Hitta uppfödare?

Ottilia

Trådstartare
Hej, jag vet inte om det här är rätt del att posta i, men jag har planer på att köpa ett föl eller en åring eftersom jag vill vara med från början och utbilda en livslång kamrat och tävlingskompis. Jag har tidigare erfarenhet av unghästar, inridning och har mycket kunnigt hästfolk i min omgivning.

Men mitt problem är att när jag nu börjar titta runt för att bilda mig en uppfattning om vilka stammar jag vill fokusera på och hur marknaden ser ut för föl i övrigt så har jag märkt att det är svårt att hitta uppfödare och deras hemsidor. Någon som vet vart jag kan komma i kontakt med uppfödare, någon sida med länkar osv? Eller borde jag vänta tills annonserna för 2011 års föl är till salu? Jag vet att jag är ute tidigt men jag vill helst hinna titta på massor av ston och hingstar för att få en bättre känsla av vilka linjer som skulle passa mig.

/ Ottilia

Sv: Hitta uppfödare?

Hur man får tag på uppfödare beror ju lite på vilken ras det handlar om. Men om vi utgår från ridhästar reggade i ASVH kan du använda blup.se för att hitta hästar med viss stam. Visserligen klommer den att vara ofullständig lite till för de som är födda i år. Men om vi som exempel anväder en hingst som Roven XX som ju inte fått så många avkommor här och söker på honom. HAn har ju totalt bara 23 avkommor i Sverige och 8 födda 2009. Så om du tittar på de åtta kanske du hittar en som stämmer med vad du är intresserad av. Du kan då också se vem som är ägare och uppfödare till just den eller de hästar som verkar intrssanta. Om du sedan inte själv kan hitta uppgifter om dem via t ex goggle eller hitta.se kan du få dem från ASVH:s sekreteriat.

Eller så sätter man ut en sökes annons när man vet vad man vill ha ?

Mia

Eller så sätter man ut en sökes annons när man vet vad man vill ha ?

Mia
Då finns risken att man missar de stora uppfödarna, dessa säljer ofta inte på annons utan på kontakter alt folk som hör av sig och vill ha just den stammen.

Kompletterar: du kan kombinera sökkriterier på blup-sidan för att t ex hitta ston du vill ha avkomma efter. Ex: jag vill ha en gångartshäst, jag vill gärna ha Master som morfar och jag vill att stoet/blivande modern ska ha antingen gjort ett bra unghästtest eller visat sig i tävling. Sök då på morfar Master, avelsvärdesbokstav AB. Men sen får du gå vidare med att hitta uppfödare såsom Masse säger.
På asvh:s hemsida flik kontakter (tror jag) finns många länkade hemsidor till välrenommerade uppfödare. Hittar du inte ska jag kolla bättre och ange sökväg.
De flesta regionala avelsföreningar har också länkade uppfödare i sitt område, nära o bra att kolla. Reg avelsföreningar finns också på asvh:s hemsida.

Ett annat tips är att ringa hingsthållaren till en hingst du gillar så kanske denne kan tipsa om olika avkommor till hingsten i olika prisklasser! Något som är väldigt vanligt utomlands men här vet jag inte...

Enklaste sättet är nog att följa Ranunkels råd; gå till www.asvh.se välj Kontakter och sedan Länkar (i vänsterkanten). Du får scrolla ner en bit för att se länkar till uppfödare och till reg föreningar.

Ett annat tips är att ringa hingsthållaren till en hingst du gillar så kanske denne kan tipsa om olika avkommor till hingsten i olika prisklasser! Något som är väldigt vanligt utomlands men här vet jag inte...

Funkar här också, har själv sålt flera på det sättet, glömde bara att skriva det innan ;)

Vad är det du vill ha? Det är ju jättesvårt att rekommendera en stam när man inte vet vad för typ av häst du letar efter.

Tack alla för svaren!

Att jag frågar så brett är för att jag inte vet exakt vad jag söker efter.. än. hopp-allround stam med stora föräldrar eller sådana som får stora avkommor (är 181 själv) så det är ju inte så specifikt. Men eftersom jag börjar tänka nu och vill ta tid på mig och helst besöka så många uppfödare som möjligt (vill ju träffa stona och se hur de rör sig och är i huvudet) så är jag ute i god tid =)

ska lurka runt på ashv lite till så hittar jag nog länkarna..

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 943
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 905
Senast: Red_Chili
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 090
Senast: kma
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske...
2
Svar
24
· Visningar
3 110
Senast: snorp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv