Hitta sin stil

Problemet då man är lång är ju att plaggen sällan passar. Jag är bara 172. Men jag brukar(är inte nu) vara rätt smal och måste då ha små strl. Det blir för kort i både ben och armar.
Så utmaningen som lång tycker jag är att hitta kläder med längd nog i armar och ben.

I övrigt ser jag inte att man ska behöva klä sig SÅ annorlunda för sin längd. Jag har haft några vänner som varit 180. De var snygga som bara den, visste det och skulle kunna bära vad som helst iom just att de hade självförtroendet.
Dock kan man ju tänka på att ränder vertikalt förlänger. Helfärgat från topp till tå brukar man säga förlänger. Skor i samma färg som underdelen(byxor och strumpbyxor) förlänger benen.

Ja, så är det för mig. Ibland, på vissa plagg har jag strl S! Jag har också ganska lång överkropp och tröjorna är sällan både lagom breda och lagom långa.

Tycker min längd inte passar särskilt bra i tunikor och leggings, inte just jag iaf! Har just nu spanat in klackar och det är ju EXTREMT snyggt!! Men det vill jag på grund av min längd inte ha (även om jag inte bryr mig om andra långskånkar har klackar, tycker det är coolt).

Jag är gärna dina kompis :D
Nej jag vet att många butiker, främst stora kedjor inte har intentionen/tiden/orken/lusten att verkligen ta hand om sina kunder, jag jobbar i en mindre butikskedja där vi har möjligheten och framförallt viljan och lusten att hjälpa våra kunder. Det är liksom hela affärsidéen hos oss :) (borde va i ALLA butiker!)
Så tips är att undvika de största kedjorna och om du ändå hittar grejjer som du gillar där, försök hitta en mindre butik med mindre kunder så personalen har tid att hjälpa dig. Inte största flagship butiken mitt i city (om du bor i större stad).
Om du vill får du jättegärna PM:a lite bilder på dig själv och berätta vad du jobbar med så kan jag försöka hjälpa dig så gott jag kan :) Jag lovar inga underverk men jag är bra på mitt jobb och jag älskar att göra det!

Oj vilket kalaserbjudande! Jättegulligt, verkligen! :love:

Jag ska (försöka) PM:aen bild på hur jag ser ut just nu, även fast jag skäms en hel del! Tack!

Ett tips som är lite dyrt men som jag skulle kunna tänka mig att testa (det är dyrt att köpa "fel" kläder också, ju) är att anlita en personal shopper på NK eller Åhléns - finns i Sthlm och Gbg i alla fall. Själva konsultationen kostar inget, men de säger att man bör vara beredd att investera 5-10.000 i sin garderob om det ska "ge" något.

Får väl börja springa i affärer lite. Men är nog lite kläd/stilblind. Kan inte se vad som är snyggt och vad som passar ihop! Får ibland fråga min sambo om mina kläder passar med varandra! Jag har tillexempel varit på möte med blusen ut och in utan att märka det förrän jag kom hem och förstod varför folk hade sneglat lite på mig :angel:

Tycker inte jag har fått några bra tips av personal i klädaffärer hittills, men kanske ska prova mer! Handlar iofs inte på dyrare butikerna, men har tillgång till de flesta större kedjorna (tror jag). Sen blir det också något plagg då och då och det passar givetvis aldrig ihop särskilt bra med något annat jag har... :banghead:
Det är svårt att hitta hjälpsam personal i dom stor a kedjorna. Dom har för lite tid att verkligen engagera sig i varje kund
Gå till en mindre butik vid en tid på dagen då där är lite folk. Beskriv ditt problem så hittar du säker någon som tycker det är kul "att klä dig" :)
Köp en hel outfit som du sen kan kombinera med annat. Satsa på klassiska kläder så har du alltid något att ta på dig på jobbet

Du behöver också träna på att ta hjälp av personalen i butiken. Det är bra för alla att få lite nya tips när det gäller klädstil.

Ett tips som är lite dyrt men som jag skulle kunna tänka mig att testa (det är dyrt att köpa "fel" kläder också, ju) är att anlita en personal shopper på NK eller Åhléns - finns i Sthlm och Gbg i alla fall. Själva konsultationen kostar inget, men de säger att man bör vara beredd att investera 5-10.000 i sin garderob om det ska "ge" något.

Känns tyvärr lite dyrt just nu! Men kanske framöver, och hellre när jag har liiite mer hum om vad jag gillar och provat att gå runt just så ett litet tag. Har flera gånger köpt kläder som sedan inte alls känns bra efter några gånger. Ibland ser kläder fina ut på andra, men känns inte bra på mig själv.

Ärligt talat så tror jag att jag skulle kunna slänga nio tiondelar av min garderob.... Men då har jag ju knappt några kläder kvar :D. Tänk om jag ångrar mig! Kanske ska slänga upp dem på vinden!

Har aldrig varit speciellt stilsäker, men blir lite avundsjuk ibland på vissa tjejer som ser sådär välklädda men ändå bekväma ut!

Såg nyligen att Lindex har kostnadsfri "personal shopper"!

Dags att fixa stilen? Då har vi ett tips: Lindex Personal Shopper. De fixar din stil efter din budget och dina behov. Lätt, kul och helt utan kostnad.

Du får hjälp med att hitta din stil både till jobb, fritid och fest eller varför inte uppdatera din garderob med nya plagg för säsongen.

Vi hjälper dig att spara både tid och pengar samt gör din shopping enklare.

De har ju både lite mer strikta kläder och casual i sortimentet - och en bra prisklass! (Dyrare märken kan man du ju vänta med till dess du känner dig mer säker på din stil!) På deras hemsida anges i vilka städer som denna möjlighet finns i deras butiker.

Även MQ har personal shoppers - i alla fall i vissa butiker. Tror inte det kostar något där heller, men prisnivån är högre än på Lindex.

Behöver lite hjälp!
Passar detta ihop? Är det samma stil? Jag ska ha det till jobbet, men använder innetofflor på kontoret så det spelar mindre roll. Och, ska man ha något över skjortan eller bara ha den? Passar nån scarf i sammanhanget?

http://www.hm.com/se/product/58152?article=58152-K&variant=042
+ dessa byxor:
http://www.hm.com/se/product/47718?article=47718-A&variant=030
+ dessa stövlar/skor
https://www.hooks.se/kampanjer/skor-stovlar-chaps-15/stovlar-somerset-crw
Ser inte stövlarna men sure, en enkel blus och ett par jeans kan aldrig bli fel. Det enda du behöver oroa dig för är om skjortan är genomskinlig vilket jag misstänker att den är med tanke på märke, material och färg.

Alltså jag tror inte riktigt på detta med butikers stylister. Stylist är inget man kan utbilda sig till (eller ja det finns ju utbildningar men det är ju typ som att utbilda sig till "konstnär", mkt oklart :p ) upplever inte heller, rent generellt att butikspersonal är superduktiga på just styling. Jag tror mer på att hitta sin egen stil och låta det växa fram.
Har man ett estetiskt intresse tror jag att det underlättare mycket. Sen är det ju bra att känna sin kropp, testa och se vad man känner sig bekväm i osv. Personligen tror jag inte så mycket på "regler" och jag tycker att det är kul att leka med färger och mönster. Just nu är det ju också ett mode som nästan bygger på att miss-matcha så det är ju mer eller mindre "ok" även mainstrem sett att köra loss med de färger och mönster man gillar, gärna tillsammans!
Jag tror att man ska se mode som dels en konstform och dels ngt som är KUL och går att göra med glimten i ögat!

Vill man inte bygga en gigantiskt galen garderob ( :angel: ) kan man bygga en snygg bas med välsittande plagg som man sedan kan jobba med under/lager på lager med roligare personliga plagg. När det gäller basplagg tror jag verkligen på att satsa på kvalitet.

Jag håller med @Blueberry det är smart att fundera på hur det matchar. Jag har en historia av att ha köpt enstaka snygga klädesplagg men sedan matchar det inte till någonting. Oftast ser de förjävliga ut ihop :p Nu har jag precis rensat min garderob och köper enbart kläder i samma stil. Vissa kan tycka att det skulle vara dötrist, exempelvis @tornblomma gissar jag skulle tycka att min klädstil är aningens torr :D

Klder_zps5uy8dhpy.png

Annars är jag också mycket skeptiskt till butikernas stylister. I grund och botten handlar det om att du ska hitta en stil som DU trivs med och som DU gillar, och det är omöjligt för stylisterna att veta och de har dessutom störst intresse av att sälja till varje pris. Det kan bli jättefel, så står man liksom där med en stylist som intygar att någonting är snyggt och man köper det för att man vill tänka nytt och dessutom litar på butikspersonalen. Sen kanske det inte alls känns bra när man kommer hem sen. Ska du ta hjälp skulle jag i så hellre rekommendera dig att ta med en kompis ut på stan vars stil du gillar, så kan hon kompisen hjälpa dig.

För mig är ovanstående ingen "stil" alls utan fullkomligt neutralt, kläder med syfte att täcka kroppen typ. Vilket inte behöver vara fel på ngt sätt, många speciellt svenskar vill ju gärna klä sig neutralt. Skillnaden mellan kläder och mode/stil för mig är när kläder blir något mer, typ estetik, en konstform, ett uttryckssätt och liksom ett socialt redskap. Sen kan ju stilarna variera jättemycket, allt från punkaren med tuppkam till den färgglada tanten liksom!

Ang att matcha så tror jag på att våga släppa lite på det och mixa högt och lågt typ designerkläder med vintage och ngt från HM. Och tänka att allt behöver inte gå ton i ton och man kan köra blommigt med randigt tex.
Detta är ju svårare än att köra safe men samtidigt så blir det ju oftast mer intressant tycker jag :)

Jag hittade min stil genom att titta runt mycket på Ebay, wish hottopic och bara browsa kläderna. Kopiera det jag tyckte var fint och klippa in i ett collage på datorn. Och vips! Hade min stil vuxit fram.
Det är himla kul också :p

Förut har jag tittat på en tröja och liksom ''jag gillar den men vet inte varför'' eller ogillat. Nu vet jag och det känns skönt.

För mig är ovanstående ingen "stil" alls utan fullkomligt neutralt, kläder med syfte att täcka kroppen typ. Vilket inte behöver vara fel på ngt sätt, många speciellt svenskar vill ju gärna klä sig neutralt. Skillnaden mellan kläder och mode/stil för mig är när kläder blir något mer, typ estetik, en konstform, ett uttryckssätt och liksom ett socialt redskap. Sen kan ju stilarna variera jättemycket, allt från punkaren med tuppkam till den färgglada tanten liksom!

Mnja, jag håller inte med. Jag skulle det kalla det stil om än klassisk eller neutral sådan. Hade jag enbart velat täcka kroppen så hade en svart sopsäck räckt bra. Eller kläder utan passform och kvalitet. Du må vara ett fan av mer färg och mönster, men att inte kalla en klassisk eller preppy klädstil för en stil alls utan att enbart täcka kroppen känns lite som att sitta på höga hästar :p Det kan ligga ganska mycket omsorg bakom något som framkommer som simpelt men stiligt.

Jag hittade min stil genom att titta runt mycket på Ebay, wish hottopic och bara browsa kläderna. Kopiera det jag tyckte var fint och klippa in i ett collage på datorn. Och vips! Hade min stil vuxit fram.
Det är himla kul också :p

Förut har jag tittat på en tröja och liksom ''jag gillar den men vet inte varför'' eller ogillat. Nu vet jag och det känns skönt.
Som ett tillägg. Jag köper mycket ströplagg, bara att bära Tshirten med en svart kjol och hängslen med thigh high strumpor!

Mnja, jag håller inte med. Jag skulle det kalla det stil om än klassisk eller neutral sådan. Hade jag enbart velat täcka kroppen så hade en svart sopsäck räckt bra. Eller kläder utan passform och kvalitet. Du må vara ett fan av mer färg och mönster, men att inte kalla en klassisk eller preppy klädstil för en stil alls utan att enbart täcka kroppen känns lite som att sitta på höga hästar :p Det kan ligga ganska mycket omsorg bakom något som framkommer som simpelt men stiligt.

Sorry, jag uttryckte nog mig för luddigt. Jag menar inte att det finns EN stil som jag försökte få fram i mitt inlägg (men misslyckades eftersom du inte förstod, sorry). Stil för mig handlar inte om det är snyggt eller fult (det är ju oerhört personligt), utan om sättet att uttrycka sig. Förstår du hur jag menar?
Sen kanske det finns en helt neutral stil, men då har vi troligen olika uppfattning om begreppet. Ingen har ju tolkningsföreträde här, utan vi spånar fritt och berättar vad som är stil för mig eller dig. Är du med? Det var det jag försökte skildra genom jämförelsen kläder och mode, ngt jag tycker är jätteintressant! När blir kläder mode? Det är nästan lika svårt som att diskutera vilken konstform som helst!

För mig är det såhär: Kläder (kan vara helt neutrala) medan Stil är mer ett estetiskt och socialt uttrycksmedel. Förstår du hur jag tänker?

Sen är ju stil väldigt individuellt, personer uttrycker sig mycket olika. Vissa tycker ngt är fint medan andra tycker att det är fult, men man har ofta en "åsikt" liksom eftersom bäraren vill förmedla något (mer än att vara enbart neutral)

Hänger du med hur jag tänker?

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Äldre Har rensat i mina garderober i flera omgångar nu under sommaren, och insett att väldigt mycket kläder endera är rent utslitna, eller...
Svar
19
· Visningar
2 740
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppsittningspall?!
  • Reklamera häst