Hitta sin prins/prinsessa

B

Borka2008

Har varit runt, kors och tvärs. Oänligt många timmar i bilen,, oändligt många liter bensin har flytit iväg......Har fortfarande inte hittat rätt.
Har ni några förslag, orkar inte vara "ensam" mer. Jag vill hitta rätt nu! Hur hittade ni er häst?

Sv: Hitta sin prins/prinsessa

Hej!

Båda gångerna jag kommit hem med "rätt" häst var det leta och bara leta efter hästar med vissa egenskaper (höjd, ålder utbildningsnivå) och absolut inte avvika från det jag egentligen vill ha (det har jag också provat och det blev inget bra).

Sen letar man tills man hittar en som man tror har potential (eller man blir upp över öronen kär i- min första va sån) och när man hittar den tar man hem den:-)

Låter skitenkelt, jag vet, jag tror jag haft en enorm tur med de hästar jag tittat på:-)

/ Lavinia

Jag har aldrig förstått hur vissa kan ha svårt att hitta rätt häst... Själv har jag de senaste gångerna hittat rätt häst direkt. Iof vet jag vad jag vill ha och åker således inte och provrider en häst som jag från början är ganska säker på att den inte är drömhästen.

Det är inte helt lätt detdär. Hur man är som person spelar nog ganska stor roll, är du lite velig och så kan det ta hur lång tid som hälst att hitta rätt häst. Jag är ganska bestämd på vad jag gillar och inte och är en sån som shoppar häst på postorder, tittar på film och bilder, försöker läsa hästens kroppsspråk, bedömer gången och matchar hästen med den typ av häst jag vill ha. Häör finns en risk att hästköpet går lite för fort, men det finns stort utrymme att pruta.;)

Sen finns det de som ska provrida minst två gånger, åker på hästar som kanske kan passa och som både ska klinikbesikta och röntka (inget fel med det:laugh:) och då tar det en herrans tid för oftast är det nått fel, sen velas det och tillslut rinner det ut i sanden efter 5000kr i besiktningskostnader.

Mitt tipps är att oavsett vilken av dessa personligheter man är, så ska man sätta sig ner och skriva en profil på den typ av häst du letar efter och sen bara kolla på hästar som uppfyller dina krav, allt annat är slöseri med tid och pengar.

Lycka till!

Jisses, just nu kan jag på rak arm räkna upp fyra hästar jag gärna köpt om jag känt att jag ville ha fler än två i stallet.

Det enda som finns att göra är väl att se över kravspecen så den överensstämmer med vad som är inom rimliga gränser.

Det tog mer än ett år att hitta rätt häst till mig. Vi provred kanske 2-3 hästar varje vecka, men verkligen inget passade. Blev lurad nästan varje gång.

Oftast berättar ägaren bara hästens positiva sidor när man pratar på telefon, och när man väl kommer dit, visar det sig att hästen har mycket lägre utbildningsnivå än man tänkt och 10 ggr mer svårhanterad än vad ägaren har sagt. :devil:Snacka om att jag har otur :/

Men nu har jag däremot en helt underbar häst som jag är väldigt nöjd med :D

pruta....är det ngt man gör på hästar? Jag menar inget skambud, men om det står "pris kan diskuteras, bra pris till rätt hem".
Ett bra hem VET jag att jag kan erbjuda, men sen är det frågan om ägaren gillar mig. Man är ju inte dum, klart man alltid vill komma lindrigare undan dvs få et bättre pris. Så är man ju uppbyggd. Priset ska vara rätt för båda.....men vad kan man ge förslag? Pratar man om 100 kr, 200 kr, 500 kr, 1000 kr, 2000 kr eller ännu mer?

Beror ju på vad hästen är värd. Jag bjuder det jag tycker hästen är värd. Är det avsevärt mindre än hästen är annonserad för bryr jag mig inte om att lägga bud, det känns förolämpande för säljaren.

Jag prutade rejält på hästen jag köpte i våras, men han var verkligen inte värd det pris hon begärde. Men anledningen till att jag prutade var främst att hon la ut honom på foderhäst och bara pratade om uthyrning, men när jag sa att jag ville ha honom sa hon att det var foder 4-6 månader och sedan köp som gällde.

Och eftersom jag blev fäst vid hästen men tyckte det var en dålig taktik av henne + hans låga utbildningsnivå och att han inte blivit riden på ett halvår, så prutade jag 7000 kr. Och det var inget skambud, hon begärde faktiskt för mkt. Och uppenbarligen var priset okej eftersom hon sålde honom till mig...

Den jag har nu på foder har jag fått ner 5-10 000, den dag det blir köp (tidigast om ett år). Vi har inte satt ett fast tak men priset kommer iaf att vara lägre än det hon först begärde. :)

Hehhe jag prutade ner min förra ponny 15.000 kr :devil::angel:

ett tips är att bara ringa på sådana annonser som låter bra. är du det minsta tveksam så är det antagligen inte bra.

Senaste hästen jag köpte såg jag bara på bilder och film innan jag köpte den. fick hem den osedd och nerprutad 30 000kr. Ut ur transporten steg en raggig unghäst som idag har blivit en mycket lovande unghäst med stor potensial. Vet man vad man letar efter så hittar man det även om det kan ta lite tid.

Är hästen bra prissatt redan så skulle jag inte få för mig att pruta, möjligtvis någon tusenlapp isåfall. Anledningen till denna prutning var att jag ansåg att hästen inte var värd dessa nollor då. Jag gav ett bud på hästen och dom tog det. Däremot skulle jag bli vansinnig om folk prutar ner redan billiga hästar till inga pengar alls.

Senast ändrad av en moderator:

Visst kan man pruta, men det gäller att säljaren får nått för prutandet, gärna en snabb och okomplicerad affär och ett gott hem. Jag prutade 10% på min nuvarnade häst även om den va prissatt och både jag och säljaren visste att den var värd mycket mer, men det tyckte säljaren va ok då jag erbjöd snabb betalning och accepterade deras besiktning. Tycker inte det är fel att pruta om man vill ha hästen, däremot är det fel att ta upp säljarens tid och energi, besvära med diverse undersökningar, röntken och blodprover, flera provridningar för att pruta det sista man gör, då hade jag som säljare kokat över.

Jag håller med dig fullständigt! Ska man pruta så ska man göra det direkt när man sett hästen. Aldrig över telefon innan man ens har sett vad det är för häst och aldrig när alla besiktningar och sådant är klara. Jag anser att det är beslutat pris direkt som gäller.

Det är lite väl sent att börja pruta när hästen är på väg in i transporten. Detta hade gjort att jag behållt hästen och letat efter annan köpare istället!

Ska du pruta så se till att få en snabb och smidig affär, en långdragen affär med massa turer hit och dit hade jag inte gett något reducerat pris för.

Har varit runt, kors och tvärs. Oänligt många timmar i bilen,, oändligt många liter bensin har flytit iväg......Har fortfarande inte hittat rätt.
Har ni några förslag, orkar inte vara "ensam" mer. Jag vill hitta rätt nu! Hur hittade ni er häst?

Bestäm dej för vad du vill ha,, vill du ha en häst att tävla ska du inte åka o kolla 15-åriga avelsston. det e slöseri med tid. inte heller en fet fjording eller ardenner, inte heller en unghäst. söker du en läromästare är det de du ska leta efter, inget annat.

Då sparar du massa tid, massa pengar och framförallt, säljaren en massa jobb. Det e något ni alla gillar i längden..
När du väl hittat en häst du gillar, vet du det med all säkerhet i hela kroppen. Jag tittade på massa hästar.. Gav upp och slutade leta, 3 månader senare ringde en dam, hon hade sett min annons och hade en häst som passa på min beskrivning. Jag va inte så sugen på att åka o kolla, allt annat hade ju vatt skräp. MEN när jag väl kom dit va jag stensåld. Och har inte ångrat mitt köp en ända gång,trots att det har haft sina för o nackdelar. Dessutom var mittköp svårare personkemi mässigt eftersom någon provridning oftast inte va möjlig då jag kollade unghästar. Jag fick ett bra pris, en snabb affär och en kanonfin häst. Så ge inte upp hoppet, den rätta finns!:grin:

Hej

Jadu det är inte lätt att hitta sen RÄTTA (varken två eller fyrbenta:D). Jag har, som du, åkt land o rike runt o kollat på hästar. Det verkar som att ju mer man letar desto kräsnare blir man. Ibland har man hittat en man gillar direkt men ändå inte lyssnat på sin egen känsla utan lyssnat mer på andra som sagt att man "inte ska köpa den första bästa".

Tittade på maaassor av hästar o hittade inte den rätta. Tillslut köpte jag en som inte kändes 100 men va snygg att se på o var lovande o priset var ok.Bara för att jag var less på att leta. Har aldrig ångrat ett köp så mkt som detta. Han var alldeles för svår för mig och det hela slutade med att jag var livrädd för att rida hästen. Bytte bort honom hos en tjej som handlade med hästar. Vad som hellst var bättre än den så jag tog vad jag fick bara den var snäll:grin:

Ja vad fick jag för bortbyting då?? Jo den underbaraste häst jag någonsin haft och han o jag har hållit ihop nu i 4år:love:

Så kan det gå med letandet.

Lycka till och lita på din egna känsla förutom att allt annnat stämmer!

Man måste tänka mer på vad hästen kan bli än vad den är. Det är otroligt ovanligt att det känns perfekt från början när man inte känner varandra. Och skulle det kännas perfekt finns det inga garantier att hästen kommer vara likadan efter stallbyte och byte av träningsupplägg och rutiner. Så man får helt enkelt kolla så hästen ser bra ut, inte beter sig som ett monster, lagom ålder och på pappret potential för att passa som det man vill ha den till. Sen får man slipa på resten tills man är det perfekta teamet. :) Med lite småproblem från början blir jag desto mer kär i hästen när den börjar gå bra:love:

Det bästa är att rangsaka sig själv först ,vad vill jag med hästen?hur är min ekonomi?Vad ska den kunna? osv själv skulle jag INTE ha en ung häst men efter att letat runt ett tag insåg jag att för mina pengar 50 000 och mina krav så fanns det bara avdankade,halvskadade sk läromästare och en sak man inte ska göra är att köpa sig problem ,det blir mycket dyrt i längden ovasett om du får hästen gratis...Jag valde min pga temprament och kapacitet med stamtavla av en seriös uppfödare och jag ÄLSKAR min tonåsgrabb trots att det är mycket mer jobb med den nya typen av halvbloden ,dom är inte som mina för 25 års sedan...:devil:

Det är sant att det inte alltid känns perfekt från början. Jag brukar då fråga om det går att få låna hästen på prov eller få rida för sin tränare.
Jag köpte världens mest underbara läromästare, men när jag provred honom första gången kändes det lite så där. Främst för att jag inte var van vid avsprångspunkter som låg lite längre från hindret (som en välutbildad häst tar). Jag lånade då hem den på prov och red för min tränare och insåg vilken guldklimp jag hittat.
Min andra häst som jag köpte gick superbra vid provridningen, men lite sämre när vi kom hem. När vi väl lärt känna varandra gick det dock bra igen.
Så det kan krävas mer än en provridning.

Som säljare brukar jag snarare överdriva hästens negativa sidor för att inte få ut någon som blir besviken. Men många ryttare överskattar sin förmåga, särskilt ponnyryttare som aldrig ridit häst förut.

Va är det för häst du söker?? Hur mkt är du villig att betala??
Det är klart att man kan pruta. Om man inte tycker att hästen är värd det som ägaren vill ha. Då är det bara att berätta hur mkt pengar du är villig att betala för den hästen.

Hehe, tänk vad problemen kan vara olika... jag har hittat alldeles för många prinsar :love::crazy: Du kan få en av mina :idea:

Men allvarligt, som andra sagt tidigare, tänk efter vad du VERKLIGEN vill ha, och kolla bara såna annonser. Sedan får man lyssna på hjärtat och kemin. Alla de tre vi har idag är såna som jag slängt ETT öga på och vetat att DEN vill jag ha! :love::love:
Kanske är jag bara lättflörtad :angel: och det har inte alltid varit lätt, men de är underbara alla tre och de lär mig massor hela tiden.

Viktigt när man köper häst tycker jag är att man inser att det nästan alltid är en hel del jobb innan man fått en bra kontakt med hästen och kan göra allt det där som man ville. Tror att det är rätt sällan allt bara flyter på friktionsfritt efter köpet, konstigt att så många förväntar sig att nya hästen ska uppföra sig exemplariskt direkt :(

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 573
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 082
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 562
Senast: mars
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
888
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama