Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hur har ni gjort när ni letat hästar - hemma i Sverige då-? Annonssidor eller direkt hos uppfödare/försäljningsstall? De bästa annonssidorna för att hitta paint eller quarter?
och finns det ngn bra Svensk kostar den ju skjortan, bättre att ta planet.. Okey vår dotters pålle köptes från en Svensk uppfödare men är en allround o uppfödarna hade tidigare bra avkommor som har gett resultat på AQHA showerna. Men om det blir en andra häst i framtiden letar vi utomlands då de är billigare där och har ett större utbud.
Tack till båda för svar
Känns som en djungel att börja leta!!! Fast en kul djungel förståss
...och när fler bra hästar kommer till Sverige går den svenska aveln också framåt och förhoppningsvis leder det till en mer segregerad prissättning även på QH/P i SVerige De bra hästarna kommer att kosta mer och de mindre bra kommer att hamna på priser där det är möjligt även för fritidsryttare som bara vill rida i skogen att köpa en!
Fortfarande råder något av standrardprissättning på den svenksa marknaden vilket är kass...
Malin
och finns det ngn bra Svensk kostar den ju skjortan, bättre att ta planet.. Okey vår dotters pålle köptes från en Svensk uppfödare men är en allround o uppfödarna hade tidigare bra avkommor som har gett resultat på AQHA showerna. Men om det blir en andra häst i framtiden letar vi utomlands då de är billigare där och har ett större utbud.
Annons sidorna har du redan fått som sagt.
Jag skulle vilja slå ett slag för att ta kontakt med en tränare du litar på och be henne/honom hjälpa dig att hitta en häst som passar din plånbok/ambitionsnivå/inriktning och inte minst din person.
Monke
Jag tycker att det är synd att inte ens Svenska Uppfödare backar upp den Svenska aveln, utom när det gäller den egna uppfödningen då
Alla domare som kommer hit påpekar att vi har mycket bra hästmaterial här och att det inte skulle komma fram några bra avkommor från bra hästar tycker jag verkar vara ett mysterium.
Jag håller med dig Malin att prissättningen är under all kritik här hemma och alla hästar som bär märket Quarter eller Paint prissätts lika oavsett vad den har för kvalifikationer. Men det är ju en annan fråga än den om huruvida vi har bra Svenska avlade hästar eller ej.
Att köpa häst utomlands är lika ett större vågspel än att köpa en i Sverige som är kollad och både kan ses och provas av personen som skall ha den.
Vill man däremot ha en tränad topphäst nästan oavsett diciplin så ja, då kan det vara ok att söka utomlands, men för medel svensson som vill tävla och träna Western finns det ett utomordentligt stort underlag av häst här hemma
Monke (som tror på Svensk avel utan att ha egen hingst)
Jag tycker att det är synd att inte ens Svenska Uppfödare backar upp den Svenska aveln, utom när det gäller den egna uppfödningen då
Alla domare som kommer hit påpekar att vi har mycket bra hästmaterial här och att det inte skulle komma fram några bra avkommor från bra hästar tycker jag verkar vara ett mysterium.
Jag håller med dig Malin att prissättningen är under all kritik här hemma och alla hästar som bär märket Quarter eller Paint prissätts lika oavsett vad den har för kvalifikationer. Men det är ju en annan fråga än den om huruvida vi har bra Svenska avlade hästar eller ej.
Att köpa häst utomlands är lika ett större vågspel än att köpa en i Sverige som är kollad och både kan ses och provas av personen som skall ha den.
Vill man däremot ha en tränad topphäst nästan oavsett diciplin så ja, då kan det vara ok att söka utomlands, men för medel svensson som vill tävla och träna Western finns det ett utomordentligt stort underlag av häst här hemma
Monke (som tror på Svensk avel utan att ha egen hingst)
Betalar hellre ett par tusenlappar mer för en bättre häst, om hon vill fortsätta med allroundtävlandet , AQHA klasser (har nu en bra häst till det) och om den här ev skulle bli skadad, inte kan tävlas mer. Inte betalar jag 1ooooo kr för ex en vallack som ens inte sen kan användas i avel, då letar jag i Tyskland eller i USA, större utbud av bra unghästar. Att ta hem från Tyskland ell Holland ligger transporterna på 5-6000 kr, från USA kostar det givetvis mer inkl karantän, men vet en ranch som har bra pris inkl karantänen. En bra allround häst går bra i halter, pleasure, hunter, trail,w horsemanshipp, w riding, cutting, scorar inte på topp i reining men var glad åt 65 poängs ritten.. en snygg häst med fina gångarter o medelstorlek, vår mäter 147 cm men ser större ut uppsutten, en häst för alla klasserna... upppfödarnas motto få fram bra allroundhästar som även vinner EM KLASSER, och det har de gjort.. i AQHA klasser..Men blir det billigare i slutänden med import? Och lönar det sig om man "bara" söker en allroundhäst och inte har ambition att nå de högre klasserna?