hitta häst

Sv: hitta häst

Wrangler var har jag sagt att du inte skulle stödja Svensk avel?
Och jodå jag skriver också att det finns bra, tom mycket bra hästar utomlands, men för gemene man och de som har lite högre ambitioner så är jag helt övertygad om att vi har häst här hemma att erbjuda, kanske både från Wrangler och Wild Reins avelsprogram

Jag tycker att det är lite anmärkningsvärt att de enda som haft något emot min kommentar om att köpa Svensk Avlade hästar är de som avlar själva

Monke:)

Efter lite confusion angående nicket... :D

Så vill jag säga att jag tog det lite personligt när du skrev att det var tråkigt att vi inte stödde svensk avel..... My misstake kanske?

Jag tror du missuppfattar oss. Självklart är vi inte emot svensk avel. Om jag pratar för mig själv istället, kanske blir bättre :cool: men jag tycker inte att vi har superbra material i Sverige än!
Det finns en del guldkorn men de är fortfarande för få för att kallas en avelsbas. Därför vill jag ha in fler (bra) hästar utomlands ifrån. Däremot finns det väldigt många hästar i avel som inte har där att göra! :cool: Och ja, avkommorna skiljer inte mkt i pris.... En del försäljare har sina fasta priser och får ut dom priserna, oavsett vad det är dom säljer. Folk måste helt enkelt bli lite mer utbildade på vad dom faktiskt letar efter och vad det finns att välja på. Detta är saker jag av någon anledning brinner för, och jag har spenderat timtal i telefon med spekulanter som ringt på någon häst, fast egentligen söker något helt annat. Jag har pratat stammar, linjer, användningsområden, hingstar, priser, osv osv och många gånger lagt på utan att ha sålt en häst men med en spekulant som har lite bättre koll. Korkat kanske men det är saker som jag tror i det långa loppet kommer att göra gott för aveln också, för folk måste veta vad dom egentligen vill ha och att kvalitét kostar mer.

Jag är själv inte på den nivån i mitt avelsprogram som jag vill vara...än! Men för ett år sedan var jag längre ifrån, och ännu längre ifrån året innan det osv. Jag har inte hellre hållt på så länge jämförelsevis och det tar några år innan man har sitt avelsmål klart för sig. Dessutom kostar det stora pengar!
Jag blir gärna lite smårabiat i min framåtsträvan, men det betryder ju inte att jag inte stöder svensk avel, TVÄRTOM! Jag vill föra den framåt.
Själv vill jag försöka behålla lite avkommor för att rida in och sälja grundade och kanske tävlade. Men det är hiskeligt svårt att göra så, främst ekonomiskt!
En del uppfödare i detta land har ganska gott om pengar. Det har inte jag, och att stå med dessa hästar i tre år el mer, tja dom blir ju inte billiga när dom kommer ut på marknaden. :smirk: Det är säkert anledningen till att många väljer att sälja sina föl, åringar och tvååringar.

Ursäkta den långa utläggningen och ev OT men ibland springer fingrarna iväg bara....

Ett liten påminellse, DET finns bra Svenskavlade Quarters o Paintar i Sverige. De har även tagit medaljer på EM, EGENUPPFÖDDA, UTBILDADE inte importerade. Finns viljan o kunskapen hos ryttarna o givetvis pengarna kan de konkurera, pratar om allroundhästarna som tävlas i många klasser. Importerade reiners har man inte mkt att sätta emot på banan..ännu. Okey att en del av de här avkommorna har fåtts fram genom importerad spe... men de är Svenskfödda, utbildade här..:)
Och att prissättningen ännu är så här hög beror nog på efterfrågan, en del av de blir ju också sålda och de är ju bra för den Svenska aveln, uppfödarna..Men själv betalar jag inte 100000 kr för en vallack:cool:

Senast ändrad av en moderator:

? kan inte förstå varför ni blev osams alls? Monke menar att det finns bra svenska hästar, och ni vill också sträva efter att hela tiden förbättra de svenska hästarna, whats the big deal?

tycker att det börjar bli viss prisskillnad, men ännu så länge så är det inte många som vill betala för kvalitet. Har en åring efter en tysk hingst, vars avkomma går för 80000 kronor i Tyskland. Skulle jag sätta det priset på min åring i Sverige, så skull alla skratta...

Och så ser jag åringar efter helt omeriterade hingstar, vilka ligger på 50`, "för det ska en åring kosta" , jag blir trött! Det kanske inte är lönt att satsa på kvalitet (dyr sperma, lägra procent dräktighet etcx etc) för det vill vi ändå inte ha?

Vi tror att vi får bättre kvalitet, "för den har jag köpt i Tyskland!" OCH.....:devil: Finns många BRA svenska hingstar också!

Nej, tycker inte heller att en valack ska kosta 100000 kronor, vi har inte riktigt prispengarna i sverige som motiverar det.
Men om det finns en marknad...

Nej, tycker inte heller att en valack ska kosta 100000 kronor, vi har inte riktigt prispengarna i sverige som motiverar det.
Vi får kanske jaga mer sponsorer så att ryttarna får in prispengarna i ALLA klasser:) då är det nog mer värt att ha en vallack också..

Jag är inte osams med nån :)

Och sedan menar jag samma som du att vi bör använda oss av de fina hingstar som finns utomlands, för att få fram bra svenskuppfödda hästar här. Fortfarande är många bra ston i Sverige importer, nästa generation blir avkommor från utländska hingstar, samtidigt som det tas in flera fina hingstar till Sverige, och vips har vi så småningom oss en kanonfin "helsvensk" avelsbas. Men vi är väl inte riktigt där än?

fast dom som köper en valack för mycket pengar kanske siktar på att tävla utomlands.
Jag har bla en förmedlingsval som ligger på ca 250 000, väl värt varenda krona då den kan konkurrera om EM guld i flera ridgrenar.

Precis, det var en anledning varför jag köpte min korsning, då jag hittade ingen häst som precis var inriden som jag kunde forma själv, äldre hästar som inte ens hade tävlat skulle man ha 90' för, sen finns massa föl men det intresserade inte mig.

fast dom som köper en valack för mycket pengar kanske siktar på att tävla utomlands.
Jag har bla en förmedlingsval som ligger på ca 250 000, väl värt varenda krona då den kan konkurrera om EM guld i flera ridgrenar.
Säg till när den blir såld :)

Jag träffar på en hel del som letar valacker i de högre prisklasserna, säg 100-300 000 men de tittar inte i Sverige efter dessa hästar!

Nej, just den nu nej. Men visst finns det folk i Sverige som vill/kan betala bra för rätt valack också. :smirk:

Knapplån: Vad tycker ni här på forumet är ett rimligt pris för ett sto - utan toppstam, låt säja 5-10 år, grundriden, kanske lite tävlad på hemmaplan, upp till B sådär, ingen stjärna men snäll å trevlig och välhanterad. Oskadad och frisk...
a)quarter
b)paint
c)breedingstock

Jag åkte till tyskland härom året och betalade sexsiffrigt för en treårig vallack. Jag bryr mig inte om kön då jag inte är intresserad av avel.
Han är min drömhäst och han är värd varenda krona.
jag känner snarare tvärtom att jag inte har lust att betala extra bara för att det är ett sto...
jag vill träna och tävla och då gillar jag vallacker mer.
Jag fick låna en del av banken men som sagt han är min drömprins och värt det..

Kan tillägga att allt i Tyskland sköttes mycket proffsigt och seriöst.
Jag kommer definitivt att anlita samma person igen om jag ska köpa
en till häst eller om jag "gud förbjude" måste sälja den jag har.
Till er som har en tränare ni trivs med ger jag rådet att ta hjälp av den.
Om du på egen hand hittar häst så försök att om möjligt ta med din tränare att provrida eller åtminstonde låta han/hon se en film på hästen. För oss glada amatörer är det ju lätt att bli "blixtförälskad" i en häst och man kanske inte ser den med så kritiska ögon som man borde eller har kunskap. Lycka till alla ni i hästköpstankar!!

Ja mig behöver du inte övertyga ;)

Som sagt, jag har intressenter på valacker, nästan fler än på hingstar och ston iblan och dom betalar bra för rätt häst, precis som du. Nu förmedlar ju bara jag men jag får ju iallafall en inblick i marknaden!

Och mina egna hästköp från Tyskland. Tja jag kan ju säga att iaf sedan jag började sköta det själv är jag 100% nöjd. och jag har inte ens åkt ner och tittat på de hästarna jag har köpt för egen räkning.

Som sagt, om man vänder sig till rätt folk så sköts det oftast bra mycket proffsigare där än här.... :smirk:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 547
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 029
Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
854
Senast: Fiorano
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En man i södra Sverige ska vid flera tillfällen ha tagit sig in i stall och vid ett tillfälle gjort sexuella handlingar mot en häst. Vid...
Svar
1
· Visningar
366
Senast: Marita73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp
  • Barmarksdrag/canicross