Hittar ingen rubrik

Koppen

Trådstartare
Det kommer ljud ifrån min häst när han har blivit uppvärmd.
När han är lösgjord och pigg och jobbar bra (bara i traven) så kan jag höra ljud ifrån han! Trodde först att det kom från sadeln, men jag hör det ibland när han leker i hagen med!
Det låter ungefär "whoo whoo whoo" i varje travsteg.

:crazy:

Nån mer som har en låtande häst?
Nyfiken på varför, och vad ljudet kommer ifrån!

Sv: Hittar ingen rubrik

Jag antar att det kommer ifrån skapet. ljudet kommer bara på hingstar/valacker, bildas nån luftficka eller nåt.

Beror väl kanske på hur dom är konstruerade, alla är ju inte lika. två av våra låter när dom är lösgjorda/avspända (den största låter mest). den tredje har aldrig låtit.
"paketet" guppar väl omkring där inne

Haha, lite OT men en vallack som var och tränade lät på det viset. När jag då satt där med stallägaren och hennes inte så hästkunniga man på en läktare med andra hästfolk så frågade han då vad som lät.
Hon blev då lite halvt förlägen "Hrm, jo det är skapet som... rör sig".

:angel:

Jag har stött på tre ston som haft samma läten för sig, så att det bara är hingstar och valacker som kan få till det där "kluckandet" stämmer inte. Dock måste det väl komma från olika ställen...

Jag har stött på flera ridskolehästar som har låtit, men på dom har jag fått intrycket av att det kommer från magen?
Kanske finns det bådeock?

Samma här, jag har hört från både ston och hingstar och valacker. Tyckte det lät som att det kom från munnen på stoet, men jag vet inte... Som att hon typ gick och ... smårapade kanske :D haha

Samma här, jag har hört från både ston och hingstar och valacker. Tyckte det lät som att det kom från munnen på stoet, men jag vet inte... Som att hon typ gick och ... smårapade kanske :D haha

Det var en ridskolehäst som lät så innan när jag började rida. Tyckte det lär väldigt roligt :rofl: (förövrigt var det också ett sto)

"smårapandet" som kommer från munnen är att hästen gnisslar tänder... Kluckandet som mestadels härs hos hingstar & valacker mne även hos vissa ston kommer utav att det bildas ett vacuum i skapet..

mitt förra sto lät så..precis som min vallack gör nu.

ja tycker de låter som om de kommer någonstans från magen..men ja har gett upp med att fundera på vart de kommer ifrån.

Nä men isf lät det mer som ett kluckande.. Varför gnisslar dom tänder förresten?

Jag har fått lära mig att det är någon sorts luftficka som bildas när man kastrerar valackar, och att det är den som framkallar ljudet, men det verkar ju vara vissa som hört detta vid ridning av ston och hingstar också.

Jag minns att jag skapade en tråd om det en gång. Ska kolla om jag hittar den!

edit: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=653590

Senast ändrad av en moderator:

Jag har hört att det beror på anspänthet, det passer bra på mina hästar som bara låtar så när dom går i fel form eller är trötta.

men då är det inte samma ljud vi pratar om, för min häst har sånna ljud när han travar i hagen också.

När jag var liten fick jag lära mig att det set lät så när hästen hade mjälthugg.. Men sen så är det ju det där med luftfickan som har varit teorin..

min hingst låt så i hagan innan, då berodde det på att han hadde et problem i nakken der ble fixat av kiropraktor nu låter han inte längre i hagan

Jag håller med dig. Om det finns spänningar och ohälsa så försvinner inte detta bara för att man släpper hästen i hagen. Alltså finns ljuden också kvar.

Hoppas att vi inte pratar om samma ljud då! :o
Alltså det kommer bara när han är uppvärmd och lösgjord. Och det låter inte hela tiden heller ska jag kanske tillägga.
Men jag kanske ska fixa en kiropraktor ändå, försäkerhets skull?

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 297
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
25 482
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Halloweenmat
  • Adventskalendertråden 2024
  • Menskopp

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat