hittade en annons

P

prince77

...där det stod att hästen var född 04 och påbörjad longering och haft tömkörningssele många gånger.

Varför longera en så ung häst, i vilket syfte?
Min 04:a hemma är endast hanterad med det vanliga, borsta,lyfta hovar och kunna stå uppbunden.
Varför ha så bråttom?

Sv: hittade en annons

Det kan vara en tidig 04:a.
Tömkörning är väl "ok", men longering...:crazy:

Tja... Beror väl på vad man menar med "påbörjad longering". De kanske menar att de kan leda hästen (även på böjt spår...) och att man tränat vissa röstkommandon.

Men visst, det ÄR tidigt, i synnerhet om de börjat med "riktig" longering.

Det har dom flesta av våra 04 också gjort. Men det är ju fullblod som ska ridas in till hösten......

jag brukar sällan longera mina hästar över huvudtaget d¨jag föredrar promenader i skogen eller tömkörning.
men min yngsta häst kunde gå 3-5 varv runt mig ibland för att "kolla av henne" så hon lyssna. kallar inte det longering utan lydnad. Dom kanske menade så också? fast longera för att longera är fel, sliter ju på lederna. (speciellt på en sån ung häst)

Klart det är bråttom! *OBS! Ironiskt!*
Om de ska göra piaff och passage som 4- eller 5-åringar måste man ju självklart börja tidigt.

Allvarligt talat, jag tycker du gör rätt med din 04:a. :smirk:

Immer

toughcookie skrev:
Det har dom flesta av våra 04 också gjort. Men det är ju fullblod som ska ridas in till hösten......

Jag är så okunnig och kan så lite, men rider ni verkligen in hästar vid 1,5 års ålder??? :eek:

Det är säkert gallopörer de har. De rids in i tidig ålder när de ska tävla. Samma gäller med travarna, de körs in i ung ålder och arbetas "för fullt" i yngre ålder redan.

- Mia

är det galopphästar så måste man väl göra det.
Jag tycker att det verkar jätte tidigt, stackars bebis... Tycker att det är dumt att longera överhuvud taget.

galoppisarna rids in tidigt ja... men de får ju vila när de växer (Eller det beror väl på vems åring vi snackar om....)
man rider ju inte direkt hårda dressyrpass heller :D
ut i skogen å lär dem kommandon... sen lättare på banan...
bygger ju... håller ju inte annars!

är det galopphästar så måste man väl göra det.

Uj uj uj, vad jag varit lyckligt ovetandes. Jag har ju vetat att galoppörer rids in tidigt, men vid 1,5 år ...?

Fast sedan lär medellivslängden på dem vara pinsamt låg ...

ush stakars små.... Jag har precis börjat longera min 3 åring med sadel korta stunder för att lära komandon mm.
Fast jag kan erkänna att när jag höll på med trav så longera vi 1- åringarna för dom skulle ju köras in innan sommarbetet för att sedan lättare kunna köras in ännu en gång på hösten när träningen börja för dom små krakarna.....

Jag håller på med travhästar endel och har jobbat i travstall. Och då kör man nästan alltid in hästen när den är ett, eller egentligen året då den ska fylla ett. Oftast gör man det före sommaren, sen får den gå på sommarbete med andra unghästar och sen tar man upp träningen igen efter betet. Och jag ser inget som helst negativt med det, bara positivt. Det blir (oftast) snälla, lydiga hästar och det är lättare att "rå på dom" när dom är mindre och inte så starka. Och sen brukar det vara jätte lätt att rida in dom, men det gör man inte förens dom är 3-4 år. Men longering vet jag inte om det är så nödvändigt vid sådan ung ålder, eftersom det kan ju slita rätt så mycket på leder och ligament...
/Sara.

japp, visst är det galoppörer! Dom hanteras nu några dagar i veckan, får lite utrustning på sig, får lära sig vistas i ridhuset och går på promenader. sen släpps dom på bete så fort som möjligt och får vara "fria" till i juli när dom börjar prepareras så smått för auktionen. Självklart går dom ute tills veckorna innan, tas bara in för att "arbeta" och äta.......

Är en av de enligt en del, förkastliga människor, som longerar. Men vad gäller de riktigt unga så handlar det snarare om att springa runt på lina än att longera. Efter att ha tränat kommando för start och stopp när man leder, så släpper jag dom på lina och tränar samma sak där, bra då de ofta tror att de är lösa, när det fungerar delar jag av en bit av paddocken eller ridhuset och tränar samma sak när de är lösa. Har alldrig lärt mig tömköra riktigt ordentligt och väntar hellre med det eftersom det kan skada mer än hjälpa.

/Timsetim

En bekant till mig som är travtränare lär travarfölisarna att gå framför vagn när dom är 9 månader, och han verkar inte vara den enda som gör det tyvärr.

varför tyvärr??
Har du tagit del av forskningrapporterna som förordar tidig träning för hästens hållbarhet?? om inte tycker jag att du ska läsa på lite innan du ojar dig....

Att dra en vagn som är rätt balanserad är ingen match.

Det handlar alltså INTE om att dra timmerlass!!!

AM

Min 03:a har precis fått börja gå runt mig på volt i skritt o lite trav. När hon var åring kunde hon gå ordenligt i grimskaft, stå uppbunden, lyfta alla hovar och var fullt hanterbar.
Tycker inte man ska longera för tidigt.

Vilka forskningsrapporter, var hittar man dem?

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 304
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 720
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 110
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 337

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka