Hitta hundfoder

Sparrisen123

Trådstartare
Det är ju en labyrint det här med foder till hund.
Det finns ju färskfoder, och så finns det torrfoder. Hur platskrävande är färskfoder? Passar det alla hundar?

Jag behöver ett energirikt, magvänligt foder. Är väl mest inne på torrfoder men det är inget absolut nödvändigt. Jag vill att det ska innehålla få råvaror, och framförallt vettiga råvaror (inte fyra tusen tillsatser, inte massa spannmål, ja, ni vet) och helst inte tillverkas på andra sidan jorden.

Har ni några förslag?

Sv: Hitta hundfoder

magvänligt, få ingredienser och närtillverkat = Nordic!
Iaf för mina hundar, kommer aldrig börka ge torrfoder igen.

Det har jag kollat lite på faktiskt, men hur förvarar man det? Frys? Har inte obegränsat med plats i frysen tyvärr :crazy:

vi har nära till åf, passerar till och från jobbet så för oss fungerar det att köpa lite i taget, sen äter inte våra hundar så mycket, 7 kilo räcker en månad och tar inte ens upp en hylla.

Ja, jag har ju då en större hund (28 kg) och ganska långt till ÅF så jag måste bunkra upp mer tyvärr.

När jag gav färskfoder så kunde jag förvara foder som räckte en månad för två hundar (växande valp med vuxenvikt på 25 kg och vuxen på 6 kg) på en hylla i frysen. Nu barfar jag och har köpt egen hundmatfrys, men det är mest för att kunna ta emot kött när jag får tillfälle utan att behöva tänka på frysplats.

Jag gav VoH och köpte 20 kg/gång.

Men om du får plats med lite färskfoder så kan du ju ge 50/50 färskfoder och t ex Standardt extra. Det finns också andra sorter än Nordic, jag har provat Bravo och Fodax också, men till den av mina hundar som varit mer svårfödd tycker jag att Nordic har gett mest energi per 100 g. Inte jättestor skillnad dock, det har handlat om att jag fått ge ca 20 % mer Bravo än Nordic.

Jag torrt/färskt 50/50, av utrymmes och pratktiska skäl. T ex om jag glömmer ta fram och tina, så blir det torrisar, plus om jag åker bort.

Jag ger Magnusson M&B/Nordic. (En kostnadsfråga också)

Sen har jag tillverkaren av Fodax här i närheten, men de sa själva att jag var tvungen att lägga till kalk till min växande hund. Så det är möjligt att jag prövar det när han är vuxen.

Fodax har även nån sorts frystorkad modell. Nån som provat detta?

Vi kör med Nordic färskfoder som jag tycker passar in på dina önskemål. Jag har två småhundar (ca 10 kg vardera) och mat som räcker två månader tar upp lite drygt en låda i frysen. De äter ca 200 g per hund och dag. Det borde inte vara något problem för dig att få plats i frysen om du kan handla en gång i månaden eller så och inte har behov av att fylla hela frysen med annat.

Svarar allmänt till alla.
Det är just behov av att fylla frysen jag har, den är (mer än) full med grönsaker, fisk och matlådor :crazy: Men visst, finns det verkligen inga alternativ så får jag naturligtvis försöka göra plats där.

Hur gör man om man ger 50/50, måste man kolla på något speciellt då för att det ska fungera att kombinera ett torrfoder och ett färskfoder?

Nej inte så länge båda sorterna är fullfoder.

Har du inte plats för en låda i frysen så har du inte och det finns helt okej torrfoder också :). Men jag tror att när man väl har provat färskfoder så blir man nästan "frälst", det blir verkligen stor skillnad på hundarna. Därför allt "tjat" om att du ska försöka utfodra med det :)

Jag gillar Standardt för det är svenskt och innehåller inte en massa konstiga saker. Robur är ett annat svenskt alternativ utan en massa jox. Båda sorterna finns för högaktiva hundar.

Har kanske en dum fråga. Men varför heter ett fryst foder färskfoder? Fryst kött är inte färskt. Bra en fråga.

Okej, vad bra :)
Jag skulle gärna ge färskfoder, det känns egentligen bäst och vettigast, men det är svårt att ge bara det. Kanske 50/50.

Jag har tittat mest på Standardt, Robur och Magnussons. Standardt Original Extra innehåller 29% protein och 21% fett, ingredienserna är "ris, köttmjöl av lamm, köttmjöl av gris, ister, köttmjöl av nöt, blodmjöl, morotsflingor, kalciumkarbonat och laktosreducerat vasslepulver."
Robur Performance innehåller 33% protein och 30% fett, ingredienserna där är "kyckling, majsmjöl, majsgroddar, ris, animaliskt fett, ishavsfisk, specialprocesserad havre, potatisprotein, kycklingbuljong, äggpulver, hemoglobin, linfrö, natriumklorid, kaliumklorid, bryggerijäst, skaldjurshydrolysat (innehåller glukosamin), broskhydrolysat (innehåller kondroitin) och jäst."
Och så Magnusson M&B Work, 28% protein och 18% fett. Innehåller "produkter av animaliskt ursprung 50% (färskt nöt- och fläskkött), grahamsmjöl, ägg, vegetabilisk olja och fett 6% (kallpressad rapsolja), morötter, torkad potatispressmassa."

Hur är det med grahamsmjöl i hundmat? Är det lika dåligt som vete?
Robur har en köttprodukt först, men sen kommer väldigt mycket majs, ris etc. Hur mycket kött är det egentligen då i förhållande till kolhydrater?
Standardt har visserligen ris först, men sen kommer flera olika köttprodukter. Frågan är ju hur mycket det är av varje, kanske är det 70% ris liksom...
Hur tänker man, hur väljer man? :crazy:

Man tar ett i högen, provar och ser om det funkar på ens hund ;). Vete är inte per automatik dåligt bara för att några hundar kan reagera på det. På andra hundar funkar det hur bra som helst.

Har kanske en dum fråga. Men varför heter ett fryst foder färskfoder? Fryst kött är inte färskt. Bra en fråga.

Det där har jag också funderat på. Men det känns lite som att helt plötsligt så finns färksfryst fisk och ytterfilé. Självklart är nåt färskt inte fryst och mig veteligen finns bara en sorts filé, utan det är nåt sort hitte-på-namn.

Men det är det närmaste färskt du kan komma, då det inte är behandlat utan bara fryst.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag vet att det finns en del trådar som detta men väljer ändå att starta en ny. Vi behöver byta foder på Ascot, från färskfoder till...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
10 448
Senast: tanten
·
Hundhälsa Då hundarnas vanliga foder gått upp hiskeligt i pris så ser jag mig om efter ett alternativ. Mina önskemål är: - svenska råvaror om...
2
Svar
20
· Visningar
2 762
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Mina hundar åt tidigare canagan country game och fungerade bra på det. De bajsade dock rätt mycket så jag funderade på att byta och...
2
Svar
23
· Visningar
2 241
Senast: SiZo
·
Hundhälsa Okej jag behöver hjälp, ju mer jag grotta ensam desto svårare blir det. Jag ska byta foder till Emiron, hans mage är inte vad den borde...
2
Svar
24
· Visningar
5 390
Senast: calm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar