hitta katt , vart letar man ?

KisseNova

Trådstartare
Efter att ha varit i kontakt med 2 olika personer gällande deras katter så börjar jag undra vart man hittar en katt nånstans.

Jag letar på olika katthem osv, men om jag hittar en katt som jag skulle kunna tänka mig så är det för långt bort att åka. Jag vill inte ha vilken katt som helst, utan en som tilltalar mig. Vill helst ha ifrån ett katthem, djurens vänner och liknande eftersom det finns väldigt många katter som far illa och man kan ta en katt som redan finns.

Men vart letar man ? Är det bara jag som är blind eller för kräsen ..

Sv: hitta katt , vart letar man ?

Men jösses, det finns ju enormt många katter på katthem som söker hem :D
Eller vart bor du? Finns det inga katthem i närheten som du kan besöka?

Jag som jobbat på katthem och brinner för hemlösa katter skulle absolut tipsa dig om att ringa något katthem och komma dit och besöka katterna. Beskriv noga vad du söker, vad du kan erbjuda katten och så finns det säkert någon katt som passar in på det. Dessa katter gör du en stor välgärning om du hjälper, inte bara ger du ett hem åt en kisse som verkligen behöver en andra chans i livet, du ger också katthemmet möjlighet att ta in en ny katt när de får en plats ledig.

Annars finns också en jättefin hemsida för hemlösa katter där ett stort gäng eldsjälar hjälper övergivna, hemlösa och utsatta katter antingen som privatpersoner eller med kattföreningar i ryggen. Där finns folk från hela landet och många fina katter som behöver hem. Vågar inte skriva ut hemsidan (reklam?) men du kan PMa mig om du är intresserad.

Tänk bara på att inte ha för bråttom, både för din skull och din blivande katt.
På ett katthem är det ju fördelen att man kan hälsa på flera katter på en gång och se vilken personlighet man fastnar för, samt seriösa katthem har ju vaccinerat, avmaskat, ID-märkt och kastrerat katten innan den säljs.
Vet inte om du söker kattunge eller vuxen, men den absoluta fördelen med vuxna katter är ju att man kan se vad de har för personlighet och de är oftast enormt tacksamma när de har upplevt elände och sen får ett fint hem, de VET hur bra de fått det. Med kattungar är det ju alltid ett lotteri vad de växer upp till för personligheter.

Lycka till iaf!
:banana:

Djurens Rätt brukar väl omplacera katter...finns nåt som heter Djurhjälpen (?) också.

Bor du i stan?
Om du bor på landet så har jag ett helt gäng att välja på:angel: så slipper jag ansöka om tillstånd till våren:angel:
varför de inte ska bo i stan är för att de är vana vid att vara ute och de tycker jag att de ska få fortsätta med. Jag tror nämligen att de skulle ha väldigt svårt för att ställa om sig.

Japp, bor mitt inne i smeten så det blir enbart innekatter som jag letar efter.

Jag bor i Falköping, och närmast som jag hittat är Skara, Töreboda, Trollhättan och Örebro. Men jag hittar bara Örebros hemsida , och det är en bra bit bort för mig.

Ett tips kan ju vara att gå in och kika på hittekatter.ifokus.se har för mig att de både annonserar och har länkar till olika katthem där...

De flesta mindre katthem har tyvärr ingen hemsida utan man får ringa och åka dit och titta.

Synd att du bor "mitt i smeten" jag har många trevliga katter:angel:

Vi har tidigare adopterat katter från Kattkommando Syd. Jag tror att de kan ha katter lite överallt och inte bara i skåne, men jag är inte säker.

Det var i alla fall underbara katter när man väl lärde känna dem. Telma (honan) var jätterädd för ALLT i början men efter ett år så var hon jättegosig och kom och låg i knäet och var en riktig kelgris. Tiger (hanen) var en cool katt som alltid beskyddade Telma. Efter ett par år var de väldigt sällskapliga och glada TILLS det kom nån på besök. Då tog det typ två dagar innan vi såg dem igen.
Men tyvärr blev Telma sjuk och hennes liv gick inte att rädda och när Tiger blev ensam mådde han inte alls bra. Vi försökte allt och var hos veterinären många många gånger. Han slutade äta. Han slutade dricka. Han bet av sig ALL päls och så vidare. Vi provade med ny kompis, det hjälpte inte heller. Så till sist sa veterinären att det snällaste att göra för honom efter att han haft det bra sina sista år var att han fick somna in. :cry:

Vilket eg är helt OT, men du kan verkligen hitta underbara katter som vill ha en andra chans. Lycka till!

Kattslussen finns i Trollhättan, Skara har både Tigerharen tror jag och ett stort och välskött Djurens vänner, Lidköping ett mindre Djurens vänner.
Kattslussen och Tigerharen har hemsidor, men det är kanske inte alla katter de har där.
Ring och fråga som TinyWiny påpekar.

Kattkommando syd har ju en massa lokala "filialer" och fodervärdar. Dessutom är de kända för att kunna hjälpa till med transport om allting i övrigt känns rätt.

Förresten, det kan vara flera katthem som har lokala jourhem. Örebro t.ex. Ring gärna och fråga dit också... :)

Senast ändrad av en moderator:

Jag håller på och letar , verkar ha fått napp på en hona som jag är intresserad av. Vill ju mest av allt ha en mörk sköldpaddsfärgad hona, ja man ska inte döma efter utseende men vet man inget om 2 okända katter så tar iaf jag den katten som tilltalar mig utseendemässigt.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 552
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 385
Senast: Sel
·
Övr. Katt Vi har problem med att Miss Li plockar in grodor, ibland flera varje dag. Hon bär dem försiktigt i munnen så som jag tänker mig att...
2
Svar
33
· Visningar
3 434
Senast: Mia_R
·
Övr. Barn Jag är en 34-åring invandrare som har separerat sig från sin partner nyss. Jag känner att jag vill skaffa barn, helst i Sverige, för att...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 116
Senast: gammalek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar