Hitta sin stil

Jag menar inte att det finns EN stil som jag försökte få fram i mitt inlägg (men misslyckades eftersom du inte förstod, sorry). Stil för mig handlar inte om det är snyggt eller fult (det är ju oerhört personligt), utan om sättet att uttrycka sig. Förstår du hur jag menar?
Sen kanske det finns en helt neutral stil, men då har vi troligen olika uppfattning om begreppet. Det var det jag försökte skildra genom jämförelsen kläder och mode.

Är helt med dig på skillnaden på mode och kläder. Jag har alltid varit väldigt intresserad av kläder, men aldrig av mode. Vilket många verkar virra ihop. "Men du är väl modeintresserad Singo?" Inte alls, jag kan knappt namnet på en enda designer och jag har ingen aning om vilka trender som väntar bakom hörnet inför i vår :p Jag läser inte ett enda magasin och kollar inte på en enda visning (Nåväl, när jag var tillsammans med mitt ex som jobbade som modell fick jag släpa mig på några men det var såååå trist). Så visst är det så.

Däremot tänker jag nog att stil/stilintresserad och klädintresserad kan vara samma sak. Jag använder kläder och accessoarer för att uttrycka mig i allra högsta grad. Sen att det jag vill uttrycka råkar vara någon form av "less is more"/klassisk/neutral typ kan jag förstå är dötrist i mångas ögon. Men förbaskat vad jobb det kan ligga bakom ibland att få ihop en helt perfekt helsvart outfit genom att använda olika material som inte ser ut som liemannen :p

Är helt med dig på skillnaden på mode och kläder. Jag har alltid varit väldigt intresserad av kläder, men aldrig av mode. Vilket många verkar virra ihop. "Men du är väl modeintresserad Singo?" Inte alls, jag kan knappt namnet på en enda designer och jag har ingen aning om vilka trender som väntar bakom hörnet inför i vår :p Jag läser inte ett enda magasin och kollar inte på en enda visning (Nåväl, när jag var tillsammans med mitt ex som jobbade som modell fick jag släpa mig på några men det var såååå trist). Så visst är det så.

Däremot tänker jag nog att stil/stilintresserad och klädintresserad kan vara samma sak. Jag använder kläder och accessoarer för att uttrycka mig i allra högsta grad. Sen att det jag vill uttrycka råkar vara någon form av "less is more"/klassisk/neutral typ kan jag förstå är dötrist i mångas ögon. Men förbaskat vad jobb det kan ligga bakom ibland att få ihop en helt perfekt helsvart outfit genom att använda olika material som inte ser ut som liemannen :p

Jag menar dock att mode egentligen inte har direkt med trender att göra. Det finns inget likhetstecken mellan mode och trender. MEN att trender är väldigt intressant ur socialt perspektiv, att se hur de växer fram och avtar. Vem sätter trenden, vilka har tolkningsföreträde här och vilka är dom? Och varför avtar den när nog många har anammat den?
Och vad är det som gör att om Bettan tar på sig en sopsäck och går ut så är det konstigt, men om en annan person gör detta så blir det "mode". Det är samma sak som med "proveniens" i antiksammanhang. En sak kan vara fullkomligt värdelös men om det är drottningens karaff så blir den ovärderlig.
Oerhört intressant!

Nu blev det OT men när det gäller personlig stil så säger jag bara: Våga mer! Ni anar inte HUR ofta jag hör folk säga: "oj vad roligt det vore... om det passade på mig men det gör det ju inte... och jag vet inte om jag vågar".
Jag säger KÖR! :D

Jag menar dock att mode egentligen inte har direkt med trender att göra. Det finns inget likhetstecken mellan mode och trender. MEN att trender är väldigt intressant ur socialt perspektiv, att se hur de växer fram och avtar. Vem sätter trenden, vilka är dom? Och varför avtar den när nog många har anammat den?
Och vad är det som gör att om Bettan tar på sig en sopsäck och går ut så är det konstigt, men om en annan person gör detta så blir det "mode". Det är samma sak som med "proveniens" i antiksammanhang. En sak kan vara fullkomligt värdelös men om det är drottningens karaff så blir den ovärderlig.
Oerhört intressant!

Mycket intressant! Jag är som sagt inte så insatt i annat än vad jag hänger på mig själv, men förstår att det finns en hel vetenskap bakom det där. Det är väl som med alla andra konstformer och uttryck. Jag förstår inte varför just klädintresse har fått så dåligt rykte hos många, att det stämplas som fåfängt och egocentriskt. Jag ser det (för att använda lite väl stora ord i mitt eget fall) som konst/kreativt intresse fast att man bär det på sig varje dag. Samma sak med hår. Jag hade några kollegor som undrade hur jag kunde lägga 2 lax på ett frisörbesök och jag förstod knappt frågan. Det är ju något jag bär på huvudet. Varje dag, dygnet runt. Jag tycker det förtjänar omsorg.

Ja ja, sidospår kanske :p

Håller helt med dig @Singoalla ! :bow:
Min teori är att det anses "kvinnligt" = låg status.
Förr tex under 1600-1700 talet var mode ofta ngt för män med makt i överklassen, därav hade det högre status. Modebegreppet varierar rätt mkt över världen också ska tilläggas :)

Slut på OT ;)

Nu blev det OT men när det gäller personlig stil så säger jag bara: Våga mer! Ni anar inte HUR ofta jag hör folk säga: "oj vad roligt det vore... om det passade på mig men det gör det ju inte... och jag vet inte om jag vågar".

Och jag skulle säga tvärtom :rofl: Varje gång jag köper nåt som jag tänker att det är lite spexigt för min smak men jag vågar ändå så slutar det med att jag aldrig använder det :laugh:

Där ser du hur olika alla är! "Basplagg" för mig är säkert urspårat för ngn annan :rofl:
Nu ska jag dricka vin! Skål! ;)

Jag väljer kläder som jag tycker är vackra (och bra) i sig och strunta i hur just jag anses passa i dem, teorier om färg och form när det gäller kläder tycker jag ofta är diskutabla och tycker man själv om kläderna man bär syns det och gör att de passar en oavsett.

Ok måste bara tillägga @Singoalla som du var inne på, att man kan ju vara väldigt kvalitetsmedveten och noga med hur kläderna sitter dvs bekvämt med bra passform och att materialen är av god kvalitet utan att egentligen vara direkt "stil"-intresserad! :) Dvs kvalitetsmedveten men inte så intresserad av den kommunikativa biten med stil och hur det ser ut liksom.

Och inget är ju rätt eller fel med det :)

Jag skulle nog inte valt en personal
Shopper utan kollat runt lite olika stilar och se vilka man fastnar för och sen valt plagg som passar en själv utifrån dessa stilar.

Viktiga är att kläderna passar ihop tillsammans och gärna att man kan kombinera på olika sätt.

Jag gillar färg, helst rött.

Ok måste bara tillägga @Singoalla som du var inne på, att man kan ju vara väldigt kvalitetsmedveten och noga med hur kläderna sitter dvs bekvämt med bra passform och att materialen är av god kvalitet utan att egentligen vara direkt "stil"-intresserad! :) Dvs kvalitetsmedveten men inte så intresserad av den kommunikativa biten med stil och hur det ser ut liksom.

Det kan man definitivt vara! Det är nog väldigt vanligt, dessutom. Själv är jag nog främst intresserad av den kommunikativa biten. Annars hade jag definitivt inte valt höga klackar :D Passform och kvalitet ingår både i den kommunikativa biten för mig, men även den ekonomiska och den bekväma. Snygga kläder som inte sitter skönt kommer både störa mig och intrycket av hur jag bär upp dem. Dåliga kvalitet tycker jag ofta syns, vilket stör mitt synintryck men gör inte plånboken gott heller eftersom jag får köpa nytt när det går sönder/tappar form.

En del kan ju verkligen bära upp kläder. Eler är det hållningen?
Vi har en vikarie på vårt jobb som jag inte kan låta bli att kika på. Hon klär sig ganska klassiskt. Jag vet inte om hon har dyra kvalitetskläder - det är väl troligt- men hon ser alltid så elegant ut !
Hon ser väl ganska vanlig ut, men mer åt snygghållet än tvärtom.
Nyklippt igår i en mkt enkel slät frisyr. Jag förstår inte hur människan bär sig åt!
Skulle jag ha samma kläder o frisyr skulle jag ändå inte se elegant ut.
Mkt frustrerande.
Kanske är hon duktig på att sy och anpassar kläderna så att de sitter perfekt?

Men blir inte det i sig en stil? För mig är material och passform väldigt väsentliga delar, min "stil" är mycket kvalitet och väldigt lite "mode" skulle man kunna säga.

En del kan ju verkligen bära upp kläder. Eler är det hållningen?
Vi har en vikarie på vårt jobb som jag inte kan låta bli att kika på. Hon klär sig ganska klassiskt. Jag vet inte om hon har dyra kvalitetskläder - det är väl troligt- men hon ser alltid så elegant ut !
Hon ser väl ganska vanlig ut, men mer åt snygghållet än tvärtom.
Nyklippt igår i en mkt enkel slät frisyr. Jag förstår inte hur människan bär sig åt!
Skulle jag ha samma kläder o frisyr skulle jag ändå inte se elegant ut.
Mkt frustrerande.
Kanske är hon duktig på att sy och anpassar kläderna så att de sitter perfekt?

Vi hade långa diskussioner om det här här i tråden om prydlighet i våras :p Summa summarum är väl att det är en mix av personlighet och faktiskt ganska mycket jobb bakom. Inte bara klippa håret utan riktigt bra frisörer, förmodligen bättre kvalitet och passform på kläderna i kombination med ett öga för vad som passar ihop. Bra kvalitet på hud och hårvårdsprodukter och bra kvalitet på smink. Förmodligen också en person som "fräschar upp sig" någon gång under dagen genom att borsta håret och bättra på sminket. Detta i kombination med en personlighet som är graceful så brukar ge ett himla elegant intryck. Det är min gissning iaf!

Som ex. boende på Lidingö och numer på Östermalm så ser jag dessa personer hela tiden. Det är väl en fråga om ekonomi också, att kunna köpa dessa kläder/produkter/smink och kunna gå till dessa frisörer.

Räknas sånt här in då? :angel:
1470923616897-01.jpeg

Jag hann sätta på mig ett mönstrat linne eller liknande under innan jag kom på att det kanske var lite väl mycket med alla tre :angel::rofl: Och orange och rött? Why not? :D
Fast det är inget utstuderat, mera att jag tog det som var skönt och bryr mig inte så mycket :p

Liknande trådar

Äldre Har rensat i mina garderober i flera omgångar nu under sommaren, och insett att väldigt mycket kläder endera är rent utslitna, eller...
Svar
19
· Visningar
2 740
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama