Hitta sin stil

Monkie

Trådstartare
Vad svårt det är med kläder! Tidigare arbetade jag inom vården och hade då förmånen att bära arbetskläder. Fritiden spenderades i häst- eller träningskläder.

Nu har jag börjat på kontor och upptäckt att jag faktiskt inte har särskilt mycket representabelt i garderoben.

Försökt köpa lite nya kläder, men tycker det är svårt att hitta en stil som är "jag".
Gillar lite bylsiga, fladdrande, bohemiska plagg, men det blir liksom ingen stil på mig. Samma med jeans och tröja, känner mig inte så välklädd! Gillar inte att visa rumpan och känns opassande att ha linne och bara axlar på kontoret.

Skjortor är svårt då jag är ganska bystig, samma med tunika, plaggen går inte riktigt in och jag ser gravid ut. (Jobbar iofs på den biten ;))
Har ett par foträta sandaler på jobbet vilket inte direkt lyfter min övriga klädsel.

Blir att jag köper ströplagg som inte passar till något annat. Har garderoben full men inget att ha på mig!

Hjälp en fåfäng och stillös :)

För att få ett hum om vad jag kan passa i, är 180, strl 40/42.

Lägg ner lite jobb på det!

Gå i affärer och prova prova prova.

De jag känner som är väldigt bra klädda provar otroligt många plagg, och köper något enstaka.

Vad svårt det är med kläder! Tidigare arbetade jag inom vården och hade då förmånen att bära arbetskläder. Fritiden spenderades i häst- eller träningskläder.

Nu har jag börjat på kontor och upptäckt att jag faktiskt inte har särskilt mycket representabelt i garderoben.

Försökt köpa lite nya kläder, men tycker det är svårt att hitta en stil som är "jag".
Gillar lite bylsiga, fladdrande, bohemiska plagg, men det blir liksom ingen stil på mig. Samma med jeans och tröja, känner mig inte så välklädd! Gillar inte att visa rumpan och känns opassande att ha linne och bara axlar på kontoret.

Skjortor är svårt då jag är ganska bystig, samma med tunika, plaggen går inte riktigt in och jag ser gravid ut. (Jobbar iofs på den biten ;))
Har ett par foträta sandaler på jobbet vilket inte direkt lyfter min övriga klädsel.

Blir att jag köper ströplagg som inte passar till något annat. Har garderoben full men inget att ha på mig!

Det bästa du kan göra är att gå till en affär där du tycker dom har snygga kläder och be personalen om hjälp att hitta din stil och färg
Leta tills du hittar någon du känner kan hjälpa dig
Personalen finns ju där för din skull, be om råd

Mitt mål med kläder är att se "väl sammansatt" ut. Jag köper därför aldrig plagg utan att först veta vilka plagg jag kan matcha det med.
Oavsett vilken stil du har går det tänket att applicera.

Enklast är att rensa garderoben och spara några plagg som är favoriter och utgå från dem. Sen behöver du inte jättemånga nya plagg för att kunna "bygga outfits".

Just nu har jag till exempel tre par byxor (av samma modell i två olika färger) som utgör basen för mig. Utifrån byxorna kan jag vara ledigt klädd, jobbklädd och "äta middag ute"-klädd beroende var jag kombinerar dem med.
Jag har även en ganska stor samling kjolar och strumpbyxor, eftersom det är så oerhört tacksamt att kombinera.

Och just det.
Gå in på några butikers webbsidor och titta på kollektionerna var och en för sig, alla har den sorteringsmöjligheten. Då ser du ganska snabbt vad du gillar och det är enklare att hitta plagg och navigera i butiken.

Jag har också storlek 40-42, men har inga bekymmer att hitta bra kläder. Om du vill kan du ta avstamp i ridsporten, då kanske du gillar treggings, pikétröjor och stickade tröjor?

Pinterest! Jag älskar Pinterest för allt men just stil är väldigt bra att hitta där, man kan söka på typ job outfits, office wear, office casual osv så får du upp massor med tips och inspiration hur andra klär sig när de går till jobbet och då kan börja där för att hitta en stil som du gillar och sen utgår du från det när du ska shoppa nya kläder. Lägg ner ordentligt med tid för att verkligen hitta en stil som du dels tror passar din kropp, din personlighet, ditt jobb och som du gillar så du känner dig bekväm! Börja alltid som någon sa med att rensa ur din garderob på allt som du inte använder och som inte passar dig så du bara har godbitarna kvar och sen bygger du vidare på dessa.
Var inte rädd för att testa nya stilar, kombinationer, färger, mönster m.m. Ofta har man en bestämd bild av hur man själv ser ut och vad man tror att man passar i men det är bra att utmana sina föreställningar ibland :) Jag jobbar själv i en butik där ofta hjälper kunder hitta outfits och många har en ganska negativ bild av sig själva och vad de tror att de passar i så det är ett jättebra tips att verkligen fråga personalen om hjälp och våga be om råd och åsikter. Vi är där för att hjälpa dig och det får ta så lång tid det tar!
Hos oss har vi som regel (vilket vi talar om för kunderna) att vi är inte intresserade av att sälja på dig vadsomhelst, vi vill att du ska komma hem och känna dig fantastisk och därför är vi ärliga i våra smakråd. Hitta en butik där du känner samma sak.

@Monkie Vad tycker du är snyggt på andra? Har du några kändisar som du tycker klär sig snyggt?

Det här tyckte jag var snyggt, och inte "konstigt" på något vis. Ser prydligt ut men ändå inte "för fint". Pumps bär jag dock inte gärna på grund av min längd, men hade nog aldrig kommit på tanken att skaffa ett par beiga skor!

Lägg ner lite jobb på det!

Gå i affärer och prova prova prova.

De jag känner som är väldigt bra klädda provar otroligt många plagg, och köper något enstaka.
Det bästa du kan göra är att gå till en affär där du tycker dom har snygga kläder och be personalen om hjälp att hitta din stil och färg
Leta tills du hittar någon du känner kan hjälpa dig
Personalen finns ju där för din skull, be om råd

Får väl börja springa i affärer lite. Men är nog lite kläd/stilblind. Kan inte se vad som är snyggt och vad som passar ihop! Får ibland fråga min sambo om mina kläder passar med varandra! Jag har tillexempel varit på möte med blusen ut och in utan att märka det förrän jag kom hem och förstod varför folk hade sneglat lite på mig :angel:

Tycker inte jag har fått några bra tips av personal i klädaffärer hittills, men kanske ska prova mer! Handlar iofs inte på dyrare butikerna, men har tillgång till de flesta större kedjorna (tror jag). Sen blir det också något plagg då och då och det passar givetvis aldrig ihop särskilt bra med något annat jag har... :banghead:

Och just det.
Gå in på några butikers webbsidor och titta på kollektionerna var och en för sig, alla har den sorteringsmöjligheten. Då ser du ganska snabbt vad du gillar och det är enklare att hitta plagg och navigera i butiken.

Jag har också storlek 40-42, men har inga bekymmer att hitta bra kläder. Om du vill kan du ta avstamp i ridsporten, då kanske du gillar treggings, pikétröjor och stickade tröjor?
Det ska jag göra!

Både ja och nej! Piké passar mig inte, tycker dock det är snyggt på andra! Vill gärna att det går ner över rumpan, och då blir det ofta större tältmodeller jag slänger på mig, vilket inte blir så snyggt ibland/ofta. Idag har jag på mig en svart farfarströja, halvljusa jeans med hål på knäna (nya) och en mörkblå luvtröja. Kanske inte låter så tokigt, men ser liksom lite lumpig ut!

Pinterest! Jag älskar Pinterest för allt men just stil är väldigt bra att hitta där, man kan söka på typ job outfits, office wear, office casual osv så får du upp massor med tips och inspiration hur andra klär sig när de går till jobbet och då kan börja där för att hitta en stil som du gillar och sen utgår du från det när du ska shoppa nya kläder. Lägg ner ordentligt med tid för att verkligen hitta en stil som du dels tror passar din kropp, din personlighet, ditt jobb och som du gillar så du känner dig bekväm! Börja alltid som någon sa med att rensa ur din garderob på allt som du inte använder och som inte passar dig så du bara har godbitarna kvar och sen bygger du vidare på dessa.
Var inte rädd för att testa nya stilar, kombinationer, färger, mönster m.m. Ofta har man en bestämd bild av hur man själv ser ut och vad man tror att man passar i men det är bra att utmana sina föreställningar ibland :) Jag jobbar själv i en butik där ofta hjälper kunder hitta outfits och många har en ganska negativ bild av sig själva och vad de tror att de passar i så det är ett jättebra tips att verkligen fråga personalen om hjälp och våga be om råd och åsikter. Vi är där för att hjälpa dig och det får ta så lång tid det tar!
Hos oss har vi som regel (vilket vi talar om för kunderna) att vi är inte intresserade av att sälja på dig vadsomhelst, vi vill att du ska komma hem och känna dig fantastisk och därför är vi ärliga i våra smakråd. Hitta en butik där du känner samma sak.
Vill du bli min nya kompis :D?

Sådär har en expedit aldrig uttryckt sig till mig! Min känsla är att de ser att jag inte har någon direkt stil, halvgamla kläder och avfärdar mig ganska snabbt som någon som inte är intresserad. Lite blyg också, så säger hej och att jag tittar!
Finns det något generellt tips vad för typ av kläder som passar längre kvinnor? Vill inte klä mig för tighta saker, men behöver ändå lite formsytt i och med att jag är bystig. Sen ser det ofta lite konstigt ut tycker jag om min tröja slutar MITT på baken liksom, som att den varken är lång eller kort, men kanske ska sluta tänka så! Vet inte om jag passar i byxor som är tighta hela vägen eller flare.

Det ska jag göra!

Både ja och nej! Piké passar mig inte, tycker dock det är snyggt på andra! Vill gärna att det går ner över rumpan, och då blir det ofta större tältmodeller jag slänger på mig, vilket inte blir så snyggt ibland/ofta. Idag har jag på mig en svart farfarströja, halvljusa jeans med hål på knäna (nya) och en mörkblå luvtröja. Kanske inte låter så tokigt, men ser liksom lite lumpig ut!

Luvtröjor ser alltid lumpigt ut!
Skippa den.

Svart farfarströja och halvljusa jeans låter som en bra bas. Har du ett linne under farfarströjan? Att ha ett lite längre linne underst som går ner över rumpan kanske får dig att känna dig lite tryggare med den kroppsdelen?

Ska du jobba inomhus räcker det kanske i så fall med linne och farfarströja?

Annars är ju snygg poncho ett rätt fantasiskt plagg att ha på kontor, jag har alltid en på jobbet att dra på mig om det blir kyligt. :up:

Du verkar ju enligt din strl och längd inte ha en abnormt stor bakdel. Varför vill du ha plagg som täcker den?

Nu jobbar jag i stallkläder. Men ska jag vistas i mer city-miljö klär jag mig gärna lite trevligt då jag tycker det är roligt med kläder.

Jag är också bystig och ser lätt stor ut om jag har för mycket lösa kläder på mig. Jag måste antingen ha en midja på plaggen eller ha kortare lösa tröjor, som inte täcker så långt ner som rumpan tex. Annars blir allt bara oformligt och stort.
Vill jag ha lösare plagg kan jag alltså ha skjortor, toppar etc som slutar ca på höftbenen på framsidan.

Skulle du inte kunna ha ett par smalare byxor a la jeans, mörkblå eller svarta tex, med en top som slutar antingen strax under midjan eller som du stoppar in i byxorna och över det ha en längre kavaj eller kofta? Det kan du variera med kjol och strumpbyxor med..
Till det kan man ju sommartid ha ballerina om man inte vill ha klack. Vintertid kan du ha antingen jodpusch-liknande skor eller om det är mer casual ett par snygga sneakers..

Hur känner du för klänning? Det är ju ett väldigt lätt sätt att klä sig. Det kan du dra på en kofta eller kavaj över..

Det ska jag göra!

Bara en sak här som hade kunnat ändra hela outfiten: byt ut luvtröjan mot en snygg kofta.
Annars: what @Blueberry said.. jeans, långt linne som går ner över rumpan och en tröja över.

När jag jobbar har jag oftast
nedtill: mörka jeans (mörkblå eller svarta)
upptill: skjorta, skjorta med stickad tröja över, linne/t-shirt med kofta över -jag har slagit till och köpt mig ett par fina märkeskoftor i olika modeller (lite längre och tjockare, och lite mer fancy som blir lite kavajlika) -de funkar till allt och man ser välklädd ut enkelt
kjol ibland, och klänning ibland.

Känner jag mig "slapp" en dag så blir det svarta tights med ett långt linne (som täcker rumpan) och sedan en längre tröja över + ofta en fluffig halsduk nu på vintern.

Senast ändrad av en moderator:
Skippa den.

Svart farfarströja och halvljusa jeans låter som en bra bas. Har du ett linne under farfarströjan? Att ha ett lite längre linne underst som går ner över rumpan kanske får dig att känna dig lite tryggare med den kroppsdelen?

Annars är ju snygg poncho ett rätt fantasiskt plagg att ha på kontor, jag har alltid en på jobbet att dra på mig om det blir kyligt. :up:

Bildgooglar just nu "poncho outfit" och känner att jag behöver köpa en till :angel:

Sådär har en expedit aldrig uttryckt sig till mig! Min känsla är att de ser att jag inte har någon direkt stil, halvgamla kläder och avfärdar mig ganska snabbt som någon som inte är intresserad. Lite blyg också, så säger hej och att jag tittar!
Finns det något generellt tips vad för typ av kläder som passar längre kvinnor? Vill inte klä mig för tighta saker, men behöver ändå lite formsytt i och med att jag är bystig. Sen ser det ofta lite konstigt ut tycker jag om min tröja slutar MITT på baken liksom, som att den varken är lång eller kort, men kanske ska sluta tänka så! Vet inte om jag passar i byxor som är tighta hela vägen eller flare.

Problemet då man är lång är ju att plaggen sällan passar. Jag är bara 172. Men jag brukar(är inte nu) vara rätt smal och måste då ha små strl. Det blir för kort i både ben och armar.
Så utmaningen som lång tycker jag är att hitta kläder med längd nog i armar och ben.

I övrigt ser jag inte att man ska behöva klä sig SÅ annorlunda för sin längd. Jag har haft några vänner som varit 180. De var snygga som bara den, visste det och skulle kunna bära vad som helst iom just att de hade självförtroendet.
Dock kan man ju tänka på att ränder vertikalt förlänger. Helfärgat från topp till tå brukar man säga förlänger. Skor i samma färg som underdelen(byxor och strumpbyxor) förlänger benen.

Jag är gärna dina kompis :D
Nej jag vet att många butiker, främst stora kedjor inte har intentionen/tiden/orken/lusten att verkligen ta hand om sina kunder, jag jobbar i en mindre butikskedja där vi har möjligheten och framförallt viljan och lusten att hjälpa våra kunder. Det är liksom hela affärsidéen hos oss :) (borde va i ALLA butiker!)
Så tips är att undvika de största kedjorna och om du ändå hittar grejjer som du gillar där, försök hitta en mindre butik med mindre kunder så personalen har tid att hjälpa dig. Inte största flagship butiken mitt i city (om du bor i större stad).
Om du vill får du jättegärna PM:a lite bilder på dig själv och berätta vad du jobbar med så kan jag försöka hjälpa dig så gott jag kan :) Jag lovar inga underverk men jag är bra på mitt jobb och jag älskar att göra det!

Skippa den.

Har ett linne med spets nedtill som är rätt bra att ha ibland, men eftersom jag umgås med samma människor hela tiden så känns det dumt att ha det för ofta. Det hade nog absolut räckt med linne och farfarströja här inne, men känner mig lätt "avklädd" utan något över.

Poncho gillar jag, men tycker nog egentligen att jag blir båda lång och bred

Du verkar ju enligt din strl och längd inte ha en abnormt stor bakdel. Varför vill du ha plagg som täcker den?

Nu jobbar jag i stallkläder. Men ska jag vistas i mer city-miljö klär jag mig gärna lite trevligt då jag tycker det är roligt med kläder.

Jag är också bystig och ser lätt stor ut om jag har för mycket lösa kläder på mig. Jag måste antingen ha en midja på plaggen eller ha kortare lösa tröjor, som inte täcker så långt ner som rumpan tex. Annars blir allt bara oformligt och stort.
Vill jag ha lösare plagg kan jag alltså ha skjortor, toppar etc som slutar ca på höftbenen på framsidan.

Skulle du inte kunna ha ett par smalare byxor a la jeans, mörkblå eller svarta tex, med en top som slutar antingen strax under midjan eller som du stoppar in i byxorna och över det ha en längre kavaj eller kofta? Det kan du variera med kjol och strumpbyxor med..
Till det kan man ju sommartid ha ballerina om man inte vill ha klack. Vintertid kan du ha antingen jodpusch-liknande skor eller om det är mer casual ett par snygga sneakers..

Hur känner du för klänning? Det är ju ett väldigt lätt sätt att klä sig. Det kan du dra på en kofta eller kavaj över..

De modellerna du föreslår kan jag tänka mig skulle kunna passa!

Tittat på toppar på flera hemsidor, hittar inget direkt som jag tänker JA, utan mer nja, kanske. Vet inte riktigt vilket tyg, om det ska vara utan/korta/långa armar... Om det är utan armar behöver jag ha något över.

Klänning älskar jag på sommaren, långklänningar trivs jag väldigt bra i! Kan även ha lite kortare om det passar tillfället. Då slipper man ju matcha nederdel och underdel så det passar mig väldigt bra, dock passar det inte på jobbet med vare sig långklänning eller för uppklädd kjol.

Bara en sak här som hade kunnat ändra hela outfiten: byt ut luvtröjan mot en snygg kofta.
Annars: what @Blueberry said.. jeans, långt linne som går ner över rumpan och en tröja över.

När jag jobbar har jag oftast
nedtill: mörka jeans (mörkblå eller svarta)
upptill: skjorta, skjorta med stickad tröja över, linne/t-shirt med kofta över -jag har slagit till och köpt mig ett par fina märkeskoftor i olika modeller (lite längre och tjockare, och lite mer fancy som blir lite kavajlika) -de funkar till allt och man ser välklädd ut enkelt
kjol ibland, och klänning ibland.

Känner jag mig "slapp" en dag så blir det svarta tights med ett långt linne (som täcker rumpan) och sedan en längre tröja över + ofta en fluffig halsduk nu på vintern.

Låter snyggt! Men så ska jag få till rätt modell på allt!

Angående bakdelen som jag inte vill visa så beror det kanske på att jag aldrig haft några kläder som framhävt den snyggt. Har ett par träningsbyxor med sydd linning och lite sömmar därbak som faktiskt gör mig riktigt snygg bakifrån, men träningsbyxor/byxor utan fickor känns fel på jobbet.

Tack alla för tips, ska kika på bilder och försöka länka till saker jag hittar och gillar!

ang koftor så är detta min favoritmodell av "fin-koftor" -och det är färgerna nedan jag har. Har dessutom en kopia (samma modell, med liknande mönster osv. bara en fjärdedel av priset) i rosa och beige. De passar även på personer som är större än modellerna på bilderna -just sayin ;) modellen heter Canna.
img-thing

canna-cardigan-odd-molly-3698666-1000x1000.jpg

Annars är detta en väldigt basic koftmodell som funkar över en snygg tröja till jeans. Väldigt avslappad och säljs på de flesta kedjor. Jag har mer än en, och i olika färger.
7050220022330_f_7169583_l_sadie_chenille_jacket.jpg

Liknande trådar

Äldre Har rensat i mina garderober i flera omgångar nu under sommaren, och insett att väldigt mycket kläder endera är rent utslitna, eller...
Svar
19
· Visningar
2 740
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama