hitta häst

Tussemaja

Trådstartare
Hur har ni gjort när ni letat hästar - hemma i Sverige då-? Annonssidor eller direkt hos uppfödare/försäljningsstall? De bästa annonssidorna för att hitta paint eller quarter?

Sv: hitta häst

Jag brukar kolla alla annonssidor jag kan hitta. Hittade ju min lilla quarter på lucky riders hemsida (efter att ha fått tips från några här på westernforumet) ;) Och så kan man såklart kolla tränarnas/uppfödarnas hemsidor om man inte kontaktar dem såklart.

http://www.srha.nu finns ju också :idea:

Tack till båda för svar

Känns som en djungel att börja leta!!!:confused: Fast en kul djungel förståss:)

Hur har ni gjort när ni letat hästar - hemma i Sverige då-? Annonssidor eller direkt hos uppfödare/försäljningsstall? De bästa annonssidorna för att hitta paint eller quarter?

Finns knappt nån jag skulle vilja ha, så om det gäller Sverige får jag föda upp en själv i så fall...:)

:angel::angel: och finns det ngn bra Svensk kostar den ju skjortan, bättre att ta planet.. Okey vår dotters pålle köptes från en Svensk uppfödare men är en allround o uppfödarna hade tidigare bra avkommor som har gett resultat på AQHA showerna. Men om det blir en andra häst i framtiden letar vi utomlands då de är billigare där och har ett större utbud.

:angel::angel: och finns det ngn bra Svensk kostar den ju skjortan, bättre att ta planet.. Okey vår dotters pålle köptes från en Svensk uppfödare men är en allround o uppfödarna hade tidigare bra avkommor som har gett resultat på AQHA showerna. Men om det blir en andra häst i framtiden letar vi utomlands då de är billigare där och har ett större utbud.

mhmmm....I totally agree...:banana:

...och när fler bra hästar kommer till Sverige går den svenska aveln också framåt och förhoppningsvis leder det till en mer segregerad prissättning även på QH/P i SVerige :) De bra hästarna kommer att kosta mer och de mindre bra kommer att hamna på priser där det är möjligt även för fritidsryttare som bara vill rida i skogen att köpa en!

Fortfarande råder något av standrardprissättning på den svenksa marknaden vilket är kass...

Malin

Du fick de flesta sidorna uppräknade i annat inlägg. Är det en riden häst du vill ha så hör med olika tränare eller om du ser en häst du vill ha- gå fram och fråga om den är till salu- de hästar som är något att ha (både föl och äldre) säljs ofta innan de ens hinner ut på annons

Malin

...och när fler bra hästar kommer till Sverige går den svenska aveln också framåt och förhoppningsvis leder det till en mer segregerad prissättning även på QH/P i SVerige :) De bra hästarna kommer att kosta mer och de mindre bra kommer att hamna på priser där det är möjligt även för fritidsryttare som bara vill rida i skogen att köpa en!

Fortfarande råder något av standrardprissättning på den svenksa marknaden vilket är kass...

Malin

Håller med till fullo...:)

Jag tycker att det är synd att inte ens Svenska Uppfödare backar upp den Svenska aveln, utom när det gäller den egna uppfödningen då:(
Alla domare som kommer hit påpekar att vi har mycket bra hästmaterial här och att det inte skulle komma fram några bra avkommor från bra hästar tycker jag verkar vara ett mysterium.

Jag håller med dig Malin att prissättningen är under all kritik här hemma och alla hästar som bär märket Quarter eller Paint prissätts lika oavsett vad den har för kvalifikationer. Men det är ju en annan fråga än den om huruvida vi har bra Svenska avlade hästar eller ej.

Att köpa häst utomlands är lika ett större vågspel än att köpa en i Sverige som är kollad och både kan ses och provas av personen som skall ha den.

Vill man däremot ha en tränad topphäst nästan oavsett diciplin så ja, då kan det vara ok att söka utomlands, men för medel svensson som vill tävla och träna Western finns det ett utomordentligt stort underlag av häst här hemma:)

Monke (som tror på Svensk avel utan att ha egen hingst:angel:)

Annons sidorna har du redan fått som sagt.

Jag skulle vilja slå ett slag för att ta kontakt med en tränare du litar på och be henne/honom hjälpa dig att hitta en häst som passar din plånbok/ambitionsnivå/inriktning och inte minst din person.

Monke:idea:

Men blir det billigare i slutänden med import? Och lönar det sig om man "bara" söker en allroundhäst och inte har ambition att nå de högre klasserna?

Annons sidorna har du redan fått som sagt.

Jag skulle vilja slå ett slag för att ta kontakt med en tränare du litar på och be henne/honom hjälpa dig att hitta en häst som passar din plånbok/ambitionsnivå/inriktning och inte minst din person.

Monke:idea:

Redan gjort, men man är ju lite otålig och måste leta på flera fronter. Har i och för sig ingen panik men före sommaren vore ju roligt....

Jag tycker att det är synd att inte ens Svenska Uppfödare backar upp den Svenska aveln, utom när det gäller den egna uppfödningen då:(
Alla domare som kommer hit påpekar att vi har mycket bra hästmaterial här och att det inte skulle komma fram några bra avkommor från bra hästar tycker jag verkar vara ett mysterium.

Jag håller med dig Malin att prissättningen är under all kritik här hemma och alla hästar som bär märket Quarter eller Paint prissätts lika oavsett vad den har för kvalifikationer. Men det är ju en annan fråga än den om huruvida vi har bra Svenska avlade hästar eller ej.

Att köpa häst utomlands är lika ett större vågspel än att köpa en i Sverige som är kollad och både kan ses och provas av personen som skall ha den.

Vill man däremot ha en tränad topphäst nästan oavsett diciplin så ja, då kan det vara ok att söka utomlands, men för medel svensson som vill tävla och träna Western finns det ett utomordentligt stort underlag av häst här hemma:)

Ja, jag ska som inte ha nån topphäst - är fullt nöjd med B-nivå och allround. Så det känns som om import skulle vara överkurs.
Men jag slås av priset. Jag trodde att det kanske hade gått ner lite under de senaste två åren men det verkar vara snudd på tvärt om. Hur är prisläget i Danmark? (Dit skulle jag möjligtvis kunna sträcka mig när det gäller import...) Jag vill ju gärna ha ett sto den här gången och då kostar det genast mer också- oavsett stam..

Ehhhh....vad har hingst med saken att göra???:crazy: Och ditt påstående om att inte backa upp svensk avel???
Jag skrev att om jag ska hitta en häst i Sverige som jag vill ha så får jag föda upp den själv....jag vill ha en riktigt bra plaeasure/halter häst, och det finns de facto ingen jag skulle kunna tänka mig att köpa idag, nej!!
Och en reiner eller ja flera har vi ju redan...och dessutom hingsten jag antar du refererar till den stödjer vi redan svensk avel med då han är ansluten till SQHF och Danska reiningfuturityt, vi hoppas även att kunna ansluta honom till ett svenskt Paintfuturity inom kort...men det kanske inte enligt dig är att stödja svensk avel??:confused:
Dessutom handlade mitt inlägg inte om att promota en ev. egen hingst eller egna avkommor, det handlade om att jag inte skulle hitta en individ som jag skulle kunna tänka mig att köpa i Sverige idag.
Det finns så många lågkvalitativa Quarterhästar här i landet, och visst finns det säkert bra avlade hästar att köpa...men tyvärr har ingen fångat mitt intresse ännu. Samt att som Hotrodder säger...alla kostar detsamma oavsett hur bra/dålig individ och oavsett stam och exteriör...
Dessutom tycker jag det värsta är utbildningsnivån på våra hästar, vi behöver fler välutbildade hästar som gemene man kan köpa, för att rida western handlar inte om att slänga på en westernsadel och skrutta runt...vi behöver mer utbildning...

Och en häst från utlandet kan inte den kollas på och provridas menar du??

Detta blev långt, men det enda jag egentligen ville säga var att du kanske skulle hålla dig från de påståenden du gjorde i ditt inlägg, vi har egen hingst ja, men det har inte ens något att göra med mitt inlägg eller med saken alls. Korkat av dig....:smirk:

Dessutom har vi ju mycket att se fram emot i svensk avel snart...åtminstone inom paint, som jag tycker legat rätt långt efter under många år...men numera kommer vi kunna avla på prestationspaintar ju....FANTASTISKT roligt, eller hur Monke???:banana:
Detta kommer att stärka den svenska aveln väldigt mycket!!

Detta har diskuterats förut och jag håller med dig Wild Rein.

Jag föder upp själv så att jag inte skulle stödja svensk avel är ju ett korkat påstående. Däremot använder jag mig av importerade ston och hingstar både i Sverige och utomlands. Hade jag haft råd hade jag nog enbart tagit sperma utomlands ifrån ännu sålänge för visst har de ett bättre avelsmaterial där än här fortfarande.

Men vad jag inte förstår är varför det ena måste utesluta det andra?

Vad hade vi haft för Quarter och Paint i detta land om vi inte importerade???

Grunden för en bred och bra avelsbas här i Sverige är ju än sålänge importer. Så småningom blir det fler och fler bra svenskfödda hästar, jag vet flera unga importhingstar i Sverige som jag absolut kan tänka mig att använda när dom blir äldre. Avkommorna lär ju bli svenskfödda :smirk:
Jag har själv tre unga hingstar som jag hoppas ska bli bra, varav två är svenskfödda men efter importerade föräldrar! Dom är inte superduper stammade på något sätt men importen är bättre än dom svenska :cool: Det tar en jäkla tid att jobba sig upp i kvalitét om man inte är gjord av pengar!

Jisses, varför kan man inte få säga att man tycker det finns bra hästar utomlands?
När jag ska sälja mina uppfödningar kommer jag ändå att vilja ha ganska bra betalt för dom och jag hoppas att spekulanterna kan se skillnaden på dom och en buskavlad "allround" häst som är billigare. Inget ont i dom det finns en marknad för dessa hästar också men det ska vara en skillnad i pris och det hoppas jag att det kommer att bli framöver, ju mer kvalitétsmedvetna vi blir! (Det finns givetvis dyrare och bättre hästar också-främst utomlands!)
Det måste ju finnas hästar för alla nivåer. Än så länge föds det inte så många hästar för de högre klasserna i Sverige... Och särskilt inte inom WP/HUS biten, inom reiningen har man kommit lite längre eftersom det blev populärt först. Och vi jobbar oss väl sakta uppåt?!
Men att det importeras bra hingstar tycker jag är mkt positivt för svensk avel!

Men blir det billigare i slutänden med import? Och lönar det sig om man "bara" söker en allroundhäst och inte har ambition att nå de högre klasserna?
Betalar hellre ett par tusenlappar mer för en bättre häst, om hon vill fortsätta med allroundtävlandet , AQHA klasser (har nu en bra häst till det) och om den här ev skulle bli skadad, inte kan tävlas mer. Inte betalar jag 1ooooo kr för ex en vallack som ens inte sen kan användas i avel, då letar jag i Tyskland eller i USA, större utbud av bra unghästar. Att ta hem från Tyskland ell Holland ligger transporterna på 5-6000 kr, från USA kostar det givetvis mer inkl karantän, men vet en ranch som har bra pris inkl karantänen. En bra allround häst går bra i halter, pleasure, hunter, trail,w horsemanshipp, w riding, cutting, scorar inte på topp i reining men var glad åt 65 poängs ritten.. en snygg häst med fina gångarter o medelstorlek, vår mäter 147 cm men ser större ut uppsutten, en häst för alla klasserna... upppfödarnas motto få fram bra allroundhästar som även vinner EM KLASSER, och det har de gjort.. i AQHA klasser..

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 547
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 029
Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
854
Senast: Fiorano
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En man i södra Sverige ska vid flera tillfällen ha tagit sig in i stall och vid ett tillfälle gjort sexuella handlingar mot en häst. Vid...
Svar
1
· Visningar
366
Senast: Marita73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp
  • Barmarksdrag/canicross