Tycker de är lite fel att säga att dom tappat tölten. Den finns ju där men kanske bara väldigt långt inne på vissa hästar. Men kul för dig att de nu funkar!! :)

Men ett bra sätt att träna muskler överlag är att klättra. Gärna rätt branta backar! Och i form i skritten. Att samla hästen i skritten så att den riktigt sänker bakdelen och kommer upp i fram, Dock bara några metrar om hästen är omusklad. Trav över bommar, skritt över stock och sten och även hoppning till viss del bygger upp de muskler som behövs.

Dessa metoder har jag använt mig av på min islandshäst som nu faktiskt har musklat på sig riktigt bra och nu har väldigt trevliga gångarter. Mycket tålamod behövs, det är inget som händer över en natt ;)

Bara för att ta ett exempel, När jag började rida Bingo var de som medryttare, hästen hade då bara skritt, grisepass och galopp. Ungefär som din pålle. Jag kanske tog den lite längre vägen då Bingo inte alls ville trava och jag kände att han hade lättare för tölt, därför började jag med tölten, mycket klättring, mycket skritt och galopp för att mjuka upp å leka fram träningen, mycket samling i skritten några steg för att sedan antingen länga eller gasa fram i galopp :D

Efter ca 4 månader började tölten bli ren, han kunde dock fortfarande dra på i grisepass på högsta växel men de gäller att lära sig känna av när hästen är på väg mot allt för mycket passtakt. då är de bara att sakta av.

För att hitta traven löslongerade jag mycket, även löshoppning hjälpte. Men det tog mig nästan 8 månader att få fram en helt ok trav med en ryttare på ryggen.

Men nu har jag nog pratat klart :angel:

Önskar all lycka till dig och kämpa på :banana:

Liknande trådar

Ridning Hej! Har nyligen blivit medryttare till en 11-årig islandshäst och behöver tips. När ägaren köpte honom stod han på lösdrift och var...
Svar
8
· Visningar
1 702
Hästvård Hej! Jag skulle verkligen behöva tips och råd gällande min älskade häst. Det är en 9 årig islandshäst som jag haft sen han var 2 år, har...
2
Svar
24
· Visningar
2 576
Senast: Lobelia
·
H
Islandshäst I går började jag på islandshästridskola! Jag red en 6-årig valack som gärna travade. När vi töltade gick han i långsamt tempo och om...
Svar
2
· Visningar
2 156
Senast: Hermione
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg