Hitta svagheten

TeamLundVer

Trådstartare
Så har vi varit igång med igångsättningen i drygt 2 månader nu. Vi tar det lilla lugna då det är så lång tid sedan Danne gick ordentligt. Det känns dock som om han utvecklar sig väldigt ojämnt så jag skulkle behöva er hjälp till att lista ut vart han är svagare och hur jag ska kunna hjälpa honom lite extra för att stärka upp här.

Skillnaden märks både i ridning och vid longering men allra tydligast är det under longering i galopp då han ju inte kan få ngn hjälp av mig som ryttare. I galoppen i vänster varv så är han i stort sett tillbaka där han var inna sjukdomar och skador. Den är rund och fin, det är lätt att höja och sänka tempot utan att takten blir lidande osv.

I höger galopp däremot så blir det nästan som om han måste slänga sig fram i varje språng för att orka hålla galoppen (inte riktigt men jag hoppas ni förstår hur jag menar), tänk er gammal ridskolehäst (typ), den är kantig och jag kan inte sänka tempot till arbetsgalopp för då orkar han inte galoppera.

Det är också mer bus, bockande och spöken i höger varv vilket säkert är en förevändning när han tycker det blir för jobbigt.

Någon som kan ge förslag på var han är svag och hur jag stärker detta?

I övrigt ska han förresten få laserbehandling (rent generellt) hyffsat snart och innan sommaren ska vi till kiropraktorn för halvårsgenomgången så eventuella spänningar jobbar jag också med.

Sv: Hitta svagheten

Hrm....

Jag tycker nog att det inte borde vara så besvärligt för hästen i höger varv utan att något var på tok. Antingen hade jag endast skrittat ut ett bra tag för att få hästen eller bett någon kunnig känna igenom honom ordentligt. Förmodligen hade jag börjat med det senare.

Nu vet jag inte om din har varit skadad eller om den bara haft vintervila. Men spontant brukar det vara svaghet/problem i vänster bak som medför att hästen har svårt för höger galopp, särskilt i fattning och i samlad galopp. När du rider i höger varv känns det som att han puttar över dig till vänster sida då? Problemet kan i så fall sitta även i höger sida.

Snedheter/svagheter kommer ju oftast fram mer när hästen inte är i topptrim. Och tyvärr så är de flesta hobbyryttarna (inkl mig själv) inte kapabla till att rida hästen så korrekt så den blir mer rakriktad och liksidig, i många fall så rider man hästen ännu skevare.

Inte sagt att erat fall är så. Men har du en duktig tränare? Hur ofta rider du för denna? Kan tränaren sitta upp och känna av hästens problem och vägleda dig i vidare träning?

från det lilla du beskriver så verkar det som att han är svagare i höger bak. Jag skriver några påståenden så får du se om det stämmer,

*han är mjukare i höger tygel än i vänster som är lite hårdare.
* han välter gärna inåt på volt i vänster varv och trycker gärna mot väggarna i höger varv.
*han viker sig lätt i halsen i höger varv och det upplevs ibland som svårt att få med honom i svängarna, framförallt i galoppen.

om det stämmer hyfsat in på honom så skulle jag satsa en slant på att han är svag i höger. Du kan även be någon att spana på hovavtrycken när du skrittar på volt i båda varven.. är han svag i höger så kommer han med stor sannolikhet att sätta höger bakben utanför höger frambens hovavtryck. Det man då kan göra för att hjälpa honom är att få honom att spåra, vilket inte alltid är det lättaste. Tränare är ju så klart bra men också hjälp av vem som helst som står på backen och tittar noggrant kan hjälpa.

Jag brukar tänka svag svag skänkelvikning i höger varv - bara så pass mycket att man flyttar in höger bak på samma spår som höger fram och vara noggrann med att runda runt innerskänkeln i vänster varv och se till så att min ytterskänkel håller bakdelen på plats.
Även ställa utåt och rida några steg i vänstersluta i höger varv för att få kontroll på vänsterbogen då och då tycker jag är en bra övning.

Samma övningar fast "omvänt" kan man ju använda om han är vänstersvag istället.

KL

Svarar alla med lite mer information.
Han har i stort sett stått helt i 2år(!) pga först sjukdom och sedan skada. Skadan var gaffelbandsfästet vänster bak. Muskler har han alltså i stort sett inte. Eller jo det börjar väl komma lite smått men absolut inte vad man brukar se på en ridhäst. I vintras och förra våren hade han dessutom låsningar i höger sida av ryggen (mkt rodeo i hagen och stor häst är inte världens bästa kombination).

Han rids ungefär varannan dag i skritt och trav (vill att han ska få vila ryggen från vikt lite emellan ridpassen). Anledningen till att det bara är skritt och trav är för att vi har flyttat till nytt stall och då blev han "lite" stirrig. Vilket innebar att det från början var rodeo i alla gångarter, det är ganska nyligen som han coolat ner sig såpass att man kan jobba honom lugnt i traven (utan lugnande, han var alltså såpass stirrig att vet. insåg det säkrast att skriva ut lugnande för allas skull). Vi har därför val att inte galoppera under ryttare än. Hellre att de passen han rids är lugna och ger en bra känsla. Förhoppningsvis kan han börja galopperas under ryttare ngn gång i maj. Galopp arbetas han alltså endast i från marken.

Han har en tendens att flytta över ryttaren på ena sidan, han sjuter även ut bogen i ena varvet. I skrivande stund blir jag dock osäker på vilken sida och vilket varv. Ska fundera på detta nästa ridpass och återkommer.

Han har inte svårt att fatta galopp i något varv. Igår longerades han ute och det blåste såklart yttepytte = jätteläskigt så han var extremt spänd i bägge varven och då var det inte så stor skillnad på höger och vänster. Jag vill även tillägga att det inte är så att han blivit sämmre i höger galopp sedan igångsättningen utan snarare så att vänster galopp utvecklats såpass att han i stort är tillbaka till där han var innan all vila medan höger inte utvecklats i samma takt även om den är bättre än precis i starten av igångsättningen.

Tipsen om att få in baken och tvinga honom att spåra på volten är suveräna. Iom att Danne har vilat i 2 år så har ju jag också gjort det och därmed fallerar jag ju en del i min ridning. Ngn tränare har jag tyvärr inte råd med just nu :( pga helrenovering av hus och bröllop till hösten så vi får tyvärr klara oss utan ett tag till.

Hej! Har hållit på med mycket igångsättningar och lite rehab. jag tror nog att du ska försöka fokusera på hans styrkor istället och försöka hitta stadgan för att så småningom göra det som är svårt. Han ska ju inte märka direkt att det blir svårt. Det kan krävas att han tar i mer så småningom men inte i detta stadie om jag förstår rätt. Fokusera på det han gör bra och ta succesivt tag i det svårare.

:)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 093
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 051
Senast: Cattis_E
·
Dressyr Hej! Imorgon ska jag tävla. Det är bara LC1, så inte jättemycket galopp, men jag skulle behöva lite råd även till träningar och framtida...
Svar
10
· Visningar
3 015
Senast: fio
·
Hästvård Hej! Undrar om någon haft en liknande upplevelse och vad det berott på. Jag har en ponny jag ägt i 2 år. Besiktningen var felfri och han...
Svar
4
· Visningar
1 692
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Ratsit
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.

Hund, Katt, Andra Djur